Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

200 sjø ørret er jo sykt man! hva er snitt dimmen? shit.

jeg personlig fisker mye men ligger vell pluss minus 180 ørret under!

Jeg har 4 fine fisk da! 2,5kg 3kg 3,4kg og 4,3kg.

utenom de ligger vell snittet på 1kg pluss! og dette er på øst siden av indre oslofjord!

Gratulerer med jævla mange sjø ørreter! ccconfused

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du tar i når du sier 200 Frode. Faktisk tror jeg du ligger langt over det også. Jeg er jo på ca. 150 etter Sverigeturen (som forøvrig ble min siste på en stund nå som brunørreten er i siget) og jeg har langt færre turer enn deg. Har vært en syk vinter og vår :) Ja, faktisk et helt eventyrlig 2011 også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for Son i går kveld: Små sjøørreter vaket i sola. To rundt halvkiloen tok flua. En flokk niser mesket seg 100 - 500 m fra der jeg stod. Jeg var en stund engstelig for at stappet i seg sjøørret. Da sola gikk ned fikk jeg 10 - 15 sei på ca 15 cm, så forhåpentligvis var det de som stod på menyen. Fin kveld, men hver gang jeg har vært ute har jeg kun fått småfisk, også i går. Jeg har fisket litt inn i mørket, men da har jeg kun fått småtorsk. Jaja, neste gang!

Jøss! Så du Niser her???? Har jeg aldri sett her på alle de årene jeg har fiska her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 sjø ørret er jo sykt man! hva er snitt dimmen? shit.

jeg personlig fisker mye men ligger vell pluss minus 180 ørret under!

Jeg har 4 fine fisk da! 2,5kg 3kg 3,4kg og 4,3kg.

utenom de ligger vell snittet på 1kg pluss! og dette er på øst siden av indre oslofjord!

Gratulerer med jævla mange sjø ørreter! ccconfused

snittet har rammla litt de siste ukene men har som sagt hatt et drømme år med en fantastisk høst-vinter-vår når vær gudene klinte til med en mild vinter. har vel 4 eller 5 på 2 kg+ med største på 2,7kg siden vi runda 2012 og vil annta rundt 80-90 på 1kg til 1,5-1,7kg  ;D mye på 8-9hg og en god del 5-7hgs... blir vel et brukbart snitt ut av dette  ;D når jeg teller 200+ er det fra nyttår til nå. skal det vel legges til at jeg har fisket 2-4 gannger i uken siden januar  ;D sjekk fluebanden.com 4 fisker av det kalliberet er jo rimelig sykt vil jeg si! og 4,3kg.. stort det!  ;D

fredrik: blir kult å hoppe rundt etter innsekter i vannkanten og legge tilslag på flytende fluer i fart i elva! gud som jeg gleder med til elve fiske!!

vebjørn.... du har vel hatt den råeste våren av oss alle..... 4000 forskjelige saltvanns fisker på flua, fisker som har rykki lina di...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest vanlige er nok fra #5 til #8 i norge Henning. Personlig preferanse og hva man fisker "kan" være avgjørende for linevalget. Jeg bruker primært #6 og #7, men er det helt stille så hender det #5 kommer frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for Son i går kveld: Små sjøørreter vaket i sola. To rundt halvkiloen tok flua. En flokk niser mesket seg 100 - 500 m fra der jeg stod. Jeg var en stund engstelig for at stappet i seg sjøørret. Da sola gikk ned fikk jeg 10 - 15 sei på ca 15 cm, så forhåpentligvis var det de som stod på menyen. Fin kveld, men hver gang jeg har vært ute har jeg kun fått småfisk, også i går. Jeg har fisket litt inn i mørket, men da har jeg kun fått småtorsk. Jaja, neste gang!

Jøss! Så du Niser her???? Har jeg aldri sett her på alle de årene jeg har fiska her...!

Ja jeg gjorde det. Tidligere i våres så jeg niser i Mossesundet innenfor tankanlegget. Har også sett det utenfor Hulvik for et par år siden. Ellers er jeg imponert over fangstene til mange på forumet. Har selv vært ute 1- 2 ganger pr uke og ikke fått noe å snakke om, og ingen over kiloen :( Når Lobben har fått så bra på østsiden av indre oslofjord, mener du da Bunnefjorden eller Nesoddenlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som jeg må ta tur over grensa etter ørret skjønner jeg! utrolig imponert over mengden! (og snitt dimmen)

Det har vært bra ørret fiske i oslofjorden  i år også! mot de siste åra! vert på Bornholm! men ikke i Sverige!

jeg har også 2-4 turer i uka! og har hat bra men liv nesten på vær tur mista litt fisk også! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra uttelling på dere gutter <<l Jeg har ikke peiling på hvor mange SØ jeg har fått men det er mange nok ;) Riktig nok ingen over 2 kg :P fleste ligger nok på 5-7hg og en del 1-1,5kg faktisk ikke fått fisk på over 1kg i nedre del av Østfold i år :-\ Rart at vekta går opp mot Oslo og Sverige og ikke nedre deler av Østfold? Noen som vet noe om dette? mattilgang og vannkvalitet?

Sesongen er ennå ung Gutter og Høsten er en flott tid etter feite kubber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen tror jeg ligger litt lenger i Nedre Østfold i og med at Glomma renner ut der også blir det mye ferskvann og isen ligger lenger. Så mattilgangen har kommet tidligere der isen har forsvunnet først!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lenge siden jeg har vært her inne nå, men kan jo legge ut en kjapp statusoppdatering så langt. Så langt har dorgesesongen etter sjøørreten vært helt tragisk. Har vel bortimot 15-20 dorgetimer så langt... resultat, en liten torsk.. som svømmer glad videre. Det er vanvittig dårlig... er fortsatt kaldt i vannet, og er mer glad i mai, men er meget bekymret for at det ikke går på mere torsk på denne årstiden" Dette er også endel av det man med bred penn kaller kanon eller bonanzafiske i Oslofjorden. Denne rapporten er fra Horten. Man kan ikke slå fast at, slik er det, ut fra det man som erfaren fisker opplever. Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at folk får fisk og er fornøyd, men snakker man med andre fiskere på tur er ikke det gjennomgangstonen. Her snakker man nesten utelukkende om SØ mens mange også er ute etter annen fisk. Jeg har fiska alt for lite og sporadisk til at mine resultater, eller mangel på slike, skal få danne grunnlaget for godt eller dårlig fiske i hele Oslofjorden..

Det er nå den virkelig fine tiden for SØ fiske kommer. Andre velger mygg,knott,maur og hjortelus mens vi velger stille rolige kvelder og netter helt uten småkryp. Smaken er som baken..

Uansett skitt fiske

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Og det ble jeg vitne til. Torsk på hvert kast. Knut dorget dypt med wooly bugger imens jeg fisket litt mere på "sø-måte" og holdt meg i flaten. Nei da, det var veldig mye torsk på siste turen. Null sø. Det gikk ikke å finne en bukt uten torsk, russ og gærne Celicafolk. En uvanlig kveld, men morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lineklasse bruker dere mest til fiske i sjøen ?

Er det #6 som gjelder?

jeg sverger til 2 #6 10 fot stenger som jeg kjører evotec 100 i #7 og loop multi i #6 på.  Det dekker mine behov og en #6 er mye kulere å kjøre fisk på!  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord for Son i går kveld: Små sjøørreter vaket i sola. To rundt halvkiloen tok flua. En flokk niser mesket seg 100 - 500 m fra der jeg stod. Jeg var en stund engstelig for at stappet i seg sjøørret. Da sola gikk ned fikk jeg 10 - 15 sei på ca 15 cm, så forhåpentligvis var det de som stod på menyen. Fin kveld, men hver gang jeg har vært ute har jeg kun fått småfisk, også i går. Jeg har fisket litt inn i mørket, men da har jeg kun fått småtorsk. Jaja, neste gang!

Jøss! Så du Niser her???? Har jeg aldri sett her på alle de årene jeg har fiska her...!

Ja jeg gjorde det. Tidligere i våres så jeg niser i Mossesundet innenfor tankanlegget. Har også sett det utenfor Hulvik for et par år siden. Ellers er jeg imponert over fangstene til mange på forumet. Har selv vært ute 1- 2 ganger pr uke og ikke fått noe å snakke om, og ingen over kiloen :( Når Lobben har fått så bra på østsiden av indre oslofjord, mener du da Bunnefjorden eller Nesoddenlandet?

Så nisene selv i dag litt langt utpå rett ut fra son... var 6-8 stykker som surfa rundt i overflata..

Også så jeg noen skikkelig dønninger i overflata på kaste hold.. Var akkurat som om det kunne ha vært Bass!?!

Var oppe flere ganger i det jeg stod å rigga stengene.. Må ha vært 2-3kilos som kan lage så kraftige dønninger..

Lurer på om Bassen kan være her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                          Kortbukse, t-shirt, solsteik, og ganske så digg.

Damen og jeg tok en tur til en Temmelighemmeligplass i dag. Med det været i dag, og stappings av folk overalt, så regnet jeg det etterhvert som sikkert at plassen var "opptatt".

Men, O Hildrande du!, ingen var der!

Dette er egentlig fantastisk for å være i det området i Oslofjorden. Som sagt: heeeemmelig! ;D

Egentlig er ikke dette det safeste stedet for å fange prikkesaker. Men det har sine dager og tider.

Egentlig uintressant, da det som gjaldt var å få ei hel liten vik, med strand og alt mulig for oss selv.

Damen slanget seg ut, og solet seg. Jeg vippa ut reka(Nei! Ikke DEN "reka". Dessuten kaller jeg den noe helt annet og større!)

Første kastet så jeg en passe aure følge over sandbunnen, for så å refusere, etter å ha titta så nærme på flua så mange ganger at jeg mistenker den for å være nærsynt og glemsk.

Samme på de neste kasta.

Dette hadde vanligvis ført til litt stress.

Men når man står der barbeint, med sine likbleke legger og armer blottet, vinden har stilnet helt, og tuller med aure man kan se følge flua og med femmerstanga...

Misforstå meg ikke. Forfrosne fingre, rennende nese, og vading mellom isflak har jo sin sjarm. Men dog.

En iskald øl, et par fluebytter og kaffekopper senere ble ting enda bedre!

-Bæibi! Håven!

Jeg dro inn en utrolig tynt dressa Jiggy-sak i grønt/hvitt/blått, etter å ha latt den synke litt ned, videre oppover marbakken. Tok på et av stoppene.

Straks gikk den rett tilværs. Sterk rakker!

I håven etterpå lå en blank og feit aure på rundt halvannen;

-Sorry Mac! Du er middag! *Kakk*

Rens og del opp i fire biter.

Salt og sitronpepre.

Legg på hver sin andel folie.

Litt dill rundtomkring.

Noen biter "Kina"-hvitløk.

Noen brede løkbiter.

To cherrytomater.

Godt med skikkelig smør.

Persille.

Et par strimler god spekeskinke.

Pakk inn de fire pakkene. Smekk dem inn i ovnen på 225+.

20 min. burde holde.

Ahhhhhhhhhh....

         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                          Kortbukse, t-shirt, solsteik, og ganske så digg.

Damen og jeg tok en tur til en Temmelighemmeligplass i dag. Med det været i dag, og stappings av folk overalt, så regnet jeg det etterhvert som sikkert at plassen var "opptatt".

Men, O Hildrande du!, ingen var der!

Dette er egentlig fantastisk for å være i det området i Oslofjorden. Som sagt: heeeemmelig! ;D

Egentlig er ikke dette det safeste stedet for å fange prikkesaker. Men det har sine dager og tider.

Egentlig uintressant, da det som gjaldt var å få ei hel liten vik, med strand og alt mulig for oss selv.

Damen slanget seg ut, og solet seg. Jeg vippa ut reka(Nei! Ikke DEN "reka". Dessuten kaller jeg den noe helt annet og større!)

Første kastet så jeg en passe aure følge over sandbunnen, for så å refusere, etter å ha titta så nærme på flua så mange ganger at jeg mistenker den for å være nærsynt og glemsk.

Samme på de neste kasta.

Dette hadde vanligvis ført til litt stress.

Men når man står der barbeint, med sine likbleke legger og armer blottet, vinden har stilnet helt, og tuller med aure man kan se følge flua og med femmerstanga...

Misforstå meg ikke. Forfrosne fingre, rennende nese, og vading mellom isflak har jo sin sjarm. Men dog.

En iskald øl, et par fluebytter og kaffekopper senere ble ting enda bedre!

-Bæibi! Håven!

Jeg dro inn en utrolig tynt dressa Jiggy-sak i grønt/hvitt/blått, etter å ha latt den synke litt ned, videre oppover marbakken. Tok på et av stoppene.

Straks gikk den rett tilværs. Sterk rakker!

I håven etterpå lå en blank og feit aure på rundt halvannen;

-Sorry Mac! Du er middag! *Kakk*

Rens og del opp i fire biter.

Salt og sitronpepre.

Legg på hver sin andel folie.

Litt dill rundtomkring.

Noen biter "Kina"-hvitløk.

Noen brede løkbiter.

To cherrytomater.

Godt med skikkelig smør.

Persille.

Et par strimler god spekeskinke.

Pakk inn de fire pakkene. Smekk dem inn i ovnen på 225+.

20 min. burde holde.

Ahhhhhhhhhh....

         

nice!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...