Gå til innhold

Fluer du elsker å hate


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Ønsker jeg å høre om det er flere en meg som har noen fluer de "elsker å hate". Tenker da på fluer som mann av prinsipp ikke fisker med. Kanskje bare jeg som har slike rare nykker, :rolleyes: men her er lista mi. Ingen spesiell grunn til at de har havna på lista, Men disse fluene blir bare feil for meg å bruke. (forstå det den som kan) ;D

 

"Superpuppan" fysj og fysj :P

"Montana" grøss og gru :P

Den nyeste på lista etter å ha blitt kjent med mønstret her på forumet, "Dyret" :P

 

Gisle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest AndreBrun

Nei, nei, nei, Gisle - det er feil tilnærming til fluer  :)

 

Fluer man skal hate, er fluer som bare funker av og til, og bare halvveis bra. 

Jeg elsker å hate middelmådige fluer. Ingen av de du nevner her er middelmådige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg må innrømme at jeg ikke hater Montana, men meg selv for at jeg ikke klarer å la være i gitte situasjoner å bruke den. Den står vel på førsteside i boka for litt "ulovlige" fluer for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. Jeg skjønner du ikke kan ha fisket mye med, eller prøvd disse fluene i det hele tatt. Montana er kansje ei flue som er mer attraktor enn noe annet. Og derfor liker ikke jeg denne fluen. En kompis av meg fisket med den flua en hel sessong og dro uhorvelig mye fisk. Jeg for min del vliie ikke tatt på den med ildtang ;D

 

Om jeg skal få legge til en flue jeg ikke har tatt noe særlig fisk på så må det være klinkhammer. Jeg har alltid noen eks av den i vårflueboksen men blir lite brukt. Ikke det at jeg hater den men skal etter dette vurdere sterkere om jeg skal kassere disse.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket med Montane, men likevel kan jeg ikke fordra flua. Når jeg tenker etter så vet jeg ikke hvorfor ting er sånn, men jeg får brekninger når jeg ser flua i bøkene mine. Merkelig greie igrunn ;D

 

Jeg hadde også et dårlig øye til supperpuppan før, men det har gått over. nå har jeg ei hel rekke superpuppa`s i boksen.

 

Ellers så er det vel alle de klassiske våtfluene et "no-no" i boksen min. Mulig dette også er påtur til å forandres da jeg har begynt å lese en bok som tar for seg ganske mange gamle klasikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre:

Dette har ingen ting med hvor bra fluene fisker å gjøre, Kanskje mer tvert i mot. Fisker jeg i stille vannn og setter på Montana er det å regne som Juks ;D faktisk nesten som å fiske med sluk he he. Mine aversjoner for enkelte fluemønstre har ingen rasjonell forklaring, det bare er slik. ;D ;D

 

Sigve

Har fisket med både superpupper og montanaer, ikke prøvd dyret, men jeg kjenner den sender meg dårlig vibber :P. Uansett hvor mange fisker den måtte fange, he he

 

Det er da mye mer høyverdig å fiske en ørret på en comparadun en det er å fange den på en flue som heter dyret? ;D

Godt å se at jeg ikke er helt alene med mine underlige fobier ;D ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. Jeg skjønner du ikke kan ha fisket mye med, eller prøvd disse fluene i det hele tatt. Montana er kansje ei flue som er mer attraktor enn noe annet. Og derfor liker ikke jeg denne fluen. En kompis av meg fisket med den flua en hel sessong og dro uhorvelig mye fisk. Jeg for min del vliie ikke tatt på den med ildtang ;D

 

Om jeg skal få legge til en flue jeg ikke har tatt noe særlig fisk på så må det være klinkhammer. Jeg har alltid noen eks av den i vårflueboksen men blir lite brukt. Ikke det at jeg hater den men skal etter dette vurdere sterkere om jeg skal kassere disse.

 

Sigve

 

Si ifra om du skal kassere disse klinkhåmerene, tar mer enn gjerne imot ;) ;)

 

Og ang. tråden så har jeg ikke fått noen traumefluer, utenom kanskje å fiske med #18 marflo i sjøen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Andre:

Dette har ingen ting med hvor bra fluene fisker å gjøre, Kanskje mer tvert i mot. Fisker jeg i stille vannn og setter på Montana er det å regne som Juks ;D faktisk nesten som å fiske med sluk he he. Mine aversjoner for enkelte fluemønstre har ingen rasjonell forklaring, det bare er slik. ;D ;D

;) Jeg bare tuller med deg, Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Fluer jeg ikke er spesielt glad i er døgnfluer med tradisjonelt hackle og quill vinger, som f.eks. "Blue Dun" etc... Får rett og slett ikke trua på de, samma med klassiske våtfluer.

Ellers er jeg ikke spesielt glad i hareørenymfer, selv om jeg har veldig mange av den i boksen å brukes ofte... er rett og slett dritt lei av å binde den  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre:

Dette har ingen ting med hvor bra fluene fisker å gjøre, Kanskje mer tvert i mot. Fisker jeg i stille vannn og setter på Montana er det å regne som Juks ;D faktisk nesten som å fiske med sluk he he. Mine aversjoner for enkelte fluemønstre har ingen rasjonell forklaring, det bare er slik. ;D ;D

;) Jeg bare tuller med deg, Gisle.

 

Du e no slik ein skøyar du da ;)

 

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista over fluer som aldri skal på fortommen min er laaang.

De jeg virkelig synes er dumme må bli:

 

Montana: Uæææææ. finnes ikke sorte øyenstikkere eller vannymfer. Det er et hån mot så pene insekter å fiske med den her. Ja vet det er en steinflueimitasjon, men det hjelper ikke. Den skal ikke brukes til det heller. Jeg har lurt noen fisker på den, heldigvis i min smakløse ungdom.

 

Rakkelhanen: At det går ann, denne har jeg aldri fisket med og ikke skal jeg det heller. Jeg strekker meg til type Renaflua, den liker jeg faktisk. Men så har den pent fallskjermhackle da.

 

Superpuppan: Jeg liker ikke at denne er så bra, brukes kun i elv på dum ørret som tar stripende pupper. Den har reddet mang en dag og det misliker jeg på det grøvste. At den er så lett å lage gjør bare saken enda værre. Denne har jeg faktisk i ganske mange varianter, liker det ikke i det hele tatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rakkelhanen: At det går ann, denne har jeg aldri fisket med og ikke skal jeg det heller. Jeg strekker meg til type Renaflua, den liker jeg faktisk. Men så har den pent fallskjermhackle da.

 

Rakkelhanen hadde jeg glemt, når jeg tenker meg om er faktisk den veeeeldig høyt på lista, forferdelig flue ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette var litt artig, satt akkurat å skulle si at Racklehanen er en flue jeg bare ikke klarer å få satt på fortommen, da jeg ser at både Rune og Gisle mener det samme. ;D ;D

Det blir bare helt feil å sette`n på, når jeg tenker meg om trur jeg den satt på fortommen en gang for 15 år siden, men etter det var det bare

helt håpløst. Kan bare ikke gjøre det mer........

 

Stygg som juling og bare... bare..... bare.........nei kan ikke forklare det bedre :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simple myggklekkere - sånne med sort krok, svart tråd og litt hvit cdc som spruter opp ved krokøyet. Tror ikke på noe så enkelt. John Gierach har skrevet at den er veldig effektiv, men at han ikke kan binde og selge en så enkel flue. Folk vil føle seg lurt - uansett. Og jeg får meg ikke til å tro på den. Rackelhanen derimot, den fungerer, men jeg forstår veldig godt de som har det samme forholdet til denne flua. Sliter litt jeg også, bare surre litt polygarn på kryss og tvers og så vips.... ??? ???  

 

 

EDIT: Må legge til spente spinnere med organza-vinger. Æsj så stygt; vulgærsyntetiske materialer er greit til SØ-fiske, men ikke til døgnflueimitasjoner. Spinnere skal ha oppbundet hackle. Ferdig med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bytta ut tranen med med noe annet idag Sixpack?? ;D ;D

 

Tenk deg om en gang til, hvem flue hater du?  :D

 

Er enig at Rakkehanen ser litt merkelig, men i skogsvann i Telemark er`n en killer. Jeg bruker den ikke ofte, etter jeg fikk tilsendt noen flotte fluer av sjefen selv ;D så blir nok ikke Rakkelhanen brukt i år.....

 

Fluer jeg ikke liker er bloody butcher gullhode nymfe etc... Det finnes noen slike mønster som jeg ikke har blitt helt klok på. Ellers noen våtfluemønster.

 

Av SØ fluer så er det Matuka. Jeg bare liker ikke fluen, av en eller annen merkellig grunn. Foretrekker andre ålekvabbe/småfisk imitasjoner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvis ikke denne tråden sier litt om hvor jålete en del av oss fluefiskere er, så vet ikke jeg  ;D

De fluene som nevnes oftest her er jo ikke veldig vakre, det er de fleste enige om !

Men hvem har ikke opplevd at disse vakre fluene, som ser så "giftige" ut i flueboksen, fisker enda bedre etter at de blitt tygd på av en ørret eller tre, og i det hele tatt ser passe shabby ut ?

Fisken bedømmer tydeligvis ikke fluene våre etter de samme kriterier som vi gjør  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bytta ut tranen med med noe annet idag Sixpack?? ;D ;D

 

Tenk deg om en gang til, hvem flue hater du?  :D

 

Nei, nei, nei, spørsmålet var "hvilken flue elsker du å hate".

 

Da kan man ikke komme drassende med Bloody Butcher. Det er en flue man kun kan hate, dersom man ikke elsker meningsløst maskinfiske i store elver med tungt utstyr da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Gi meg en tur i "skryte" elva di, så får du se selv om det blir "maskin" fiske ;D ;D

Tror nok du blir overrasket ja ;)

 

Det skal sies at Bloddy B med kulehode har reddet fisketuren noen ganger, sist faktisk på sær brunnørret i sesongen 2007 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...