Gå til innhold

Fluer du elsker å hate


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Spent spinner med organza-vinger, det er crap det. Og så sånne loopwing prosjekter. Fisker sikkert bra, men jeg klarer ikke sette den på, eller jo det har vært på men da har jeg hatt så liten tru på den at det har vært et lite rettferdig forsøk. Litt sånn selvoppfyllende profeti - se den virker ikke uansett  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da jeg har et pragmatisk forhold til fluer, så fisker jeg med fluer som jeg av erfaring vet fungerer. Ingen fluer er for stygg, simpel eller enkel til at jeg ikke vil bruke de under fiske. Derfor har jeg heller ingen kvaler med å knyte på en Rackelhane, Superpuppe eller Montana. Min aller viktigste flue gjennom en sesong er Eikre-puppan bundet med fieryred tag og svart framkropp på krok str. 17. Hvorfor? - den virker.

Så hvorfor legge enkelte fluemønster for hat, spesielt de fluemønstrene som har eksistensberettighet seg gjennom mange år ved å levere?

Jeg synes vi burde være ekstra stolt av skandinaviske fluer, samt gi en honør til deres opphavsmenn ved å bruke deres gode fluer.

Tar av meg hatten til herrene Bostrøm, Bergkvist og Staffan m.f  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana, Montana, Montana, Montana.... Bandt 5-6 stk for en del år siden, og har ikke hatt behov for å supplere... Rackelhanen derimot har jeg ingen problemer å binde på, en klassiker, første flua jeg lærte å binde, litt nostalgisk kanskje...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at det lages en avstemning basert på forslagene som har kommet/kommer i denne tråden, slik at FFS Forun kan kåre "Verste flue".

 

Det intense hatet mot supperpuppan kan jeg derimot ikke forstå!  :'( :'( Er vel den flua jeg har fått mest på, selv om jeg ikke bruker den så mye lenger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Racklehanen er en flue jeg ikke ville tatt på med en fjærnstyrt gravemaskin en gang og når man tenker på hva slags styggedom den har fått navne fra så sier det sitt!! Trekker vi det over til sjøørretfiske så har jeg samme forhold til Juletreet, Det kan IKKE kalles for flue og kommer aldri til å bli knyttet på min fortom. Men montana og superpuppan har jeg fått masse fisk på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tenker du på det jeg skrev så var det bare en stor spøk ;);D

 

Når det gjelder juletreet så er jeg enig at det er en merkelig flue, men når den tok ca 60 SØ for meg i Eidangerfjorden i fjor(på ca 40 dager) og ingenting annet funket så var jeg ikke i tvil om at den måtte jeg bruke  :)???

 

Ville andre dratt hjem da eller??  :rolleyes:;D Jeg bare undrer!

 

For meg betyr utseende på flua null, men klart jeg synes mye ser merkelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder juletreet så er jeg enig at det er en merkelig flue, men når den tok ca 60 SØ for meg i Eidangerfjorden i fjor(på ca 40 dager) og ingenting annet funket så var jeg ikke i tvil om at den måtte jeg bruke  :)???

 

Ville andre dratt hjem da eller??  :rolleyes:;D Jeg bare undrer!

 

Jeg ville tatt frem Superflua og tømt fjorden for fisk... 8);D

 

Hehe, det er deilig å tøffe seg litt. På lang avstand selvfølgelig.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får mene hva de vill, rakelhanen er ei kanonflue. Så også superpuppan. Det at de er latterlig enkle og binde, samt et noe enkelt og rufsete utseende gjør de faktisk enda mer geniale spør du meg. Det er mye lettere å komme opp med mer "naturtro" imitasjoner som fisker dårligere for å si det sånn ;) Og hvis man har noe i mot plast (noe jeg kan skjønne) kan man jo binde de med naturlige materialer

 

Så der fikk dere den 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Foreslår at det lages en avstemning basert på forslagene som har kommet/kommer i denne tråden, slik at FFS Forun kan kåre "Verste flue".

 

Det intense hatet mot supperpuppan kan jeg derimot ikke forstå!  :'( :'( Er vel den flua jeg har fått mest på, selv om jeg ikke bruker den så mye lenger.

 

 

 

Liker ideen om avstemning :) Bare husk på å ta med montana......tror nemlig at det blir taperen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater laksefluer beregnet for elv, to-håndsfiske og "ingenting-annet-enn-laks-gjelder".

 

Men det er fordi de er symbolet på nettopp det snobberi jeg konstant prøver å motvirke - enten det er merkesnobberi, fiskearts-snobberi eller fluemønster-snobberi.

 

Akkurat nå hater jeg forøvrig alle fluemønstrene i boksene mine, for jeg har ikke fått en eneste forbaska fisk i år  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater laksefluer beregnet for elv, to-håndsfiske og "ingenting-annet-enn-laks-gjelder".

 

Men det er fordi de er symbolet på nettopp det snobberi jeg konstant prøver å motvirke - enten det er merkesnobberi, fiskearts-snobberi eller fluemønster-snobberi.

 

Akkurat nå hater jeg forøvrig alle fluemønstrene i boksene mine, for jeg har ikke fått en eneste forbaska fisk i år  >:(

 

Skjegget ditt "ryker" hvis du tar en helg i Telemark, det er jeg sikker på. Nemlig sikra på en opplyst havn ;D

Så slipper du ekstrem skjeggvekst, snakker stadig med fiskere fra Oslo fjorden og der er det helt "dødt" for tiden :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hate er et vel sterkt ord, men jeg er neimen ikke langt unna når det gjelder E12, rackelhanen og den originale superpuppan. Ikke fordi de er rævva, men fordi de faller inn under en prinsippsak som gjelder disse og et par mønster til + et stangmerke og et snellemerke. Dette gjelder forøvrig de aller fleste (for ikke å si alle) Hemsedøler med litt hukommelse. Absolutt ikke noe galt med hverken stengene, snellene eller de fluene det gjelder, kun en prinsippsak.  ;) Jeg kommer ikke til å røpe mer enn det, men det har noe med 80-tallet og gult og blått å gjøre.  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hate er et vel sterkt ord, men jeg er neimen ikke langt unna når det gjelder E12, rackelhanen og den originale superpuppan. Ikke fordi de er rævva, men fordi de faller inn under en prinsippsak som gjelder disse og et par mønster til + et stangmerke og et snellemerke. Dette gjelder forøvrig de aller fleste (for ikke å si alle) Hemsedøler med litt hukommelse. Absolutt ikke noe galt med hverken stengene, snellene eller de fluene det gjelder, kun en prinsippsak.  ;) Jeg kommer ikke til å røpe mer enn det, men det har noe med 80-tallet og gult og blått å gjøre.  ;D ;D ;D

Hmm kan det være LOOP siden du nevner gul og blå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana er for stygg, og for bra. Jeg fikk min første fluefangede fisk (rett under kiloen) på denne. Kan trøste meg med at jeg fisket den i et råk tidlig på våren hvor steinfluene krabba opp på iskanten for å klekke, så det teller som imitasjonsfiske mer enn attraktorfiske. :P

 

Dyret er jo okei da, og har ihvertfall trekk som kan minne om en vårflueprofil, i motsetning til superpuppan.. Av erfaring vet jeg dyret funker bra til å imitere vårfluer som hopper og spretter rundt på overflaten.

 

Chernobyl ant og lignende er jo noe skikkelig fanteri, men jeg tror jammen skal jeg binde opp et par stykker til kola-turen uansett.

 

Rackelhanen fysj.

 

Mickey finn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får man fisk på en flue er den ok for min del. det er mange jeg ikke bruker, fordi det finnes så mange forskjellige mønster at det hadde vært nesten umulig å ha alle. men det er også en ting å tenke på, de som fant opp montana, superpuppan og de andre forhatte fluene gjorde det for en grunn, å få fisk. jeg vet ikke om andre, men jeg liker å få fisk. og det som gir meg fisk er velkomment i boksen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hate er et vel sterkt ord, men jeg er neimen ikke langt unna når det gjelder E12, rackelhanen og den originale superpuppan. Ikke fordi de er rævva, men fordi de faller inn under en prinsippsak som gjelder disse og et par mønster til + et stangmerke og et snellemerke. Dette gjelder forøvrig de aller fleste (for ikke å si alle) Hemsedøler med litt hukommelse. Absolutt ikke noe galt med hverken stengene, snellene eller de fluene det gjelder, kun en prinsippsak.  ;) Jeg kommer ikke til å røpe mer enn det, men det har noe med 80-tallet og gult og blått å gjøre.  ;D ;D ;D

Hmm kan det være LOOP siden du nevner gul og blå :rolleyes:

 

Tipper det har noe med svensker og Sage å gjøre ;D ;D ....Am i right or am i right ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rakkelhanen: At det går ann, denne har jeg aldri fisket med og ikke skal jeg det heller. Jeg strekker meg til type Renaflua, den liker jeg faktisk. Men så har den pent fallskjermhackle da.

 

Rakkelhanen hadde jeg glemt, når jeg tenker meg om er faktisk den veeeeldig høyt på lista, forferdelig flue ;D

 

Gisle

Jaså, en perfekt flue som bare består av 3 materialer (ink krok og tråd) ;). Det perfekte er self kun 2 materials-fluer, men for tørre er det ikke så mange slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana er for stygg, og for bra. Jeg fikk min første fluefangede fisk (rett under kiloen) på denne. Kan trøste meg med at jeg fisket den i et råk tidlig på våren hvor steinfluene krabba opp på iskanten for å klekke, så det teller som imitasjonsfiske mer enn attraktorfiske. :P

 

Dyret er jo okei da, og har ihvertfall trekk som kan minne om en vårflueprofil, i motsetning til superpuppan.. Av erfaring vet jeg dyret funker bra til å imitere vårfluer som hopper og spretter rundt på overflaten.

 

Chernobyl ant og lignende er jo noe skikkelig fanteri, men jeg tror jammen skal jeg binde opp et par stykker til kola-turen uansett.

 

Rackelhanen fysj.

 

Mickey finn!

 

Mye hets av superpupppan her....og det skal sies at jeg definitivt var en stor hetser av den flua før i tiden. De 5-6 siste årene kunne jeg ikke vært foruten ulike superpuppan-varianter i grom-tiden. Merkelig at du ikke kan se at superpuppan imiterer svært godt en svømmende vårfluepuppe. Hilsen superpuppans forsvarer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sivområde på Hardangervidda, eller på små vann hvor fargene på kulissene er veldig grønnt fungerer en liten hvit Rackelhane fortreffelig. Hvorfor skal jeg la den ligge i skuffen hjemme da?

Når jeg reiser fra Telemark til Koppang for å fiske harr så vil jeg gjerne fange fisk. Faktisk så har superpuppan vært "redningen" av og til. Det blir feil for meg å la den ligge hjemme.

Montana og Dynamitt har jeg ikke fått så mye fisk på, men jeg har prøvd. Jeg hater dem ikke for det. De fluene jeg virkelig hater av og til er klegg og hestebrems! Disse kan forsure fisketuren din noe hel forjævelig av og til. :(

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hate er et vel sterkt ord, men jeg er neimen ikke langt unna når det gjelder E12, rackelhanen og den originale superpuppan. Ikke fordi de er rævva, men fordi de faller inn under en prinsippsak som gjelder disse og et par mønster til + et stangmerke og et snellemerke. Dette gjelder forøvrig de aller fleste (for ikke å si alle) Hemsedøler med litt hukommelse. Absolutt ikke noe galt med hverken stengene, snellene eller de fluene det gjelder, kun en prinsippsak.  ;) Jeg kommer ikke til å røpe mer enn det, men det har noe med 80-tallet og gult og blått å gjøre.  ;D ;D ;D

Hmm kan det være LOOP siden du nevner gul og blå :rolleyes:

 

Tipper det har noe med svensker og Sage å gjøre ;D ;D ....Am i right or am i right ;D

Mener å huske å ha hørt noen stygge rykter om svensker med Sage XP for noen år tilbake, men XP kom vel ikke før på 90-tallet, så det er nok ikke de det siktes til  ;D

Ellers så kan det virke som mange foretrekker å bedømme fluene selv her, istedet for å la fisken avgjøre  :o  ;D

Når det er sagt, det skal mye til for at jeg knyter på Europea 12 eller Red Tag (eller hva denne berømte harr-flua heter) !

Ikke fordi de er spesiellt stygge, jeg har tidligere brukt begge mye, men aldri fått fisk på svineriet  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...