Gå til innhold

Fluer du elsker å hate


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å hate "dyret". Den eneste fisken jeg husker å ha tatt på den flua - er denna..

 

44587_s.jpg

 

En flue jeg virkelig ikke tåler er Striiking kæddis. Har for lengst gitt opp å prøve å stave navnet riktig, og jeg har aldri fått selektiv fisk til å ta`n... selv ikke under store vårflueklekkinger i Renaelva - i dempa lys!

 

Ellers hater jeg alt som er POPulært.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Superpuppan må jo være tidenes mest geniale flue. Fanger fisk under vårflueklekkinger, døgnflueklekkinger(!) og ved spinnerfall. Bare prøv ;) Du trenger bare én flue - superpuppan! Funker faktisk enda bedre enn March Brown...

 

Montana, derimot, er gir meg litt sånn fluewobbler-følelse. Jeg plages litt av at jeg fortsatt - som Nicolaj sier - må dra fram denne... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei... E-12 mobber vi ikke. Det er jo en av de peneste vårflueimitasjonene som er laget.

Oi så mye nostalgi den vekker: Første ørret på flue i 1989, selvlaget e-12 med silstar boronstang  :)

Neste gjennombrudd kom noen år seinere når jeg tok min første kilosørret, den også på e-12. Når jeg begynte å bruke genetiske nakker på starten av 90-tallet så pakket jeg bort e-12. Årsaken var at den tvinnet fortommen. I de seinere år har jeg tatt den fram igjen i en nyere drakt med blanding av cdc kroppshackle og hane/høne fronthackle. Ai så pen den er også så mye fisk den lurer a gitt  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei... E-12 mobber vi ikke. Det er jo en av de peneste vårflueimitasjonene som er laget.

Oi så mye nostalgi den vekker: Første ørret på flue i 1989, selvlaget e-12 med silstar boronstang  :)

Neste gjennombrudd kom noen år seinere når jeg tok min første kilosørret, den også på e-12. Når jeg begynte å bruke genetiske nakker på starten av 90-tallet så pakket jeg bort e-12. Årsaken var at den tvinnet fortommen. I de seinere år har jeg tatt den fram igjen i en nyere drakt med blanding av cdc kroppshackle og hane/høne fronthackle. Ai så pen den er også så mye fisk den lurer a gitt  ;D

 

 

E-12 er ei knall flue, gøy å binde, lekker i boksen, lite motstand i kastinga, pen gange på vannflata, og fisker skikkelig bra.. et "must"....

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hater jeg alt som er POPulært.

 

 

;D

Da må du fylle opp boksen med superpuppan, rackelhanen og montana nymfer. De er skikkelig upopulære. ;)

 

Bortsett fra den sistnevnte så er det allerede fult -nesten! Jo mer folk hater dem jo bedre føles det å hå ha dem i boksen!! Montana flua derimot... er no` spesielt med den... faller under samme kategori som sånne jugglete amerikanske gresshoppe/marihøne/kneler/sommerfugl "imitasjoner". Fantasiløse fantasifluer (kan til nød sikkert fungere som dinocras imitasjon men...) av den typen gjør meg bare kvalm og ubekvem :-X;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

De dyktigste fluebinderne binder sine fluer så enkelt som mulig. De bruker få materialer og hver turn med bindetråden er planlagt (de sløser ikke med bindetråd). Disse kreative fluebindere går ofte fra det kompliserte til det helt enkle.

Sawyers klassiske nymfe, Pheasant tail, den enkleste og beste døgnfluenymfa som noensinne er laget. Genial i all sin enkelhet, nettopp slik en god ørretflue skal være.

Hater de naturtro fluene som ser så bra ut i flueboksen men som er helt ubrukbare til fisking.

Mitt motto: Jo enklere desto bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyktigste fluebinderne binder sine fluer så enkelt som mulig. De bruker få materialer og hver turn med bindetråden er planlagt (de sløser ikke med bindetråd). Disse kreative fluebindere går ofte fra det kompliserte til det helt enkle.

Sawyers klassiske nymfe, Pheasant tail, den enkleste og beste døgnfluenymfa som noensinne er laget. Genial i all sin enkelhet, nettopp slik en god ørretflue skal være.

Hater de naturtro fluene som ser så bra ut i flueboksen men som er helt ubrukbare til fisking.

Mitt motto: Jo enklere desto bedre.

 

 

Masse smart her. Et av medlemmene i KISS, husker ikke hvem, sa det så godt noen år tilbake. "Keep it simple stupid"

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å være lastet opp med de mest hatede tørrfluene og ha et fett fiske, mens folk du treffer langs elver sitter langs bredden og lurer på hvorfor ikke ørreten vil ta cdc-comparadunen som er "nydelig" presentert med den nyanskaffede cane-stanga. Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å være lastet opp med de mest hatede tørrfluene og ha et fett fiske, mens folk du treffer langs elver sitter langs bredden og lurer på hvorfor ikke ørreten vil ta cdc-comparadunen som er "nydelig" presentert med den nyanskaffede cane-stanga. Hehe ;)

 

Men akk så kjedelig det er å ALLTID* hive ut noe greier som funker under nesten alle forhold. Et kjedeligere fluefiskeliv kan jeg vel egentlig ikke tenke meg. Like greit med lille auren og spinnerstang da. Effektivt det også. Du verden så mye mer jeg koser meg med å fange en flott ørret etter å ha grublet over flueboksen i noen lange seige minutter mens det fortsatt vaker, og en serie fluebytter. For ikke å snakke om gruble- og utforsketimene foran stikka.  En viktig del av hele greia for min del i hvert fall ;)

 

*Men når fanden spiser fluer.... (brukbart navn på allorund killerflue forresten - NFSF, såpass bra synes jeg at noen sikkert har funnet det på allerede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å være lastet opp med de mest hatede tørrfluene og ha et fett fiske, mens folk du treffer langs elver sitter langs bredden og lurer på hvorfor ikke ørreten vil ta cdc-comparadunen som er "nydelig" presentert med den nyanskaffede cane-stanga. Hehe ;)

 

Men akk så kjedelig det er å ALLTID* hive ut noe greier som funker under nesten alle forhold. Et kjedeligere fluefiskeliv kan jeg vel egentlig ikke tenke meg. Like greit med lille auren og spinnerstang da. Effektivt det også. Du verden så mye mer jeg koser meg med å fange en flott ørret etter å ha grublet over flueboksen i noen lange seige minutter og en serie fluebytter - for ikke å snakke om timene foran stikka.  En viktig del av hele greia for min del i hvert fall ;)

 

*Men når fanden spiser fluer.... (brukbart navn på allorund killerflue forresten - NFSF, såpass bra synes jeg at noen sikkert har funnet det på allerede.)

[/quote

 

Egentlig tror jeg det er mer kjedelig å være lastet opp med det aller meste av "krims og krams", og ikke vite når og hvordan man skal fiske dem. Synes helt klart det er spennende å binde på en superpuppan når kvelden kommer i juli/august...og man har allerede registert et par vårfluepupper som svømmer mot land og vakingen har tiltatt i agressivitet. Sjeldent jeg føler meg mer sikker på å få stor fisk enn i slike situasjoner. Kremt.......det skal sies at jeg har ganske mye "krims og krams" i flueboksen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Synes denne tråden var ganske interessant!  Litt smal kanskje?  Sjekketriks på pub - "Hvilke fluer elsker du å hate?"  Dersom du får positiv respons er du garantert videre!  Dette er en "bankers"!

 

Bedre å gå rett på sak da. "Blir du med hjem og ser på rackelhanen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Interessant tråd.  Jeg liker også å ha en mening med hva jeg slenger i vannet.  Superpuppan, redtag, maur osv har alltid en tendens til å fungere, uansett hva som ligger på vannet.  Men det ville være kjedelig å kun ha disse i boksen.  Bruker jo superpuppan enkelte ganger, men det er når jeg observerer svømmende vårfluepupper.  Det å gjøre ting litt vanskelig, er for meg noe av moroa.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioten (Markaflua) den er stygg den!! :o   De sier den fisker, men ikke vet jeg! :rolleyes:

 

Det er jo en mulighet for at denne fluas hemmelighet ligger i at også ørreten oppfatter den som så stygg at den nærmest angriper i affekt. Kanskje Idioten er en affekt-flue  ;D

Leste en gang at ørreten tar flua av tre grunner; sult, nysjerrighet eller aggresjon. Jeg forkaster ikke en flue bare fordi den muligens appellerer til ørretens aggresjon. Det nobleste er muligens fluer som appelerer til ørretens mage, eks. imitasjons-fluer.

I så fall er jeg fluefiskets hore, da jeg fisker med alt  ;) De stygge, enkle, vulgære, ja, you name it and I`ll fish it  :-[

 

Sannheten er vel egentlig den at jeg aldri har eiet eller fisket med Idioten, men fortsetter dere å skrive nedsettende om den, så skal jeg både binde og fiske med Idioten på trass.... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...