Gå til innhold

Er sluk bedre til sjøørret?


Finna

Anbefalte innlegg

Fluefiske er nok overlegent under nattfiske langs land og grunner, og har større fordeler hvis man vil imitere reker, børstemark, krabber, tanglopper etc.

 

Når det gjelder å imitere sild, og da spesielt stor sild, så har nok (dessverre  ;D ) slukfiskere med blanke sjkesluker, kystvoblere o.l. en stor fordel over oss fluefiskere.

 

Men so what? Dersom måten man tok fisken på ikke hadde noen betydning, så hadde jeg nok ikke drevet med fluefiske... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...

Heller 10 på flue enn en på sluk! Sånn den går ;)

dette er jeg helt enig i. Men jeg tror nå

nok sluk fiskerne får større fisk enn oss med flue.

grunnen er nok at de besøker mer vær utsatte plasser enn det vi med 7er 8er stang gjør.

Det er ikke sikkert jeg står for det jeg skriver nå for jeg har drukket en del øl på tur til Sverige med

dama nå. Uten fluestang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukstanga har den fordelen at man kan fiske på flere steder - man trenger ikke baksleng, man er ikke så utsatt for vær og vind, etc.  Det er ikke så lenge siden jeg startet med fluefiske i sjøen - fluestanga var lenge forbeholdt ferskvann.  På den tiden fisket jeg mye SØ med lettspinnerutstyr - med stenger beregnet på 2-6 grams sluker, og opp til 0,17 snøre.  Det var helt topp å kjøre fisk på slikt utstyr.  Det har likevel blitt noe eget med fluestanga - det blir mer å regne som en kunstform, og etter den første turen med fluestang i sjøen har jeg aldri mer prøvd sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hvis du absolutt må fiske med slukstang,prøv en rød og sort atomsild 12 gram,den kan fiske utrolig effektivt om sjøørreten er i bettet. fisk den inn som det skulle vært en reke imitasjon..

pssst:rød/hvit og blå/hvit Atomsild er bra til SØ....Har jeg hørt.... :-X!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig interessant tråd!

 

Det viktigste å få frem er at fiskeren må være dyktig. Metoden er underordnet.

 

Slukfisket krever sine teknikker og fluefisket sine......

 

Jeg har fisket hardt etter sjøørret med flue og sluk, aller mest flue og de siste 10-15 årene så og si rendyrket fluefiske.

 

Jeg har også stor glede av å dorge og her kommer poenget: Jeg har testet forskjellige sluker og wobblere samt fluer under dorgefiske.

 

Flue er bedre, mye bedre. Jeg får langt flere sjøørreter på flue enn noe annet. De store kan nok være litt enklere å treffe med sluk, men hva så!?

 

Jeg mener at fluefiske i sjøen om du mestrer det vel og merke( svært mange som ikke kan fiske sjøørret) er det overlegent mest effektive du kan fiske med.

Jeg ser heller ikke på fluefiske i sjøen som jålete eller sært. Det er da langt særere å fiske på en måte som ikke gir fisk.

 

Sluk er ikke spesielt bra til sjøørret, ofte følger ørreten bare etter og du får ikke mange sjanser på en fisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at sluk er bedre tar feil mener jeg, den eneste fordelen med sluk er at enn dekker mer vann. Flua fisker derimot mye mer effektivt og fisken står ofte helt inne på grunna.

Sluk er dessuten en langt kjedeligere metode.

Noen ganger er det så lett å få sjøørret at man ikke skjønner de som hevder det er vanskelig.

Poenget er at det må læres.

For å lære må man fiske veldig masse, og når man har skjønt fisken og hvordan den lures så kan man plukke sjøørreten. Du ser hvor den er og man vet at en flue i fiskens synsfelt nesten ikke kan bli oversett. Enten tar den eller du merker lugget. De gangene du ikke merker noe så er det faktisk ikke fisk der du fisker. Joda, noen ganger er de der man da ser man de eller man har de etter uten at de rører flua.

Veldig mange huggsteder er ikke bra å fiske med sluk, den synker for fort og du kan ikke stoppe opp. Disse stoppene er effektive med flua.

Ok flue er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig med marbakken.

Jeg har opp igjennom årene bestandig hatt med både flue og sluk. I begynnelsen fisket jeg mest med sluk og har gradvis gått over til nesten bare flue.

Får mye oftere fisk med flua. Men som marbakken sier så følger ofte fisken sluken, har faktisk brukt slukstanga for å "dra" sø inn til kastelengde for flua for å da få den til å ta.

Så kanskje slukstanga har en misjon ?  ;)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å sette vitenskap til dette, for en ivrig og dyktig slukfisker vil nok si han får mest på sluk  ;D Mens en dyktig SØ-fluefisker vil nok si at flue er absolutt mest effektivt. Jeg tar utgangspunkt i at fluefiskeren alltid har rett... men for denne diskusjonen skal jeg forsøke å legge bort det.

 

Jeg har faktisk aldri fisket etter SØ med flue, men jeg har fisket med sluk. Og etter å ha sett flere og flere begynne å fiske med fluestang etter SØ, går det opp for meg hvor effektivt det er - ELLER hvor dårlig slukfisker jeg var.

 

Jeg tror at de fleste fluefiskerne som begynner å kunne dette, har brukt langt mer tid og energi på å bli dyktige kastere, samt å opparbeide seg en forståelse for naturen, og en "feeling" som ikke kan vitenskapelig forklares. Og jeg tror det er færre av slukfiskerne som blir så oppslukt av hobbyen sin. Det er for all del noen.. men jaggu ikke like mange.

 

I sensommer joinet jeg Tormod på en liten kveldsøkt, da var det elve-fiske etter SØ.. som tok tørt og klekkende.. Der tror jeg slukfiskern måtte gått hjem tomhendt.

Det måtte jo Tormod og.. men det er kun fordi han er så fin og flott en C&R praktisør ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man er to trykker en med sluk / wobler en med flue som fisker på samme sted en dag i uka gjennom året så skal jeg garantere at slukfiskeren ville fått mest fisk, hvem som har hatt det gøyest er noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUK ER MYE BEDRE ENN FLUE PÅ SØ!

FAKTISK SÅ ER GARN ENDA BEDRE ENN SLUK IGJEN!!

EGENTLIG GJELDER DETTE ALLE FISKESLAG, BORTSETT FRA HARR. SOM FISKES BEST MED DYNAMITT!!!

 

GODE GAMLE DEVON MED FIRE TREBBLER I HEKKEN ER EN ANBEFALING!

 

Bak enhver spøk er det et snev av alvor...  ;)

 

Ja du skulle bare visst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man er to trykker en med sluk / wobler en med flue som fisker på samme sted en dag i uka gjennom året så skal jeg garantere at slukfiskeren ville fått mest fisk, hvem som har hatt det gøyest er noe annet!

Du kunne prøvd deg på min bestefar i sin glandtid etter torsken. Hans oppskrift var boks og hjemmelagde kobber og messingsluker som han sopte langs bunnen når torsken var inne på grunna etter krabber.

Dette ble litt off :rolleyes: Men de fleste måtte se seg slått av den gamle radden ;D Jeg vet jo grunnen han var lommekjent og ikke redd for slukene sine for de var det luftforsvaret som betalte for :D

Måtte bare gi han en siste hyllest :)

 

Jeg personelig tror at det nok er lettere å sjøørret på sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man er to trykker en med sluk / wobler en med flue som fisker på samme sted en dag i uka gjennom året så skal jeg garantere at slukfiskeren ville fått mest fisk, hvem som har hatt det gøyest er noe annet!

 

 

Garantert slukfiskeren. Siden slukfiskeren ikke er allergisk for fluefiskere, og fordi slukfiskeren stort sett er lykkelig i sin egen knøttlille verden fylt av monotone kastebevegelser, skallekakking og manglende innsikt.

Og fordi fluefiskeren garantert er allergisk mot donaldfiskeren med bly i lomma og mark på brøstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukfiske kan faktisk være ganske raffinert..ikke bare å stå å denge ut en sluk å satsepå det beste. noe av det artigste jeg vet er å snike under trær og rundt odder,kaste små sluker helt innmed bergskrentene og utover sandbankene..sø står ofte helt innmed land, i skyggen, langs fjellveggen.. men skal være enig i at fluefiske er en mye mere utfordrende hobby i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger opplevd at fluefiskeren får mer enn slukfiskeren, mange ganger.

Jeg tror årsaken til at mange tror sluk er bedre rett og slett er det at de ikke er gode nok med flua. Sluk er enklere og så og si alle som prøver sjøørreten med sluk vil lykkes.

Med flua er det nok slik at mange er middels og fisker såpass lite effektivt at selv en middels slukfisker slår de. Er fluefiskeren flink og vet hva han driver med så vil han parkere slukfiskeren.

Tenk hvor mange ganger sjøørreten ikke tar sluk, stille, klart vann osv. Flue er god på vanskelige dager og forhold.

 

Og ikke minst i mørket. Jeg legger til at wobblere er sinnsykt bra i mørket og har blitt raukjørt noen ganger for å si det mildt.

Men som regel tar flua flere i mørket også.

 

For all del, mange ganger vil sluk gi mer fisk nettopp pga økt mengde avsøkt vann. Det interessante er at fluefiskeren når han blir flinkere klarer å plukke fisk som nybegynneren ikke får. Så selv om sluken fisker mer vann så fisker den ofte "dødvann", altså midt utpå. Kun når sluken nærmer seg land er den giftig, men ikke i nærheten av flua. Jeg har mange ganger sett at sjøørreten avviser sluken men flue er den villigere til å ta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...