Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Hyggelig å hilde på deg igjen Frode. Fint lite å mmelde om på bassfronten desverre, men man vinner ikke hver gang ;) Overraskende lav temperatur i sjøen... den uken med nordavind og pissregn gjorde sitt. 18 grader målte jeg til :)

VI fikk torsk og makrell og jeg hadde kledd for lite på meg så vi pakka sammen for 30 min siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt godt fiske i slutten av mai mnd, men det var når det var varmere forsommer. I fjor var det kun en liten periode jeg kom over arten. Dama mi fikk en og mista en i juni i år, jeg har prøvd minimalt og ville nok vært mer optimist om jeg hadde satset. Det er litt kjedelig å lete etter en fisk som det nesten ikke er mulig å finne. For de er lette å lure, omtrent som annen rovfisk som jakter, men faen de er morsomme å fiske etter når man VET de er i området. Poenget er at man av og til blir lei av å lete etter den, blir så mye vann og lite HA. Jeg mener derfor den beste tiden er når brislingstimene trekker inn i fjordene på ettersommeren, lettere å finne den da syntes jeg. Hadde bestanden økt slik at arten var mer forutsigbar er det ikke tvil om at det ville vært noe av det artigste å fiske etter. Vi bor i et kaldt land og HA er egentlig en sporadisk art her, og med tanke på de sinnsykt bra biotopene jeg fisker på så er det egentlig veldig veldig lite HA. Jeg tror den er kraftig på vei ned og det er litt kjedelig samtidig som jeg syntes det er hyggelig at vi har litt "normale" temperaturer igjen. Blir det kaldere i havet som før varmeperioden vi hadde fra 87-09 tror jeg torsken øker og HA blir uvanligere igjen. Men mest sannsynlig blir det vel noen varme vintrer og noen kalde og alt blir omtrent som nå he he. Gleder meg til å få en HA snart!!!!!!!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg sett litt hva som skjer under overflaten. Spennede det også i blant.

Jeg har dykket på alle de beste HA plassene sør på Jeløya. Og resultat er som følger : Mye småsei ned på 7-10 meter, noe torsk her og der, masse flyndrer, 2 stk store ål, hvitting, bergnepp, grasgylt og berggylt. Men ingen HA!!! Vanligvis ville jeg sett flere HA på den runden, men nå så jeg ingen.... Eller jeg så to store skygger som skled forbi, men det kan ha vært hva som helst.

Så hva skal man si....... Jeg drar iallefall ikke ut i kveld.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag, var ute fra kl 04 til 09 tiden; var ekstremt mye jaging over flere timer - men desverre bare makrellen som jagde   :-\

Har faktisk aldri opplevd lignende jaging som jeg så i dag! Må ha vært hundrevis av makrell i stimene; men stort sett bare smått der og overhode ikke hva jeg var ute etter... så heller ikke noe HA i dragsuget av disse store stimene.

Gikk lei av makrellen etter noen timer og trakk utover til en av de ytre øyene i fjorden men ikke noe action der bortsett fra en kilen vindretning i på morgenkvisten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe oppløftende å komme med jeg heller. Var ute i går før jobb, fisket fra 04-09. Ingen HA, men en lyr  ca. 2,5 som lurte meg noen sekunder. tok flua beinhardt og dro heftig før jeg skjønte at det ikke var HA. Men heftig fight og selvsagt morsomt. Så tre fisk oppe i flata, men så det ikke godt nok til å kunne antyde hva det var. Nydelig fullmåne først og senere flott soloppgang gjorde det trivelig likevel.

Ikke vært ute på fire uker så deilig utpå. Ny tur snart igjen, kan ikke gi opp. Vinteren kommer tidsnok, så stå på.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faktisk ha i går kveld. Sto og fisket litt makrel med guttungen i fra båten.

Vi så alt som skjedde og det kom en følge-fisk etter og jeg ble da litt ivrig og begynnte å dra fortere med det resultat at jeg kjørte albuen i ansiktet på guttungen.... Da ga vi oss.

Jeg så faktisk flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en teori når gjelder Oslofjorden. Det er sinnsykt mengder med Brisling. Så når HA kommer inn fra dypet og etterhvert møter en vegg med mat så tenker jeg at den jager brislingen pelagisk og det er færre fisk inne på grunna enn vi er vant med. De jager på alle vanndyp, men av og til ser vi de i overflata. De blir da selvsagt vanskelig å finne eller være på rett sted til rett tid og på rett dyp.Spekulert i kald vinter som har flyttet HA ut av fjorden, men når man kommer ned på en viss vanndybde er tempraturen den samme uansett hvor kald eller varm vinteren er. Så det er neppe årsaken til en eventuell utvandring. Mye is har det vært også, så yrkesfiskerne har ikke kommet til heller.Som sagt bare teorier og magefølelser.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sikker på at Ha gyter i Norge ?

Jeg har iallefall ikke hørt om noen som har fått små HA her, snakker 10cm +/-. Og det er det jo masse av sydover, både i Frankerike og krotzia har jeg fått flere "beby" HA. Eller bare oppholder de seg på dypere vann her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Intressant Kabbe. Jeg snakket med en mann som holder på med en bok om Oslofjordens bunnforhold og struktur. Han har fisket i fjorden siden, typ alltid, litt av en historiker, og han fortalte at det historisk nesten aldri vært så mye brissling i fjorden. Mye grunnet av at fjorden ble yrkesfisket mye hardere før. De har hus med strandlinje i Vollen og han fortalte om forskjellene i just yrkesfisket. Siden hva det gjør i teori for HA har jeg ikke tenkt gi meg inn på, men det er som sagt en interessant teori som kan virke være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sikker på at Ha gyter i Norge ?

Jeg har iallefall ikke hørt om noen som har fått små HA her, snakker 10cm +/-. Og det er det jo masse av sydover, både i Frankerike og krotzia har jeg fått flere "beby" HA. Eller bare oppholder de seg på dypere vann her ?

Ja,det er påvist gyting på Vestlandet og i Oslofjorden men om yngelen overlever de strenge vinterne er vel heller tvilsomt.Hvis det i tillegg ikke kommer inn ny fisk sørfra(rike årsklasser fra Engelske kanalen) vil bestanden ebbe ut.De blir jo ikke så gamle dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hiver meg på denne, for et år siden ble det tatt et par HA i auli elva i tønsberg i slutten av juli/starten av august. men i dag morges var jeg og bruttet ute etter SØ her og etter jeg landa et par "smalt" det på hos brutter... dette var en fisk identisk med havabboren, samme piggene, fargen, og tannløs... 18-20cm lang... dette ble diskutert i det vide og det breie mellom oss og vi kom fram til at dette måtte da være en bass, merkelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ler ikke "Pattegrisen" ... Runar og jeg hadde pongtong tur et halvt døgn utafor "odden" for tre år siden ( det året jeg fikk bass på "mine" plasser. Før tre-retters fremstilt på primus , hadde vi kaffepause drivende inntil land. Etter plutselig overflate-action fikk Runar en liten HA, og gjorde seg opp mening  om at den var født i fjorden...

Likte den teorien også .... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbød de ikke brislingfisket i indre Oslofjord for noen år siden da dere? Jeg har også tro på at det er stor tilgang på naturlig føde fo SØ'en og HA'en. De senere årene har jeg stadig oftere kommet borti store sild som har gått på flua, snakker om individer godt over 100g og kanskje opp i 200g også... enda en indikasjon på at fjorden er silderik. Dette har vært nevnt på forumet tidligere i SØ tråden og på meg virker det ihvertfall plausibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig folk ler så de griner av siste innleget mitt og jeg tar grunndig feil.... ppcrazyeyes

Dersom det er slik at du ikke er sikker på at HA går opp i ferskvann, kan du ta det med ro. I følge Wikipeda står bl.a følgende om HA "Havabboren er en stimfisk som trives i grunt vann, gjerne brakkvann, og går ofte opp i elver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig folk ler så de griner av siste innleget mitt og jeg tar grunndig feil.... ppcrazyeyes

Dersom det er slik at du ikke er sikker på at HA går opp i ferskvann, kan du ta det med ro. I følge Wikipeda står bl.a følgende om HA "Havabboren er en stimfisk som trives i grunt vann, gjerne brakkvann, og går ofte opp i elver".

At de går opp i elver er helt sikkert. Små HA vaker til og med i elver. Har fått flere små på tørt i elv 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...