Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Flott greier. Ved gjennomlesning ser jo jeg også som alle andre at ikke alt blir satt i sammen like godt formulert som man mener det.

Det er nå en enkel side av saken.

 

Neste gang skal jeg så absolutt spørre etter henne.

Irritasjonen over HS kommer mye etter en bomtur i starten av vinteren etter en telefon med spørsmål om avdelingen fortsatt var oppegående selvom det var utenfor sesongen. Og med svaret ja hoppet jeg i bilen direkte fra jobb for å rekke butikken som var stappet med ski og utstyr til vinteren. Da blir man litt satt ut.

 

Jeg vil også si at jeg er enig i at man bør betale det staten krever for import av varer. Og at det er beklagelig at useriøse aktører (også mange store aktører på netthandel) direkte oppfordrer kundene med muligheter for å sende som gave osv for å gå igjennom som fri toll. Dette er beklagelig å gjøre det enda værre å forklare prisforskjellen.

 

Litt ot erik: Blir du å se i Hemsedal til sommeren på andre måter enn gjennom HS? Og vil du/dere ifra Hemsedal delta i et sammarbeid i forhold til utbedringen av nedre del av Hemsila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal vi kanskje ta et oppgjør med de som reiser utenlands å fisker i samme slengen ?  :o

Der legger de jo igjen masse penger som kunne kommet godt med til forvaltning i elvene her hjemme  :o  ;D

 

Elvene hadde vel driftet seg selv uten menneskelig påvirkning... ;);D

 

 

så du syns ikke at det friste deg at du får ting till hall pris?

 

Hehe, jeg synes faktisk det er litt godt å si at "nei, den stanga har jeg ikke råd til", og kjenne at det svir på pungen når regninga for den nye vadejakken kommer i posten. Det ligger jo også litt spenning i om jeg klarer å skjule regninga for dragen, og betale den i det skjulte uten at hun oppdager det og begynner å sprute ild.

 

Det er også noe med det å streve litt for å få til ting, og sparing av penger er ikke min sterkeste side. Dermed blir det vann og brød i et par måneder på vår lille familie når far har vært ute og handlet ny fluesnelle... ;)

 

klokka er ikke 0700 engang og jeg ler så jeg rister!

beste innlegget her på flere sider!

 

dragen, skjulte regninger, spenning og spruting av ild er en konge historie!

 

gleder meg til å lese fortsettelsen her..

 

Hehe, her er det noen som kjenner seg igjen skjønner jeg... ;D Seinfeld-effekten ;)

 

Jeg kunne helt sikkert hatt en fast ukentlig spalte med små og store problemer som ugla steller i stand for meg, og jeg har faktisk en liten historie fra i går som jeg gjerne ønsker å få ut av systemet. Kanskje vi skal lage en dameproblemer-tråd i off topic...?! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig nå gutter. Husk at vi, eller i alle fall noen av oss, har etterlyst flere damer inn i forumet og slike kommentarer er vel ikke måten å ønske de velkommen på ??? Skal ikke leke kjønnspolitikk, bare be om at dere ikke lar siden bli en lekestue for oss gutta.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sint atte

 

EDIT

 

Var det sånne innlegg du mente?

 

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

 

 

Jeg ber om at mine fremragende innlegg ikke tas ut av sin sammenheng.  Jeg innestår fremdeles fullt og helt ved ovenstående, som hadde sitt utgangspunkt i ulovlig import (eksklusiv toll og moms).  Lovlig import er en annen skål, selv om jeg også er av den oppfatning at en utvikling mot betydelig direkte-import er til skade for den norske bransje og fiske-miljø, og således ikke bør være av de emner som det oppfordres stort til på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig import er en annen skål, selv om jeg også er av den oppfatning at en utvikling mot betydelig direkte-import er til skade for den norske bransje og fiske-miljø, og således ikke bør være av de emner som det oppfordres stort til på dette forumet.

Så du vil ha et bransjestyrt forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovlig import er en annen skål, selv om jeg også er av den oppfatning at en utvikling mot betydelig direkte-import er til skade for den norske bransje og fiske-miljø, og således ikke bør være av de emner som det oppfordres stort til på dette forumet.

Så du vil ha et bransjestyrt forum?

Nei.  Jeg vil at vi skal ha et godt fluefiskemiljø i Norge, og det omfatter også en levedyktig bransje.  Dersom det blir umulig å drive spesialforretninger for fiskeutstyr i Norge er det vi som forbrukere som vil tape på det.  Det er fullt mulig å se for seg en situasjon hvor fiskeutstyr over disk kun selges som dusinvare i en krok i G-sport forretninger, og der kommer du ikke til å få Sage-stenger, vadere og fluebinderutstyr - for å si det slik.  Og du kommer til å bli ekspedert av en 16 årig skoleelev som i beste fall har holdt i en slukstang - hvis du er heldig.  Det er en utvikling som ikke gavner fluefiskemiljøet, og derfor synes jeg ikke fluefiskemiljøet og fluefiskesiden skal oppfordre til å skape en slik utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Jeg vil at vi skal ha et godt fluefiskemiljø i Norge, og det omfatter også en levedyktig bransje.  Dersom det blir umulig å drive spesialforretninger for fiskeutstyr i Norge er det vi som forbrukere som vil tape på det.  Det er fullt mulig å se for seg en situasjon hvor fiskeutstyr over disk kun selges som dusinvare i en krok i G-sport forretninger, og der kommer du ikke til å få Sage-stenger, vadere og fluebinderutstyr - for å si det slik.  Og du kommer til å bli ekspedert av en 16 årig skoleelev som i beste fall har holdt i en slukstang - hvis du er heldig.  Det er en utvikling som ikke gavner fluefiskemiljøet, og derfor synes jeg ikke fluefiskemiljøet og fluefiskesiden skal oppfordre til å skape en slik utvikling.

 

fornuftige tanker. men det er jo lett å være mor teresa når man har veldig god råd. på den andre side så mener jeg, som tidligere skrevet, at man ikke på død og liv trakte etter top of the line produkter heller (selv om det seff er fristende, og ikke noe galt i det, så lenge man holder seg innenfor lovens grenser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Jeg vil at vi skal ha et godt fluefiskemiljø i Norge, og det omfatter også en levedyktig bransje.  Dersom det blir umulig å drive spesialforretninger for fiskeutstyr i Norge er det vi som forbrukere som vil tape på det.  Det er fullt mulig å se for seg en situasjon hvor fiskeutstyr over disk kun selges som dusinvare i en krok i G-sport forretninger, og der kommer du ikke til å få Sage-stenger, vadere og fluebinderutstyr - for å si det slik.  Og du kommer til å bli ekspedert av en 16 årig skoleelev som i beste fall har holdt i en slukstang - hvis du er heldig.  Det er en utvikling som ikke gavner fluefiskemiljøet, og derfor synes jeg ikke fluefiskemiljøet og fluefiskesiden skal oppfordre til å skape en slik utvikling.

 

fornuftige tanker. men det er jo lett å være mor teresa når man har veldig god råd. på den andre side så mener jeg, som tidligere skrevet, at man ikke på død og liv trakte etter top of the line produkter heller (selv om det seff er fristende, og ikke noe galt i det, så lenge man holder seg innenfor lovens grenser).

Spesialforretninger i Norge er til nytte og glede for alle, uavhengig av om de har god råd eller ikke (inntekts-diskusjonen har vi lagt bak oss, dessuten har Arve vært streng og slettet alle innleggene).  Det er lett å tenke import når vi skal handle noe virkelig dyrt, for da kan besparelsen være betydelig, så tar man for gitt at man kan kjøpe en poly-leader eller flueimpregnering lokalt.  G-sport (som forøvrig er helt ok for folk flest) kommer ikke til å føre poly-leadere, flueimpregnering eller WF-snører i synk 3.  Man ender opp med å måtte importere alt, og da mister vi noe på veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seff har inntektsnivå/økonomi mye å si for hvor man handler/velger å plassere sine kronasjer. det må selv en velholden mann som deg forstå, lillevann.

 

satt på spissen: sosialt ansvar og samvittighet er, ofte, en funksjon av tykkelsen på lommeboka. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at jeg er enig i at man bør betale det staten krever for import av varer. Og at det er beklagelig at useriøse aktører (også mange store aktører på netthandel) direkte oppfordrer kundene med muligheter for å sende som gave osv for å gå igjennom som fri toll. Dette er beklagelig å gjøre det enda værre å forklare prisforskjellen.

 

Hallo??? Mener du virkelig dette? 25% mva på et beløp på 200 kroner (en sats som sikkert er 25 år gammel!!!!!!!, alt annet endres i takt med tiden) + gebyr for å kreve det inn, så koster plutselig dingsen du har kjøpt, 349 spenn. Det finner jeg sinnsykt urimelig, Stoltenberg lovte før han kom til makten sist at han skulle rette på den summen (han visste kanskje at det satt mengder av unge med planer om å handle på nettet), det skjedde ikke.

 

Du smugler ikke heller du da? Lurer på om du kanskje er toller jeg Kremnils?? Forkledd som fluefisker for å så splid i rekkene våre ;D  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nu en gang reglene slik og da har vi å forholde oss til det. Dersom alle som er uenige i gjeldende lover og regler skulle lage sine egne, ville vi fått et merkelig samfunn. Husk at dere "stjeler" fra min framtidige pensjon, fra penger som skal bukes til å vedlikeholde veier, skole til ungene, bedre sykehus og helsetjenester - tenk på det neste gang du er stolt over å ha snytt staten for noen kroner. Så får kremnils, jeg og forhåpentligvis noen fler ta den byrden å være "tollere". Bortskjemte sytekopper :( :(

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, jeg har ikke noe problem med at du tenker slik. Men jeg ser fortsatt sport i å prøve å få ting tollfritt forbi Posten hvis jeg kan. De beregner seg heftig gebyr for å gjøre jobben, i tillegg tar det ofte en uke eller to ekstra, hvis de får tak i en pakke. Med fiskeutstyr som skal være såkalt tollfritt... Godt å vite at man er uenig  :)

 

Når det gjelder det du skriver Grunde, så hadde det vært morsomt om en sosialøkonom regnet om, hva 200 1974 kroner ville blitt etter inflasjon, deflasjon, bruttonasjonalprodukter og tidens tann! Tipper det blir nærmere 2000 kroner.

 

Fiks på det du Bartesam, så skal jeg være med å betale veien og pensjonen din  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uansett i mot at forumet skal styres etter norsk bransjes interesse, men etter brukernes interesser.

Det er selvfølgelig i min interesse at norske sportsbutikker består, men det er også i min interesse å få utstyret billigst mulig.

Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import.

 

Og her er du vel ved en kjerne.  Er toll og mva noe som berører "loven"?

 

Morten

Vel.. ja? Kjerne?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import.

 

Og her er du vel ved en kjerne.  Er toll og mva noe som berører "loven"?

 

Morten

Vel.. ja? Kjerne?  ???

 

en kjerne i den forstand at det er vel få som er kategorisk i mot netthandel (heller ikke jeg), men som nevnt tidligere i tråden, og slik jeg forstår det også ut i fra Lillevanns innlegg, har vi også et lovverk å forholde oss til ved import, og skal vi oppfordre på forumet til at dette lovverket brytes ( uansett hva vi mener om det, noe som vil være en helt annen tråd) ?..  Jeg "driter" vel i stor grad i hva andre velger å gjøre, enhver gjør som han selv velger, men om det skal oppfordres til import som ikke er i henhold til loven er et relevant spørsmål.  Jeg har altså ikke påpekt at du gjør det, kun kommentert den ene setningen i innlegget ditt. For å rettferdiggjøre norsk prissetting (i den grad det er mulig), så er norske priser inkl mva og toll, og da blir det en litt skjev sammenligning hva man kan få samme varen til i USA uten å betale avgifter ved import.  Jeg skal nå kjøpe meg nye Korkers vadesko, i Norge koster disse ca 1700, ved import inkl avgifter vil prisen komme på ca 1300. Det er disse to prisene som for meg er relevant i en sammenligning, ikke prisen på importskoene uten avgift.

 

Så, jeg er altså enig i den setningen du skriver: "Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import."

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg er altså enig i den setningen du skriver: "Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import."

 

Morten

Da er vi enige da!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at jeg er enig i at man bør betale det staten krever for import av varer. Og at det er beklagelig at useriøse aktører (også mange store aktører på netthandel) direkte oppfordrer kundene med muligheter for å sende som gave osv for å gå igjennom som fri toll. Dette er beklagelig å gjøre det enda værre å forklare prisforskjellen.

 

Hallo??? Mener du virkelig dette? 25% mva på et beløp på 200 kroner (en sats som sikkert er 25 år gammel!!!!!!!, alt annet endres i takt med tiden) + gebyr for å kreve det inn, så koster plutselig dingsen du har kjøpt, 349 spenn. Det finner jeg sinnsykt urimelig, Stoltenberg lovte før han kom til makten sist at han skulle rette på den summen (han visste kanskje at det satt mengder av unge med planer om å handle på nettet), det skjedde ikke.

 

Du smugler ikke heller du da? Lurer på om du kanskje er toller jeg Kremnils?? Forkledd som fluefisker for å så splid i rekkene våre ;D  ;D

 

 

 

Det er ufattelig at du klarer å spy ut av deg linjer som dette. Akkuratt dette gjør det ikke verdt å diskutere et seriøst tema og i følge bransjen et stort problem.

Jeg personlig har ingen problem med å handle ting på nett om det er inn eller utland spiller ikke noen rolle for min del sånn sett.

Alle her inne vet at den regelen på 200kr er forferdelig gammel, og alt for lite relevant i dagens marked. Men sånn er nå regelen. Går du igjen alle norges lover finner du helt sikkert mye gammelt.

Men eksempelet du presterer å dra frem som beviser at du minst må ha hatt 10 valium og 5 pils i bakhodet.

Hvem idiot skulle bestille varer for 200kr fra usa. med frakt og alt så blir det en dyr vare. Og kan ikke tenke meg at det er noe å spare da.

Selv bestiller jeg aldri for sånne summer. Og viss du syns det er så surt å betale fortollingsgebyret som selskapet tar så kan du jo ringe DHL på forhånd og be om å fortelle pakken og hente den selv.

Jeg betaler regningene som kommer i ettertid med god samvittighet. Moms er det på varene du handler i Norge også. Så skal man følge eksempelet ditt så kan det bli et spennende regnestykke rundt omkring.

Eksempel på regnemetoden din:

 

Jeg kjøper meg en Simms Jakke til 3900kr inklusiv mva, blid og fornøyd var jeg så heldig at jeg fikk 400 kr i avslag fordi jeg er fast kunde så jeg betaler bare 3500 for jakka og er kjempefornøyd.

Skal jeg følge ditt eksempel som unngår alle avgifter til staten ville du selvfølgelig bedt om å kjøpe jakka uten mva. Butikkeieren kan jo selvfølgelig sørge for å selge jakka på en anen måte sånn at den blir "borte" i regnskapet og mva problemet dermed er borte eller bare føre den ut som demoutstyr.

Jakka koster da uten mva i norge: 2800.

Du betaler 2800 og betaler mer enn gjerne svart.

 

Men så heldig som du er som aldri må betale moms på varen sendt ifra USA så kan du få Jakka for 2000 kr i USA. Enda billigere. Gratulerer.

 

Du sparer da 1900 fra veil pris inkl mva, 1500 kr fra min pris, 800 kr viss du kjøper svart i Norge.

 

Tallene kan bli forskjellige.

 

Poenget er nemlig det at skal man ha en saklig diskusjon på nett om tema som dette så er man nødt til å forholde seg til lover å regler i landet vi bor i.

Ellers blir noe av diskusjonsgrunnlaget helt borte da det aldri blir noe å sammenligne med.

Skal du sammenligne prisen DU får varen for fra utlandet uten mva så er du nødt til å ta vekk momsen på varen i Norge også.

 

 

Og hva jeg gjør med moms, smugling og nabokjerringa kommer jeg aldri til å reklamere med på nettet.

 

Enda flauere blir det vel av at jeg flere ganger i tidligere svar på denne tråden nevner at jeg jobber i Bilbransjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seff har inntektsnivå/økonomi mye å si for hvor man handler/velger å plassere sine kronasjer. det må selv en velholden mann som deg forstå, lillevann.

 

satt på spissen: sosialt ansvar og samvittighet er, ofte, en funksjon av tykkelsen på lommeboka. ;D

 

 

Jeg vet ikke om du bevisst prøver å misforstå.  En spesialforretning er til nytte for både rik og fattig.  Det handler ikke først og fremst om de dyre enkeltinnkjøpene, som forøvrig både rik og fattig kan velge å gjøre i utlandet, men om tilgangen på et bredt fluefiskesortiment som kun føres av spesialforretninger.  Dersom vi gjør til vane å gjøre store innkjøp fra utlandet vil det uansett før eller siden ramme muligheten til å kjøpe forbruksartikler lokalt fordi spesialforretningene ikke kan leve av å kun selge poly-leadere, flueimpregnering og lavvolum-fluesnører.  Jeg kan godt ta dette mer pedagogisk dersom det synes innviklet.

 

Forøvrig ser jeg at du ynder å fremstille Lillevann som velholden.  Som nevnt tidligere tror jeg Lillevann har lavere timelønn enn deg, og vi kan godt ta opp igjen den tråden for å se hvor lang tid det tar før Arve begynner å slette.  Min anbefaling er å la det ligge.

 

Du skriver at sosialt ansvar og samvittighet ofte er en funksjon av tykkelsen på lommeboka.  Hver må snakke ut fra egen situasjon - du har selv uttrykt misnøye med din egen lønn, men jeg velger å tro at sosialt ansvar og samvittighet normalt sett er jevnt fordelt mellom fattig og rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uansett i mot at forumet skal styres etter norsk bransjes interesse, men etter brukernes interesser.

Det er selvfølgelig i min interesse at norske sportsbutikker består, men det er også i min interesse å få utstyret billigst mulig.

Så lenge det ikke strider mot norsk lov ser jeg ingen grunn til sensurering eller moderering av tråder som angår lovlig import.

Jeg er enig i at forumet ikke skal styres etter norsk bransjes interesser, men jeg påpeker at det er i forbrukernes interesser at bransjen klarer å ha et eksistensgrunnlag.  Jeg blåser vel egentlig i bransjen som sådan, men det er i min interesse at jeg kan gå til en skikkelig forretning her til lands.  Jeg er videre enig i at man ikke skal sensurere tråder som angår lovlig import, selv om jeg synes det er galt å bruke dette forumet til å oppfordre til storstilt import.  Vi er begge enig i at forumet skal ivareta brukernes interesser, vi er kun litt uenige om hva som gavner brukerne best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på disse ulike trådene fra tid til annen, har kjøpt mitt utstyr i Norge, av lidenskapelig og oppriktig interesserte i vår felles hobby.

Jeg tester, skriver gjerne noen anbefalinger så nøyaktig jeg kan.

Jeg blir lei på leverandørens/butikkens vegne, dersom alle skulle ha tatt mine ord for "god fisk" og bare satt opp kjempebestilling fra det store utland.

Jeg mener kunnskap tilegnet her hjemme også bør komme de som gidder gjøre utstyr/kunnskap tilgjengelig, til gode.

Så enkelt, så banalt og ja, så rettskaffent.

 

Prisnivå i norge reklekterer egenltlig bare lønnsnivå....

En Sage, Simms, Loomis eller alt annet koster ikke så mye av månedslønning i Norge som den gjør i mange andre land. Derfor er også fluefiske i aller høyeste grad en almenn tilgjengelig hobby.

Og husk: Hvis dårlig råd, trenger man bare kjøpe noe billig og "mer enn godt nok".

Trenger ikke det dyreste for å få fisk!!!!

Selv om det vises frem på film, så blir man ikke automatisk "hovedpersonen", selv om mange hadde snusleppe og flipp skjegg en stund. Han er unik, og kan ikke imiteres godt nok til å lure noen til å ta feil ved elven likevel ;D

 

Ting er ikke for dyrt i Norge. Må settes i en sammenheng. Noen lever av dette, og vi er vel alle like feite økonomiske som dem, bare så det er sagt >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisnivå i norge reklekterer egenltlig bare lønnsnivå....

En Sage, Simms, Loomis eller alt annet koster ikke så mye av månedslønning i Norge som den gjør i mange andre land. Derfor er også fluefiske i aller høyeste grad en almenn tilgjengelig hobby.

Og husk: Hvis dårlig råd, trenger man bare kjøpe noe billig og "mer enn godt nok".

Trenger ikke det dyreste for å få fisk!!!!

 

Ting er ikke for dyrt i Norge. Må settes i en sammenheng. Noen lever av dette, og vi er vel alle like feite økonomiske som dem, bare så det er sagt >:(

 

enig

 

 

Som nevnt tidligere tror jeg Lillevann har lavere timelønn enn deg, og vi kan godt ta opp igjen den tråden for å se hvor lang tid det tar før Arve begynner å slette.  Min anbefaling er å la det ligge.

 

 

nøyer meg med å si at første setning er, igjen, tøv. men følger anbefalingen i andre setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere tror jeg Lillevann har lavere timelønn enn deg, og vi kan godt ta opp igjen den tråden for å se hvor lang tid det tar før Arve begynner å slette.  Min anbefaling er å la det ligge.

 

 

nøyer meg med å si at første setning er, igjen, tøv. men følger anbefalingen i andre setning.

Flott.  Jeg er ikke enig det med tøv, men det var vel ingen overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...