Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Service er utvilsomt nøkkelen for at norske fiskebutikker skal bestå, og det er helt klart et knippe butikker her til lands som har akkurat den servicegraden som skal til, men de som mangler dette har nok ikke livets rett med dagens muligheter for utenlandshandel.

 

EDIT: Skriveleif...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror at god service er ekstremt viktig for butikker som ønsker å overleve i det tøffe norske markedet. Vi har et godt eksempel på dette her i Kristiansand med Grønberg Sport. Mr. Grønberg er en god gammeldags kremmer, og servicen i denne butikken er helt i toppklasse. Det har gitt butikken en stor og ekstremt lojal kundekrets.

 

Faktisk er mange av kundene så lojale at de bevisst velger å kjøpe utstyr hos Grønberg, selv om de har mulighet til å få det billigere andre plasser. Dette gjør de bl.a. fordi butikken er et sosialt samlingspunkt for alle fiskeinteresserte i Kristiansands-området, og de superlojale kundene vet derfor at de ekstra lappene de legger ned i dyrt utstyr hos Grønberg, vil de få tilbake i form av en særdeles veldrevet butikk som samler fiske- og kasteinteresserte i regionen.

 

Konklusjonen er at Grønberg har gjort en forretningsmesig genistrek med å være så serviceminded som han er. Han har rett og slett opparbeidet seg en kundekrets som nesten får dårlig samvittighet hvis de handler fiskeutstyr andre plasser. Samtidig er Grønberg utrolig flink til å gi tilbake til kundene sine, i form av gratisarrangementer som f.eks. fluebinderkurs, filmkvelder, fluekastekurs, foredrag holdt av kjente fiskere osv.osv.osv.

 

I sum blir dette i praksis en vinn-vinn situasjon som alle er fornøyde med. Grønberg tjener sikkert gode penger på butikken sin, noe som også er med på å gjøre butikken til en kvalitetssjappe. Kundene betaler litt mer, men får det tilbake i form av god service og sosiale happeninger. Genialt! :)

 

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

 

Hvis jeg forstår deg riktig !, så er svaret mitt JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fortsatt er ganske utrolig at noen av dere skal latterliggjøre at folk legger inn bestillinger over nett, hvorfor skal fiskeutstyr være så jævla "untouchable" i dagens pris-fokuserte marked?

 

Enkelt og greit..er muligheten der(netthandel fra statene) kommer folk til å benytte seg av den..og det nytter ikke å komme med en "tenk på han Sigvart på Fiskehjørnet på Toten" når man må betale 2000kr ekstra for en kopp med kaffe og KANSKJE muligheten for en reklamasjon på en vader etc.

 

Forbanna dobbeltmoral..her toger nordmenn over grensa til Sverige etter matvarer, og smugler snus,røyk alkohol så snart man får sjansen...men det dyrebare fiskeutsyret...nei det kal ha litt ekstra margin og logistikk og selges over disk i Norge.

 

Det er opp til dere "ildsjelene" å få stoppet muligheten for å handle over nett med en gevinst, tving gjennom at det avgiftsbelegges i hue og ræva så har dere fått det som dere vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fortsatt er ganske utrolig at noen av dere skal latterliggjøre at folk legger inn bestillinger over nett, hvorfor skal fiskeutstyr være så jævla "untouchable" i dagens pris-fokuserte marked?

 

Enkelt og greit..er muligheten der(netthandel fra statene) kommer folk til å benytte seg av den..og det nytter ikke å komme med en "tenk på han Sigvart på Fiskehjørnet på Toten" når man må betale 2000kr ekstra for en kopp med kaffe og KANSKJE muligheten for en reklamasjon på en vader etc.

 

Forbanna dobbeltmoral..her toger nordmenn over grensa til Sverige etter matvarer, og smugler snus,røyk alkohol så snart man får sjansen...men det dyrebare fiskeutsyret...nei det kal ha litt ekstra margin og logistikk og selges over disk i Norge.

 

Det er opp til dere "ildsjelene" å få stoppet muligheten for å handle over nett med en gevinst, tving gjennom at det avgiftsbelegges i hue og ræva så har dere fått det som dere vil...

 

ja nå setter saklighetsnivået nye høyder (eller dybder)... har du lest hele tråden ?.... Dette har aldri handlet om å latterligjøre netthandel, noe som jeg tror at svært mange av oss her inne benytter oss av.  Ingen bransje kan i dag være vernet for internasjonal konkurranse, og det er heller ikke en ønsket situasjon at de skulle være det.  Poenget er vel mer i retning av at i og med at de norske forhandlerne ofte ikke kan konkurrere med netthandelens konkurransefordeler, nemlig pris, ofte må fokusere på andre merverdier for kundene, som service.  Som nevnt tidligere i tråden (som til tider er rimelig off topic) handler jeg selv på nettet, men har kjøpt en overvekt av mitt utstyr i Norge. Noen av oss verdsetter service og kompetanse (der det eksisterer), og vektlegger dette i avgjørelsen vedr. hvor vi skal kjøpe.  Det betyr altså ikke at jeg handler i Norge for å drive "nødhjelp", men fordi at jeg som kunde opplever fordeler.  Dersom disse fordelene ikke er i rimelig samsvar med prisforskjellene ved netthandel, vil jeg selvsagt benytte de alternativene som jeg finner mest fordelaktig, for meg.  Kunder vektlegger ulike kriterier ved valg av leverandør, det er ikke en definisjon av rett eller galt.  Men, som det nevnes flere ganger i denne tråden, er også jeg av den oppfatning at det ikke er riktig å bruke lokale forhandlere som prøverom for netthandel. Det koster en forhandler penger å ha personer i arbeid og produkter å vise i butikken, og jeg ønsker ikke å bruke deres penger for å spare mine egne.

Morten

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest hele tråden og skjønner godt hva "lokalsjappe" forkjemperene mener...

 

Det er bare den "fiskeutstyrsbransjen vil dette sammen hvis vi handler over nett" holdningen jeg ikke helt skjønner. Div. marked (drivstoff,dagligvare,klær) har da taklet modernisering tidligere, og jeg ser ikke på dette som noe annet enn "velkommen til internett-alderen" for en del butikker. Tydelig at de del lokalsjappe-avhengige tar seg nær av at man råde til å handle  over dammen...

 

Jeg er for en løsning som gagner norske forhandlere...men det er helt klart at det må skje noe på pris-siden her. 5000-6000 for en vader er latterlig nå man kan få den til 2000 spenn, det må alle(både kaffedrikkende og ikke-kaffedrikkende) skjønne.

 

....også de som er glad i muffins :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ja nå setter saklighetsnivået nye høyder (eller dybder)...

 

Ja jeg er glad i å harselere litt, men håper da jeg har noen gode poenger..

det kunne jo vært værre...jeg kunne jo vært som Lillevann.

 

finner vel adskillig flere saklighetspunkter i Lillevanns innlegg

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sint atte

 

EDIT

 

Var det sånne innlegg du mente?

 

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten si at jeg holder med Åge her. Supply & Demand

Service får man overalt så lenge man har god tone selv. Det sier seg selv at man må skille mellom service og rettigheter, noe som jeg har nevnt tidligere.

 

Uansett så er det jo i og for seg bra at man legger pengene igjen her i Norge, men med den differansen mellom Norge og USA så virker det ulogisk å betale dobbelt opp for utstyr.

Og en annen ting skal være sikkert; hadde de ikke tjent til livets opphold hadde de ikke jobbet med det de gjør.

 

Se på meg.. Jeg utdannet meg rørlegger pga sikker jobb (vi vil jo alltid trenge vann, ikke sant). Kan ikke si at rørlegging er det jeg interesserer meg mest for for å si det mildt.  :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

enig i mye som sies her,men......... har selv handlet en del på nett, og drikker kaffe gladelig med bjørnar i butikken ;D, men jeg bruker ikke hans kompetanse og varer til prøving, for å kjøpe det samme utstyret på nett. det ordner jeg selv med simms størrelse kart på nett etc.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

 

Nå er jeg tilknyttet en annen forhandler så jeg får mitt utstyr derfra. Men dersom jeg ikke hadde vært tilknyttet noen, så ville jeg helt klart brukt noen ekstra kroner på å "sponse" den utmerkede butikken vi har her i Kristiansand.

 

Jeg forstår at enkelte synes dette virker merkelig, men det å ha en slik butikk i byen har såpass stor verdi for meg at jeg er villig til å bruke noen ekstra kroner der fremfor å sende pengene mine til USA. Samtidig innrømmer jeg glatt at jeg ikke er helt fremmed for å handle i utlandet, selv om dette kun har forekommet 2-3 ganger.

 

Det er ikke meningen å moralisere ovenfor netthandlerne, men personlig så synes jeg at det er noe idealistisk og vakkert med tanken om å støtte opp sin lokale forhandler. Selv om det kanskje, når alt kommer til alt, er en egoistisk tanke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten si at jeg holder med Åge her. Supply & Demand

Service får man overalt så lenge man har god tone selv. Det sier seg selv at man må skille mellom service og rettigheter, noe som jeg har nevnt tidligere.

 

Uansett så er det jo i og for seg bra at man legger pengene igjen her i Norge, men med den differansen mellom Norge og USA så virker det ulogisk å betale dobbelt opp for utstyr.

Og en annen ting skal være sikkert; hadde de ikke tjent til livets opphold hadde de ikke jobbet med det de gjør.

 

Se på meg.. Jeg utdannet meg rørlegger pga sikker jobb (vi vil jo alltid trenge vann, ikke sant). Kan ikke si at rørlegging er det jeg interesserer meg mest for for å si det mildt.  :rolleyes:

 

Har du sjekket lønnsnivået for rørleggere i USA?  :rolleyes:  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket lønnsnivået for rørleggere i USA?  :rolleyes:  ;D

 

Sikkert ikke mye :rolleyes:

Kan ikke si at jeg kjører rundt i Porche selv heller da ;)

Men en ting er sikkert.. det skal mye til før jeg blir arbeidsledig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

 

Sikkert ikke mye :rolleyes:

Kan ikke si at jeg kjører rundt i Porche selv heller da ;)

Men en ting er sikkert.. det skal mye til før jeg blir arbeidsledig :)

 

fortsett å fly, og ta med alt dere har av utstyr og stæsj, så har jeg jobb en stund til jeg og(stuer i sas) ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

ja, nok avsporing. handel på nett kontra norske butikker blir vel ett tema som blir å svirre rundt her inne til evig tid tenker jeg. for min egen del blir jeg aldri å slutte med den handelen så lenge prisforskjellen er så formidabel som den er nå på enkelte ting. dollaren skal stige bra mye før den tid.

det var "prøveroms" bruken av norske butikker jeg ikke er enig i.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det nytter ikke å komme med en "tenk på han Sigvart på Fiskehjørnet på Toten" når man må betale 2000kr ekstra for en kopp med kaffe

Syntes Åge har mye fornuftig å si jeg, men her må jeg umiddelbart gripe inn og arrestere på ett punkt : Her på toten er vi ikke i nærheten av å ha noe Fiskehjørne, eller noe som ligner på en butikk med bredt utvalg av fluefiskeutstyr  ;D

Utover det vil jeg bare si at når det gjelder hvor vi handler fiskeutstyret vår (eller hva som helst ellers), så bør kanskje enhver feie for egen dør, og ikke legge seg oppi hva andre foretrekker.

Det burde være like opplagt som at man ikke går inn i en norsk butikk og prøver en vare, for så å bestille den fra et annet sted  ;)

For min del handler jeg med verdens beste samvittighet både fra usa og i norge, og det kommer neppe til å endre seg med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

helt enig med deg, har aldri hatt ett eneste snev av dårlig samvittighet for å handle på nett. aldri tenkt eller eller blir å tenke tanken: uff der snøyt jeg han ørjan på andresen eller jb fluefiske for 4000,- gitt, det var synd. det blir for dumt. fint for meg sier jeg ;D. vil lever i ett fritt land, shop til you drop uansett på nett eller hjemme, det er dine penger. det er vel det det står i, pengene altså :rolleyes:.

 

 

bent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil lever i ett fritt land, shop til you drop uansett på nett eller hjemme, det er dine penger.

 

 

bent 

Svært godt poeng! Hvorfor skal folk fortelle meg eller deg hvordan og hvor vi bruker pengene våre?  :rolleyes:

Er selvfølgelig enig at det er uetisk å prøve produkter hos din lokale forhandler for så å bestille fra statene. Der stopper i alle fall min samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

 

Nå er jeg tilknyttet en annen leverandør, så jeg får mitt utstyr derfra. Men dersom jeg ikke hadde vært tilknyttet en utstyrsleverandør, så ville jeg helt klart brukt noen ekstra kroner på å "sponse" den utmerkede butikken vi har her i Kristiansand.

 

Jeg forstår at enkelte synes dette virker merkelig, men det å ha en slik butikk i byen har såpass stor verdi for meg at jeg er villig til å bruke noen ekstra kroner der fremfor å sende pengene mine til USA. Samtidig innrømmer jeg glatt at jeg ikke er helt fremmed for å handle i utlandet, selv om dette kun har forekommet 2-3 ganger.

 

Det er ikke meningen å moralisere ovenfor netthandlerne, men personlig så synes jeg at det er noe idealistisk og vakkert med tanken om å støtte opp sin lokale forhandler. Selv om det kanskje, når alt kommer til alt, er en egoistisk tanke... ;)

 

når man har en sportsbutikki nerheta der man vet ka man får.. å kjenne folkan som jobbe der.. å nyt sørvisen man får.. så e det klart man vil att den fortsatt skall være der... har handla både hagle, vadeutstyr. fluebindematriell osv..

 

har ikke handla fra usa. førde eg ikke va klar over att man nesten fikk hall pris på det meste..

men hadde eg vært kjent me detta tiligere så e det klart att eg hadde handla derfra. eg e skole elev som har bre jobb nån ganger i vekka.. å har ett sertfikat som skall betales. bil osv.. klart eg vil velge det alternative som e biligst..

 

koffr skall eg kjøpe softis t 25 på narvesen når mix selg samme isen til 20, 50 meter unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koffr skall eg kjøpe softis t 25 på narvesen når mix selg samme isen til 20, 50 meter unna?

Har lekt litt med samme sammenligning men det er ikke sammenlignbart.

En is er en is, en fluefiskebutikk sikter til en såpass spesiell kundegruppe at det blir som et community. Man begynner å føle med butikken og de ansatte i enkelte situasjoner som f.eks denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

 

Nå er jeg tilknyttet en annen forhandler, så jeg får mitt utstyr derfra. Men dersom jeg ikke hadde vært tilknyttet noen, så ville jeg helt klart brukt noen ekstra kroner på å "sponse" den utmerkede butikken vi har her i Kristiansand.

 

Jeg forstår at enkelte synes dette virker merkelig, men det å ha en slik butikk i byen har såpass stor verdi for meg at jeg er villig til å bruke noen ekstra kroner der fremfor å sende pengene mine til USA. Samtidig innrømmer jeg glatt at jeg ikke er helt fremmed for å handle i utlandet, selv om dette kun har forekommet 2-3 ganger.

 

Det er ikke meningen å moralisere ovenfor netthandlerne, men personlig så synes jeg at det er noe idealistisk og vakkert med tanken om å støtte opp sin lokale forhandler. Selv om det kanskje, når alt kommer til alt, er en egoistisk tanke... ;)

 

når man har en sportsbutikki nerheta der man vet ka man får.. å kjenne folkan som jobbe der.. å nyt sørvisen man får.. så e det klart man vil att den fortsatt skall være der... har handla både hagle, vadeutstyr. fluebindematriell osv..

 

har ikke handla fra usa. førde eg ikke va klar over att man nesten fikk hall pris på det meste..

men hadde eg vært kjent me detta tiligere så e det klart att eg hadde handla derfra. eg e skole elev som har bre jobb nån ganger i vekka.. å har ett sertfikat som skall betales. bil osv.. klart eg vil velge det alternative som e biligst..

 

koffr skall eg kjøpe softis t 25 på narvesen når mix selg samme isen til 20, 50 meter unna?

 

Jeg prøver ikke å overbevise deg om at DU absolutt skal handle på din lokale sjappe fremfor i utlandet. Jeg bare forfekter at det har en verdi for MEG å gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så konklusjon din e at vist dem har go service å jer deg en kopp kaffe en hyggeli pratt så e du villi å betale la oss si 500 kr 1000 kr ekstra. isteden før å handle over nett fra usa?

 

Nå er jeg tilknyttet en annen leverandør, så jeg får mitt utstyr derfra. Men dersom jeg ikke hadde vært tilknyttet en utstyrsleverandør, så ville jeg helt klart brukt noen ekstra kroner på å "sponse" den utmerkede butikken vi har her i Kristiansand.

 

Jeg forstår at enkelte synes dette virker merkelig, men det å ha en slik butikk i byen har såpass stor verdi for meg at jeg er villig til å bruke noen ekstra kroner der fremfor å sende pengene mine til USA. Samtidig innrømmer jeg glatt at jeg ikke er helt fremmed for å handle i utlandet, selv om dette kun har forekommet 2-3 ganger.

 

Det er ikke meningen å moralisere ovenfor netthandlerne, men personlig så synes jeg at det er noe idealistisk og vakkert med tanken om å støtte opp sin lokale forhandler. Selv om det kanskje, når alt kommer til alt, er en egoistisk tanke... ;)

 

når man har en sportsbutikki nerheta der man vet ka man får.. å kjenne folkan som jobbe der.. å nyt sørvisen man får.. så e det klart man vil att den fortsatt skall være der... har handla både hagle, vadeutstyr. fluebindematriell osv..

 

har ikke handla fra usa. førde eg ikke va klar over att man nesten fikk hall pris på det meste..

men hadde eg vært kjent me detta tiligere så e det klart att eg hadde handla derfra. eg e skole elev som har bre jobb nån ganger i vekka.. å har ett sertfikat som skall betales. bil osv.. klart eg vil velge det alternative som e biligst..

 

koffr skall eg kjøpe softis t 25 på narvesen når mix selg samme isen til 20, 50 meter unna?

 

Jeg prøver ikke å overbevise deg om at DU absolutt skal handle på din lokale sjappe fremfor i utlandet. Jeg bare forfekter at det ville hatt en verdi for MEG å støtte den lokale forhandleren :)

 

så du syns ikke at det friste deg at du får ting till hall pris?

eg må si det e beundringsverdi:D det friste no meg i hvertfall så man skal ikke si at neste stang kommer fra usa..

 

men en ting e eg åsså eni i at man bruke ikke lokal butikken som prøverom.. elr en stang teste plass..

det har me respøkt å jøre før dem som driv me det her..

å eg lure no på om buttikan faktisk tape så mye sånn som det e no.. men det e ikke tvil om at dem jør det dersom alle skulle jøre det. å at man skulle være så gnien på pengan att man ikke kjøpte seg nye fortommer i en norsk butikk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du syns ikke at det friste deg at du får ting till hall pris?

 

Hehe, jeg synes faktisk det er litt godt å si at "nei, den stanga har jeg ikke råd til", og kjenne at det svir på pungen når regninga for den nye vadejakken kommer i posten. Det ligger jo også litt spenning i om jeg klarer å skjule regninga for dragen, og betale den i det skjulte uten at hun oppdager det og begynner å sprute ild.

 

Det er også noe med det å streve litt for å få til ting, og sparing av penger er ikke min sterkeste side. Dermed blir det vann og brød i et par måneder på vår lille familie når far har vært ute og handlet ny fluesnelle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...