Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Du verden som mine innlegg kan skape forargelse. Jeg må beklage at jeg ikke kan svare dere alle, som nevnt knottes dette inn på en mobiltelefon (dyr, kjøpt i Norge for arbeidsgivers regning, men likevel tungvint). Jeg har da ikke skrevet noe som er far off, snarere tvert i mot. Jeg oppfordrer til å støtte opp om vårt norske ff-miljø - forhandlerne inkludert!

Kjøpt for arbeidsgivers penger, da regner jeg med at du skatter for bruken av den.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Et resultat av å være en ( i mine øyne) underbetalt kommuneansatt med eget hus og barnebidrag, er ofte at det blir langt imellom de store investeringene.  Men man er jo litt kjøpegæern allikevel og da må man ty til de litt mindre investeringen, bindematerialer, snører, duppedingser, ting og tang.  Jeg svir nok av mange tusenlapper i året på sånt og det skjer jo kun i norske butikker.  Mest lokalt men også en del på nett.  Dette er jo artikler med en relativ god fortjeneste, artikler hvor man gjerne ikke pruter og sånn sett er vel jeg en god kunde.  ;D  Jeg bruker nok adskillig mer penger på rekvisita enn på dyrere utstyr.  Bare som et apropos.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

har handlet for kanskje totalt 7-8000 fra utlandet. i forhold til de  tusener jeg har brukt og bruker for å "støtte" det lokale næringsliv er dette småpenger.

jeg har også betalt toll og moms til den store far staten for det jeg har handlet.

handler alt jeg trenger av små ting og binde utstyr, og det er ikke så lite, her hjemme

tror den store skare av oss er ærlige folk som bare er ute etter en god handel på ting vi har lyst på men ikke alltid har råd til å kjøpe her hjemme hos den lokale pusher`n.

 

bent  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du verden,  Det ser ut som om noen føler seg "moralisert" fordi de handler på nett.  Hvorfor det ?  Å handle på nett er da en helt legetim handling, og som jeg har poengtert tidligere har vi som kunder totalt ulike preferanser og ønsker som vi ev. vektlegger dersom vi velger å handle lokalt eller globalt. Men, å si at toll og mva er "off-topic" når vi skal sammeligne priser "ute og inne" blir bare "bull....".  Selvsagt er det relevant, er det ikke frakt, toll og mva på varene i butikken ?

 

Så kan vi dra inn hensyn til gjeld og kjerring og unger, som selvsagt er totalt relevant og forståelig. Jeg har full forståelse for at man nedprioriterer lokal service for å få anledning til å kjøpe utstyr, helt logisk, mitt poeng tidligere var at det kan gjøres på en grei måte og etter min oppfatning er det å blant annet ikke bruke lokalbutikken som prøverom.  Jeg handler selvsagt på nett, har gjort knallgode kjøp, men overvekten av min handel er lokalt, enn så lenge.

 

Så ser jeg at enkelte mener at det er galskap å betale 5000 for en vadebukse. Vel, det tar jeg ikke særlig høytidelig, for det er ikke sikkert at ferdighetene som legges til grunn i den galskapanalysen er på et relevant nivå.. Jeg kjøpte vadere i Norge, nesten 5 store ( ca), en uke senere kjøpte kona mi samme buksa, også lokalt ( kanskje derfor vi har det så bra sammen, like "gale" begge to)  Buksa mi begynte å lekke etter 8 mnd, jeg dro til butikken, de sendte den med en budbil til importøren, og 5 timer senere fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme å hente meg en ny bukse, slikt skaper en lojalitet som jeg setter en prislapp på.  Men, å handle hos lokale butikker som jeg ikke trives i, er helt utelukket, da er det bare å sette seg foran tastaturet.

 

At vi har 1 million sportsfiskere i Norge som er i en noenlunde  relevant målgruppe for spesialbutikker tror jeg er et tall som passer langt bedre i en tilpasset "statestikk" i et tidsskrift, enn i det virkelige liv.

 

Men, som sagt; klart at norske forhandlere burde kunne vise til priser som er tilpasset USD, uten tvil..... (det var vel helt on topic)

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Jeg sier bare: Synd Holmgang er tatt av lufta.

Hører for meg det Oddvar Stenstrøm ville ha sagt: "Utnytter norske hobbyforretninger den lave dollarkursen til sin fordel? Eller er vi rett og slett gjerrige? Vi tar debatten!"

 

det ville vært noe å se på for en gangs skyld.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, å si at toll og mva er "off-topic" når vi skal sammeligne priser "ute og inne" blir bare "bull....".  Selvsagt er det relevant, er det ikke frakt, toll og mva på varene i butikken ?

Morten

 

Dersom det er meg du sikter til her, føler jeg litt behov for opplaring.  Mva og toll er selvfølgelig ikke off-topic, dette må jo selvsagt regnes inn i prisen.  Men det å antyde at alle som handler utenlands forsøker å unndra dette, er et overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, å si at toll og mva er "off-topic" når vi skal sammeligne priser "ute og inne" blir bare "bull....".  Selvsagt er det relevant, er det ikke frakt, toll og mva på varene i butikken ?

Morten

 

Dersom det er meg du sikter til her, føler jeg litt behov for opplaring.  Mva og toll er selvfølgelig ikke off-topic, dette må jo selvsagt regnes inn i prisen.  Men det å antyde at alle som handler utenlands forsøker å unndra dette, er et overtramp.

 

Siktet vel ikke spesielt til deg, i og med at flere har nevnt det tidligere i tråden, og det er klart det ville være et overtramp å antyde at alle som handler ute forsøker å unndra toll og mva, derfor har jeg heller ikke gjort det en eneste gang.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg at enkelte mener at det er galskap å betale 5000 for en vadebukse. Vel, det tar jeg ikke særlig høytidelig, for det er ikke sikkert at ferdighetene som legges til grunn i den galskapanalysen er på et relevant nivå.. Jeg kjøpte vadere i Norge, nesten 5 store ( ca), en uke senere kjøpte kona mi samme buksa, også lokalt ( kanskje derfor vi har det så bra sammen, like "gale" begge to)

Vel, legg merke til at jeg skrev at FOR MEG er det galskap  ;)

Det handler om mine prioriteringer, og jeg tar meg ganske enkelt ikke råd til det.

Til forskjell fra feks ei fluestang eller snelle, som gjerne holder livet ut, er ei vadebukse en forbruksvare som, for alt jeg vet, lekker vann etter 3 turer.

At andre syntes det er helt greit å betale 5-7000kr for ei vadebukse har jeg ingen problemer med  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

du verden,  Det ser ut som om noen føler seg "moralisert" fordi de handler på nett.  Hvorfor det ?  Å handle på nett er da en helt legetim handling, og som jeg har poengtert tidligere har vi som kunder totalt ulike preferanser og ønsker som vi ev. vektlegger dersom vi velger å handle lokalt eller globalt. Men, å si at toll og mva er "off-topic" når vi skal sammeligne priser "ute og inne" blir bare "bull....".  Selvsagt er det relevant, er det ikke frakt, toll og mva på varene i butikken ?

 

Så kan vi dra inn hensyn til gjeld og kjerring og unger, som selvsagt er totalt relevant og forståelig. Jeg har full forståelse for at man nedprioriterer lokal service for å få anledning til å kjøpe utstyr, helt logisk, mitt poeng tidligere var at det kan gjøres på en grei måte og etter min oppfatning er det å blant annet ikke bruke lokalbutikken som prøverom.  Jeg handler selvsagt på nett, har gjort knallgode kjøp, men overvekten av min handel er lokalt, enn så lenge.

 

Så ser jeg at enkelte mener at det er galskap å betale 5000 for en vadebukse. Vel, det tar jeg ikke særlig høytidelig, for det er ikke sikkert at ferdighetene som legges til grunn i den galskapanalysen er på et relevant nivå.. Jeg kjøpte vadere i Norge, nesten 5 store ( ca), en uke senere kjøpte kona mi samme buksa, også lokalt ( kanskje derfor vi har det så bra sammen, like "gale" begge to)  Buksa mi begynte å lekke etter 8 mnd, jeg dro til butikken, de sendte den med en budbil til importøren, og 5 timer senere fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme å hente meg en ny bukse, slikt skaper en lojalitet som jeg setter en prislapp på.  Men, å handle hos lokale butikker som jeg ikke trives i, er helt utelukket, da er det bare å sette seg foran tastaturet.

 

At vi har 1 million sportsfiskere i Norge som er i en noenlunde  relevant målgruppe for spesialbutikker tror jeg er et tall som passer langt bedre i en tilpasset "statestikk" i et tidsskrift, enn i det virkelige liv.

 

Men, som sagt; klart at norske forhandlere burde kunne vise til priser som er tilpasset USD, uten tvil..... (det var vel helt on topic)

 

Morten

 

 

kan jo også være det att etter 26-27 år som ihuga fluefisker vet hvilket utstyr som fungerer og mange ganger(ikke alle) ikke trenger den servicen og rettlendningen som den lokale butikken kan tilføre en litt mindre erfaren fisker. tror ikke jeg ville fått så veldig store problemer med å sende min bukse til simms i usa. tar litt lengre tid.

amerikanerene er gode,tildels veldig gode på service de også. men jeg er enig i det du sier.

 

bent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

kan jo også være det att etter 26-27 år som ihuga fluefisker vet hvilket utstyr som fungerer og mange ganger(ikke alle) ikke trenger den servicen og rettlendningen som den lokale butikken kan tilføre en litt mindre erfaren fisker. tror ikke jeg ville fått så veldig store problemer med å sende min bukse til simms i usa. tar litt lengre tid.

amerikanerene er gode,tildels veldig gode på service de også. men jeg er enig i det du sier.

 

bent

 

 

 

Helt enig, og det er akkurat det jeg mener med at vi har ulike preferanser og behov, og det handler nødvendigvis ikke om at å handle lokalt er mere "rett" enn å handle på "nettet".  Jeg er villig til å betale det jeg mener er en riktig differanse mellom "inne og ute"-pris, ikke mere, men jeg aksepterer en differanse.  Jeg har hatt svært lite problemer med leveringer fra USA, som regel er de veldig serviceminded. Og, dersom jeg hadde bodd "timesvis" fra en seriøs butikk, ville jeg selvsagt handlet enda mer på nett..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

ja de er gode på service.Har til og med fått e-mail i fra over dammen  lenge etter att varene var kommet i hus, om jeg var fornøyd med kjøpet.

 

jeg aksepterer også en viss differanse på det jeg kjøper. det er først når den differansen blir hinsides, att man begynner å spekulere i hvem som skummer "fløten".

man kan kjøpe ei simms g4 i usa  på ebay for 550 dollar-ca 2830 n.kr+toll,med dagens kurs.. her koster den 8000,-.da begynner det å bli stor differanse.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jaggu litt av en tråd av dette her gitt  ;D.

 

Jeg skal trå varsomt her, selv om jeg ikke er direkte tilknyttet den norske utstyrsbransjen for tiden. Vi opplever samme fenomenet her nede i NZ.

 

Det norske fluefiskemarkedet er knøttlite, og hvis du sjekker tallene så er det få, om noen som blir rike av å selge fluefiskeutstyr i Norge. Vi må også innse at netthandelen er her for å bli. Det er utstyrsbransjens store utfordring i tiden framover. Og det er ikke noe ulovlig, galt eller umoralsk (ærlig talt  ;)) å handle på nett.

 

MEN: Jo flere som handler på nett desto færre tilbud vil det være i Norge på sikt. Det ligger i sakens natur. Vi har allerede sett det her nede. Fluefiskemarkedet har krympet og flere handler på nett. Som resultat har f.eks. Auckland, en by med 1,1 mill. innbyggere kun èn fluefiskebutikk (nyåpnet, som sliter). CD rods har sluttet å produsere stenger lokalt.

 

Så selv om man ikke gjør noe galt eller umoralsk så gjør man et valg. Enhver krone som brukes på flueutstyr i Norge er med på å holde aktørene i bransjen i live. Jo mindre "mat som legges på fatet", desto flere vil dø.  :'(

 

Jeg tror nok vi fra Simms sin side vil se en utvikling i retning av en strengere beskyttelse av sine autoriserte forhandlere, slik Sage har gjort. Jeg vil heller ikke bli overrasket hvis alle produsenter med et tilsvarende program på sikt vil nekte forhandlere å selge til land som har autoriserte forhandlere. Det vil være en enkel måte å beskytte disse forhandlerne på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

meget mulig, men enn så lenge vil den såkalte handelslekasjen på nettet fortsette, med den dollarkursen som er nå og den differansen det er på enkelte varer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir mer og mer underholdende for hver dag som går, lenge siden jeg har hatt det så morsomt ;D ;D. Som tidligere økonomisjef i et amerikansk legemiddelfirma kan jeg si at ingen er så flinke til å beskytte sine egne interesser som store amerikanske firma, bl.a.gjennom egne forhandler- og distribusjonsnett. På denne måten greier de å melke et marked for alt det er verdt. Jeg antar at Sage, SIMMS og alle de andre helamerikanske merkene koster vesentlig mindre i t.eks. Polen, England og Italia. Det er fordi man her ikke er villig, eller ikke har økonomi til å betale så mye for varen som vi i Norge. På samme måte som antibiotika produsert i USA koster det dobbelte her i Norge som i Spania. Derfor trengs det konkurranse av produsenter fra andre land for å få prisnivået ned. Det må da for fa..n gå an vade i noe annet enn SIMM uten å bli blaut i ræva, for å si det trøndersk. Det blei nevnt tidligere i tråden at det er ca 30 000 aktive fluefiskere i landet, om hver bruker 5 000 på utstyr hvert år, blir det en årlig omsetning på 150 Mill. svært så forsiktig beregnet. Klart vi er en interresant kundegruppe.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler-/distributørprisene fra produsent er de samme for alle, uansett hvor i verden de sendes. Rudi Heger er distr. for Europa, og han opererer også med like priser uansett hvor i Europa de sendes. Hva som skjer etterpå er en annen sak.

En Sage TCR 590-4 koster 5.895,- i Norge, ca. 6.200,- i UK, ca. 5.100,- i NZ ("Dealer Direct") og ca. 5.450,- i Polen.

 

Selv om Sage er en betydelig fluestangprodusent er de neppe et "stort" amerikansk firma, og kan på ingen måte sammenlignes med legemiddelindustrien. De kunne ha solgt mange flere stenger hvis de hadde sluppet løst markedet totalt, men mye av poenget til disse firmaene er å beskytte navnet sitt ved å kontrollere service nivået. Husk at fluefiske i statene fortsatt er en øvre middelklasse til overklasse hobby. Det betyr kresne og storforlangende kunder  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den store sammenheng er dette markedet lite, men innenfor markedet fluestenger vil jeg anta at Sage er av de største og en av de markedsledende på verdensbasis. Sammen med de andre produsenter fra USA, ser jeg ikke bort ifra at de har minst 75% av det Scandinaviske markedet, som tross alt representere noen titalls millioner i omsetning. Jeg antar at når Kineserne får øynene opp for at det er penger i dette markedet, vil prisen raskt bli halvert her som på så mange andre produkter, som t.eks. innenfor verktøy og elektronikk.

Samtidig som du også bekrefter min påstand fra tidligere tråder, at vi er utrolig heldige tross alt, vi som bor her i Norden, i og med at fluefiske ikke har blitt mer eksklusivt enn at vanlige mennesker kan ha det som hobby i motsetning til mange andre land.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Samtidig som du også bekrefter min påstand fra tidligere tråder, at vi er utrolig heldige tross alt, vi som bor her i Norden, i og med at fluefiske ikke har blitt mer eksklusivt enn at vanlige mennesker kan ha det som hobby i motsetning til mange andre land.

Jens

 

enig med dette, men da er det vel også viktig att man ikke gjør det til en eksklusiv sport med å skru prisene i været slik att dem menige mann i gata ikke har råd lenger. se bare på prisen for å fiske i enkelte elver. se bare på alta der man nå må betale 400 kr bare for å søke på kort.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som du også bekrefter min påstand fra tidligere tråder, at vi er utrolig heldige tross alt, vi som bor her i Norden, i og med at fluefiske ikke har blitt mer eksklusivt enn at vanlige mennesker kan ha det som hobby i motsetning til mange andre land.

Jens

 

Men det er litt synd at de med høy betallingsvillighet ikke har tilgang på noen knallgode elver nær sivilisasjonen hvor man kan nyte godt ettermiddagsfiske i ro og fred!  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som du også bekrefter min påstand fra tidligere tråder, at vi er utrolig heldige tross alt, vi som bor her i Norden, i og med at fluefiske ikke har blitt mer eksklusivt enn at vanlige mennesker kan ha det som hobby i motsetning til mange andre land.

Jens

 

Men det er litt synd at de med høy betallingsvillighet ikke har tilgang på noen knallgode elver nær sivilisasjonen hvor man kan nyte godt ettermiddagsfiske i ro og fred!  ;)   

Det er prisen man må betale for å bo nær sivilisasjonen, som bærum hos enkelte går for å være  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd!

Slev har jeg nettopp pakket opp og sett på et telt jeg kjøpte fra USA - faren min var der før påske og hentet det til meg. Jeg sparte vel rundt 60% sammenlignent med prisen teltet selges ofr her.

Hadde jeg hatt mer tid på meg ville jeg også bedt ham ta med noen snører etc fra Statene, men det rakk jeg altså ikke.

Så ja, jeg handler litt fra USA. Og neste gang jeg drar dit på ferie, skal jeg handle litt mer!

jeg vurderte også å bruke www.jetcarrier.com, men det slapp jeg denne gangen. Så det er sagt - de gjør fortolling, moms-deklarering etc (for det meste kun moms i og med at de fleste varer er tollfrie) - men du kan ikke få det "svart". Så å bruke Jetcarrier bidrar ikke til å svindle staten.

 

Absolutt mesteparten av det jeg har er kjøpt på butikk i Norge. Jeg var så heldig at jeg jobbet rett ved siden av en fkjent fluefiskebutikk. Har tilbrkat en del lunsjpauser der  ;D

Jeg har blitt godt kjent med butikken og er vel for stamgjest å regne nå. De som jobber der har gitt meg masse tips, ytt veldig bra service og generellt gjort at jeg har blitt veldig trygg på å handle der. Min store skrekk er at de skal legge ned - det er ille nok at jeg nå ikke kan stikke innom når som helst siden jeg må ta toget dit! Jepp, det koster mer å handle der - men det er prisen jeg betaler med glede.

 

Jeg er litt usikker på hvor fort "handelslekkasjen" eller lav dollarkurs vil utradere norke (fiske-)butikkers markedsgrunnlag. Men det utgjør klart en konkurranse! Jeg vet litt om import, kostnadene ved å drive butikk, lønnsutvikling og ikke minst konkurranse fra lav-kost-leverandører (som f.eks. nettbutikker). Det er utrolig tøft å drive butikk når betallingsvilligheten går ned samtidig som kjøpekraften blir høyere. Sagt på en annen måte - vi har mer penger enn før men vil at alt skal bli billigere.

Jeg tror at butikkene står overfor den samme utfordring andre bransjer allerede har vært gjennom:

 

Hvis du ikke kan selge samme vare til lavest pris, må du finne et annet konkurranse-fortrinn!

 

Se på SAS. Norwegian, Ryanair etc etc er billigere - så SAS prøver å bli bedre / yte mer service / tilby andre avgangstider etc etc.

Parfymerier som taper omsetning til tax-free butikker og steder som strawberry.net arrangerer sminkekurs med Jan Thomas eller andre "happenings".

Man oppdager - både som selger og som kunde - at pris ikke er alt.

Jeg tipper vi vil se enda flere kastekurs, butikk-arrangerte turer, bindekvelder, kurs og så videre fra butikkene.

Jeg håper i hvertfall det! Det tilfører et ekstra sosialt element  :D

 

Min grunn til å handle der jeg handler er enkel - i mine øyne er det det beste valget mtp service, utvalg og trygghet. Å ta på produktet, prøvekaste, ammenligne med andre ting, slå av en prat, bli anbefalt noe jeg aldri hadde tenkt på - det er en liten handle-opplevelse! ikke minst kan jeg gå derfra med produktet i hånda uten å måtte vente.

 

Når sjansen byr seg, vil jeg fortsette å kjøpe ting på nettet. Det er litt stas å få "En pakke fra Amerika!"  ;D Og så sparer jeg masse penger. Som jeg mest sannsynlig vil bruke i den lokal fiske-sjappa likevel.

 

Men aller helst vil jeg faktisk kjøpe brukt utstyr her på siden - DET er en gullgruve  ;D ;D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Men aller helst vil jeg faktisk kjøpe brukt utstyr her på siden - DET er en gullgruve  ;D ;D 

 

 

enig, det er ei lita gullgruve på denne og konkurerende sider. kjøpte meg ei scott g 905/4 hos en trivelig norsk kar på en annen side.ny stang kun prøvekastet. sparte meg 4000;-raske på den handelen i norge ;D.

 

vi fluefiskere bruker jo x antall tusen kroner pr sesong på små og store ting her i landet.mange av oss kjøper alt her hjemme, er handelslekasjen over nett egentelig så vannvittig stor som enkelte vil ha det til. for min egen del kjøper jeg meg kanskje ei ny stang eller 2 hvert tiende år, mens andre kanskje kjøper 2-3-4 stenger annenhvert år i den lokale butikken. min beste stang har jeg på 15 ende året og blir brukt flittig hver sommer. Har på ett år brukt 6-8 tusen på netthandel, tipper att jeg har brukt mere her hjemme på bindeutstyr fortommer, snører etc.

man kan jo spørre seg hvor stor må inntjeninga være på den enkelte butikk være? skal den være slik att man har til "salt" på maten og det går rundt, eller må den være slik att de som driver kan ta ut større og større utbytte hvert år slik man ser i enkelte store bedrifter der man får kniven på strupen hele tiden for att inntjeninga ikke er stor nok, som f.eks sas der jeg jobber.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den store sammenheng er dette markedet lite, men innenfor markedet fluestenger vil jeg anta at Sage er av de største og en av de markedsledende på verdensbasis. Sammen med de andre produsenter fra USA, ser jeg ikke bort ifra at de har minst 75% av det Scandinaviske markedet, som tross alt representere noen titalls millioner i omsetning. Jeg antar at når Kineserne får øynene opp for at det er penger i dette markedet, vil prisen raskt bli halvert her som på så mange andre produkter, som t.eks. innenfor verktøy og elektronikk.

Samtidig som du også bekrefter min påstand fra tidligere tråder, at vi er utrolig heldige tross alt, vi som bor her i Norden, i og med at fluefiske ikke har blitt mer eksklusivt enn at vanlige mennesker kan ha det som hobby i motsetning til mange andre land.

Jens

 

Jens, kineserne har solgt fluefiskeutstyr i ganske mange år nå i Skandinavia og verden forøvrig. Og prisene har blitt halvert og vel så det, som resultat. Jeg vil til og med påstå at kinesiske og koreanske produkter er i stort flertall på fluefiskemarkedet på verdensbasis, unntatt i USA. Sage Launch og FLi er "svar" på denne trenden.

 

Men jeg er helt enig i at vi er heldige i Norden hvor fluefiske er en mer "folkelig" beskjeftigelse. En artig observasjon også at nordmenn villig (vel, nesten) betaler betydelig mer for sitt utstyr enn de "rike" amerikanerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

 

Om man importerte et parti med hanenakker ++ og solgte dette videre.. Hvor mye er grensen for at man må skatte av fortjenesten?

Hørte rykter om 30.000 kr hvis det er hobby o.l, men er ikke sikker.

 

(Håper ingen føler at jeg heller bensin på bålet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larserikm, vet du forresten hvorfor Norwegian, Ryanair, Easyjet m.fl. tilbyr billigere billetter enn f.eks. SAS, Lufthansa, KLM og BA? Det er fordi de førstnevnte selskapene krever for ansettelse av bl.a. sine piloter at de selv stiller/betaler for typeutsjekk på flyene de opererer. Dette sparer selsakpene ca 180000NOK på pr pilot  :o. Selv syns jeg det er helt hårreisende at både det kreves at man skal betale for å kurse seg selv (uten garanti for ansettelse) samtidig at det er folk som gjør dette. Kutte kostnader, koste hva det koste vil. Derfor flyr jeg med tradisjonelle selskaper når jeg er på tur  ;).

 

Og om ikke dette var avsporing så vet ikke jeg hva som er det, men siden det ble nevnt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...