Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Gjest bmathies

en annen ting kan jo være att man ser stadig vekk att bedrifter flagger ut produksjonen sin til lavkost land, mens produktene allikevel koster det samme  her hjemme som når det var produsert her eller ett annet vestlig land. Så noen må jo tjene penger, og til dels mye penger en eller annen plass i "systemet", når det koster helt ned i en tiende del(kanskje) av det det koster å lage tingene her. :rolleyes: litt spekulering kanskje.

;D

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tørrfluepuristen har et godt poeng på side 5 når han snakker om hvor mye man har råd til å betale for utstyr, selv om man har aldri så gode kontakter, så lenge dollaren er grønnere over fjorden.

hmmm.. oppsummerer veldig bra på side 6 med spørsmål/svar.

 

Det som slår meg, og ofte irriterer meg, er at vi nordmenn har blitt så overfokuserte både på pris og kvalitet. Vi vil ha verdens største diamant helt gratis, og da enda mer gratis enn naboen som fikk sin gratis. Bare for at vi kan skryte litt av hvor flinke vi har vært til å oppdrive et godt kjøp. Gode kjøp er det ingenting galt med. Når dagens dollarkurs er så fin, sett fra vår side, at man kan kjøpe 2 for 1 (dollar vs kroner) så er det klart man lar seg lokke og friste. Hadde dollarkursen vært det dobbelte så hadde det ikke vært like attraktivt, men fortsatt billigere, og man kan banne på at det fortsatt vil være enkelte som skryter til alle andre om hvor godt kjøp man har gjort. Og vi andre blir litt misunnelige, selv om skrytepaven sikkert trekker fra noen kroner når det skal fortelles og ljuges litt over kaffebålet ved elva. Noen som kjenner seg igjen?

 

Lars Monsen sa noe utolig bra i episoden han skulle ut i Femundsmarka; ta gjerne med telt og kano og fiskeutstyret hjemmefra, men pass på at dere handler litt hos det lokale samvirkelaget når dere kommer fram. Får han ikke omsetning må han legge ned, og den som tapper er du som plutselig trenger ett eller annet utenfor allfarvei. Var iallefall i den duren... ;)

 

Men den som tror at amerikanerne bare velter seg i billige fluestenger må nok tro om igjen. For de (som ferierer i Norge) er det helt umulig å bruke penger her til lands nettopp fordi de ikke får så mange kroner for hver dollar, og de skal være i et fra før overpriset land. Selv de handler 2 for 1 på tilbud i egne butikker. De vil ikke betale mer enn hva de må de heller.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke betale mer enn hva de må de heller.  :o

Og der er vi vel ved sakens kjerne ; Mange av oss vil ikke/har ikke råd til å betale mer enn vi må  ;)

Man skal ha igjen penger til å reise rundt å fiske også, og i løpet av en sesong blir det en pen sum . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

 

Og der er vi vel ved sakens kjerne ; Mange av oss vil ikke/har ikke råd til å betale mer enn vi må  ;)

Man skal ha igjen penger til å reise rundt å fiske også, og i løpet av en sesong blir det en pen sum . . .

 

når hus,bil ting til barna,mat, bensin alt det der er betalt kan far se om det er noe igjen som han kan bruke på seg selv(mor skal også ha sin del av kaka).

fiske her til lands begynner å koste det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt, hvorfor sitter man med inntrykket at for mange fluefiskere lider så vanvittig nød når de ikke får fråtse i dyre merkevarer som toppmodellene til simms, sage, scott, msr eller hva det nå er?

 

bare se på tråder der omhandles hvor mange stenger og sneller folk shoppa til seg (og nyinvesteringer kommer hvert år!), så er det høyst besynderlig denne sutringen på å ikke ha råd.

 

greit, man skal ikke bli flådd. ingen liker tanken på å bli snytt, men det kanskje er på tide vi setter ting litt i perspektiv?! ???:rolleyes:

 

eller har vi blitt et bortskjemt folk som ikke tør å vise seg i noe annet enn i det beste som finnes? at ungene våre får traume hvis vi ikke gir dem siste skrik i kles-/leketøy-/utstyrsfronten?

 

eller er fluefiskere blitt fiskernes svar på vestkantfruene, som elsker å vise seg i merkevarer, som de gjerne har skaffet seg billig på ett eller annet vis? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

kan ikke si att jeg føler meg så truffet, har handla meg 4 nye scott stenger med ditto sneller i løpet av 20 år. simms bukse og jakke kom ifjor til 40 års dagen.

mener bare å belyse att mange med meg ikke har råd til å handle både 1 og 2 nye stenger på den lokale sjappa i året som mange her kanskje kan. men velger å handle der det er billigst ,som nå er i usa.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller har vi blitt et bortskjemt folk som ikke tør å vise seg i noe annet enn i det beste som finnes? at ungene våre får traume hvis vi ikke gir dem siste skrik i kles-/leketøy-/utstyrsfronten?

Greia med fiskeutstyr er at fint lite av det med rette kan sies å være bedre enn noe annet, bare dyrere  ;)

At toppmodellen blant Simms vadebukser koster 3 ganger så mye som toppmodellen til feks Vision indikerer ikke at Simms-buksa er 3 ganger bedre.

Dreier seg nok mye om smak og behag, dette . . . og litt jåleri, selvfølgelig  ;D

Når det er sagt, jeg tror ikke en fyr som har gjort et kupp på en dyr vare føler noe større behov for å vise seg for andre enn fyren som har kjøpt samme varen til blodpris .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si att jeg føler meg så truffet, har handla meg 4 nye scott stenger med ditto sneller i løpet av 20 år. simms bukse og jakke kom ifjor til 40 års dagen.

mener bare å belyse att mange med meg ikke har råd til å handle både 1 og 2 nye stenger på den lokale sjappa i året som mange her kanskje kan. men velger å handle der det er billigst ,som nå er i usa.

 

bent

 

nei, det var ikke mynta på spes deg, bent :). jeg er såvisst ingen storkar selv (er lærer :P).

 

men bare se på tråder om antall stenger og sneller, så dannes det jo et viss inntrykk. for å ikke snakke om feks vadere fra visse merker, som visstnok er så gode at de skulle vare i maaaange år og dermed verd sin dyre pris, men som likevel blir 'kassert' straks en ny modell kommer på markedet.

 

snodig...

 

Greia med fiskeutstyr er at fint lite av det med rette kan sies å være bedre enn noe annet, bare dyrere  ;)

At toppmodellen blant Simms vadebukser koster 3 ganger så mye som toppmodellen til feks Vision indikerer ikke at Simms-buksa er 3 ganger bedre.

Dreier seg nok mye om smak og behag, dette . . . og litt jåleri, selvfølgelig  ;D

Når det er sagt, jeg tror ikke en fyr som har gjort et kupp på en dyr vare føler noe større behov for å vise seg for andre enn fyren som har kjøpt samme varen til blodpris .

 

det gjør ikke akkurat saken noe bedre ;D . men jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

synes att det nesten det værste blant jåleriet når vi først er inne på det, er når man kjøper hele serien(nesten kan det virke som) av loomis ,for så neste år å selge det hele til halv pris for å kjøpe årets modeller fordi de er sååååå mye bedre. får ikke noe forhold til stengene på den måten mener nå jeg. har holdt meg til samme stang merke i nesten 20 år(scott) og trives veldig godt med det. gresset er ikke grønnere på den andre siden av gjerdet:les stangserien. :rolleyes: ::)

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

da fikk jeg pakke i fra usa i dag. viste seg att herren var fri for velocity 2 snelle, så han sendte meg ei 2008 mod lamson litespeed 2 hard allox for samme prisen. 1470,-kr inkl rio grand wf5f og backing ;D. blir å passe perfekt til min nye scott g kl 5 .det kaller jeg service ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

da fikk jeg pakke i fra usa i dag. viste seg att herren var fri for velocity 2 snelle, så han sendte meg ei 2008 mod lamson litespeed 2 hard allox for samme prisen. 1470,-kr inkl rio grand wf5f og backing ;D. blir å passe perfekt til min nye scott g kl 5 .det kaller jeg service ;D

 

bent

Hvor er det du handler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Dette hadde aldri skjedd i Norge. Kun ved en feiltakelse ;D;)

 

Joda dette skjer i Norge også...Nordisk gjorde akkurat det samme for meg når de hadde gått tom for velocity`n ;)

 

;D ;D ;  det er vel en av de butikkene som har skjønt hva service ovenfor kunder er. tror verken nordisk eller min "mann" over dammen tapte så mye på den dealen uannsett. ;D ;D ;D

 

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nordisk fiskeutstyr er rett og slett i superklassen på service, jeg tar av meg hatten for gutta på Nordisk :D

Det samme gjelder Jarle og Bjørnar på Lillestrøm. Bjørnar er ett unikum :D

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Nordisk fiskeutstyr er rett og slett i superklassen på service, jeg tar av meg hatten for gutta på Nordisk :D

Det samme gjelder Jarle og Bjørnar på Lillestrøm. Bjørnar er ett unikum :D

 

Terje!

 

 

 

 

ja han er det. alltid tid til å snakke i telefonen hvis det er noe man lurer på, og kaffen er alltid varm når man er nedover på gamle trakter, og har bestemt seg for en formiddag i "gottebutikken". ;D all ære til dem ;D

 

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest fiskeutstyr stort sett koster "riktig". Man kan få masse godt og billig, og dyrt og lekkert.

Jeg er likevel av den oppfatning, som nevnt i annen tråd, at man har så mange utrolig velfyllte butikk lokaler med lidenskapelige ildsjeler bak disken, at man på sett og vis bør ligge alt man kan av kjøp til disse forhandlerne. Eneste grunnen til at de eksisterer er av det på et eller annet vis "går rundt".

 

Man får innblikk i produkter ved hjelp av at noen i dette "dyre" landet tilbyr dem over disk, og på demoer.

Blir helt riv ruskende feil og da takke for titten, og sende bestilling "over there".

 

Greit å bestille produkter som ikke finnes i landet, og som ikke importør vil ha inne i sitt sortiment.

De fleste vil likevel ønske å bistå med å få tak i det man trenger, hvis de bare får muligheten.

Signalisere behov er viktig. Men man skal ikke rive av seg håret om importør/forhandler likevel ikke kan/ønsker bistå.

 

Vet at det er mange økonomiske hensyn å ta for sin egen økonomi. Sin egen økonomi og arbeidsplass har også alle inne fiskeutstyrsbransjen :o

Og ingen av dem gjør seg veldig rik på dette. De er ildsjeler, hjelp dem i å fortsatt være det!! ;)

 

Jeg kjøper kun noe krok (tsjekkisk) og tynn fluorcarbon fra utlandet. 7x-8x, da det ikke er å oppdrive i vårt eget land. For lite etterspurt vare, og det aksepterer jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg har hørt! Men utrolig fint for deg da at du synes prisene er riktige her til lands! Tror du er i mindretall... ;D

 

Det er nå engang slik at dersom man ikke er konkurransedyktig i det markedet man opererer i så klarer man seg ikke, så da får vi se hva som skjer fremover. Tror vel at det blir færre og færre fluefiskebutikker hvis det ikke gjøres noe med prisnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og etterspørsel er faktisk så enkelt.

 

Poenget mitt var at jeg ikke er opptatt av å drive veldedighet når jeg kjøper utstyr, men handler der det er billigst. Got it?  ;)

Da gir jeg heller differansen til Redd Barna eller lignende organisasjoner som virkelig trenger det, fremfor en eller annen norsk butikk.

 

Virker vel forøvrig som om det er du som bør krysse fingrene og ikke jeg!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at god service er ekstremt viktig for butikker som ønsker å overleve i det tøffe norske markedet. Vi har et godt eksempel på dette her i Kristiansand med Grønberg Sport. Mr. Grønberg er en god gammeldags kremmer, og servicen i denne butikken er helt i toppklasse. Det har gitt butikken en stor og ekstremt lojal kundekrets.

 

Faktisk er mange av kundene så lojale at de bevisst velger å kjøpe utstyr hos Grønberg, selv om de har mulighet til å få det billigere andre plasser. Dette gjør de bl.a. fordi butikken er et sosialt samlingspunkt for alle fiskeinteresserte i Kristiansands-området, og de superlojale kundene vet derfor at de ekstra lappene de legger ned i dyrt utstyr hos Grønberg, vil de få tilbake i form av en særdeles veldrevet butikk som samler fiske- og kasteinteresserte i regionen.

 

Konklusjonen er at Grønberg har gjort en forretningsmesig genistrek med å være så serviceminded som han er. Han har rett og slett opparbeidet seg en kundekrets som nesten får dårlig samvittighet hvis de handler fiskeutstyr andre plasser. Samtidig er Grønberg utrolig flink til å gi tilbake til kundene sine, i form av gratisarrangementer som f.eks. fluebinderkurs, filmkvelder, fluekastekurs, foredrag holdt av kjente fiskere osv.osv.osv.

 

I sum blir dette i praksis en vinn-vinn situasjon som alle er fornøyde med. Grønberg tjener sikkert gode penger på butikken sin, noe som også er med på å gjøre butikken til en kvalitetssjappe. Kundene betaler litt mer, men får det tilbake i form av god service og sosiale happeninger. Genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

snakka med bjørnar  hos jb fluefiske i går på telefon og spurte han direkte om hvordan butikken går. han sa att det var tøft for de små om dagen,men att det ikke var noen fare for hans butikk ;D. han var litt sur på alle de som var innom i påsken som bare prøvde og gjorde butikken om til en slagmark, for så å handle på nettet. >:(.

så hvis det er noen som føler seg truffet som er her inne på fluefiskesiden, skjerp dere. handle på nett men la vær å bruke den lokale som prøverom for netthandel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...