Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Disse småfluene på str 18-20 - hvor tynne fortomspisser bruker dere? 0,10mm? Eller går dere enda tynnere?

Eg for min del går ikkje lengre ned enn 0,12 uannsett kor små buzzere. Men 0,15/0,17 e vel det som eg vil annbefale på det sterkeste i stille vatn, for du kommer til og bli meget fortvila dei gongene fisken tar så hart at fortommen berre ryke :) Og fisken trenger ikkje være gigantisk for at det skjer :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt litt fjærmygg i dag. for deg som har studert mye fjærmygg under klekking så har du sikker sett at enkelte arter fyller vingen med blod i det vingen foldes ut. At dette er en trigger for ørretn er jeg overbevist om. Så derfor bør du ha en del myggklekkere med litt inslag av rødt i thorax/vingeområdet

[attachimg=1]

post-2382-13949886624191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt denne for litt siden:

F-fly heter den vel (?)

[attachimg=1]

Denne har funket bra for meg under myggklekkinger  :)

F-Fly på kurva krok, og som også funke utruligt bra i elv ved kvelds tid. Binder denne sjølv ned til str 21 :) Men bruke som oftest berre bindetråd på denne flua :)

Du har bunden den veldigt flott mr. ∱⋵⊤⊤∱∣⨅⨅∀. Ka du no heite...

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig ble det fryktelig mye svada rundt "Myggskinn"... Ta sånne ting i egne tråder a, please... vi har jo i utgangspunktet blitt enige om å ikke kommentere ihjel disse inspirasjonstrådene..

Var bare èn tullepost der jeg påpekte at mygg ikke har nymfestadie, resten var da seriøse svar på seriøse spm. angående mygg og livssyklus. Synes det var vel så relevant som mye av de andre innspillene som kommer mellom fluemønstrene på de forrige sidene. Men greit, slett denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen av den "vanlige" sorten sammen med kaffikoppen etter mæddan...

Jeg kaller den:

Olive Biot GB Buzzer

Krok: TMC 2488 str. 16/18.

Tråd: TMC 16/0 Black.

Abdomen: Goose Biot, BWO.

Gjeller: White CDC.

Hode: Killer Caddis Glass Bead, Midge.

Krage: Flashabou Mirage Opal.

Thorax dekket med Bug-Bond.

post-2-13949886828591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...