Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Veldig fin Gisle, me copy 8)

Lagde noen kule buzzere igår etter noe jeg så i et blad. (etter beste husk) :rolleyes:

Brukte hvit 16/ Tmc bindetråd som med minst mulig surringer, surres bak sånn at peacock'n kan festes inn. Brede minst mulig surring frem igjen. Tråden blir nesten helt transparang de få stedene den blir synlig.

Blir kuul effekt av ren krok med ribb, selv om de helvetes nikotingulesatans............... bildene ikke akkurat fremhever det.

Nå skal jeg handle lys og rigge opp noe permanent >:(

Er forøvrig svart, naturel og rød påfugl, hot orange biot og tusja(brun) bindetråd i thorax.

Edit: det er blitzen som synes ikke bindetråden ;D

[attachimg=1]

post-982-13949886836795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin Gisle, me copy 8)

Lagde noen kule buzzere igår etter noe jeg så i et blad. (etter beste husk) :rolleyes:

Brukte hvit 16/ Tmc bindetråd som med minst mulig surringer, surres bak sånn at peacock'n kan festes inn. Brede minst mulig surring frem igjen. Tråden blir nesten helt transparang de få stedene den blir synlig.

Blir kuul effekt av ren krok med ribb, selv om de helvetes nikotingulesatans............... bildene ikke akkurat fremhever det.

Nå skal jeg handle lys og rigge opp noe permanent >:(

Er forøvrig svart, naturel og rød påfugl, hot orange biot og tusja(brun) bindetråd i thorax.

Edit: det er blitzen som synes ikke bindetråden ;D

[attachimg=1]

Hvilken kroktype bruker du der robban? Og størrelse?

Veldig fine iallefall. Du har det med å binde perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin Gisle, me copy 8)

Lagde noen kule buzzere igår etter noe jeg så i et blad. (etter beste husk) :rolleyes:

Brukte hvit 16/ Tmc bindetråd som med minst mulig surringer, surres bak sånn at peacock'n kan festes inn. Brede minst mulig surring frem igjen. Tråden blir nesten helt transparang de få stedene den blir synlig.

Blir kuul effekt av ren krok med ribb, selv om de helvetes nikotingulesatans............... bildene ikke akkurat fremhever det.

Nå skal jeg handle lys og rigge opp noe permanent >:(

Er forøvrig svart, naturel og rød påfugl, hot orange biot og tusja(brun) bindetråd i thorax.

Edit: det er blitzen som synes ikke bindetråden ;D

[attachimg=1]

Hvilken kroktype bruker du der robban? Og størrelse?

Veldig fine iallefall. Du har det med å binde perfekt :)

Jo takk. Her er det store buzz på tmc 2488 str 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin Gisle, me copy 8)

Lagde noen kule buzzere igår etter noe jeg så i et blad. (etter beste husk) :rolleyes:

Brukte hvit 16/ Tmc bindetråd som med minst mulig surringer, surres bak sånn at peacock'n kan festes inn. Brede minst mulig surring frem igjen. Tråden blir nesten helt transparang de få stedene den blir synlig.

Blir kuul effekt av ren krok med ribb, selv om de helvetes nikotingulesatans............... bildene ikke akkurat fremhever det.

Nå skal jeg handle lys og rigge opp noe permanent >:(

Er forøvrig svart, naturel og rød påfugl, hot orange biot og tusja(brun) bindetråd i thorax.

Edit: det er blitzen som synes ikke bindetråden ;D

[attachimg=1]

Hvilken kroktype bruker du der robban? Og størrelse?

Veldig fine iallefall. Du har det med å binde perfekt :)

Jo takk. Her er det store buzz på tmc 2488 str 12.

Nydelige blei dem Robban. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Driver og fyller Irlandsboksen skjønner jeg 8)

Lekkert knippe det der Rune, kul detalje med den kragen.

Har snekkra litt Ælj klekkere i kveld

[attachimg=1]

Flott flue :) Og bilde........men har du klippet vingen???  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og fyller Irlandsboksen skjønner jeg 8)

Lekkert knippe det der Rune, kul detalje med den kragen.

Har snekkra litt Ælj klekkere i kveld

[attachimg=1]

Flott flue :) Og bilde........men har du klippet vingen???  ;D

he he he, nei, har ikke klipt vingen ;D

Den består av 3-4 små cdc fjær trukket sammen til lik lengde ;)

Nice buzzer Robert, me copy ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkne kropper på disse kreasjonene dine, Gisle . . .

Fisken burde være takknemmlig for å få smake på disse  :D

Takk for det Vegar og Lars.

Ganske lett og lage, og det blir ganske kult, dette er grønt hjortehår og brun Ælj, og et strøk med Bug Bond. Når man driver med enkeltfibre med hjort så har de desverre litt lett for å ryke, så det krever en stødig hånd. Lurt og fukte dem før man binder.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tillot meg å komme med noen forslag til farger på denne suverene flua di jeg Gisle. Helt gislerå som den er, men jeg måtte bare se kjapt i ps om det var flere muligheter...  ;D

gislem10.jpg

gislem12.jpg

gislem13.jpg

Håper ikke det gjorde noe. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, skal se du binder jevnt Gisle, ikke et lite fiber som ligger ulikt en gang :)

Takk for tipset med Photoshop Eirik, det har jeg ikke tenkt på før. Men jeg er fra Hamar så det hender det går "Lite trøgt" som svenskene sier når de pælmer tørrfluer på ei ubrutt vannflate i Glomma. Nå kan jeg luke ut en masse fargekombinasjoner før jeg binder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøken flue Gisle.

Rune, har du prøvd elghår i buzzers? Må jo bli knallfint.

Hei, Nei det har jeg ikke. Er for lite solid til det, men med BUG-BOND og annet lim så blir det kanskje holdbart nok. Skal lage et par i kveld så får vi se. Her er et par gærninger jeg har laget siste par dagene..

post-2-1394988684613_thumb.jpg

post-2-13949886883347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Rune! Fortell litt om den nymfa. Hva er kroppen gjort av?

Nymfe eller Olive Diawl Back Variant:

Krok: Kamasan B405 strl 14.

Tråd: Tmc 16/0 Olive.

Haler og hackle: Oliven partridge.

Kropp: Klar stretch tubing i midge over kroppen.

Rib: Claret fasanhalefiber.

Vingesekker: JC:

Lag mellomrom til fasanhalefiber og ribb etter, kan med fordel fukte det fiberet lett med litt superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photoshop på tur hadde vært knall, fikk noen ideer der Erik, takk for den ;)

Skal se om jeg ikke kan få laget en steg for steg Torbjørn. I dag er det fluebinding med gutta, men får se hva morgendagen bringer.

Gult er kult. Knallkul flue Rune, Diawl back varianten der er nok en høydare. er jo en rå flue i utgangspunktet.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den fargen som er på cdc'en på de klekkerene som Eikre har lagt ut bilde av?

Tenkte å bestille, men det er så mange fargenavn........

Lars L

Nå er vel ikke bildene Erik har tukla med i Photoshop helt representativ for fargen på cdcen, men på orginalen, den grønne flua på foregående side så er fargen naturell.

Marius: funker bra på buzzere med elg/hjort, men du er helt avhengi av og pakke inn det hele i lim, bug bond , epoxy el tilsvarende. er nok andre ting som er mer solidm for å si det sånn....

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...