Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Denne likte jeg svært godt, Sigve :-) Meget bra! Er det en mylartinsel du har ribbet med over sort bindetråd?

Nei det er herl fra påfugløye

Takk forresten

Knallfin. Den skal kopieres Sigve! Tror faktisk jeg har materiell til denne  :)

Jeg det tror jeg du har. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake på topic her i tråden. Blir ennå lit mygg. En av mine soneklare favoritter Stuck Shuck Midge. Krok 16.

Prøvde meg på en slik`en jeg også  :)

Konge den Stian. Er det mi flue som er i bakgrunnen??

Takk  :)

Jepp, hadde din flue på skjermen når jeg bandt den  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å drite seg litt ut her: umpqua har mange fine kjøpefluer og en del heter Rune ditt og Rune datt.. Er det misteren på forumet som har en deal med firmaet eller? Noen som vet hvor man kan få disse for under 25 kroner stk?:) blir fort litt penger når man gjerne skal ha 4-5 stk i 3 størrelser. Hehe.

Ja det er noen av fluene jeg har designet for det nordiske markedet. Og nei, umpquafluer finner du nok neppe på tilbud.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Halvér vingen i tykkelse og dobbelt så mye cdc. Og bruk gjerne mørkere cdc som mørk grå/brun, klipp bein i ulik lengde og la noen være litt lengre enn flua. Dubb tynnere kropp.

Takk for innspillet, Rune. Jeg ser hva du mener og har nå gitt cdc myggen ett nytt forsøk, eller rettere sagt tre. :)

I mygg nr.2 har jeg brukt fasanfjær i kroppen og alle tre er bundet på krok 19.

post-4191-13949890616304_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Halvér vingen i tykkelse og dobbelt så mye cdc. Og bruk gjerne mørkere cdc som mørk grå/brun, klipp bein i ulik lengde og la noen være litt lengre enn flua. Dubb tynnere kropp.

Takk for innspillet, Rune. Jeg ser hva du mener og har nå gitt cdc myggen ett nytt forsøk, eller rettere sagt tre. :)

I mygg nr.2 har jeg brukt fasanfjær i kroppen og alle tre er bundet på krok 19.

Der ja, mye finere bein nå. Når du skal klippe til vingen så bare samle fibrene og legg saksa inntil krokbøyen og klipp av i et jafs så blir den jevn og fin. Ser også ut som du kunne brukt litt tynnere tråd eller færre surringer. Når du surrer cdc'en så grer du den opp og bakover i en bevelgelse for hver runde. Ser ut som du har fått litt trøbbel med plassen foran. Når du binder inn vingen så bare bind den ned med noen få surringer der bak også tar du fram saksa og skråklipper det som skal kappes vekk i front. Da er det lettere å komprimere ned og du får mer plass til hode og avsluttning. Dubb gjerne enda tynnere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Det var ikke noe alternativ på fluedatabasen for å krysse av for "tovinger", så jeg lagret den under det nærmeste alternativet, mygg, ellers fikk jeg ikke lagret  :)

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Bruk den "svartbeinte" (B.marci) på våren og den "rådlåra" (B.pomonae) på sensommeren.

Opplever du først ei Bibiosverming så behøver du ikke å spørre om fisketips - bare gjør som de krasjlandede insektene :-)

Denne flua funker helt supert når ørreten tar Bibio :-)

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=223

Hilsen

∆ndré_Brun

(laget automatisk av Fluedatabasen)

6685656371_2fb9a1617c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og takk, Raymond

Værsågod, Morten.

Eirik

;D

;D ;D Ha ha, gikk litt fort i svinga her gitt, Eirik. Nå fikk jeg meg ei pinlig latterkrampe  ;D Skylder deg en Ringnes på Kvarven til sommeren for det  :)

Som norsklærer må jeg inrømme at jeg hadde til og med en kommafeil der. Det riktige skulle vært:

"Hallo, og takk, Raymond."  :)

Men det viktigste lille budskapet her var uansett at jeg takker oppriktig for det du sier. For det synes jeg er trivelig å høre  :)

Edit: Så takk, Bob-Kåre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nyskjerring André, bortsett fra at den ikke har mothake, hva er grunnen til krokvalget her?

Fin flue. :)

Hei, og takk waffer'n  :)

Grunnen til at jeg bruker denne kroken her er at den er

- svært kortskafta (så fin til forlengede fluer)

- relativt stor krokbøy for størrelsen (kroker godt/ lett)

- ganske tynn i godset (men ikke så tynn at den retter seg ut)

Til danica/vulgata funker den også fenomenalt bra i større størrelser.

Ellers er den i grunnen flott til aurivillier og helt ned til rhodani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...