Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldingene gutta. :)

Det er bindetråd i kroppen på begge fluene, tåden er spunnet litt stramt for å få en jevnt kropp. Rib er en syltynn sølvtråd som jeg har kjøpt et eller annet sted for leeenge siden. Synes den egner seg godt til rib på småfluer.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fjærmygg micronymfer.

Ikke noe banebrytende eller nytt med disse fluene altså, men de er bare så godt finjustert til å ta den fisken du kaster på.

Bildene er tatt med det gamle D200- kameraet mitt, og er ikke gjort noe spesielt med i etterbehandlingen. Moro å se at et gammelt kamera kan henge med også  :) Her har jeg også brukt det eldre Nikon 105 macroobjektivet som kom før 105 VR- versjonen.

Disse fluene er veldig bra. Og det er ikke noe rart: Det er alltids mye smått-og-godt-grå-svart som driver langs bunnen, og fjærmyggpupper og -larver finnes det alltids, så en ørret eller harr er nesten alltid klar for ei slik flue.

RISING MIDGE MICRO NYMPH

Med perletinsel over en svart kropp og noe gyllenoransje i thorax er det vel ikke noen bombe at denne funker godt. Bruk den når fjærmyggen er aktiv i elva - om du ser det eller ikke!

Krok: TMC 2488, #16-22

Kulehode: Svart tungsten (2,3mm til de største, og 1,6mm til de små)

Tråd: UNI 8/0, Iron gray

Kropp: Fly-Rite, #2 (svart)

Rib: UNI Pearl tinsel på de "store" og Wapsi Midge Flash, pearl på de minste.

Krage: Selull, SLF eller lignende, farge som Fly-Rite #5. Mørk oransje.  

5513072566_4d00761689_b.jpg

1) Tre på kulehodet, bind inn en lengde UNI pearl tinsel og dubb litt svart Fly-Rite på tråden.

5512476913_8410a820fb_b.jpg

2) Dubb en enkel kropp framover mot hodet, men sett av litt plass til kragen.

5512477617_63dbd99f8b_b.jpg

3) Strekk Ribben hardt mens du ribber 4-5 runder framover. Når du strekker UNI Pearl- tinselen blir den gjennomskinnelig blåaktig.

5512478389_6463313fd3_b.jpg

4) Dubb et par runder med oransje dubbing for å danne kragen. Helt opp mot kulehodet, for det låser det også litt. Her har du ei kongebra flue for både dagtid og kveldstid i elva.

MIDGE MICRO NYMPH

Super for å imitere fjærmygg som drifter langs bunnen i dautider når det ellers ikke skjer så mye, og imiterer vel kanskje det meste av "smått og grått" som er tilstedeværende for det meste av tiden i elva. Ei god og safe flue for både sky og stor ørret og harr.

Krok: TMC 2488, #16-22

Kulehode: Svart tungsten (2,3mm til de største, og 1,6mm til de små)

Tråd: UNI 8/0, Iron gray

Kropp: Fly-Rite, #2 (svart)

Rib: UNI Pearl tinsel på de "store" og Wapsi Midge Flash, pearl på de minste.

Krage: Påfuglherl

5512475863_ed9a3137a4_b.jpg

1) Tre på kulehodet, bind inn en lengde UNI pearl tinsel og dubb litt svart Fly-Rite på tråden.

5513072244_3080ff7b6d_b.jpg

2) Dubb en enkel svart kropp framover mot hodet. Sett av litt plass til kragen.

5513073352_ace2e3b67a_b.jpg

3) Strekk Ribben hardt mens du ribber 4-5 runder framover. Når du strekker UNI Pearl- tinselen blir den gjennomskinnelig blåaktig.

5513074022_472bd4dbda_b.jpg

Bind inn 2 påfuglherl og surr et 3-4 runder helt inne mot kulehodet for å danne et thorax. Bruk gjerne sverdfjær på de aller minste micronymfene for å få det minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle binde meg noen gluebuzzere, og har sett på bindebeskrivelsene på forsiden... Her er det brukt spanfle i thorax... (dette har jeg ikke) Er det andre matrialer som egner seg? har matrialvalget noe med vektbalansen på flua? Den skal jo uansett dekkes med lim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent André :)

Takk, kompis. Det blir jo ganske enkelt bundet når fluene er så små og med 1,6mm tungstenhoder, så man får gjøre det beste ut av det så godt man kan  :) Litt grovt inntrykk er bra nok, så jeg er glad du ser at det er enkelt/smått  :) På så små fluer så ser jo selv ei tynn sverdfjær av påfugl kembo-stor ut  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle binde meg noen gluebuzzere, og har sett på bindebeskrivelsene på forsiden... Her er det brukt spanfle i thorax... (dette har jeg ikke) Er det andre matrialer som egner seg? har matrialvalget noe med vektbalansen på flua? Den skal jo uansett dekkes med lim..

Tenker på cheeks ?

Hva som helst kan brukes,og bind gjerne uten og,funker det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent André :)

Takk, kompis. Det blir jo ganske enkelt bundet når fluene er så små og med 1,6mm tungstenhoder, så man får gjøre det beste ut av det så godt man kan  :) Litt grovt inntrykk er bra nok, så jeg er glad du ser at det er enkelt/smått  :) På så små fluer så ser jo selv ei tynn sverdfjær av påfugl kembo-stor ut  :D

Som Sigve sa : Pent André . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent André :)

Takk, kompis. Det blir jo ganske enkelt bundet når fluene er så små og med 1,6mm tungstenhoder, så man får gjøre det beste ut av det så godt man kan  :) Litt grovt inntrykk er bra nok, så jeg er glad du ser at det er enkelt/smått  :) På så små fluer så ser jo selv ei tynn sverdfjær av påfugl kembo-stor ut  :D

Som Sigve sa : Pent André . :)

Tusen takk, Willy  :) Selv om jeg bare er 37 så synes jeg nesten at synet begynner å spille meg et puss ved binding av så små fluer.

Tusen takk til deg også, Waffer'n. Dette er gode micronymfer som vi har brukt i noen år. Ellers ikke noe banebrytende nytt eller noe sånn med disse altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle binde meg noen gluebuzzere, og har sett på bindebeskrivelsene på forsiden... Her er det brukt spanfle i thorax... (dette har jeg ikke) Er det andre matrialer som egner seg? har matrialvalget noe med vektbalansen på flua? Den skal jo uansett dekkes med lim..

Tenker på cheeks ?Hva som helst kan brukes,og bind gjerne uten og,funker det. ;)

Nei, hele thorax er lagd av spanflex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått lyst til å binde litt fluer igjen og da startet jeg med det jeg trenger først... Buzz...

Den med glassperle var favoritten min her hjemme i fjor. Krok 14.

Den store med JC på er til Irland. Krok 12.

Flotte buzzere, Rune  :) Og meget bra bundet også.

Jeg fikk imidlertid liksom aldri helt dreisen på å fiske med glasskule buzzerne mine i fjor jeg, i forhold til vanlig lette buzzere. Så jeg gikk tilbake til vanlige buzzere litt utpå sesongen. Jeg synes de glasskule-i-thorax-buzzerne sank for fort.

Er det bare jeg som var uheldig eller har du inntrykk av at de fisker bedre enn vanlige?

Denne har absolutt fisket best for meg. En ørliten versjon dette da, så den ser litt stutt-tjukk ut  :)

396386_1280x1024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått lyst til å binde litt fluer igjen og da startet jeg med det jeg trenger først... Buzz...

Den med glassperle var favoritten min her hjemme i fjor. Krok 14.

Den store med JC på er til Irland. Krok 12.

Imponerende å få noe som i utgangspuktet ser nokså stusselig ut til å se så bra ut  :)

Har endel ferdigbundne buzzers som ikke er lakket enda . . .

Noen som har noen formening om hvor nøye det er med denne lakken (glasseringa  ;D), annet enn å gjøre flua mer holdbar ?

Den synker vel raskere enn uten lakk, vil jeg tro . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fisker dere disse "glaserte" buzzerene?

Ja, akkurat buzzere på stille vann er nok kamerat Rune flinkere enn meg til å svare på. Jeg har fisket en hel del med det jeg også, men Rune er kongen når det gjelder buzzere på stille vann. Jeg er primært elvefisker 80% av sesongen. Det pleier å stå veldig mye moro om buzzerfiske i det engelske bladet Flyfishing & Flytying, alt fra Washing Line- riggen til standard buzzerfiske med to-tre buzzere og ulike teknikker for det. Engelskmenna er eksperter på dette, så her har vi mye å lære  :)

Kortversjonen er allikevel:

1) Flyteline med lang fortom og 2-3 buzzere hvor du teller ned ulike dybder, og selvsagt blir ved den dybden som gir uttelling. Bare handtwisting for å holde kontakt, og stanga rett mot snøret for å kjenne takes.

2) Intermediate- line hvor du gjør det samme, men da fisker av litt anerledes. Det har hendt jeg har brukt interm. hvis jeg har switcha mellom streamere og buzzere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

André: De synker litt raskere ja, det er derfor jeg ofte har tatt fisk på de tror jeg. Når fisken viser kun haletuppen har de gjerne tatt disse. Men fortomslengden har nok sitt å si også, jeg bruker ofte rundt 18-20 fots fortommer og mest brukt er 4x tippet. Sammenlikn med det du bruker at fortomsoppsett, kanskje du får de dypere ned pga. ditt oppsett. Jeg har denne som endeflue og en lettere av litt samme type uten kule som opphenger.

Waffern: Les litt her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=255:buzzerfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

og her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=134:magisk-myggfiske&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69 Noen grunnleggende tips der som fungerer bra. Stikkordet er sakte, god tid, hold dybden, ha trua, trekk og la de synke..

Lars: Mesteparten av poenget med lakken på quill er å få de til å tåle mer enn en fisk. Og i tillegg få disse litt stusselige fluene til å behage øyet litt da  ;) Jeg har ikke testet slitestyrken på Bug-Bond ennå. Sålangt har jeg brukt superlim og neglakk 1+2 lag. Epoxy med 1 lag. Og Liquid Fusion lim. Sistnevnte synes jeg holder seg best, men er tricky å ha på rett mengde synes jeg. Blir spennende å teste bug-bond siden det er så enkelt og blir så pent. På fluer uten quill er det ikke så nøye da, det handler om materialenes styrke... Skulle gjerne hatt syntetisk påfuglherlquill  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmennene har som Andre skriver peiling på dette. Hvis du skal fiske på fisk du ikke ser så bør du studere dette. Det jeg har skrevet om er mine erfaringer når det vaker. For ja! Jeg bruker disse i første rekke på vakende fisk. Jeg må prøve å forutse hvor den kommer, kaste ut riktig, hvor ofte den vaker, ha rett dybde og i tillegg ha gitt flua litt liv, gjerne et løft slik at den stiger eller synker når fisken ser den. Og selvfølgelig ha kontakt slik at jeg kjenner eller ser hugget. Dette er ganske morsomt og skummelt effektivt under de rette forholdene.

Rune som fisker 25% elv og 75% vann.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent André :)

Takk, kompis. Det blir jo ganske enkelt bundet når fluene er så små og med 1,6mm tungstenhoder, så man får gjøre det beste ut av det så godt man kan  :) Litt grovt inntrykk er bra nok, så jeg er glad du ser at det er enkelt/smått  :) På så små fluer så ser jo selv ei tynn sverdfjær av påfugl kembo-stor ut  :D

Som Sigve sa : Pent André . :)

Tusen takk, Willy  :) Selv om jeg bare er 37 så synes jeg nesten at synet begynner å spille meg et puss ved binding av så små fluer. 

Ja det med synet kan jeg skrive under på,er nesten litt misunnelig når jeg ser folk binder uten briller.

Har skaffet meg en forstørrelseslampe som brukes til brodering og sånt. ;D Det største problemet er forøvrig at jeg blir fort sliten,først i øynene,så i huet,så jeg må ta pauser,nesten samme hvor enkle fluer jeg binder,og jeg skulle gjerne bundet flere fluer når jeg først har satt meg ned ved stikka.

På den annen side: Pga. ffs har jeg nå begynt å binde fluer om vinteren,det gjorde jeg nesten ikke før,da bandt jeg opp det jeg trengte før tur,eller når forrådet av aktuell flue var tom på lageret(flueboksen) ;D ,så takk til dere,gode fluebindere som inspirerer........ party

Tenkte jeg skulle binde meg noen gluebuzzere, og har sett på bindebeskrivelsene på forsiden... Her er det brukt spanfle i thorax... (dette har jeg ikke) Er det andre matrialer som egner seg? har matrialvalget noe med vektbalansen på flua? Den skal jo uansett dekkes med lim..

Tenker på cheeks ?Hva som helst kan brukes,og bind gjerne uten og,funker det. ;)

Nei, hele thorax er lagd av spanflex :)

Åja,har heller ikke spanflex,men jag har svart floss,og med neglelakk,så blir det ganske bra,fisken liker det og. ;)

Og Rune : Deilig å se buzzerene dine igjen,lekre som alltid,og alt du skriver om myggfiske bør enhver som sliper kroker og polerer stenger sneller og snører skrive seg opp bak øret,og ha der når de treffer åpent vann,for det er det hold i.

I går var jeg forøvrig på årets første tur i en bekk etter ørreten,og våpnet var kulehodenymfer.Det ble 17 støkker,små men artig å se indikatoren stoppe for fisk igjen,ikke fisket jeg lenge heller.

I dag skal jeg ha med meg etpar "ferskinger" til samme plassen for litt opplæring i kortlinefiskets fornøyelige kunst  ;D ,men har bedt dem ta med buzzere,tror det kan funke på de roligste strekkene,jeg skal vaffal ha med mine. ;)    + de tørre,hvis været blir som spådd,kan det godt bli vaking. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmennene har som Andre skriver peiling på dette. Hvis du skal fiske på fisk du ikke ser så bør du studere dette. Det jeg har skrevet om er mine erfaringer når det vaker. For ja! Jeg bruker disse i første rekke på vakende fisk. Jeg må prøve å forutse hvor den kommer, kaste ut riktig, hvor ofte den vaker, ha rett dybde og i tillegg ha gitt flua litt liv, gjerne et løft slik at den stiger eller synker når fisken ser den. Og selvfølgelig ha kontakt slik at jeg kjenner eller ser hugget. Dette er ganske morsomt og skummelt effektivt under de rette forholdene.

Rune som fisker 25% elv og 75% vann.  ;D

Og fiske på vakkende fisk med buzzer tideligt på sesongen var ein av dei periodane eg koste meg mest med i fjord. Og som også kommer til og ta ein del av min fiske periode denne våren og høsten.

Buzzer boksen min har vært klar til bruk eit par mnd, så kanskje fisken vil smake denne helga :)

Andre og Rune.. Takker for flotte buzzer bilder :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...