Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for hyggelige tilbakemeldinger gutta! :)

Den Long Leg'en din Petter, den var virkelig et mesterverk! Hvordan har du bøyd fibettsene? Med en varm nål kanskje? :)

Tusen takk Vetle :D

Jeg har brukt en oppvarmet pinsett, men en nål gjør samme nytte!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flue fra lunsjpausen  ;D

Parachute FL Daddy

Hook: TMC 112Y size. 11.

Thread: TMC 16/0 - Grey.

Abdomen: Dun Floatant Chenille.

Wings: Grizzly Hackletips.

Legs: 0,15mm Fireline.

Thorax: Flyrite nr. 20 or Dk. Tan superfine dub.

Hackle: Brown almost ginger.

Parapost/Wingcase/Head: Tan 2mm Foam.

Når beina bindes inn så legger jeg lim på surringene. I tillegg varmebehandler jeg de litt for å lage ledd.

Ble matr. liste på eng. la den ut på FB paralellt.

post-2-13949886194492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utrolig moro, for jeg har fått så mye fine tilbakemeldinger på denne stankelbeinen, spesielt fra i sommer  :) E-poster fra folk som både har tatt sin livs fisk på den i Finnmark i sommer, til situasjoner hvor denne tipulaen har gjort susen til hverdagsfisket en ettermiddag i elva deres og redda dagen. Utrolig moro, synes jeg!  :) Fortsett å sende meg tilbakemeldinger for det er både lærerikt og moro.

Og jeg har inntrykk av at fluefiskere stort sett kaller den "Den-derre-gummibein-stankelbeinen" ;D Og det er jo det samma hva den heter, for det er ei knakende god flue  :) Noen har sikkert sett denne før, men jeg poster den her.

Brun's Tipula

Krok: TMC 111, #12- 14

Thread: UNI 8/0 (tan)

Bakkropp: AB's Polychenille (Med. Brown)

Thorax: Fly-Rite, samme farge som bakkropp

Vinger: CdC- fjær (naturlig gråbrun)

Vingesekk: En lengde brun Polycelon eller lignende foam

Bein: Micro Round Rubber (grå/ brun) 3 på hver side med ledd

Et litt rufsete bilde

5518283328_0c2389ba91_b.jpg

Jeg har brukt denne flua en hel del uten knuter på beina også (som på bildet under), og jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell fiskemessig, men knyt gjerne et ledd midt på - om ikke annet enn at inntrykket av bein blir enda mer rotete og dirrende på en positiv måte  :)

Noen fluebindere som ikke er så vant til å bruke gummibein, har opplevd at de synes for mange av beina surrer seg rundt krokbøyen. Men bind beina inn slik at de peker mest mulig utover og ikke nedover, så løser det seg. Til praktisk fiske så virker det forresten ikke som om det gjør noe at et par bein tuller seg inn under krokbøyen heller av og til. En ekte stankebein som har ligget noen sekunder på overflaten, ser heller ikke så billedskjønn ut - tvert imot - med bein både hit og dit.

- Vingene skal strekke seg cirka like langt bak som til der kroppen slutter

- Husk en lang bakkropp, og et kort thorax

- Bakbeina kan gjerne strekke seg litt lengre bak enn bakkroppens lengde

5518282680_7ab66c3678_b.jpg

Fra boka Flytyers of the World, Vol.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vakkert at jeg blir sentimental Rune og André.

Nettopp derfor bruker jeg så mye tid her inne! Her har man to ekstremt resurssterke personer med hver sin måte å presentere en daddy på. Begge unike på sitt sett og hadde jeg fått dem presentert hver for seg så hadde jeg hatt like mye trua på begge to. Avtrykket er nok mer likt enn det ser ut, men kan ikke annet enn å sitere Fredrik på denne: Vakkert! Takk Rune og Antré!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Helt rått, kunst!  :D8) Hvilken tykkelse bruker du på foamen, Terje?  :)

Takker så mye, Larfi :D

Her har jeg brukt 1mm razor foam :)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en mester bak stikke og kamera Terje, det har jeg alltid ment :)

Glir glatt 10 av disse inn i flueboksen min Terje, men må vel lage dem selv :)

Mener å huske å ha sett en bindebeskrivelse på disse kroppene kan du hjelpe meg litt?

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du er en mester bak stikke og kamera Terje, det har jeg alltid ment :)

Glir glatt 10 av disse inn i flueboksen min Terje, men må vel lage dem selv :)

Mener å huske å ha sett en bindebeskrivelse på disse kroppene kan du hjelpe meg litt?

:) :)

bjorni

Takker og bukker, bjorni :D

Jeg ville ha sett på denne fra Rune, den beskriver meget godt hvordan man lager foamen.

Du kan bare skifte ut strutseherl med Krystal Flash eller annet du måtte ønske. Det gjøres allikevel

på samme måte :D

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=172:foam-sw-caddispupa&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, de var fine Terje, som vanlig :D.

Der fikk du meg til å sette meg bak stikka. ;D  

heldigvis er det veeeeeldig lenge til mine kan måle seg med dine fluer terje, men jeg prøver så godt jeg kan :D

du skulle bare vist hvor stor pris jeg setter på dine bidtag i inspirasjonstrådene :D

Prøvde meg på en stankelbein, med litt flash i vingene:

[attachimg=1]

post-4210-13949886761268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ahh, de var fine Terje, som vanlig :D.

Der fikk du meg til å sette meg bak stikka. ;D  

heldigvis er det veeeeeldig lenge til mine kan måle seg med dine fluer terje, men jeg prøver så godt jeg kan :D

du skulle bare vist hvor stor pris jeg setter på dine bidtag i inspirasjonstrådene :D

Prøvde meg på en stankelbein, med litt flash i vingene:

Ut ifra hva jeg kan se så er du fullt på høyde så du kan bare glemme det med veeeeldig lenge igjen :D

Kjempeflott daddy long legs ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, de var fine Terje, som vanlig :D.

Der fikk du meg til å sette meg bak stikka. ;D  

heldigvis er det veeeeeldig lenge til mine kan måle seg med dine fluer terje, men jeg prøver så godt jeg kan :D

du skulle bare vist hvor stor pris jeg setter på dine bidtag i inspirasjonstrådene :D

Prøvde meg på en stankelbein, med litt flash i vingene:

Ut ifra hva jeg kan se så er du fullt på høyde så du kan bare glemme det med veeeeldig lenge igjen :D

Kjempeflott daddy long legs ;D

Terje

Takker for det terje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...