Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Det går i landinsekter nå  ;D Har laget meg noen biller og driver å prøver å få til Logans Ant Misbehavin'.

Logans Ant har jeg fisket ganske mye med i år og den lurer fisk som pokker! Må innrømme at jeg har fisket med fluer som jeg har fått av Umpqua. Men trangen til å lage egne har kommet og nå driver jeg å prøver å få den til å bli like fin som kjøpefluene. Men det er jaggu ikke lett, når jeg får litt kontroll på denne flua skal jeg legge ut en bindebeskrivelse. Den er litt tricky, beina krever litt trening. Det geniale med den mauren er at den ligger på siden, kroken trenger ikke igjennom overflaten. Det er viktig å ha lett krok, orginalt TMC 206bl. Den kroken er jeg tom for, brukte 212y.

I begge fluene har jeg brukt Razor Foam på 1mm og Stretch Magic på .5mm. Stretch Magic er en tråd som brukes til å lage smykker o.l. Selges i hobby butikker. Har dog ikke funnet det i norge. Billa og mauren (bakkroppen) har black peacock icedub. En orginal Logans ant har kun foam, må bare teste med litt ice dub, fungerer så bra på andre maur.. De beina er myke og fine, hindrer ikke noe kroking..

post-2-13949881173618_thumb.jpg

post-2-13949881174342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra Robban. Sånne må jeg binde opp et par av. Må bare skaffe litt av den gule "sylinder"foamen der først. Hvor dypt ligger disse i filmen?

Sånn ser'n ut ut i vannet Reidun ;) Er forresten booby eyes small 5mm(Veniard) i kroppen. Hvis du strekker litt i på'n så blir'n 4. Lagde meg opp fire stykken på en 102-y str 15 åsså. Litt mere klipping og strekking , men morro å lage litt plundrefluer. Her blei tusjen litt stor så jeg tusja dubbingnåla og overførte stripene med den.

[attachimg=1]

post-982-13949881218656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettop innom forsiden og speida etter noen veps:

Måtte lage noen egne meg egen vri, men er for det meste kopi :)

[attachimg=4]

Hallo, Robert  :) Skikkelig tøff veps du har bundet her, kamerat  :)

Her er min veps- imitasjon. Det er i sannhet ikke fluer vi ofte har bruk for, men vi vil nå alltids ha et par-tre i boksen til "frostnettene" setter inn  :)

Veps tilhører på en måte "drømmefluene" som jeg liker å kalle dem - fluer man stort sett aldri har bruk for, men som man bare ha et par-tre av i boksen allikevel for de dagene det plutselig skjer  8) Ikke ofte jeg har hatt bruk for veps/bie- imitasjoner i mitt fluefiskeliv. Men behovet dukker opp med ujevne og sjeldne mellomrom hvis man fisker mye.

Uansett, moro med slike fluer  :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3159-13949881459191_thumb.jpg

post-3159-13949881494424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en veps med foam over thorax.

Og man kan også binde bie etter samme mal som jeg har gjort her - litt mindre i size, og med en runde tan vannfast tusj over det gule på bakkroppen, så imiterer det fort ei bie også.

Vepsen har et godt synlig ledd mellom fram og bakkropp, og det blir det også naturlig med en separat FlyFoam- bit som brettes framover. Men dubb gjerne så tykt og tett du vil bak mot festepunktet av vingesekken slik at mellomrommet ikke blir for stort.

Framkropp er på veps omtrent samme dim som bakkropp. Og ørlitt kortere enn bakkroppen.

Veps

Krok: TMC 100

Tråd: UNI 8/0, Dark Grey

Bakkropp: Rainy's Wasp Body

Vinger: Farget synt. raffia

Vingesekk: FlyFoam, tynn svart

Bein: Mini Round Rubber, svart

Thorax: Selullerstatning, 80% svart/ 20% gyllengul

AndreBrunVEPSogBIE_D3S_3061.jpg

Bie på det nederste bildet.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå snakker vi Andre.

Den var bare dritkuul da. Har du limt sammen foamen sjøl og hvis , hva har du brukt? Har Prøvd å lime sammen ulike foamfarger til gjeddepopper , men ikke funnet noe lim som egner seg.

Likte spesielt den nederste da vepsen ofte blir litt mere den fargen på høsten.

Den skal jeg prøve meg på, den var skikkelig fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban. Det eneste mote å sette dem sammen er å varme hver lag og ha dem under en presse til de blir kaldere, og gjenta med neste lag. Lighter er ikke å foretreke, man må bruke noe litt sterkere. Spør noen rørlegge for hjelp. De bruker dem for å varme plastik...

post-3913-13949881710336_thumb.jpg

post-3913-13949881710813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban. Det eneste mote å sette dem sammen er å varme hver lag og ha dem under en presse til de blir kaldere, og gjenta med neste lag. Lighter er ikke å foretreke, man må bruke noe litt sterkere. Spør noen rørlegge for hjelp. De bruker dem for å varme plastik...

Jøss hei Hellenic, det skal jeg sjekke ut, kjenner en drøss med rørmokkare. tusen takk for tips :D Er nok stygt redd for at det kommer gjeddefiske mere til nytte, men ikke si noe til  noen ;D ;D

Takker og bukker for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå snakker vi Andre.

Den var bare dritkuul da. Har du limt sammen foamen sjøl og hvis , hva har du brukt? Har Prøvd å lime sammen ulike foamfarger til gjeddepopper , men ikke funnet noe lim som egner seg.

Likte spesielt den nederste da vepsen ofte blir litt mere den fargen på høsten.

Den skal jeg prøve meg på, den var skikkelig fin :)

Hei, og takk Robert.

Rainy's Wasp Body er ferdige kropper. Behøver ikke å lime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...