Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her er en av mine favoritter til liten elv og små kulper. Kan godt kalle den for Bang! for hver gang jeg drar denne gjennom en kulp sier det BANG!!

8923216469_7778ca6a79_z.jpg

Var det denna du mista "klossen" på her om dagen? Den funker i så fall bra...  ;)

En kompis av meg(Atle) ringte meg opp i går kveld og fortalte at han hadde persa to ganger på en og samma dag. Den første på 1,6 og ytterligere en herlig grisetjukkas på hele 3 blank! Ganske rått  :) Jeg spurte hva slags flue han hadde brukt, og svaret var at den gode gamle klassikeren "Mickey finn" hadde sitti ytterst på fortommen. Ingen overraskelse at den fanger, for jeg har jo fiska med Mickey Finn mange ganger før, og har tatt mye fisk på mønsteret, men ingen så svære som tre kilo da. Historien hans inspirerte meg iallfall til å knyte opp noen lignende streamere som feks denna, som vel kanskje kan ses på som den noe skeive broren til Mickey, selveste "Mirage Finn". Litt ujevn i bugbonden og blank i øya, men det har vel vært ei tøff natt igjen  8)

9030386604_687655e83f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you, mate! Binder noen streamere til kulpene "nerrafor". Må få meg en fin tang som klemmer inn mothaker problemløst, prøvde vannpumpetanga og det blei ikke så bra akkurat.. ;D

De streamerne dine ser jo helt supre ut! Ikke noe å si på de, annet enn at det er streamere ;)

En enkel måte (synes jeg i alle fall) å klemme inn mothaken, er å gjøre det i kjeften på stikka. Setter bare kroken inn sideveis og klemmer til (skal ikke så mye kraft til med mindre vi snakker stooore streamerkroker). Ingen av stikkene mine har noensinne tatt skade av dette og det fungerer hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en variant av flua "Birds Nest", og orginalen er skapt av Cal Bird på slutten av 50-tallet. Cal Bird var en mesterlig fluebinder som drev en egen liten flyshop i San  Francisco på 40-og 50-tallet og flua "birds nest" er opprinnelig ment å fungere som en  vårfluepuppe. Wood duck fiber i hale og vinge og ekorn/antron dubbing i kropp, samt litt kobberrib utgjør en meget giftig streamer for sulten ørret.

Her har jeg bundet den på en litt større streamerkrok da jeg synes den også lett kan gå som andre imitasjoner som libelle, småfisk, igle og gud veit hva ørreten betrakter den som.

9051525897_01735a5606_c.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Flytter dette innlegget hit da flua er uprøvd, og dermed ikke en favoritt...enda.. ;D<<l

Zonker, icedub i kropp, SF blend, og spunnet ett lite muddlerhode av anilopehår. Antilope har jeg valgt fordi det er ett materiale med god spinningegenskaper (flaire), bedre enn hjort. Enden på zonkerhalen er kuttet i spiss for en fin tapering.

9683866945_58d35655c6_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...