Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Det kan jeg nok si om meg selv også :-X Er glad i å diskutere og kverulere, for glad kanskje? ;D

 

Men sant det at man kan legge ting i teltet :)

Men siden jeg ønsker godt system i sekken slik at jeg kan finne akkurat DET paret med ullsokker der og da, så trur jeg nok at jeg velger å bære noen gram ekstra og så betale litt. :-\ Vet ikke hvor logisk det høres ut jeg?

 

Men hvis du skal samle ved er vel det fordi du har slått leir? og da kan du jo la tingene ligge i teltet i stedet for rundt på bakken?

 

Nei, nå kverulerer jeg mye ;)

 

systematisk er i alle fall ikke tipset mitt, det har du helt rett i.

 

 

 

Når du har gått i 7 timer og det forstatt er noen km igjen til målet, har du kanskje en annen oppfatning av de "ekstra grammene du gjerne bærer"  ;D

på den annen side bør jeg kanskje holde kjeft, jeg sa jo tidligere i denne tråden at teltet mitt veier 3,6kg..hehe

jaja, jeg er i alle fall sykt opptatt av de andre tinga jeg tar med, der er det gram-jakting for alle penga..

husker forresten første øvelse jeg var på i militæret, samtlige i troppen pakket med seg toalettmappe... snakk om mongo gjeng, men vi lærte fort da... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kanskje veier sekken noen få gram ekstra med vanntette pakkposer, men det er en vesentlig greie du glemmer her: størrelse. Klær tar MYE mindre plass i sekken etter at man har vakuumpakka de i en ell to vanntette pakkposer i steden for å la de ligge "løse" i bæreposer. Bæreposene revner også veldig lett ved opp- og nedtagning av sekk.

 

Problemet mitt før tur er faktisk det å få plass i sekken til alt jeg skal ha med meg, ikke vekta. Dette tror jeg vanntette pakkposer kan hjelpe meg med :)

 

Når du har gått i 7 timer og det forstatt er noen km igjen til målet, har du kanskje en annen oppfatning av de "ekstra grammene du gjerne bærer"  ;D

på den annen side bør jeg kanskje holde kjeft, jeg sa jo tidligere i denne tråden at teltet mitt veier 3,6kg..hehe

jaja, jeg er i alle fall sykt opptatt av de andre tinga jeg tar med, der er det gram-jakting for alle penga..

husker forresten første øvelse jeg var på i militæret, samtlige i troppen pakket med seg toalettmappe... snakk om mongo gjeng, men vi lærte fort da... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre turer kan lett ødelegges av våt "bagasje". En fjelltur i sommer-Norge kan fort inneholde snø, sludd og kraftig regn. Og er man da langt unna sivilisasjon er man avhengig av at klær og utstyr er noenlunde tørt. Kryper man ned i soveposen gjennomvåt er det stort sett bare å glemme søvn. Jeg pakker alltid det viktigste i vanntette pakkposer. Da er jeg i hvert fall sikret tørt tøy når jeg kryper i soveposen. Ellers har jeg også den viktigste provianten i pakkpose. Er jeg på lengre turer, er det ofte med havregryn. Da vil den få en pakkpose. Til førstehjelpsutstyr, kart og kompass bruker jeg vanlige fryseposer. Det har stort sett holdt fint. Det hender seg at jeg bruker kartmappe til kartene, spesielt hvis jeg er i ukjent terreng og må bruke kartet ofte. Men uansett vekt har jeg alltid med minst 3 pakkposer; En til sovepose, en til "reserve" klærne og en til tørrmaten (havregrynet). Ofte velger jeg også en pakkpose som jeg har alt av suppeposer, krydder, sjokolade/turmix/nøtter i, for å holde orden i sekken.

 

Men husk å luft soveposen når muligheten byr seg. Alle skjønner vel hvordan en fuktig sovepose i en tett pakkpose i mange dager i strekk blir :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

www.forsvarsbrukt.no har forsvarets kartmapper for en billig penge, dette har vært brukt i svært mange år, og løsningen tror jeg vil holde i svært mange år til.....men det finnes sikkert bedre løsninger der ute til helt andre priser.....må si at det virker skrekkelig tungvindt å komme seg ut på tur nå for tida.....vi dro og var greit ute på tur i ukesvis uten problem...det kan hende at vi tålte litt mere før i tida.....vet ikke???

[attachimg=1]

 

post-0-13949865185245_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.forsvarsbrukt.no har forsvarets kartmapper for en billig penge, dette har vært brukt i svært mange år, og løsningen tror jeg vil holde i svært mange år til.....men det finnes sikkert bedre løsninger der ute til helt andre priser.....må si at det virker skrekkelig tungvindt å komme seg ut på tur nå for tida.....vi dro og var greit ute på tur i ukesvis uten problem...det kan hende at vi tålte litt mere før i tida.....vet ikke???

[attachimg=1]

 

 

Alt var mye bedre før i tiden vet du......

 

Ps: Det finnes kartmapper som er greiere i dag, ikke noe særlig dyre heller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg bare er 18 år så er jeg så gammeldags at jeg bruker kart og kompass ;D Mulig pga. lommeboka, men det snakker vi ikke så høyt om ;D

 

skal ha den til min dævvanes dag! bruker den ikke lengre da gps navigatoren har tatt over

Da er jeg mer gammeldags en deg. Jeg bruker kart, jeg synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er alt ettersom, derom jeg er i en geografi som gir seg selv gidder jeg ikke.....skal jeg inn langs en elv for å fiske i denne og tilbake samme vei ser jeg ikke nødvendigheten.....dessuten skal jeg skjelden rekke noe så jeg må ikke base i dårlig vær... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

yes......rødspritflaskene er dårlige.....de kan sprekke.....derfor er jeg på gass sjøl, men mest for å slippe all soten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...