Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Har hatt multiverktøy med på tur….1….2…..3 så mistet jeg det…..da mista jeg alt på en gang….ta med to kniver…..en liten tang……+ en syl + stoppenål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva er det beste serviset og bestikket på tur?

Titanbestikk er skikkelig nice, optimus har noen fine.

 

yup, jeg har denne, men lurer på om ikke det ikke er overkill med foldemekanismen. kniv har jeg jo alltid med på tur likevel.

 

3436673932_f295827923.jpg

 

men sjekk her hvis du er glad i gadgets, og det er du sannsynlig ;D

 

http://www.toollogic.com/

 

jeg har denne, og anbefaler den (sinnsykt skarp kniv, som ofte er den eneste kniven har med på kortere turer. sløyer lett fisken):

 

http://www.toollogic.com/cc1.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste serviset og bestikket på tur?

Stikk innom ei kebabsjappe og ta med deg to tre sett engangsbestikk , gratis og de fungerer. Plasttallerken får du som nevnt før her på Nille eller lignende butikker

 

Noen som vet åssen det er å importere multiverktøy fra utlandet?

F.eks. en Leatherman Wave fra eBay?

Skummelt , finnes vel endel piratkopier ute og går . Og tar du inn orginaler lovlig er det vel ikke så mye å spare ?

Og som Staffan sier er det en ting man fort mister , har mistet to sjøl og kan ikke huske jeg noen gang har hatt brukt for ett slikt verktøy på tur egentlig heller

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste serviset og bestikket på tur?

Stikk innom ei kebabsjappe og ta med deg to tre sett engangsbestikk , gratis og de fungerer. Plasttallerken får du som nevnt før her på Nille eller lignende butikker

 

Noen som vet åssen det er å importere multiverktøy fra utlandet?

F.eks. en Leatherman Wave fra eBay?

Skummelt , finnes vel endel piratkopier ute og går . Og tar du inn orginaler lovlig er det vel ikke så mye å spare ?

Og som Staffan sier er det en ting man fort mister , har mistet to sjøl og kan ikke huske jeg noen gang har hatt brukt for ett slikt verktøy på tur egentlig heller

 

Leaterman Wave har jeg. Den har virkelig holdt godt. Så den vil jeg virkelig annbefale. Jeg synes tanga er velig grei å ha.

Når vi først er inne på kniv synes jeg en helt vanelig tollekniv er det beste. Jeg lager de selv. Viktig at det er greit å få de skarpe igjen, en kniv er et verktøy og brukes til alt mulig her i gården. Kjedelig hvis man må være redd for den. På lengre turer har jeg med tollekniv-leatherman og en samekniv. Om jeg da mister en kniv så er det ikke krise.

Min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg akkurat har hatt bursdagsselskap har jeg ordna en handleliste ;D:

> Liggeunderlag - Ajungilak EVA Lux Mat (699,-)

> Sovepose - Helsport Alta 195 cm (1.199,-)

> Tarp/Nylonpresenning - HighPeak Tarp sol- og regnduk (358,-)

> Multiverktøy - Leatherman Wave (599,-)

> Vadesko - Korkers Guide str. 13 (1698,-)

 

Ser dette bra ut, ell ville dere forandra på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har lagt igjen multiverktøyet mer og mer de siste årene, de er ganske tunge, må være det for at det skal være noe hold i tanga. Har i stedet med en vanlig rød lommekniv med masse greier, og ei avbitertang av fagkvalitet i minste størrelse.

Sparer vekt, tanga kan brukes til litt av hvert, og er bra nok herdet til å knpe over en litt kraftig krok - kommer bedre til med den enn mulitverktly også. Har ikke hatt bruk for akkurat det hittil, men drar ikke på fisking eller langturer uten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Vil ellers anbefale å legge et par kroner i ei skikkelig steikepanne, ble lei av buklete alupanner og tynne letvektsløsninger i stål og tok i bruk ei stålpanne (Primus) med litt tykk stålbunn som holder seg rett og fordeler varmen vesentelig bedre, det blir mye lettere å få til jevn teking på passe varme.

Høyner kvaliteten på matstellet og trivselen på tur.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ellers anbefale å legge et par kroner i ei skikkelig steikepanne, ble lei av buklete alupanner og tynne letvektsløsninger i stål og tok i bruk ei stålpanne (Primus) med litt tykk stålbunn som holder seg rett og fordeler varmen vesentelig bedre, det blir mye lettere å få til jevn teking på passe varme.

Høyner kvaliteten på matstellet og trivselen på tur.... :)

 

Enig, enig - etter at jeg kjøpte en skikkelig panne (tror det er Trangia) så har det der med matlaging på tur blitt mye mer moro. Med Teflonbelegget steker jeg speilegg på tur :)

Jeg legger mer og mer av pengene (og vekten) på mat og kokeutstyr for hvert år og sparer det inn andre steder. Varm mat trøster mer i regn og fiskeløse dager enn en ekstra t-skjorte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ellers anbefale å legge et par kroner i ei skikkelig steikepanne, ble lei av buklete alupanner og tynne letvektsløsninger i stål og tok i bruk ei stålpanne (Primus) med litt tykk stålbunn som holder seg rett og fordeler varmen vesentelig bedre, det blir mye lettere å få til jevn teking på passe varme.

Høyner kvaliteten på matstellet og trivselen på tur.... :)

 

Enig, enig - etter at jeg kjøpte en skikkelig panne (tror det er Trangia) så har det der med matlaging på tur blitt mye mer moro. Med Teflonbelegget steker jeg speilegg på tur :)

Jeg legger mer og mer av pengene (og vekten) på mat og kokeutstyr for hvert år og sparer det inn andre steder. Varm mat trøster mer i regn og fiskeløse dager enn en ekstra t-skjorte!

Veldig enig! Det er ikke så mye tøy en trenger og gød mat gjør livet mye lysere. På tur og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ellers anbefale å legge et par kroner i ei skikkelig steikepanne, ble lei av buklete alupanner og tynne letvektsløsninger i stål og tok i bruk ei stålpanne (Primus) med litt tykk stålbunn som holder seg rett og fordeler varmen vesentelig bedre, det blir mye lettere å få til jevn teking på passe varme.

Høyner kvaliteten på matstellet og trivselen på tur.... :)

 

Enig, enig - etter at jeg kjøpte en skikkelig panne (tror det er Trangia) så har det der med matlaging på tur blitt mye mer moro. Med Teflonbelegget steker jeg speilegg på tur :)

Jeg legger mer og mer av pengene (og vekten) på mat og kokeutstyr for hvert år og sparer det inn andre steder. Varm mat trøster mer i regn og fiskeløse dager enn en ekstra t-skjorte!

 

hva var prisen sånn ca?

 

demko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med hell brukt en av de minste teflonpannene de har på ikea, skrudd av hanken da, bruker leathermannen eller kjeleklypa til å holde den. Synns fungerer like bra som mange av de grisedyre pannene som finns på friluftsmarkedet, så koster de nesten ingen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Vet ikke om det er nevnt her, men en ny greie som fikk fast plass i sekken min for 7-8 år siden er vannsekken - eller vannposen. En lett nylonsak som bare er en liten klump sammenrullet og rommer flere liter vann, og legger seg utover som ei pløse om man setter den på bakken - uten at vannet renner ut.

Min er fra Fjällräven, fant den ikke på nettsida, sikkert andre som har også.

Den ble i alle fall et steg framover for mine turer, plutselig var det ikke lenger så nøye om den aller fineste leirplassen ligger et godt stykke fra vanntilgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nevnt her, men en ny greie som fikk fast plass i sekken min for 7-8 år siden er vannsekken - eller vannposen. En lett nylonsak som bare er en liten klump sammenrullet og rommer flere liter vann, og legger seg utover som ei pløse om man setter den på bakken - uten at vannet renner ut.

Min er fra Fjällräven, fant den ikke på nettsida, sikkert andre som har også.

Den ble i alle fall et steg framover for mine turer, plutselig var det ikke lenger så nøye om den aller fineste leirplassen ligger et godt stykke fra vanntilgangen.

 

Har en lignende, og det fungerer bra ja. Hender jeg bruker pakkposer til formålet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkposer ja. Noen som har noe annbefale? Tenker til paddling, må være vanntett. Det finnes masse på markedet med forskjellig pris.

Noen som vet om noen knakende gode og gjerne billige  :D

 

SIMMS har gode pakkposer med ventil for komprimering. Har selv en slik. Har også en større variant med ventil (Eagle Products eller no slikt) som fungerer like godt. Kjøpte begge på Prima Villmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkposer ja. Noen som har noe annbefale? Tenker til paddling, må være vanntett. Det finnes masse på markedet med forskjellig pris.

Noen som vet om noen knakende gode og gjerne billige  :D

 

SIMMS har gode pakkposer med ventil for komprimering. Har selv en slik. Har også en større variant med ventil (Eagle Products eller no slikt) som fungerer like godt. Kjøpte begge på Prima Villmark.

Ok men simms høres veldig dyrt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er jo Ortlieb (tysk) og Seal-etelerannet. Litt tyngre saker som tåler endel sikkert, jeg bruker en stor vanntett pakkpose som rommer hele innholdet i sekken (Fjällräven) eller mindre poser på 5-30 l eller noe sånt fra Ajungilak, alle disse har rullelukking med borrelås. Har ikke havarert og fått testet lukkingen ennå, men det skal vistnok fungere.

Fint med bunnventil til å slippe ut lufta med, men det går i grunnen greit nok å få ut lufta med rullelukkingen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som vet hvilke varianter av Real Turmat som er gode?

 

Skjønner jo at vi alle har forskjellige smaker, men spør vel her mer om hvor likt de forskjellige rettene faktisk smaker som det resultatet man får til hjemme med ferske råvarer og rikelig med tilbredningsutstyr.

 

Tenkte jeg skulle ha én slik pose hver dag på en 7-dagers tur jeg skal ta den første uka i sommerferien.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

 

Mvh,

Tom-André :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke varianter av Real Turmat som er gode?

 

Skjønner jo at vi alle har forskjellige smaker, men spør vel her mer om hvor likt de forskjellige rettene faktisk smaker som det resultatet man får til hjemme med ferske råvarer og rikelig med tilbredningsutstyr.

 

Tenkte jeg skulle ha én slik pose hver dag på en 7-dagers tur jeg skal ta den første uka i sommerferien.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

 

Mvh,

Tom-André :) 

 

Jeg har også et spørsmål.  Tenkte jeg skulle kjøpe meg nye sko.  Lurer på hvilke størrelse dere har best erfaring med?  Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke varianter av Real Turmat som er gode?

 

Skjønner jo at vi alle har forskjellige smaker, men spør vel her mer om hvor likt de forskjellige rettene faktisk smaker som det resultatet man får til hjemme med ferske råvarer og rikelig med tilbredningsutstyr.

 

Tenkte jeg skulle ha én slik pose hver dag på en 7-dagers tur jeg skal ta den første uka i sommerferien.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

 

Mvh,

Tom-André :) 

 

Jeg har også et spørsmål.  Tenkte jeg skulle kjøpe meg nye sko.  Lurer på hvilke størrelse dere har best erfaring med?  Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Og hvor stor er en fisk?  ;) ;)

 

Kylling i karri varianten er digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke varianter av Real Turmat som er gode?

 

Skjønner jo at vi alle har forskjellige smaker, men spør vel her mer om hvor likt de forskjellige rettene faktisk smaker som det resultatet man får til hjemme med ferske råvarer og rikelig med tilbredningsutstyr.

 

Tenkte jeg skulle ha én slik pose hver dag på en 7-dagers tur jeg skal ta den første uka i sommerferien.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

 

Mvh,

Tom-André :) 

 

Jeg har også et spørsmål.  Tenkte jeg skulle kjøpe meg nye sko.  Lurer på hvilke størrelse dere har best erfaring med?  Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Og hvor stor er en fisk?  ;) ;)

 

Kylling i karri varianten er digg

 

Hvor langt er et tau?

 

Chili con carne

Kylling Karri

Viltgryte

Pasta Bolognese er mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...