Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

 

Har ikke lest gjennom tråden, men her er mine anbefalinger basert på erfaring:

 

Telt:  Exped Orion Extreme.  Veldig fornøyd.  2-mannstelt.

Liggeunderlag:  Prøvd mye opplåsbart, men hvis det er kaldt tyr jeg alltid til de tykke skumplast-underlagene.  Tar stor plass, men er forholdsvis lette.

Primus:  Favoritt er MSR Dragonfly, men MSR Simmerlite er et godt og lettere alternativ (kun bensin).  Har også hatt stor glede av Optimus Explorer (men den produseres ikke mer).

Sovepose:  Ikke veldig stor erfaring, har stort sett hatt produkter fra Isbjørn og er godt fornøyd med de.

Kniv: Ulike Leatherman-varianter.  Kan anbefale foldekniven E303.

 

 

 

Vil teltet duge for en på 195cm? (Faktisk et problem for meg med slike ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest erland fjell

Strømeng renoverte min gamle kniv fullstendig, den ble som splitter ny.

Skjeftet og slira sa takk for seg omtrent samtidig etter 20 år. Skjeftet sprakk opp og løsnet, og den gamle slira gikk i både i bunn og topp, så nå har jeg lært å trykke den litt flat øverst før jeg putter ned kniven så ikke eggen skal lage snitt som i den gamle.

Skjeftet har jeg aldri satt inn med noe annet enn det som kommer fra nevene, men slira kan med fordel smøres inn så den ikke tørker ut. Læret blir penere også. Ellers er det bare rengjøring i blant - bladet med stålull.

 

 

 

 

Hva betalte du for denne renoveringen?

 

 

 

Vel, ingenting, men det var fordi de var veldig begeistret for at kniven skulle brukes på TV. Mener å huske at det normalt var under halvparten av ny kniv, de anbefalte direkte å ta vare på de gamle knivene, hørtes nesen ut som de mente at bladet var bedre før. Og det var som kjent det aller meste. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

 

Har ikke lest gjennom tråden, men her er mine anbefalinger basert på erfaring:

 

Telt:  Exped Orion Extreme.  Veldig fornøyd.  2-mannstelt.

Liggeunderlag:  Prøvd mye opplåsbart, men hvis det er kaldt tyr jeg alltid til de tykke skumplast-underlagene.  Tar stor plass, men er forholdsvis lette.

Primus:  Favoritt er MSR Dragonfly, men MSR Simmerlite er et godt og lettere alternativ (kun bensin).  Har også hatt stor glede av Optimus Explorer (men den produseres ikke mer).

Sovepose:  Ikke veldig stor erfaring, har stort sett hatt produkter fra Isbjørn og er godt fornøyd med de.

Kniv: Ulike Leatherman-varianter.  Kan anbefale foldekniven E303.

 

 

 

Vil teltet duge for en på 195cm? (Faktisk et problem for meg med slike ting)

 

Innvendig mål i innertelt er 2,05 - så det burde vel gå, selv om du ikke har mye å gå på før du berører veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

 

Ta deg en tur og prøv mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

 

Ta deg en tur og prøv mitt ;)

Det gjør jeg svært gjerne Jeg må ha nytt nå Godt jeg bruker lite telt på denne tiden av året da det er slutt på mygg Utrolig fint å ligge ute forann bålet eller under en duk Så foresten 2 tiurer i dag hadde begge på kornet med zxl,en  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

 

Har ikke lest gjennom tråden, men her er mine anbefalinger basert på erfaring:

 

Telt:  Exped Orion Extreme.  Veldig fornøyd.  2-mannstelt.

Liggeunderlag:  Prøvd mye opplåsbart, men hvis det er kaldt tyr jeg alltid til de tykke skumplast-underlagene.  Tar stor plass, men er forholdsvis lette.

Primus:  Favoritt er MSR Dragonfly, men MSR Simmerlite er et godt og lettere alternativ (kun bensin).  Har også hatt stor glede av Optimus Explorer (men den produseres ikke mer).

Sovepose:  Ikke veldig stor erfaring, har stort sett hatt produkter fra Isbjørn og er godt fornøyd med de.

Kniv: Ulike Leatherman-varianter.  Kan anbefale foldekniven E303.

 

 

 

Vil teltet duge for en på 195cm? (Faktisk et problem for meg med slike ting)

 

Innvendig mål i innertelt er 2,05 - så det burde vel gå, selv om du ikke har mye å gå på før du berører veggene.

10 cm er ikke for mye men må vel bare akseptere at det er vanskelig å finne et lett telt for meg :'( Takk for svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk! ;)

 

her er mailen: pevik_115@hotmail.com

Den ligger på arbeidspc,en min Skal prøve å gjøre det i morra Men jeg leste ikke innlegget ditt godt nok så jeg, dette er en liste for generel turbruk uten fiske utstyr Men jeg tror jeg har det og Jeg sender det jeg har så kan du se om du kan bruke det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk! ;)

 

her er mailen: pevik_115@hotmail.com

Den ligger på arbeidspc,en min Skal prøve å gjøre det i morra Men jeg leste ikke innlegget ditt godt nok så jeg, dette er en liste for generel turbruk uten fiske utstyr Men jeg tror jeg har det og Jeg sender det jeg har så kan du se om du kan bruke det :) 

 

 

 

ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er det noen som har en skjekkliste på hva en burde ha med av fiskeutstyr til en ørret tur!?

 

Siden dette er en tråd for skikkelige turer:

Avbitertang sterk nok til å knipe av kroker som har havnet under huden (og stikker ut igjen) er obligatorisk. Jeg har alltid med en avbiter av aller minste type som elektrikere bruker. Multiverktøy kan være klumpete å komme til med, særlig om man er alene, og selve avbiteren på multiverktøy er ikke alltid beregnet for herdet krokstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en skjekkliste på hva en burde ha med av fiskeutstyr til en ørret tur!?

 

Siden dette er en tråd for skikkelige turer:

Avbitertang sterk nok til å knipe av kroker som har havnet under huden (og stikker ut igjen) er obligatorisk. Jeg har alltid med en avbiter av aller minste type som elektrikere bruker. Multiverktøy kan være klumpete å komme til med, særlig om man er alene, og selve avbiteren på multiverktøy er ikke alltid beregnet for herdet krokstål.

 

ingen dum ide. fikk senest i dag flua festet til kjakan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang når jeg var sånn circa 12 år (og fisket med haspel :S) så jeg en skikkelig feit gjedde som svømte utover mot dypere vann i den lokale newbie dammen :) i min iver satte jeg treblekroken og spinneren MIDT på ryggtavla.. en kompis måtte få de ut, jeg rakk ikke frem, og jeg banna ganske stygt etterpå.. den opplevelsen ville være 'litt lei' ca 8 timer opp på høyfjellet eller hva? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

ja takk! ;)

 

her er mailen: pevik_115@hotmail.com

Den ligger på arbeidspc,en min Skal prøve å gjøre det i morra Men jeg leste ikke innlegget ditt godt nok så jeg, dette er en liste for generel turbruk uten fiske utstyr Men jeg tror jeg har det og Jeg sender det jeg har så kan du se om du kan bruke det :) 

 

Det xl-arket kunne jeg også tenke meg :D

Har du det fortsatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg nå for et liggeunderlag av typen skumplast. Den avgjørelsen ble tatt etter at jeg under en tre dager lang dykketur med en kompis var så uheldig å komme borti luftmadrassen jeg lå på med samekniven.

 

Hvor tjukk kan man få disse type liggeunderlag?

 

Jeg er 190 cm lang, hvor langt liggeunderlag bør jeg ha?`

 

Noen forslag på skum-underlag?

 

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg nå for et liggeunderlag av typen skumplast. Den avgjørelsen ble tatt etter at jeg under en tre dager lang dykketur med en kompis var så uheldig å komme borti luftmadrassen jeg lå på med samekniven.

 

Hvor tjukk kan man få disse type liggeunderlag?

 

Jeg er 190 cm lang, hvor langt liggeunderlag bør jeg ha?`

 

Noen forslag på skum-underlag?

 

Mvh,

Tom-André :)

 

dette er vel det tjukkeste du kan få. litt kort, kanskje, men du kan evt løse dette ved å suplere med  feks et sitteunderlag.

 

http://www.sportsnett.no/products.shtml?AJU30

 

har forresten et liggende, hvis du har noe moro å bytte mot (send da pm)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg nå for et liggeunderlag av typen skumplast. Den avgjørelsen ble tatt etter at jeg under en tre dager lang dykketur med en kompis var så uheldig å komme borti luftmadrassen jeg lå på med samekniven.

 

Hvor tjukk kan man få disse type liggeunderlag?

 

Jeg er 190 cm lang, hvor langt liggeunderlag bør jeg ha?`

 

Noen forslag på skum-underlag?

 

Mvh,

Tom-André :)

 

dette er vel det tjukkeste du kan få. litt kort, kanskje, men du kan evt løse dette ved å suplere med  feks et sitteunderlag.

 

http://www.sportsnett.no/products.shtml?AJU30

 

har forresten et liggende, hvis du har noe moro å bytte mot (send da pm)

 

 

Har 20 mm tykt liggende som jeg bruker på vinterturer, kjøpte det på Prima Villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk! ;)

 

her er mailen: pevik_115@hotmail.com

Den ligger på arbeidspc,en min Skal prøve å gjøre det i morra Men jeg leste ikke innlegget ditt godt nok så jeg, dette er en liste for generel turbruk uten fiske utstyr Men jeg tror jeg har det og Jeg sender det jeg har så kan du se om du kan bruke det :) 

 

Det xl-arket kunne jeg også tenke meg :D

Har du det fortsatt? :)

Det er jeg ikke sikker på. Maskinen min krasjet og måtte reinst. ser du. Jeg skal skjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg nå for et liggeunderlag av typen skumplast. Den avgjørelsen ble tatt etter at jeg under en tre dager lang dykketur med en kompis var så uheldig å komme borti luftmadrassen jeg lå på med samekniven.

 

Hvor tjukk kan man få disse type liggeunderlag?

 

Jeg er 190 cm lang, hvor langt liggeunderlag bør jeg ha?`

 

Noen forslag på skum-underlag?

 

Mvh,

Tom-André :)

 

dette er vel det tjukkeste du kan få. litt kort, kanskje, men du kan evt løse dette ved å suplere med  feks et sitteunderlag.

 

http://www.sportsnett.no/products.shtml?AJU30

 

har forresten et liggende, hvis du har noe moro å bytte mot (send da pm)

 

 

Men det veier jo søren meg bare 400-500 gram mindre enn det exped-underlaget :o

Trudde sånne skumunderlag veide kun 100-200 gram jeg :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... sikkert ikke like bra.

 

Hæ? Sier du at Arc'teryx Bora ikke er en bra sekk? Ok...

 

Sikkert en grei sekk til å være "anatomisk", men det er jo klinkende klart at en god rammesekk både er bedre å bære og mer skånsom for ryggen, særlig når vekta nærmer seg 25 kg. 

 

Jeg startet en tråd tidligere i sommer fordi jeg skulle ha ny storsekk.. Jeg fikk flere tips, og prøvde en rekke sekker, anatomiske og rammesekker. Valget mitt falt på Gregory Denali Pro, en anatomisk sekk, som jeg er storfornøyd med.  Sist tur var vekten 28 kg, og det var greit innenfor det komfortable.

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-denali-pro-100--115-l-ryggsekk-herre-6801.aspx

Morten

Er du fremdeles like fornøyd med sekken Morten? Nå har du jo fått prøvd den en stund og hatt tid til vurdering.

Jeg vurderer sterkt å handle ny før fjellturene begynner i år. Jeg har alltid hatt pakkrammesekk og vurderer å prøve en anatomisk. Sekken min holder nok noen turer til men den knirker når jeg går hvis den er tung :P Og det irriterer meg noe så helt aldeles jæ,,,g Pluss at den er litt "sliten" og slarkete.

 

Flyturer har ødelakt mye av mitt utstyr. Vurderer en form for trekk til å ha rundt sekken. Da har de kansje litt større problemer med å få røsket sekken i filler.

Noen som har et tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...