Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

dette er vel det tjukkeste du kan få. litt kort, kanskje, men du kan evt løse dette ved å suplere med  feks et sitteunderlag.

 

http://www.sportsnett.no/products.shtml?AJU30

 

har forresten et liggende, hvis du har noe moro å bytte mot (send da pm)

 

 

Men det veier jo søren meg bare 400-500 gram mindre enn det exped-underlaget :o

Trudde sånne skumunderlag veide kun 100-200 gram jeg :-\

 

500g = en halvliter extra på tur. overbevist nå? ;)

 

OT: bergans pakksekk skal handles inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle liste forsvant i når pc,en gikk til bloksberg. Kan dere se noen mangler? Jeg lager aldri noe liste for tøy da det er så veldig forskjeldig fra gang til gang. Distre som jeg er er det greit å krysse av på et ark så en for med seg alt. Det er kjedelig å få turen redusert fordi man har glemt noe vesentlig.

Kom gjerne med noen synspunkter/forslag. Jeg prøver å lage en fornuftig ny en.

 

edit: hmm- dette ble smått :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes lista de så rimelig lik ut som min jeg ruffen.

 

Hentet fra et annet forum (fjellforum.net), nødvendig minimumsutstyr for en 5 dagers i høyfjellet.

 

Sekken blir hvertfall ikke tung, selv om man skulle finne på å dra med seg noen kilo foto og fiskeutstyr ;)

 

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Jysk) 126g, 40 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 299 USD

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon), 7 g, 5 USD

Mat (Real i brødpose til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag) 1805 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

 

Lett jakke (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) 246 g, 145 USD

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

 

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Vanntett pakkpose (Søppelsekk) 64 g, Knæbb en fra rullen hjemme!

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

 

TOTAL VEKT: 4970 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

Det finnes noen kjempegreie små lette kit til å ha inne i hjelm. Vi har de i hjelmen på jobb og de innholder alt du trenger.

Annbefales!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen kjempegreie små lette kit til å ha inne i hjelm. Vi har de i hjelmen på jobb og de innholder alt du trenger.

Annbefales!!

 

Har også fått utdelt slike på jobben men synes de blir for små. De vi fikk er i lommebokstørrelse og inneholder så si bare plaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle liste forsvant i når pc,en gikk til bloksberg. Kan dere se noen mangler? Jeg lager aldri noe liste for tøy da det er så veldig forskjeldig fra gang til gang. Distre som jeg er er det greit å krysse av på et ark så en for med seg alt. Det er kjedelig å få turen redusert fordi man har glemt noe vesentlig.

Kom gjerne med noen synspunkter/forslag. Jeg prøver å lage en fornuftig ny en.

 

edit: hmm- dette ble smått :-\

 

Ville lagt til sølvteip, også kjent som "duck-teip" eller Gaffa-teip ;). Den har reddet meg ut av mange kniper. Om det er at du må reparere et lekkende liggeunderlag eller en revne i teltet så fungerer sølvteipen ypperlig! :)

 

Pass også på at sportsteip er inkludert i førstehjelpen ;)

 

NB!

Jeg personlig hadde kutta ut snusen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen kjempegreie små lette kit til å ha inne i hjelm. Vi har de i hjelmen på jobb og de innholder alt du trenger.

Annbefales!!

 

Har også fått utdelt slike på jobben men synes de blir for små. De vi fikk er i lommebokstørrelse og inneholder så si bare plaster

Prøvde å finne ei pakke men jeg fant ikke :P Jeg har på jobb så jeg skal se hva eksakt er inni. Mener det er plaster- sterile kompres-enkeltmanspakke-sårvask

og noe annet. Slike vaselinkompress synes jeg kan være greit. Det er vel størst sjangse for kuttskader av øks og kniv. Og hvis det da er snakk om litt alvolige kutt er disse gode å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle liste forsvant i når pc,en gikk til bloksberg. Kan dere se noen mangler? Jeg lager aldri noe liste for tøy da det er så veldig forskjeldig fra gang til gang. Distre som jeg er er det greit å krysse av på et ark så en for med seg alt. Det er kjedelig å få turen redusert fordi man har glemt noe vesentlig.

Kom gjerne med noen synspunkter/forslag. Jeg prøver å lage en fornuftig ny en.

 

edit: hmm- dette ble smått :-\

 

Ville lagt til sølvteip, også kjent som "duck-teip" eller Gaffa-teip ;). Den har reddet meg ut av mange kniper. Om det er at du må reparere et lekkende liggeunderlag eller en revne i teltet så fungerer sølvteipen ypperlig! :)

 

Pass også på at sportsteip er inkludert i førstehjelpen ;)

 

NB!

Jeg personlig hadde kutta ut snusen ;D

To tips: et meget bra og et meget dårlig ;)

Det gode er "gaffa" som fikk meg til og tenke på aquasure. Det kan komme godt med.

Og det ekstremt dårlige vet du ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

 

Ta med nødpeilesender. Brekker du beinet er du uansett ute å kjøre, førstehjelpskrin eller ei. Kutter du deg med kniv er førstehjelp ok, men det holder med plaster, gasbind og kompress. Samt litt smertestillende. Paralgin Forte er ok. Dessuten bør du alltid ha med sovepose, vindpose og primus - selv om du skal sove ute eller i hytte. Noe kan skje på veien.

 

En ting til: Tur med sekk over 20 kg er ikke tur. Det er mareritt. Pakk fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

 

Ta med nødpeilesender. Brekker du beinet er du uansett ute å kjøre, førstehjelpskrin eller ei. Kutter du deg med kniv er førstehjelp ok, men det holder med plaster, gasbind og kompress. Samt litt smertestillende. Paralgin Forte er ok. Dessuten bør du alltid ha med sovepose, vindpose og primus - selv om du skal sove ute eller i hytte. Noe kan skje på veien.

 

En ting til: Tur med sekk over 20 kg er ikke tur. Det er mareritt. Pakk fornuftig.

 

Tnx!

 

Ja, fornuftig pakking blir prioritert i år.. bytter ut 12/14-manns lavvu med telt denne sesongen tenker jeg  :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

 

Ta med nødpeilesender. Brekker du beinet er du uansett ute å kjøre, førstehjelpskrin eller ei. Kutter du deg med kniv er førstehjelp ok, men det holder med plaster, gasbind og kompress. Samt litt smertestillende. Paralgin Forte er ok. Dessuten bør du alltid ha med sovepose, vindpose og primus - selv om du skal sove ute eller i hytte. Noe kan skje på veien.

 

En ting til: Tur med sekk over 20 kg er ikke tur. Det er mareritt. Pakk fornuftig.

En annen ting jeg pleier å gjøre hvis jeg skal avsted alene (når vi først er inne på dette) er å tegne inn ca rute på et kart som jeg viser kona. Hvis en da følger den så er det lett for de å finne meg hvis jeg ikke dukker opp til avtalt tid. Altså "meld fra hvor du går" En trygghet for de hjemme og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

 

Rofl ;D 43 gram faktisk ;D

 

Driver å planlegger sekkinnhold selv for tiden og dette blir den første sommeren jeg har med et førstehjelpskit, noe som ikke har blitt tenkt på tidligere.

Takk og lov at det ikke skjedde noe akutt på tdiligere turer :-\

 

Ta med nødpeilesender. Brekker du beinet er du uansett ute å kjøre, førstehjelpskrin eller ei. Kutter du deg med kniv er førstehjelp ok, men det holder med plaster, gasbind og kompress. Samt litt smertestillende. Paralgin Forte er ok. Dessuten bør du alltid ha med sovepose, vindpose og primus - selv om du skal sove ute eller i hytte. Noe kan skje på veien.

 

En ting til: Tur med sekk over 20 kg er ikke tur. Det er mareritt. Pakk fornuftig.

 

Tnx!

 

Ja, fornuftig pakking blir prioritert i år.. bytter ut 12/14-manns lavvu med telt denne sesongen tenker jeg  :rolleyes:;D

Jeg har falt ned på ringstind fra helsport. Det tror jeg er et helt supert telt for mitt bruk. De var dessverre utsolgt fra frabrikken tidligere i år. Kan hende de har fått inn nye nå. Men akkurat nå har jeg faen ikke råd etter at kona mistet jobben :D

!,6 kg for tomanns. Det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så bra ut det, men et spørsmål; malingskrok ???

Sånn som du bruker til å henge malingspannet i stigen med. Veier ingenting og er veldig greit å henge ting som gryter og kaffekjelen over bålet med.

Jeg pleier ofte å stikke to staurer ned i jorden, en på vær side av bålet. Disse har utstikkende pinner/greiner slik at jeg kan legge en rett pinne over.

Da kan jeg regulere varmen med å flytte pinnen opp eller ned. Rett og slett en regulerbar kokeplate :D

Kroken henger da på pinnen. Forstår du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så bra ut det, men et spørsmål; malingskrok ???

Sånn som du bruker til å henge malingspannet i stigen med. Veier ingenting og er veldig greit å henge ting som gryter og kaffekjelen over bålet med.

Jeg pleier ofte å stikke to staurer ned i jorden, en på vær side av bålet. Disse har utstikkende pinner/greiner slik at jeg kan legge en rett pinne over.

Da kan jeg regulere varmen med å flytte pinnen opp eller ned. Rett og slett en regulerbar kokeplate :D

Kroken henger da på pinnen. Forstår du hva jeg mener?

 

Smart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som nevte han hadde et skumunderlag med tykkelse 20 mm. Hvor får man kjøpt slike, og hvor mye koster/veier det?

Det finnes et hav av ligeunderlag. Ville tatt en tur på sporten og tittet.

 

ps: har noen prøvd en barnemadrass slik Monsen tipset om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som nevte han hadde et skumunderlag med tykkelse 20 mm. Hvor får man kjøpt slike, og hvor mye koster/veier det?

Det finnes et hav av ligeunderlag. Ville tatt en tur på sporten og tittet.

 

ps: har noen prøvd en barnemadrass slik Monsen tipset om?

 

Barnemadrass?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...