Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke varianter av Real Turmat som er gode?

 

Skjønner jo at vi alle har forskjellige smaker, men spør vel her mer om hvor likt de forskjellige rettene faktisk smaker som det resultatet man får til hjemme med ferske råvarer og rikelig med tilbredningsutstyr.

 

Tenkte jeg skulle ha én slik pose hver dag på en 7-dagers tur jeg skal ta den første uka i sommerferien.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

 

Mvh,

Tom-André :) 

De er sånn tålig gode de fleste men du blir for lei :-\

En slik pose synes jeg passer best til lunch for meg blir det litt for lite til å kalle det middag :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Liggeunderlaget Exped SynMat 7 PUMP DLX har kommet og jeg har pumpet opp og tappet den noen ganger i dag for å få inn teknikken til da jeg er i felten. Prøvde å ligge på den på stuegulvet, og madrassen var faktisk så komfortabel at jeg sovna og sov i fire timer før jeg våknet forfjamset opp igjen ;D

 

Men lurer på om jeg skal bytte ut den originale oppbevaringsposen med en vanntett pakkpose i passe str. Er det lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de nye modellene har faktisk en liten innebygd pumpe som man pumper på med begge hender :)

Det går overraskende fort å pumpe opp underlaget, selv med såpass liten pumpe ;)

Mellom pumpekammeret og luftmadrasskammeret er det en utligningsventil. Med denne utligner du trykket mellom pumpa og resten av madrassen. I oppblåst tilstand merker man derfor ingen forskjell om man bare ligger på liggeunderlaget eller om du ligger litt på pumpa (som jo også er en del av madrassen, men dere skjønner hva jeg mener ;D)

 

bruker du ikke posen til å blåse den opp med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden har det blitt nevnt mange forskjellige vanntette pakkposer til forskjellig bruk (les: grad av slitasje).

Men om dere kunne være så vennlige å hjelpe meg med hvilken pakkpose jeg skal bruke til en ting, og hvilken pakkpose jeg skal bruke til en annen ting hadde det vært helt topp! :D

 

Jeg trenger:

- 1 vanntett pakkpose til å hente vann med.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til førstehjelpsutstyr.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til oppfyringsmateriale til bål, fyrstikker o.l.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til klær.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til søppel.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til soveposen.

   -> Hvilken pose? Vet hvor mange liter ;)

- 1 vanntett pakkpose til mat.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til reparasjonsutstyr.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til skrivesaker, kart, bok.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til kamerautstyr (kompaktkamera og video), mobil, lommebok, andre tekniske hjelpemidler som f.eks. GPS.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til å oppbevare eventuell fisk og kjøtt i. (I myra/snøen for kjøling)

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

- 1 vanntett pakkpose til dynejakka.

   -> Hvilken pose? Hvor mange liter?

 

Noen jeg har glemt da? Noen unødvendige?

 

Setter veldig pris på om noen gidder å skrive hvilket merke, modell og hvor mange liter jeg trenger til de forskjellige bruksområdene. :)

 

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Skal si du kjører pakkposer, men det er sikkert kjekt det. Til småting er det veldig greit å bruke slike som de selger på båtbuttiker for å ha i båt. De koster sånn ca 35,- Fine til fotoapp, og lignenede samt papirting.

 

Det er ikke så dumt å ha 2 søppeksekker inni hverandre som jeg har i sekken og pakker alt i. Veldig greit å tre utenpå sekken hvis den står utenfor teltet. Dette fungerer veldig greit. Kan vel si jeg har over snittet i skog om mark med sekk uten å være blærete.

Skal du i kano er det ikke dumt å pakke 100% vanntett.

For meg er mat første pri. Vekt=mat alt annet piner jeg på. Spessielt klær!

Jeg pakker fremdeles i bæreposer, helst for å ha litt system.

Bare min simple mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe ruffen. Jeg har noen vanntette pakkposer, men de er litt tunge så når jeg skal på langtur blir alle bortsett fra den til fotoapparatet hjemme, der havner også de "viktige" småtinga. Bærer heller med meg en kilo kjøtt enn en kilo pakkposer.

Tror det finnes noen som er tynnere slik at vekta ikke blir noe problem, men de er vel veldig dyre (som alt annet som ikke veier noe). Det har funka greit med søplesekker, plastposer og overtrekk til sekken. Så behovet er liksom ikke blitt stort nok til at jeg har giddi å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hei Sailfish - du trenger  ikke så mange vanntette poser, det holder med en eller to til de viktigste tingene, ustyret ellers holdes tørt med regntrekket til ryggsekken, (eller regnponchoen).

For kanotur og sånt er det å få store vanntette poser som rommer hele  innholdet i sekken.

Jeg har  tre ganske små (10-30 l omtrtent, selges som sett) fra Ajungilak og har med to av dem som jeg bruker for fotoutstyr og litt nødsaker, kanskje dunposen - ved kryssing av elver osv. En liten en for lommebok, mobil og sånt kan være en sikkerhet.

Utstyret ellers pakker jeg i nylonposer med snorlukking i forskjellige farger som ikke er vanntette, har mange slike i et par forskjellige størrelser, mine er fra Fjällräven og koster ikke mye, andre har sikkert slike poser også.

Førstehjelpsutstyret har jeg  i en liten rød og helt vanntett sak fra Ortlieb, de har masse sånt.

 

 

ps...et par linker

 

førstehjelp:

http://www.ortlieb.de/index_white.php?lang=en&m1=0&m2=0&file=p-search.php

..mye annet også her

 

ajungilak - de tre små vanntette posene holder, den store er for hele innholdet i sekken

http://www.mammut.ch/en/productDetail/1040220_v_0001_M55l/Ajungilak+Waterproof+Storebag.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mange kanskje syns jeg kjører litt for hardt på det med vanntette pakkposer, men jeg er så dritt lei vått, brød, dynejakke, fuktig sovepose osv... Det jeg syns er veldig kjekt med vanntette pakkposer er det at man faktisk kan ta alt man har med seg ut av sekken og legge det på bakken utenfor teltet for så å bruke den tomme sekken til å samle masse ved i. Er alt vanntett trenger man ikke å bekymre seg om det kommer ei regnskur mens du er borte :)

 

Lette og ultralette pakkposer koster faktisk ikke no mer enn tykke og tunge fordi de er tilpasset forskjellige bruksområder. Tunge slitesterke poser i PVC er ikke beregnet for vanlig fotturer, i hvertfall ikke de større (les: over 10L). Disse er til bruk i kano eller kayak hvor slitestyrke og holdbarhet teller langt mer enn vekt. Til fotturer er det mest lette og ultralette pakkposer som gjelder. Ultralette til til som gir lite slitasje som f.eks klær, kjøtt/fisk og lette poser til mat, teknisk utstyr, fiskeutstyr o.l. som kan ha litt harde og skarpe kanter. Det eneste man trenger ekstra solide pakkposer til på fotturer er vel posen man henter vann med, siden den må tåle å bli båret full av vann uten at sømmer eller lås går i stykker.

Du sier noe ruffen. Jeg har noen vanntette pakkposer, men de er litt tunge så når jeg skal på langtur blir alle bortsett fra den til fotoapparatet hjemme, der havner også de "viktige" småtinga. Bærer heller med meg en kilo kjøtt enn en kilo pakkposer.

Tror det finnes noen som er tynnere slik at vekta ikke blir noe problem, men de er vel veldig dyre (som alt annet som ikke veier noe). Det har funka greit med søplesekker, plastposer og overtrekk til sekken. Så behovet er liksom ikke blitt stort nok til at jeg har giddi å sjekke.

 

Håper noen kan komme med forslag til pakkposer til de forskjellige bruka jeg har lista opp :)

NB! Ingen av posene trenger å være med ventil, får komprimert vanlige pakkposer veldig godt bare man bruker riktig teknikk ;)

 

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mange kanskje syns jeg kjører litt for hardt på det med vanntette pakkposer, men jeg er så dritt lei vått, brød, dynejakke, fuktig sovepose osv... Det jeg syns er veldig kjekt med vanntette pakkposer er det at man faktisk kan ta alt man har med seg ut av sekken og legge det på bakken utenfor teltet for så å bruke den tomme sekken til å samle masse ved i. Er alt vanntett trenger man ikke å bekymre seg om det kommer ei regnskur mens du er borte :)

 

,

Tom-André :)

 

Er det en god grunn til å ikke heller bare legge tingene INNI teltet istedenfor ??

 

Forøvrig har jeg sjøl aldri hatt brukt for mere enn 4 vanntette poser og da av den billige typen sett som Bokklubben og lignende selger , er vel en 50 ,30, 15 og en 10 liter

Prioritet er da sovepose og dunjakke i største pose. To komplette sett med ull i 30 liter. De to siste bruker jeg til kamera, andre el ting og toalettpapir når jeg bruker båt eller kano på tur.

 

Går turen til fots gir jeg oftere og oftere faen i og bruke pakkposer 

ellers bruker jeg endel små zip plastikposer til mobil og sånne ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste turene har jeg brukt en tarp (fra Exped) som fortelt til bagasjen til både telt og lavvu.  I tillegg har jeg brukt den til værbeskyttelse på dagsturer med fare for regn.  Kan anbefales.  Flott å sitte under når du skal fyre opp en kaffekopp mellom kastene.  Veier en kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste turene har jeg brukt en tarp (fra Exped) som fortelt til bagasjen til både telt og lavvu.  I tillegg har jeg brukt den til værbeskyttelse på dagsturer med fare for regn.  Kan anbefales.  Flott å sitte under når du skal fyre opp en kaffekopp mellom kastene.  Veier en kilo.

 

Høres smart ut . Tenkt på en sånn jeg http://www.oslosportslager.no/produkt/frisport-b-over-multifunksjonsduk-20451.aspx , til samme bruk som deg , men også som ekstra tak til telt i Finnmark da dette her ikke slipper igjennom sola . Blir fort umulig og sove i telt der oppe når finværet slå til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse virket solide: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22700&prodid=6701

Seal Line Storm Sack.

Hva tror dere?

 

Har også kikket på noen lette av Ortlieb, noen erfaringer? :)

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10302&prodid=10929&tduid=2cce563615820983ffce716030dcf602

 

Har Sea to Summit noen poser i denne vektklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

 

Jeg bruker Nordmarka 3-camp teltet fra Helsport (1.799,-) og er veldig fornøyd. Det er enkelt å montere, god plass og et fortelt man både kan lage mat i, samt legge bikkja og øvrig oppakning.

Det store minuset er jo vekten da, 3,6 er jo ikke akkurat noe for gram-jegere, men plassen og det store forteltet er stort pluss. Går ut i fra at duken og øvrig er lik på Nordmarka 2 og 3? Jeg er i alle fall fornøyd med kvaliteten også.

 

Uansett, når man bruker teltet slik som jeg gjør, noen ganger alene, andre ganger med barna, bikkja og øvrig, kunne jeg ikke funnet et bedre telt til den prisen.

Og når man er gram-jeger på alle andre punkter, så funker det med et telt på 3,6 også, selv om det er i grenseland...

 

Skulle jeg gått Norge på langs alene derimot, ville nok dette teltet kommet laangt nede på listen, hehe...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

 

Jeg bruker Nordmarka 3-camp teltet fra Helsport (1.799,-) og er veldig fornøyd. Det er enkelt å montere, god plass og et fortelt man både kan lage mat i, samt legge bikkja og øvrig oppakning.

Det store minuset er jo vekten da, 3,6 er jo ikke akkurat noe for gram-jegere, men plassen og det store forteltet er stort pluss. Går ut i fra at duken og øvrig er lik på Nordmarka 2 og 3? Jeg er i alle fall fornøyd med kvaliteten også.

 

Uansett, når man bruker teltet slik som jeg gjør, noen ganger alene, andre ganger med barna, bikkja og øvrig, kunne jeg ikke funnet et bedre telt til den prisen.

Og når man er gram-jeger på alle andre punkter, så funker det med et telt på 3,6 også, selv om det er i grenseland...

 

Skulle jeg gått Norge på langs alene derimot, ville nok dette teltet kommet laangt nede på listen, hehe...

 

 

 

Ok, takk for svaret.

999,- er billig for et telt fra helspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...