Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Trenger jeg brenselflaske for rødspriten jeg skal ha med på tur? :)

 

Synd nordmenn skal drikke alt som er blankt. Metanol er suverent til spritbrennere. Svir ikke i øyne, soter ikke og avgir minimalt med damp....

Tillatt i de fleste andre land.

 

Til sommerbruk er gass det absolutt enkleste, og letteste.

Jeg bruker selv Primus Omnifuel som jeg kjører på renset bensin. Billig og driftsikker løsning.Har hatt min i omlag ti år uten å bytte så mye som én reservedel :-)

Renset bensin kan kjøpes på fritidsforretninger, eller som jeg gjør, på Statoilstasjoner.

Sistnevnte er billigst. Knappe 200 kroner for 4 liter Alkylat 4-takts bensin (NB! GRØNN DUNK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har Trangia ja. :)

Gass er ikke aktuelt da jeg har blitt skremt av alle som har hatt problemer med dyser og masse annet jeg ikke har peiling på. Ei skål med sprit er mye lettere å forholde seg til ;D

 

Skulle det vært noe annet enn rødsprit så hadde det nok vært multifuel, men har desverre ikke no særlig med penger nå, og dessuten kommer tursekk og nytt telt langt før i rekken :)

Men bare av nysgjerrighet, noen som vet hvor mye det koster å "oppgradere" Trangia spritkjøkken til multifuel?

 

Hvilken brenselflaske bør jeg bruke til rødspriten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ps....har aldri hatt problem med gass.....blander du med de gamle parafinbrennerene (primus)? der var det tette dyser og mye knot.....

væsker kan du søle med, da lager du flere steder som kan antende......du kan selvsagt knote det til med gassen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trangia ja. :)

Gass er ikke aktuelt da jeg har blitt skremt av alle som har hatt problemer med dyser og masse annet jeg ikke har peiling på. Ei skål med sprit er mye lettere å forholde seg til ;D

 

Skulle det vært noe annet enn rødsprit så hadde det nok vært multifuel, men har desverre ikke no særlig med penger nå, og dessuten kommer tursekk og nytt telt langt før i rekken :)

Men bare av nysgjerrighet, noen som vet hvor mye det koster å "oppgradere" Trangia spritkjøkken til multifuel?

 

Hvilken brenselflaske bør jeg bruke til rødspriten?

 

Kjøp deg gassbrenner til stormkjøkkenet ditt. Tar en brøkdel av tiden å varme vann/koke kaffe med gass.

 

Det der dysepratet ditt tror jeg nok som Staffan sier at du forveksler med primusbrennere. Gass har aldri problemer med dysa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trangia ja. :)

Gass er ikke aktuelt da jeg har blitt skremt av alle som har hatt problemer med dyser og masse annet jeg ikke har peiling på. Ei skål med sprit er mye lettere å forholde seg til ;D

 

Skulle det vært noe annet enn rødsprit så hadde det nok vært multifuel, men har desverre ikke no særlig med penger nå, og dessuten kommer tursekk og nytt telt langt før i rekken :)

Men bare av nysgjerrighet, noen som vet hvor mye det koster å "oppgradere" Trangia spritkjøkken til multifuel?

 

Hvilken brenselflaske bør jeg bruke til rødspriten?

Det spiller ingen rolle hva for slags flaske du bruker. Jeg ville hørt på de andre her var jeg deg. Mener å lest at rødsprit er det du får minst energi ut av i forhold til vekt.

Selv bruker jeg gass utenom når det er kaldt. Og bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Du får vel inntrykk av her at rødspritbrenner er helt "ut" og nå må man kjøpe gassutstyr. Rødsprit fungerer helt fint det, men hvis du ikke skaffer en brenselflaske (lekker ikke) må rødspritflaska pakkes litt forsiktig, gjerne med en pose rundt.

Jeg har hundrevis av turdøgn med spritbrenner, og har aldri hatt problemer med det. Med sprit vet man dessuten nøyaktig hvor mye man har igjen, med gass blir det mer gjettekonkurranse helt til det sier pfsst....og så er det slutt. Det blir gjerne til at man drar på minst en boks for mye for sikkerhets skyld - ekstra vekt, volum og unødvendig drass.

Fordeler og ulemper med alt, men gass er nok mer lettvint der og da.

Bruker du gass bør kokeutstyret absdolutt ikke benyttes på bål, sotlaget som dannes isolerer mot varmen og fører til markant økning i gassbruken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også brukt rødsprit og stormkjøkken i mange år - og det fine med det er at det er så sabla driftsikkert og lett håndterlig.

Men var så heldig å fikk tak i en MSR gassbrenner med et Blacklite kokesett her for tre år siden, og det er om enn enda lettere og mer effektivt å bruke på fisketurer sommerstid. Svindyrt, men det er både lett og effektivt.

Så jeg sier nå: Gass og rødsprit, ja takk, begge deler  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt funker rødsprit og du trenger ikke kjøpe gass nei. Jeg har prøvd mye forskjellig og har kommet til at gass er det enkleste og greieste for mitt bruk om sommeren. Gassbrennerene har blir veldig mye bedre nå en de var for noen år siden og det er ikke slik at plutselig er boksen tom.

Du kan jo løfte og riste litt på så kjenner du hvor som er igjen. Hvor mye gass du trenger ha med deg får du fort erfaring med, på samme måte som hvor mye rødsprit du må ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også brukt rødsprit og stormkjøkken i mange år - og det fine med det er at det er så sabla driftsikkert og lett håndterlig.

Men var så heldig å fikk tak i en MSR gassbrenner med et Blacklite kokesett her for tre år siden, og det er om enn enda lettere og mer effektivt å bruke på fisketurer sommerstid. Svindyrt, men det er både lett og effektivt.

Så jeg sier nå: Gass og rødsprit, ja takk, begge deler  :)

Primus sine produkter er og veldig gode og ikke så dyre lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, jeg har også brukt rødsprit og stormkjøkken i mange år - og det fine med det er at det er så sabla driftsikkert og lett håndterlig.

Men var så heldig å fikk tak i en MSR gassbrenner med et Blacklite kokesett her for tre år siden, og det er om enn enda lettere og mer effektivt å bruke på fisketurer sommerstid. Svindyrt, men det er både lett og effektivt.

Så jeg sier nå: Gass og rødsprit, ja takk, begge deler  :)

Primus sine produkter er og veldig gode og ikke så dyre lengre.

 

Enig med Ruff,  har for min del gode erfaringer med Primus Micro gassbrenner på ca 90 gram, hvis du har en snau tusing å avse på dette. Den har vært god å ha når uværet braker løs og det er triveligst å holde seg i teltet.

Brukte mye en MSR Whisperlite (parafin/bensin etc.) før, men den hold ikke, lett og smart og lekker, men for spinkelt konstruert - den gangen i hvert fall, for 10-12 år siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er brennere blitt en liten lidenskap, så jeg har prøvd det meste og har de fleste.  Jeg holder en knapp på MSR sine brennere, og da Dragonfly spesielt.  Den bråker fælt, men er utrolig flott til matlaging - som følge av reguleringsventil både på flaske ofg brenner.  Simmerlite er strålende og nett, whisperlite er ok, men sistnevnte trenger mer vindbeskyttelse dersom den skal brenne med lite effekt.  Den morsomste jeg har hatt er Optimus Explorer - vanvittig god brenner, men masse løse deler som må passes på, og til tider skiftes ut, har medført at denne sjelden er med på tur.

 

Av gassbrennere bruker jeg MSR sin PocketRocket - banal enkel.  Gass er imidlertid oppskrytt.  På vinteren funker det dårlig, selv de gassblandingene som liksom skal tåle kulde, og i tillegg er gassflaskene uberegnlige - hvor mye er igjen?  Må jeg ha med en ekstra? Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sailfish han som spør skal på overnattingstur i en uke.....etter hva jeg forstår for første gang, jeg vil ennå påstå at når han har trangia så vil en gassbrenner til denne være det enkleste med henhold til reinslighet, lite sot, bruk.....han kan spandere på seg en boks, la den brenne tom på full fres og ta tida på hvor lang tid det tar....jeg har brukt å kjøpe gassen på www.biltema.no  som funker like godt som andre merker.....men er med på det du sier....brennere kan bli en lidenskap

 

[attachimg=1]

post-0-1394986529539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Tror vi har skjønt at sailfish skal på ukestur for første gang, derfor kan han kanskje ha nytte av våre forskjellige erfaringer og synspunkter, og gjøre seg opp en mening selv... :)

Gass til trangia er fint, men skal det først bruke endel penger fins det andre gode løsninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lillevann, du som har greie på MSR. Vet du hva denne MSR- brenneren min heter. Jeg husker ikke.

Er det i så fall en brenner du ser som bra? Jeg har brukt den på langturer til Finnmark og alt, og den virker veldig praktisk og fin, men jeg har ikke kongepeil på brennere.

 

[attachimg=1]

 

post-3159-13949865296128_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lillevann, du som har greie på MSR. Vet du hva denne MSR- brenneren min heter. Jeg husker ikke.

Er det i så fall en brenner du ser som bra? Jeg har brukt den på langturer til Finnmark og alt, og den virker veldig praktisk og fin, men jeg har ikke kongepeil på brennere.

 

[attachimg=1]

 

 

 

Brukte du gass, så heter den Windpro.

 

Om du derimot brukte bensin/parafin så heter den Simmerlite.

 

Enig med Lillevann ang. Dragonfly. Kanonbrenner! Selv om den ser ut som noe Reodor Felgen eller Skrotnisse kunne ha laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at det er flere som er interesserte og engasjerte i dette temaet :)

Jeg, som nybegynner, lærer svært mye av disse diskusjonene.

 

Nå for øyeblikket er det nok ikke aktuelt å oppgradere stormkjøkkenet da jeg trenger en skikkelig tursekk, har kun en på 60 L som jeg bruker som skolesekk ;D, og et lettere telt til enmannsturer, mitt nåværende telt veier over 4 kg ;D

 

Men blir nok til at jeg oppgraderer en gang og da er det kjekt å vite om man skal oppgradere til gass eller multifuel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv primus gravity og msr rocket pocket. aldri hatt noe problem med begge, men det må sies at piezzoen på gravity ikke er helt stabil, men det gjelder vel piezzo flest.

 

legger til at jeg kun er ute vår, sommer og høst. da er gass mer enn godt nok, men det er litt plundrete å beregne mengde, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lillevann, du som har greie på MSR. Vet du hva denne MSR- brenneren min heter. Jeg husker ikke.

Er det i så fall en brenner du ser som bra? Jeg har brukt den på langturer til Finnmark og alt, og den virker veldig praktisk og fin, men jeg har ikke kongepeil på brennere.

 

 

 

Som Tormod skriver - det du har der er en Windpro - til gass.  Simmerlite er nesten helt lik, men er laget kun for bensin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...