Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til hva som bør være med i førstehjelpspakka på tur?

Og da snakker vi om litt lenger turer som 1 uke +

 

i tillegg til alt det vanlige som saks, bandasje, plaster osv kan det være greit med ett brett smertestillende og ei avbitertang...

 

greit å kunne klippe av mottakeren dersom flua går i nakken eller no, det går svært dårlig å røske den ut nemlig.

en kompis av meg skulle gjøre det på en annen kar langt inne på finmarksvidda, det ble type sette-beinet-i-ryggen-og-dra-med-begge-henda-alt-jeg-kan... ikke pent når huden strekker seg 5cm ut og flua fortsatt sitter bom fast...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

kjapp pakka er litt sportstape, smertestillende og løs mage tabletter og litt plaster . Solkrem og vaselin og sinksalve er også stort sett alltid med.

 

I den større større pakka plusser jeg på to store og to små enkeltsmannspakker . Endel sårservietter , selvklebende gassbind, og noen løse sterile "sårputer".

Det burde holde for enhver idiot løs i marka med øks og kniv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Liten avbiter er tingen,  særlig om man er alene, har alltid en med i fiskesakene, skikkelig verktøykvalitet av minste størrelse. Har oppddaget at den erstatter mye av tangbehovet med Leatherman etc. som er ganske tunge greier, har kutta ut sånt og bruker en lommekniv med diverse remedier, og avbiteren.

I tillegg til sånt som nevnes av andre, har jeg alltid med noe febernedsettende som Dispril, og noen smertestillende "bomber" jeg har fått av en trafikkskadd kamerat, betryggende å vite at de er der...

Har noen nevnt støttebandasje? Det er fast hos meg, en litt nedkortet rull.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

 

Har bruk Nordmarka 2 på 2 turer alene på Hardangervidda. Helt greit det. Vekten er ok i forhold til prisen og kvaliteten også. Men ikke RipStop duk da. Greit telt til billig penge. Men er man gramjeger, så fins sikkert noe som er litt lettere, RipStop duk og ikke minst mye dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja seff, must have expensive ;D

 

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

 

Har bruk Nordmarka 2 på 2 turer alene på Hardangervidda. Helt greit det. Vekten er ok i forhold til prisen og kvaliteten også. Men ikke RipStop duk da. Greit telt til billig penge. Men er man gramjeger, så fins sikkert noe som er litt lettere, RipStop duk og ikke minst mye dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja seff, must have expensive ;D

 

Nordmarka teltet som de selger på xxl, er det noen som har prøvd det? De påstår at det er full helsportkvalitet, duken er den samme.

Kort sagt ikke spart på noe på det teltet i forhold til andre telt.  Det koster 999,- Det er billig!!

 

Har bruk Nordmarka 2 på 2 turer alene på Hardangervidda. Helt greit det. Vekten er ok i forhold til prisen og kvaliteten også. Men ikke RipStop duk da. Greit telt til billig penge. Men er man gramjeger, så fins sikkert noe som er litt lettere, RipStop duk og ikke minst mye dyre.

 

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KULLTABLETTER, tilfelle dårlig mage

Har du sett mengden du må spise :o Spurte legen om det gikk å spise kull fra bålet. Det var det samme men du må spise mye :P

Tenkte kansje det kunne være greit å vite for folk hvis de skulle få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært flere spørsmål fra meg her på kort tid som ikke har rukket å bli besvart før det ligger ørten svar på andre spm. etter posten.

 

Samler derfor opp det jeg lurer på i denne posten.

 

Trur dere det er lurt å kjøpe en vanntett pakkpose til teltet (dvs. teltduken, ikke inkl. stenger), eller er det unødvendig?

 

Hvor store er svartkjelene deres?

Bruker dere kaffekjele eller vanlig kjele som svartkjele? :)

 

 

Dette er slik jeg har tenkt meg pakkposene hittil:

 

Til mat

22 L Ortlieb PS17 (190 g)

 

Til klær

2 x 12 L Ortlieb PS10 (2 x 62 g)

 

Til soveposen

22 L Ortlieb PS10 (134 g)

 

Til parkasen

12 L Ortlieb PS10 (62 g)

 

Til søppel

10 L Seal Line Storm Sack (77 g)

 

Til førstehjelpsutstyr

2,5 L Seal Line Storm Sack (45 g)

 

Til rep.utstyr

2,5 L Seal Line Storm Sack (45 g)

 

Til opptenningsved

2,5 L Seal Line Storm Sack (45 g)

 

Til mobil, kompaktkamera, videokamera og div. utstyr

5 L Seal Line Storm Sack (62 g)

 

Til kart og kompass og alt annet som trengs å holdes tørt

5 L Seal Line Storm Sack (62 g)

 

Til vann

5 L Seal Line Storm Sack (62 g)

 

Virker dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to svartkjeler i ekte Lars Monsen stil, en gammeldags arvet med kobberbunn (type classiclook) og en nyere Eagle med kobberbunn, som er lettere og mer egnet til de lengste turene! Ville aldri vært foruten svartkjelen på turer over en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt å ha vanntett pakkpose til teltet, ell er det unødvendig?

 

Trenger ikke det , skulle teltet bli skikkelig bløtt er det bare og sette det opp og riste det litt . Så tørke bunnen innvendig før du flytter inn.

Litt fuktig blir det jo , men ikke noe du ikke takler

 

Litt moro med gramjegere som bærer med seg en kg i vanntette pakkposer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte noen kunne se det komiske i det ja, derfor la jeg til vekta ;) (*kremt**kremt* det er faktisk 908 g totalt ;D)

Ok, dropper til teltet :D

 

Er det lurt å ha vanntett pakkpose til teltet, ell er det unødvendig?

 

Trenger ikke det , skulle teltet bli skikkelig bløtt er det bare og sette det opp og riste det litt . Så tørke bunnen innvendig før du flytter inn.

Litt fuktig blir det jo , men ikke noe du ikke takler

 

Litt moro med gramjegere som bærer med seg en kg i vanntette pakkposer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal du ha med parkasen på sommern?

 

Du trenger vel ikke til søppelet ditt!

 

Skal til ca. 500 m.o.h. i månedskifte mai/juni, kan fort bli kjølig på kvelden, særlig om det også kommer en liten bris.

 

Er det ikke kjekt å slippe å tiltrekke seg alle dyr som er med søppellukt eller være så uheldig å få "søppelvann" på proviant og utstyr?

 

Eller er jeg helt på viddene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal du ha med parkasen på sommern?

 

Du trenger vel ikke til søppelet ditt!

 

Skal til ca. 500 m.o.h. i månedskifte mai/juni, kan fort bli kjølig på kvelden, særlig om det også kommer en liten bris.

 

Er det ikke kjekt å slippe å tiltrekke seg alle dyr som er med søppellukt eller være så uheldig å få "søppelvann" på proviant og utstyr?

 

Eller er jeg helt på viddene her?

 

 

er det bjørn der du skal ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det grizzlyer eller slikt i området så kan det vel ha noe for seg... men holder du deg innenlands får du vel ta alle ville dyr du måtte se som ren bonus! Jeg mener det ikke er nødvendig med vanntett pakkepose til søppelet. Det som brenner går i bålet, resten i en plastikkpose som du knytter sammen og evt henger utenpå sekken på veien hjem. Ett kilo i pakkeposer er etter mitt syn unødig vekt å drasse med seg - en stor pakkepose til klær (dobbelt søppelsekk gjør samme nytten om ikke du skal ut på padletur), en til (dun)sovepose om ikke du stoler på det som følger med posen, en liten til småting som ikke tåler litt fukt (mobilen?) holder i bøtter og spann. Regntrekk til sekken er også kjekt.

Så mange poser som du har listet opp vil koste en del kroner som jeg selv nok ville bruke på andre ting. Men for all del, synes du at dette trengs så kjør på. God tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dropper jeg søppelposen :)

Noen andre som er unødvendige?

 

Husk også at jeg velger mange små i steden for få store for å få litt mer system i sekken. Slipper da å ta på meg svømmeføtter og dykkemaske for å finne noe nede i sekken. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dropper jeg søppelposen :)

Noen andre som er unødvendige?

 

Husk også at jeg velger mange små i steden for få store for å få litt mer system i sekken. Slipper da å ta på meg svømmeføtter og dykkemaske for å finne noe nede i sekken. ;D

 

Før du begynner å pakke sekken trer du 2 søppelposer nedi sekken, såå pakker du. Da vil mao alt ligge tørt og godt i sekken din.. Du trenger ikke vanntett pose til alt du skal ha med, det ser i alle fall jeg på som helt unødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt ligger det, men systematisert ligger det ikke ;)

 

Kan heller ikke ta ut tinga dine og la de ligge på bakken, mens du samler ved i sekken, i frykt for at det kommer en regnskur mens du er vekk. DET er kjipt det, trust me I know from personal experience :'(

 

Da dropper jeg søppelposen :)

Noen andre som er unødvendige?

 

Husk også at jeg velger mange små i steden for få store for å få litt mer system i sekken. Slipper da å ta på meg svømmeføtter og dykkemaske for å finne noe nede i sekken. ;D

 

Før du begynner å pakke sekken trer du 2 søppelposer nedi sekken, såå pakker du. Da vil mao alt ligge tørt og godt i sekken din.. Du trenger ikke vanntett pose til alt du skal ha med, det ser i alle fall jeg på som helt unødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg nok si om meg selv også :-X Er glad i å diskutere og kverulere, for glad kanskje? ;D

 

Men sant det at man kan legge ting i teltet :)

Men siden jeg ønsker godt system i sekken slik at jeg kan finne akkurat DET paret med ullsokker der og da, så trur jeg nok at jeg velger å bære noen gram ekstra og så betale litt. :-\ Vet ikke hvor logisk det høres ut jeg?

 

Men hvis du skal samle ved er vel det fordi du har slått leir? og da kan du jo la tingene ligge i teltet i stedet for rundt på bakken?

 

Nei, nå kverulerer jeg mye ;)

 

systematisk er i alle fall ikke tipset mitt, det har du helt rett i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...