Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Moro å se at det er flere som er interesserte og engasjerte i dette temaet :)

Jeg, som nybegynner, lærer svært mye av disse diskusjonene.

 

Nå for øyeblikket er det nok ikke aktuelt å oppgradere stormkjøkkenet da jeg trenger en skikkelig tursekk, har kun en på 60 L som jeg bruker som skolesekk ;D, og et lettere telt til enmannsturer, mitt nåværende telt veier over 4 kg ;D

 

Men blir nok til at jeg oppgraderer en gang og da er det kjekt å vite om man skal oppgradere til gass eller multifuel :)

Ser du nevner telt. Jeg tok sjangsen på nordmarka teltet de selger på xxl for 999,- Jeg prøvde det i natt når jeg var og fisket. Det virket som det var et fint lite telt det.

Nå skal det sies at det var stjernevær så jeg kunne vel ha brukt hva som helst. Det virket som det var god kvalitet. Vi får se når det blir uvær. Er ikke redd for å dra på fjellet med det. Ta en titt på det, hvis du har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nei, den ser ikke slik ut. Den er nok noen år gammel den han har.

Ikke spør meg om navn og slikt :rolleyes:

Jeg tror ikke det slik at bare et eller to merker er bra og resten er det bare å brenne.

Går du for produkter som har klart seg noen år på markedet så er nok det meste bra.

Jeg synes ikke det er ofte jeg hører folk klage på tøyet sitt. Jeg har nesten bare brukt norøna og bergans produkter og er fornøyd med det. Norøna sin Dovre jaktdress hadde jeg jaggu i mange år. Og den ble brukt mye. Alle som har vært på rypejakt vet hvordan det er for tøyet. Så den kan jeg i alle fall annbefale :)

 

Men du spør jo om hårkilla :rolleyes: Jeg hadde ikke vært redd for å prøvd den, selv om jeg ikke har prøvd den.

Jeg vet hårkilla er god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den ser ikke slik ut. Den er nok noen år gammel den han har.

Ikke spør meg om navn og slikt :rolleyes:

Jeg tror ikke det slik at bare et eller to merker er bra og resten er det bare å brenne.

Går du for produkter som har klart seg noen år på markedet så er nok det meste bra.

Jeg synes ikke det er ofte jeg hører folk klage på tøyet sitt. Jeg har nesten bare brukt norøna og bergans produkter og er fornøyd med det. Norøna sin Dovre jaktdress hadde jeg jaggu i mange år. Og den ble brukt mye. Alle som har vært på rypejakt vet hvordan det er for tøyet. Så den kan jeg i alle fall annbefale :)

 

Men du spør jo om hårkilla :rolleyes: Jeg hadde ikke vært redd for å prøvd den, selv om jeg ikke har prøvd den.

Jeg vet hårkilla er god kvalitet.

 

okei.... takker for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Harkila Wapiti i vinter. Prøvde både den og Caribou dressen. Fine dresser til sitt bruk. Lette og meget god passform.

Harkila er kjent for fin kvalitet og disse dressene er vel ikke noe unntak. Men de er ikke allverdens robuste, men det er vel gjengs for alle paclite dresser. Har brukt Wapiti dressen på flere fluefisketurer så langt i år og kan trygt anbefale denne.

 

Magasinet kjører vel tilbud på Caribou dressen:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=2451

 

Mulig jeg tar feil, men tror kanskje Caribou dressen er på vei ut til fordel for en ny modell, Harkila Kebne. Men som sagt, det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Harkila Wapiti i vinter. Prøvde både den og Caribou dressen. Fine dresser til sitt bruk. Lette og meget god passform.

Harkila er kjent for fin kvalitet og disse dressene er vel ikke noe unntak. Men de er ikke allverdens robuste, men det er vel gjengs for alle paclite dresser. Har brukt Wapiti dressen på flere fluefisketurer så langt i år og kan trygt anbefale denne.

 

Magasinet kjører vel tilbud på Caribou dressen:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=10&prodid=2451

 

Mulig jeg tar feil, men tror kanskje Caribou dressen er på vei ut til fordel for en ny modell, Harkila Kebne. Men som sagt, det er mulig jeg tar feil.

 

okei.... får studere litt til, det var ikke tenkt til extrem turer... bare litt lett bruk til butikken og sånt...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har noen gode råd til et bra enmanns telt?

 

Hallo Jøran.

 

Sjekk ut hva mr. Lars Monsen anbefaller..

Sier han det er bra, så er det ihvertfall testet

ekstremt :-X

Ellers vet jeg at det ikke er helt fel med Helsport,Fjällräven osv..

Jeg har f.eks Fjällräven g66 3manns. Et ekstremtelt.. Dyrt men bra.

Har og et telt som heter Basecamp 3manns som er overaskende bra

selv om det er billig..

 

Håper du finner noe..

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd til et bra enmanns telt?

 

Når på året og hvor skal du bruke teltet?

 

Av de kjente teltmerkene, er det som med fluestenger, finnes nesten ikke dårlige i det segmentet..

 

sjekk f.eks www.sportsnett.no for bra utvalg.

 

Edit: Enig med Per ang Vaude, har et lettvekts 1 manns telt fra de, og er godt fornøyd med det, kan brukes både på høyfjellet vinterstid, men er samtidig lett og lite nok til at det går i sidelomma på pakkramme sekken min.. Spennende merke som er forholdsvis billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd til et bra enmanns telt?

 

Hallo Jøran.

 

Sjekk ut hva mr. Lars Monsen anbefaller..

Sier han det er bra, så er det ihvertfall testet

ekstremt :-X

Ellers vet jeg at det ikke er helt fel med Helsport,Fjällräven osv..

Jeg har f.eks Fjällräven g66 3manns. Et ekstremtelt.. Dyrt men bra.

Har og et telt som heter Basecamp 3manns som er overaskende bra

selv om det er billig..

 

Håper du finner noe..

Tight lines  Micke

Basecamp har jeg og hatt, jeg hadde det i 17-18 år. Og det har jeg brukt mye så det kan du trykt kjøpe!!

Skal du ha et billig telt så selger xxl et telt som heter "Normarka" til 1000,- Virker bra det. Det er helsport og det skulle være full "helsportkvalitet" i følge selgeren. Ellers tror jeg Ringstind et telt å annbefale til bruk alene. Mange er veldig fornøyd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd til et bra enmanns telt?

 

Hallo Jøran.

 

Sjekk ut hva mr. Lars Monsen anbefaller..

Sier han det er bra, så er det ihvertfall testet

ekstremt :-X

Ellers vet jeg at det ikke er helt fel med Helsport,Fjällräven osv..

Jeg har f.eks Fjällräven g66 3manns. Et ekstremtelt.. Dyrt men bra.

Har og et telt som heter Basecamp 3manns som er overaskende bra

selv om det er billig..

 

Håper du finner noe..

Tight lines  Micke

Basecamp har jeg og hatt, jeg hadde det i 17-18 år. Og det har jeg brukt mye så det kan du trykt kjøpe!!

Skal du ha et billig telt så selger xxl et telt som heter "Normarka" til 1000,- Virker bra det. Det er helsport og det skulle være full "helsportkvalitet" i følge selgeren. Ellers tror jeg Ringstind et telt å annbefale til bruk alene. Mange er veldig fornøyd med dette.

 

xxl versjonen av helsport teltene er greie alternativ det, mangler vel ripstopp i duken, samt litt tyngre stenger og plugger, eller vanlig helsport kvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som veit hvor man kan få tak i filt som sitter under brenneren på en Primus Omnifuel ?? Eller ett eller annet materiale man kan bruke som erstatning?

Er ikke interessert i rep sett da jeg har alt i det utenom filten.

 

 

 

 

har "sailfish" gått seg vill i skauen.....?

 

Det lurer jeg på også , hadde vært moro med en evaluering fra Han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hvor man kan få tak i filt som sitter under brenneren på en Primus Omnifuel ?? Eller ett eller annet materiale man kan bruke som erstatning?

Er ikke interessert i rep sett da jeg har alt i det utenom filten.

 

 

 

 

har "sailfish" gått seg vill i skauen.....?

 

Det lurer jeg på også , hadde vært moro med en evaluering fra Han

 

Angros som hadde agenturet på primus har vel gått til h...e. Husker ikke hvem som har overtatt, men mener det er mulig å bare kjøpe filten løs...

 

Tør jeg spørre hvorfor den er gåen?

 

Har hatt min siden den kom på markedet uten feil/ større slitasje... Kun byttet O-ringer på brenselsflaskene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Angros som hadde agenturet på primus har vel gått til h...e. Husker ikke hvem som har overtatt, men mener det er mulig å bare kjøpe filten løs...

 

Tør jeg spørre hvorfor den er gåen?

 

 

 

Dritt med agenturer som ikke virker som dem skal for kunden. Var mulig og kjøpe løst før ja , tilogmed XXl hadde en diger eske med løse deler.

Filt gikk til helvete etter to uker med fyring med vanlig 95 okt , noen av tilsetningsstoffene der soter grusomt og legger igjen partikler som brenner lenge og lager en hinne på filt. Så når jeg skulle rense brenner så gikk filt i stykker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Angros som hadde agenturet på primus har vel gått til h...e. Husker ikke hvem som har overtatt, men mener det er mulig å bare kjøpe filten løs...

 

Tør jeg spørre hvorfor den er gåen?

 

 

 

Dritt med agenturer som ikke virker som dem skal for kunden. Var mulig og kjøpe løst før ja , tilogmed XXl hadde en diger eske med løse deler.

Filt gikk til helvete etter to uker med fyring med vanlig 95 okt , noen av tilsetningsstoffene der soter grusomt og legger igjen partikler som brenner lenge og lager en hinne på filt. Så når jeg skulle rense brenner så gikk filt i stykker .

 

Første bud er å bruke renset bensin.  Filt får du kjøpt i ulike tykkelser på enhver stoff-butikk.  Du trenger nesten ingenting.  Spør om å få en liten bit du kan klippe til.

 

En helt annen ting - du behøver ikke filten så lenge du bruker bensin.  Litt bensin i skåla, den tenner enkelt med en fyrstikk.  Filten trengs bare ved bruk av parafin, som ikke tenner så enkelt som bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Første bud er å bruke renset bensin.  Filt får du kjøpt i ulike tykkelser på enhver stoff-butikk.  Du trenger nesten ingenting.  Spør om å få en liten bit du kan klippe til.

 

En helt annen ting - du behøver ikke filten så lenge du bruker bensin.  Litt bensin i skåla, den tenner enkelt med en fyrstikk.  Filten trengs bare ved bruk av parafin, som ikke tenner så enkelt som bensin.

 

Og renset bensin har de på hver eneste butikk i Finnmark........

 

Tenkte jeg skulle prøve med ullfilt til såler hvis jeg ikke får tak i orginalen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...