Gå til innhold

Hvor mange av dere slipper ut all ørreten dere fanger?


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg "IKKE" på ørret fra overbefolkede vann med masser av småfisk!!!!!

 

Personlig slipper jeg all fisk ut igjenn da det gir meg en god følelse dersom fisken er uskadd

samt behandlet pent ...ellers går den selvfølgelig på grillen ;D

Så for en tid tilbake en som satt ut en på kanskje over 3kilo herligt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Setter ut igjen all uskadet ørret jeg får i elv, for å si det sånn. Uten særlig edlere hensikter enn at jeg ikke har noe behov for å kakke den i hodet  ;D

Fjell-ørret er imidlertid kjempegod mat, og jeg bruker å ta en "matauk-tur" til et fjellvann, som så avgjort har godt av at det blir tatt ut endel fisk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor jeg fisker. Har noen matvann hvor jeg kakker de som ser ut som de smaker godt (de fleste), og fisker også på steder hvor jeg slipper ut 99-100%. Er jeg på langtur på vidda tar jeg meg gjerne en matfisk om dagen, men slipper ut de store. I noen vassdrag langt vekk fra folk, hvor jeg vet bestanden er tynn, slipper jeg ut alt. Er det vann eller vassdrag hvor jeg vet det fiskes lite og hvor bestanden er sterk hender det jeg tar med meg en røyke/grave/kokefisk hjem hvis jeg får den siste dagen.

 

Siken i Finnmark kakker jeg nesten alt av. Den er knallgod og tåler C&R svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 90% går ut igjen :).

 

kjell

 

 

Akkurat som jeg ville svart, tar vare på en av 10. ;)

Setter ut stor fisk også. I fjor satte jeg vel ut så og si alt av det store jeg fikk.

Å vite at man kan spre storfisk-gener gir en god følelse. Det gjelder mest SØ, får bare smått i ferskvann p.g.a latskap i år. Satt ut noen fine ifjor!

 

Når det gjelder havabbor i fremtiden, så har jeg lovt meg selv å slippe uti igjen så og si alt!

(sorry, fikk ikke med meg ordet ørret)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt livet av så mye som 2 fisk denne sesongen...sier vel sitt :P Begge disse var sjøørreter, 600gram og 1,1 kilo. Av brunørret setter jeg uti alt, spesielt stor fisk. Av sjøørret slipper jeg som regel all fisk tilbake men hender jeg tar en som nevnt, men den skal være liten (1,1 er liten i sognefjorden så det er sagt!!). Største jeg har sett svømme av gårde i år; brunørret 47,5 cm (1,2?), sjøørret ca. 3 kilo og laks 4 kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som folk flest her. Setter ut ca.90%. Setter alltid ut de store og de små. Har ingen betenkeligheter med å ta en matfisk i ny og ne, og på tur er det for meg noe av kosen. Også litt stas å komme hjem til fruen med litt god mat, samt at jeg innbiller meg at det kan gi litt godvilje til å dra ut på tur som jo ikke nødvendigvis skjer så sjeldent... ;) Ser jo an situasjonen fra sted til sted, og kan gjerne drepe for fote hvis det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke planlagt ørretmiddag samme dag eller noen dager etter går ørreten i vannet igjen. Om jeg vil ha ørretmiddag en dag blir det billigere for meg å kjøpe ferdig filetert på Rema.

 

Er jeg på fjellet lager jeg middag av fisken, men ikke mer enn jeg vet jeg klarer å spise.

 

Kollegaene mine rister på hodet hver gang jeg nevner at fisken ble sluppet ut igjen. Har gitt opp for lenge siden med å forklare de hvorfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

"Kollegaene mine rister på hodet hver gang jeg nevner at fisken ble sluppet ut igjen. Har gitt opp for lenge siden med å forklare de hvorfor"  Da er vi 2  :)

 

 

3 ;)

 

5 :rolleyes:

 

Folk skjønner ikke en dritt. Nå hørte jeg at 90% av makrellen i Oslofjorden er borte, samt at torsken er borte flere steder. Allikevel rister folk på huet når de hører at du ikke fyller opp bilen hver gang du er på fisketur. Bank skulle'rem hatt.

 

Jeg forteller ihvertfall de ignorantene som prøver seg med hoderisting hvor skapet skal stå. Ettertrykkelig. De tror jo selvfølgelig at det har klikka for meg. Kanskje det har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper ut 99,99%. Lenge siden jeg var på fjelltur, så i løpet av de siste 10 årene tror jeg at jeg har kakket kanskje 4-5 fisk. Det er inkludert 7 år i NZ med hundrevis av fisk. Jeg har dødat noen Kahawai, men det teller neppe...(oppfører seg som sjøørret go smaker som makrell).

 

Hvis jeg har med en kompis som er flink til å lage mat og jeg har lyst på fisk så kan jeg godt kakke noen. Men så langt har ikke det skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

"Kollegaene mine rister på hodet hver gang jeg nevner at fisken ble sluppet ut igjen. Har gitt opp for lenge siden med å forklare de hvorfor"  Da er vi 2  :)

 

 

De tror jo selvfølgelig at det har klikka for meg. Kanskje det har det.

 

Antagelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...