Gå til innhold

Göran Anderson-stilen - styrker & svakheter


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Fine greier Pål, skjønner at du har et aktivt engasjement og e stor interesse for fluefisking, kanskje er du en habil kaster også - ikke vet jeg.

Det var bare det at jeg ville se noe film fra deg siden du nærmest avkrever meg det samme. Drømmer om noe fra Staffan også, men der er det vist helt kul i helvete å få til noe....

 

 

Sier det seg ikke selv at en som har vunnet NM i fluefiske flere ganger og attpåtil vant første uoffisielle NM i fluekasting (var vel på Elverum i forbindelse med fluefiskedagene) i det minste klarer å få ut flua litt lettere enn de aller fleste? Om Pål er habil kaster eller ikke kommer sikkert an på øya som ser, men jeg vil si "et godt stykke over normalen ja". Han tenker nok ikke på hvilken kasteteknikk han skal bruke der og da når han fisker. Han bare gjør det som skal til - automatisk. Men spør ham gjerne om et kast mens han står på en gressplen. Det pleier å gå rimelig greit å få det kastet du spør etter. Og her er problemet med forumet: Svært få vet hva andre egentlig kan. Vi tror og mener uten egentlig å vite noe som helst om motdebattantene. Det eneste vi baserer konklusjonene på er hvor dyktige skribenter debattantene er. Og det forteller vel ikke akkurat hvor gode de er med stanga? Jeg er selvfølgelig unntaket som bekrefter regelen. Jeg skriver rotete, er rotete og kaster rotete. Kort sagt: Ikke perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 343
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Å en sinnsykt god tørrrfluefisker som blir kategorisert som bunnmeiter fordi du har et stort spekter av fisketeknikker.... Begynner å bli usikker på hvor dust jeg er som bruker 2 sek på nettet når jeg burde ha mekka flere fluer istedet. Det er altså HVIS jeg har kompetanse til å feste bindetråden på krokskaftet :) Hvis ikke er det sikkert flere ræsere her inne som sikkert har sett en guru i aksjon; OG som vil fortelle om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men både du og Staffan og et par andre syns vist dere skal være litt sånne moralens voktere og sjuende farer i huset, så da får du nesten legge ut noe selv før du nærmest forlanger det fra andre.....

Hører gjerne på dere konkurransekastere jeg, men ikke på denne bunnmeiteingen dere er så glade, og i utgangspunktet ikke på fluekasting heller - med mindre dere viser at dere virkelig har greie på tingene - slik du vil gi inntrykk av med all hintingen og insinuasjonene dine.... :)

 

 

red....det skulle stå konkurranseFISKERE, ikke - kastere, disse siste vekker bare en rent kuriøs interesse hos meg. ;)

 

 

Jeg rister på hodet.... svarene dine minner meg om en person i min husholdning, som fast en uke i måneden er umulig å snakke med. Det er bare å glemme det, man kommer ikke igjennom.

 

For dere andres skyld håper jeg dette stopper snart, sesongen står på spill.

 

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Å en sinnsykt god tørrrfluefisker som blir kategorisert som bunnmeiter fordi du har et stort spekter av fisketeknikker.... Begynner å bli usikker på hvor dust jeg er som bruker 2 sek på nettet når jeg burde ha mekka flere fluer istedet. Det er altså HVIS jeg har kompetanse til å feste bindetråden på krokskaftet :) Hvis ikke er det sikkert flere ræsere her inne som sikkert har sett en guru i aksjon; OG som vil fortelle om det....

 

Ja, her har du et poeng, jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor dere kaster bort tiden med å kverrulere vegger opp og vegger ned om en kastetknikk -  som dere verken liker, behersker, eller ønsker å tilegne dere. Men som dere er MOT... ;D - og proppfulle av helt irrasjoenelle argumenter ovenfor.

 

Samme hva du sier - legg ut film selv før du krever det fra andre, jeg har ingen grunner til å tillegge deg noe mer kunnskap og troverdighet enn du har ovenfor meg.

Men anderssonteknikken har jeg litt greie på, derfor skriver jeg i denne tråden. Litt folkeopplysning og almenkunnskap tar vel ingen skade av, og dere innbitte motstandere kan jo bare la være å lese, eller starte en annen tråd om det dere er interresert i på kastefronten.

Jeg prover å holde meg til temaer jeg har greie på, anbefaler deg og et par andre å gjøre det samme.... :)

;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg prover å holde meg til temaer jeg har greie på, anbefaler deg og et par andre å gjøre det samme...

 

??? Du kunne vel ikke be en eller annen om å gå over skruene dine? Det kan nemlig synes som et par av dem er i ferd med å løsne... spesielt den som begynner med "yd" og slutter med "myk".

 

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Dette luketer mer og mer av det skumle SPONSESPØKELSET >:(

Det første som hindrer profilerte fluefiskere fra å være nøytrale og objektive, jeg kjenner denne siden av bransjen ingående, og vet nøyaktig hvordan det fungerer - er at man skal "betale" tilbake.

Derfor er det så godt å være dønn ferdig med hele sponsesirkuset, det blir til tider som en klamp om foten.

Å ikke slåss så busta fyker MOT denne måten å kaste flue på blir nærmest å lage direkte reklame for en konkurrentent, og sånt kan man ikke drive med om moroa med gratis ytstyr skal fortsette......

Hold dere til trådens tema, ellers kommer det mer...... ;D:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lynende glupe svar her. Blande sponsorer inn i dette??? Hvis du gadd å lese ville du se at jeg tidligere har nevnt både Loop og Sage tidligere. Er IKKE sponset av noen av disse.. Har jeg på noe som helst tidspunkt sagt at jeg ikke liker eller behersker EN LIGNENDE måte å kaste på som GA??? Har kun bemerket at det er lite som tyder på at en NAVNGITT stil å kaste på ikke skiller seg fra alle andre kastestiler som ikke har noe navn. Har stor respekt for GA, og som nevnt har jeg hatt gleden av å diskutere kastestiler etc. med ham ved flere anledninger tidligere.

 

Forøvrig har jeg respekt for alle fluefiskere som ikke oppfører seg som idioter (ikke personrettet)....... Forresten, da er de ikke fluefiskere... De bare later som...

 

Men kutt ut dette våset om sponsing etc.. Forøvrig bør vi vel alle holde oss til tråden??? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette luketer mer og mer av det skumle SPONSESPØKELSET >:(

Det første som hindrer profilerte fluefiskere fra å være nøytrale og objektive, jeg kjenner denne siden av bransjen ingående, og vet nøyaktig hvordan det fungerer - er at man skal "betale" tilbake.

Den som bærer mest preg av å være/ha vært sponset her er da utvilsomt deg ?  :o

Total underkastelse og grenseløs beundring for alt GA står for er sikkert din måte å "betale" tilbake på  ;)

Blir heltedyrking på fjortisnivå, dette . . .

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Kan være eng med de som mener at marksdessiden her gjør forholdene rundt dette litt spesielle.

Gubben selv har holdt på med stenger, snører etc. hele livet, vokste opp på et caneverksted - faren bygde stenger på bestilling, tok reaparsjoner og sånt, fluestenger, aksjoner, snører og kasting vært det viktigste i livet bestandig, det var de karene snakket om og diskuterte hjemme og holdt på med hver eneste dag, så langt tilbake han kan huske.

All den tid Andersson konstruerer stenger og snører må de hete et eller annet, er for min del ikke udelt begeistret for å lage en slags ufrivivillg og indorekte profilering for Loop, men jeg kjenner Andersson godt, vet hvor mye arbeid og kunnskaper som ligger bak det han driver med, og har ingen dårlig samcittight for å anbefale fluefiskere å kikke den vegen også. Bra utstyr er bra utstyr, uansett hvilken logo som står på det.

Jg kan sikkert anbefale stengene Tmags importerer(?) også, i mine er det er betryggende for en stangkunde at importøren forholder seg aktivt til HELE spekteret av viktige teknikker, der Anderssons absolutt er en av dem.

 

For Steimler og Staffan blir det kanskje noe annet, jeg er helt sikker på å måtte legge om kastingen en god del når jeg får ei slik stang i neven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

der har du helt rett....vi som liker de heller slappe aksjonene så kan kan ikke kaste med bråstopper uten å få mye etterslenger i stngemne....så G.A stilen er tilpasset de nye muligetene man har med carbonfiberen...i dag ser det ut som om folk igjen vil ha mykere aksjoner slik vi hadde på 80 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

der har du helt rett....vi som liker de heller slappe aksjonene så kan kan ikke kaste med bråstopper uten å få mye etterslenger i stngemne....så G.A stilen er tilpasset de nye muligetene man har med carbonfiberen...i dag ser det ut som om folk igjen vil ha mykere aksjoner slik vi hadde på 80 tallet

 

Ja, tror det der er en sunn utvikling, hvis den befester seg. Har i grunnen kommet fram til at det må ha vært mye enklere å bli en habil fluekaster før, den voldsomme konkurransen har fått frem et jag etter mer og mer avanserte og presise, men derfor også mer krevende stenger - i de fleste tilefeler. De forsterker alt - også kastefeilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg skiller på de nye fluefiskerene og de gamle.......de nye fluefiskerene er de som er oppvokst i karbonalderen og har ikke referanseer til annet.....de gamle har bak seg både dårlige Hørgård splitcane og slaskete Tjøstheim glassfiber.....det er klart at me en større kastereferanse vil man måtte lære seg og tilpasse kastestil......om dette gir dyktigere kastere vet jeg ikke......Det var forresten veldig gøy å se fiskere på TV2 igår som behersket de gamle stengene.....hadde ikke sett denne dvden så det var rimelig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg skiller på de nye fluefiskerene og de gamle.......de nye fluefiskerene er de som er oppvokst i karbonalderen og har ikke referanseer til annet.....de gamle har bak seg både dårlige Hørgård splitcane og slaskete Tjøstheim glassfiber.....det er klart at me en større kastereferanse vil man måtte lære seg og tilpasse kastestil......om dette gir dyktigere kastere vet jeg ikke......Det var forresten veldig gøy å se fiskere på TV2 igår som behersket de gamle stengene.....hadde ikke sett denne dvden så det var rimelig gøy!

 

Fisket med omtrent bare ei stang fra -74 til ut på 90-tallet, ei seksdelt ABU glassfiberstang, herlig slaskete, koste meg masse med den, tok ikke mindre fisk da en nå heller, selv om folk bare rista på hue`. Så ble det rett på sage og loop - fikk kort og godt lyst til å bruke tid på å lære meg å bruke det så effektivt som mulig. gjorde masse research (gammal journalist vettu..) og valgte det jeg mente lå lengst framme - og gjør det fortsatt, mener nå jeg.

 

 

Det får bli ja takk begge deler, ser fram til til cane og den store roen, men det er jaggu morro å kaste flue med en perfeksjonert carbonteknikk også...når det funker "av seg selv", så magafølelsen er der - meningsløst å legge om kastestiler så det ender opp med at man står i elva og kaster i stedet for å fiske....

 

 

ps......så nettopp derfor kan man kanskje si at denne kastetilen ikke er noe å satse på hvis man ikke er motivert for tørrtrening - og "riktig" trening ...her vil det si mye kasting med kort snøre, kontrollert skyting av 3-4 meter osv., tror endel som prøver bommer der, hopper over de enkleste tingene. Men det er der det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf, gidder nok en gang ikke å sitere. Blir for langt. Men jeg er selvfølgelig totalt uenig på de fleste punkter.  ;D

 

Interessant at du sier at det ikke er viktig å lade hele stanga.

 

Ved GA teknikken er grunnteknikken for enhånds og tohånds nesten identiske. Aksen på enhånds er i grepet mellom tommel og pekefinger. Se på filmen på tidskode 3:30:

Jeg viser gjerne ved første anledning (vel...enhånds ihvertfall).

 

Ang. ballkast: Hvis jeg med stanga i hånda skal kaste en gitt lengde med snøret er det for meg klart enklere med en kort bevegelse ala GA teknikken. Skal jeg kaste stanga vil jeg bruke lengre arbeidsvei, da jeg ikke lenger får hjelp fra lengden på stanga/vektarmen.

Som sagt skal det en meget liten bevegelse i bunnen av stanga for å få en stor bevegelse i tuppen av stanga. I tillegg bruker man dobbelttrekk for snørefart. DET ER ALT MAN TRENGER FOR NORMALE FISKEKAST!!!  ;)

Min personlige rekord for fluekast UTEN stang er 23 meter, målt. Trekket sto for det meste (alt?) av farten  8). Hvorfor drifte mer enn nødvendig? Hva er optimal driftelengde? Hva er optimal kraftbruk?

 

Poenget med fremkastet til GA er å få aksen til vektarmen så langt ned som mulig, samtidig som man får en optimal bane på stangtoppen og stanga forøvrig. I tillegg å belaste de sterkeste leddene i armen under rotasjonen, samt å gjøre bevegelsen som utfører rotasjonen så liten som mulig.

 

Og som Erland sier er det grunnkastet som er beskrevet her, og som tilpasses etter forhold.

 

Man kan teorisere bort GA teknikken til man ser "mannen med ljåen", men faktum er at det fungerer så til de grader i praksis. Hvis jeg ikke hadde opplevd selv hvor effektivt det er ville jeg gitt meg i diskusjonen for lenge siden  ;).

Jeg tror vi er alle enige i at GA, H. Mortensen, M. Drugge etc. er særdeles gode kastere.

 

Det tror jeg er alt jeg gidder hva teori angår. Resten får jeg vise ved anledning.

 

Ja, jeg gleder meg virkelig til å se deg demonstrere et kast på 23 meter med bare å bruke trekkhånd, og uten stang, siden dobbelttrekk sto for all fart  ;D:D. Må jeg foreslå at du holder kastehånd bakpå ryggen slik at det ikke blir noe juks - HA - HA - HA (beklager men det er lenge siden jeg har fått en så god latter).

 

Min personlige rekord er litt mer enn 23 meter. Da brukte jeg både stang, snøre, fortom og flue, og både høyre hånd til å bevege stang og venstre hånd til å trekke med  :). Men så kan jeg da heller ikke GA teknikken uten stang  ;D ;D ;D

 

Jeg kaster bare fiskekast, lader hele stanga for hvert kast (hele stanga bøyer seg) og bruker optimal driftslengde og kraftbruk på hvert eneste kast. Det samme ser jeg en rekke kastere som i motsetning til meg er gode gjøre. Men selvfølgelig så gjør jeg og alle disse andre dette helt feil i følge den eminente GA teknikken  ;D.

 

Kom igjen, gi oss stakkarer en pause. Det hender faktisk at noen av oss får en liten fisk - og grøss-og-gru har det gøy uten at vi bruker GA teknikken. Så hvorfor ødelgge for oss som ikke vet bedre?

 

Må jeg foreslå et happy-drops eller tre, eller alternativt en liten støttegruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for lengst meldt meg ut av dette, men Erland fjell, du er meget standhaftig og brenner for det du snakker om , det skal du ha. Du er tøff på en måte , og beundrer virkelig at du holder ut. Det er ikke dermed sagt at jeg er enig :) Dette var på ingen måte negativt ment til noen, hvis noen skulle misforstå i begge leire. :) Nå tar vi en dram og skåler. God påske alle sammen.

 

 

Skål

hilsen Jan thomas :-* :-* :-* :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flyalf:

Har da sett de som har kastet 18-19 meter kun ved hjelp av hendene. Synes du skal spare lysten til å le deg i hjel til noe mer idiotisk enn dette. :)

Synes også å se at det finnes mange gode fluekastere som ikke aner en dritt om verken fysikkens lover eller fluekastets ABC. Det tydeliggjør vel hvor enkelt dette med fluekasting er. Blind høne finner korn osv. Enhver idiot kan lære seg dette på en brukbar måte. Heldigvis for undertegnede. Men jeg har i hvertfall forstått at luftmotstand og gravitasjonskraft spiller inn i fluekastingens mystiske verden i vesentlig sterkere grad enn de siste fire-fem tusen man betaler for ei fluestang.

 

Så har diskusjonen i denne tråden gått på om det kan være både fordeler og ulemper med kasteteknikken/kastestilen til GA. Ja, det er det. Og hvordan dette kan føre til så mye pissprat som jeg har lest i denne tråden, er totalt uforståelig. Noen kritiserer GA-stilen blindt, mens andre forsvarer den ditto. Like knølskallet begge deler. Ta dere ei pipe! :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja ingen er villig til noe som helst, vi bare venter på noe å suge fatt i. :P

 

I all respekt, innlegget til Pål Andersen lyser det virkelig respekt av, at han gadd å blottgjøre seg :) bare fordi det skal være nødvendig å ha et eller annet standpunkt for å argumentere seg for sitt syn, blir ikke det litt feil?

Hvis dette er tilfelle kan vi ikke alle opprette en tråd hvor vi forteller hvor livserfaringen innen fluefiske virkelig er fra a til å, så for de som vil bestemme sjøl hva eller hvem de tilhører med et enkelt klikk bare  ved å se hva vedkommende står for.

Litt brisen Pål  :), men det å måtte presisere det du skriver bare for å bevise noe som helst sier litt om motparten. Eller kanskje meg Jan Thomas, er litt myk jeg ;D Jeg kjenner ikke Pål, bare så det er sagt , jeg må ikke kobles til Pål i hans forsvar :) Han kjenner ikke meg.

Er ikke helt sikker om dette var til noe hjelp for noen, men tar vi en skål , eller hva?

 

Et fluekast er jo bare et fluekast, vi gleder jo oss over det, gjør vi ikke det? Jeg gjør ihverfall det når ingenting skjer på fiskefronten.  Ta en tur til hva du hører på tråden og finn lit musikk , det hjelper :)

Ja nå ha jeg virkelig driti meg ut i battle of the titans. 

Snart frokost nå så den skålen er vel utelukket, Kan vi ikke heller diskutere overflatespenninga i eggplomma isteden?

 

Det skremmer ihverfall ikke bort nybegynneren som vi alle messer så fælt om å ha her inne. Disse diskusjoneene virker ihvertfall motsatt trur jeg.

 

Ikke angrip meg, jeg er full og det er et forsvar iseg selv ;D ;D ;D ;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Synd disse konkurransemiljøene er så konservative og baksterverseke at de må sloss med nebb og klør mot litt mer moderne måte å kaste flue på - det er helt klart en hindring for nybegynnere som tror det er fra disse man skal lære fluekasitng.

Dette er en moderne kasteteknikk som krever litt innsatsvilje og fjerning av skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hva er det egentlig du har i mot konkuransemiljøet Erland?

 

Synest det er fanastisk godt gjort at du klarer å gå ifra å vere en respektert forfatter til å bli en bablende idiot bare i løpet av noen få forumsider.

 

Hei Øystein, her skulle det handle om fordeler og ulemper med anderssonstilen i fluekasting, og ikke fordeler og ulemper med meg.. :)

 

Denne kastestilen egner seg speselt godt for nybegynnere, men det fins vel knapt en norsk kasteinstruktør som kan lære den bort, og det er synd for alle nybegnnere selvsagt.

Årsaken ligger først og fremst i den irrasjonelle kampen disse miljøene fører mot noe så ubetydelig som en kastestil, de må føle seg truet av et eller annet - og krger og sloss for å forhindre at det så mye som skal informeres om - det er bare å se på denne tråden her.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig du har i mot konkuransemiljøet Erland?

 

Synest det er fanastisk godt gjort at du klarer å gå ifra å vere en respektert forfatter til å bli en bablende idiot bare i løpet av noen få forumsider.

 

Hei Øystein, her skulle det handle om fordeler og ulemper med anderssonstilen i fluekasting, og ikke fordeler og ulemper med meg.. :)

 

Denne kastestilen egner seg speselt godt for nybegynnere, men det fins vel knapt en norsk kasteinstruktør som kan lære den bort, og det er synd for alle nybegnnere selvsagt.

Årsaken ligger først og fremst i den irrasjonelle kampen disse miljøene fører mot noe så ubetydelig som en kastestil, de må føle seg truet av et eller annet - og krger og sloss for å forhindre at det så mye som skal informeres om - det er bare å se på denne tråden her.....

 

 

 

 

Akkurat det at det kriges om at GA stilen ikke skal informeres om i denne tråden, er det nok bare du som ser..

Må vel være lov for folk at man er uenig i en stil, uten at du lager ville konspirasjonsteorier ut av det..

 

Edit: Må få legge til at jeg har sett instruksjonsfilmen ganske mange ganger i vinter, og kunne tenke meg å prøve ut teoriene selv utover våren.

 

Du kunne jo holdt noen kurs med denne stilen du da erland, melder meg på jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror debatantene begynne å bli slitene nå.......om dette hadde vært boksekamp så hadde flere av oss gått 30 runder........konklusjon bør

få lov til å bli......kast på en slik måte man føler seg komfortabel med slik at vi på en hensiktsmåte kan tiføre det vi synes mest om....er man så åpen og lar seg rette på av de som kan rette opp feil som gjør kastinga problematisk......ja da er man heldig stilt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hva er det egentlig du har i mot konkuransemiljøet Erland?

 

Synest det er fanastisk godt gjort at du klarer å gå ifra å vere en respektert forfatter til å bli en bablende idiot bare i løpet av noen få forumsider.

 

Hei Øystein, her skulle det handle om fordeler og ulemper med anderssonstilen i fluekasting, og ikke fordeler og ulemper med meg.. :)

 

Denne kastestilen egner seg speselt godt for nybegynnere, men det fins vel knapt en norsk kasteinstruktør som kan lære den bort, og det er synd for alle nybegnnere selvsagt.

Årsaken ligger først og fremst i den irrasjonelle kampen disse miljøene fører mot noe så ubetydelig som en kastestil, de må føle seg truet av et eller annet - og krger og sloss for å forhindre at det så mye som skal informeres om - det er bare å se på denne tråden her.....

 

 

 

 

Akkurat det at det kriges om at GA stilen ikke skal informeres om i denne tråden, er det nok bare du som ser..

Må vel være lov for folk at man er uenig i en stil, uten at du lager ville konspirasjonsteorier ut av det..

 

Denne tråden handler altså om fordeler og uemper med en astestil - ikke fordeler og ulemer med meg.  :D  :)

 

Norske konkurransemiljer er konservativt i regelsettingen sin - tenker mest på konkurrnasekastingen der det norske frbundet har laget en særregel som i praksis forbyr denne astetknikken. De er vel engstelige for et eller annet....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...