Gå til innhold
  • 0

Blir du skremt?


Vidar Steimler

Virker diskusjonene i forum skremmende på en nybegynner, eller er det mest lærerikt?  

128 stemmer

  1. 1. Virker diskusjonene i forum skremmende på en nybegynner, eller er det mest lærerikt?

    • Ja, diskusjonene preges av nerder og aggressive besserwissere
      25
    • Litt, mye sære diskusjoner som bidrar til forvirring
      15
    • Nøytral
      14
    • Litt sært innimellom, men lærerikt
      57
    • Jeg er så tykkhudet at jeg hever meg over diskusjonene og fokuserer på det som er interessant
      32


Spørsmål

Sitter her full av influensa og selvransakelse, og funderer litt over hvordan det er å være fersk fluefisker på Fluefiskesidens forum.

Forhåpentligvis er det mye nyttige tips  å plukke opp, men jeg sitter med et intrykk av at noen av oss litt mer erfarne ofte kan bli påståelige, litt aggressive, og veldig spissfindige.

Kanskje vi av og til bør tenke over saken en ekstra gang før vi trykker "Legg til innlegg"?

 

Synes det er interessant å få litt tilbakemelding fra dere som kanskje har mest å hente fra enmet "Nybegynner".

Om du kvalifiserer til begrepet nybegynner får du avgjøre selv. Vi er val alle nybegynnere på noen områder innen fluefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

"Jeg er så tykkhudet at jeg hever meg over diskusjonene og fokuserer på det som er interessant"

 

jeg gikk og skikket på dette forumet en måned før jeg registrerte meg, var redd dette forumet bare var for voksen og ikke for en liten iverig fluefisker.

det hele endte med at jeg beit meg i leppa og ble "medlem".....jeg har driti på draget her inne, skrevet noen j¤//&/&! dårlige innlegg og kommet med dumme spørsmål.

 

MEN!! du verden for en fluefiske verden som har åpnet seg for meg!!, aldri før har jeg hatt så mange fluefiske venner, ikke har jeg fått så mye skryt, aldri har jeg mottat så mye bra info, fakta og lært så mye på så kort tid.

I tillegg viste det seg at de gubbene som var her inne ikke var så alleverst av like vell ;);D8)

 

takk skal dere ha..

ser frem til og være mye mere her inne, bli kjent med nye mennesker som har de samme hobbyene og interessene som meg og leve livet som fluefisker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har fisket i snart 40 år og snart halvparten av disse igjen med fluestang. Før "livet" her på forumet og før SØ fiske, så lå interessen mer eller mindre død vintertid med unntak av litt lesing og fluebinding. Etter FF og SØ så beklager kona seg over at hobbyen synes å ta enda mere tid.  ;D.

Det er først etter at jeg begynte å "vanke her på forumet" at jeg synes jeg har fått løftet kunnskapskurven. Det er alltid noe å lære og noe en bør vite mer om. Eksempler på dette er det du driver med Vidar, Cane stenger og silkesnører.

De siste dagers tråder kan jo virke litt sært for dem som ikke kjenner til humoren og personene bak innleggene. Men, har en fulgt med en stund så har en jo dannet seg et lite bilde av hvem som skjuler seg bak avataren. Da er det ikke så sært og skremmende lenger.

 

Jeg svarer: Litt sært innimellom, men lærerikt

 

:) :)

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"Litt sært, men lærerikt" svarte jeg.

 

Blir nok ikke skremt av de "store" gutta nei.. Er her inne først og fremst for å lære, så bruker utallige flere timer på å sitte å ploge gjennom stoff, enn å sitte å skrive tullete innegg(som nå :rolleyes: ::)) Har heller ikke så altfor mye fornuftig og komme med, men bidrar om jeg kan :)

 

Synes det er mye nyttig her, og det man ikke finner kan man alltids spørre om, og svarene kommer som regel alltid veldig raskt i snille innpakninger.

 

Noen ganger blir det veldig mye internt fra folk som tydeligvis kjenner hverandre på et mer privat nivå, men det gjør ingenting. Morsomt å lese noen ganger det også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt rar tråd dette, eller tråden lagd på grunn av at man ønsker å samle informasjonen på formet bedre.

 

På ffs har man en enestående mulighet til å lære mer om fluefiske i alle varianter. Man kan selv velge å lese det som man synes er nyttig. Her utveksles erfaringer om stenger, snører, fluer på alle nivåer. Går man inn på nybegynner siden får man svar på alt som en nybegynner trenger. Som fluefisker har man mange valg. Man kan enten kjøpe 1 stang, 1flueboks og 5 fluer eller ha 15 stenger, 30 fluebokser og lese seg opp på latinskenavn på fluer. Valgene er mange og det blir derfor opp til hver enkelt hvordan dypt man vil gå.

 

Dette er jo et forum og derfor mener jeg at man bør være takhøyde for litt intern humor. Man velger jo fritt hva man selv vil lese.

På ffs finnes ingen dumme spørsmål vi er her får å dra nytte av hverandre, dele erfaringer og kanskje noen blir turkompiser.

 

Så her er mitt spørsmål; hva er problemet? Eller hva er formålet med denne tråden?

 

DF

( Jeg startet med fluefiske i 2008 og har mange poster på nybegynnerforumet og har lært masse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

forumet var mye "hyggeligere" før. jeg tror jeg har vært medlem siden det året ffs ble opprettet. jeg har kanskje ikke vært blant de mest aktive skribentene, men følelsen at man må helst være østlending, (og kanskje aller helst laget minst en fluefiskefilm) for å ha det "riktige" synet i diskusjoner, har slått meg til tider. Men det kan være greit det og. no offence! hvis det er det folket ønsker, så er det jo fint det og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt rar tråd dette, eller tråden lagd på grunn av at man ønsker å samle informasjonen på formet bedre.

 

På ffs har man en enestående mulighet til å lære mer om fluefiske i alle varianter. Man kan selv velge å lese det som man synes er nyttig. Her utveksles erfaringer om stenger, snører, fluer på alle nivåer. Går man inn på nybegynner siden får man svar på alt som en nybegynner trenger. Som fluefisker har man mange valg. Man kan enten kjøpe 1 stang, 1flueboks og 5 fluer eller ha 15 stenger, 30 fluebokser og lese seg opp på latinskenavn på fluer. Valgene er mange og det blir derfor opp til hver enkelt hvordan dypt man vil gå.

 

Dette er jo et forum og derfor mener jeg at man bør være takhøyde for litt intern humor. Man velger jo fritt hva man selv vil lese.

På ffs finnes ingen dumme spørsmål vi er her får å dra nytte av hverandre, dele erfaringer og kanskje noen blir turkompiser.

 

Så her er mitt spørsmål; hva er problemet? Eller hva er formålet med denne tråden?

 

DF

( Jeg startet med fluefiske i 2008 og har mange poster på nybegynnerforumet og har lært masse)

 

Dersom du ser denne tråden i sammenheng med det som står her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10430.0#lastPost

tror jeg du ser poenget mitt.

Laget tråden fordi jeg frykter at noen av oss som er litt garvet i "gamet" fort kan "ta av" litt i diskusjoner, og bli veldig spissfindige og detaljfikserte. Slike diskusjoner kan fort gå over hodet på de med litt mindre erfaring og preferanser.

Synes leifmorten berører litt av det jeg mener.

Tror ikke det er bra for rekrutteringen dersom mange sitter med den oppfatningen.

 

Ut i fra de andre tilbakemeldingene som er gitt så langt, ser det ut til at jeg tar feil, og at min frykt er ubegrunnet.

Det er ikke noe som gleder meg mer, og jeg tolker det som et tegn på at jeg fortsatt kan legge inn informasjon om litt sære saker og ting uten å skremme noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

....men følelsen at man må helst være østlending, (og kanskje aller helst laget minst en fluefiskefilm) for å ha det "riktige" synet i diskusjoner, har slått meg til tider.

Er ikke helt enig Leif Morten :) Synes de fleste "fluefiskekjendiser" her inne som har laget fluefiskefilmer ikke bidrar med noen ting jeg får å være helt ærlig. Hva med å bidra med fluer, fisketeknikk, osv istedet for å diskutere seg halvt ihjel over C&R debatter...?? Er ikke meninga å slå alle over en kam, vi har jo også folk som Andre Brun som bidrar med både fluer og fine bilder.  :)

Men vi har da strengt tatt også flere ressurspersoner her inne som vi gjerne ville sett kunne bidra med noe kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

....men følelsen at man må helst være østlending, (og kanskje aller helst laget minst en fluefiskefilm) for å ha det "riktige" synet i diskusjoner, har slått meg til tider.

Er ikke helt enig Leif Morten :) Synes de fleste "fluefiskekjendiser" her inne som har laget fluefiskefilmer ikke bidrar med noen ting jeg får å være helt ærlig. Hva med å bidra med fluer, fisketeknikk, osv istedet for å diskutere seg halvt ihjel over C&R debatter...?? Er ikke meninga å slå alle over en kam, vi har jo også folk som Andre Brun som bidrar med både fluer og fine bilder.  :)

Men vi har da strengt tatt også flere ressurspersoner her inne som vi gjerne ville sett kunne bidra med noe kult.

 

som meg f.eks..........gidder rett og slett ikke å binde ei eneste flue før jeg har brukt for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

 

Hvorfor kan ikke "fluefiskekjendisene" også få lov til å være fluefiskere, verken mer eller mindre på slike fora? Nybegynnerne, og alle andre som lurer på noe får jo alltid hjelp uansett. Av minst like dyktige folk som "kjendisene". Så der er det jo intet problem. At det skal stilles spesielle krav til sistnevnte synes ihvertfall jeg blir feil.

 

Generelt så ser jeg ikke problemet, da det er opp til hver enkelt å lese det han/hun måtte ønske. Og jeg våger å påstå at alle blir tatt imot med åpne armer her inne. Eller??  ??? Jeg håper ihvertfall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

i mitt liv har det nesten vært for mye fluefiske.....det har vært det dagene har handlet om, det høres kanskje veldig deilig ut, men kan love den som vil leve et slikt liv....så er det veldig lett å brenne ut......skjønner godt at det er mange som ikke orker å delta, men er innom bare for å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror det er plass for alle her, akkurat som det er i den lokale klubben, på kastetreninga, og i elva.

Om man spør om hjelp, har jeg inntrykk av at det kommer mye konstruktivt tilbake.

Klart det finnes en del tullinger her ute, og jeg tar klar selvkritikk her, men hvorfor skal alt være så forbanna høytidelig hele tiden.

Selvoppnevnte råtasser er store i kjeften, men alt kommer for en dag, den gangen du møter vedkommende i elva.

Jeg for min del lever etter mottoet, det er lettere å være beryktet, enn berømt.

Ikke ringes du ned av sponsorer, ikke har du veldig mange fiskekompiser, men kvaliteten på de folka som gidder å ta deg med, er utrolig mye høyere. Ikke at de kaster så jævlig langt, eller kan latinske navn på rams, men bare fordi dere trives godt ilag.

Sånn kan det vel bli her på nettet også.

Om noen synes at enkelte opptrer aggressivt, så må man ikke glemme at det skriftlige ofte oppfattes noe sterkere enn det muntlige.

 

Ett forsett for det nye året, er å legge ut stoff fra egne turer, i løpet av sesongen. Det er noe av det triveligste med hele forumet.

Nåh.... vi får se.

 

Wide lines

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg svarte: "Ja, diskusjonene preges av nerder og aggressive besserwissere".

 

For oss unge og ferske kan det fra tid til annen faktisk være litt ubehagelig å delta i diskusjonene med de gamle selvsikre traverne.

He-he . . . det var en uventet vinkling fra den karen .

Har inntrykk av at det ikke er så mange gamle travere her, jeg.

For å fortjene "tittelen" gammel traver syntes jeg man bør ha fisket med flue i minst 30 år, og de er det kanskje ikke mer enn en håndfull av her inne ?

Det som gjerne kjennetegner slike er at de er langt mer jordnære og ydmyke enn de fleste unge "high flyers".

Lindstrøm, Pål og Jacob Krogvold, som sikkert er blant de som kan mest om fluefiske etter ørret i norge, er eksempler på dette  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

tror man skal være så ydmyk å si at man aldri blir utlært og at alle har noe å lære av hverandre.....

det som er morsomt er å se at ting blir gjenoppdaget....det fordi man ikke har vært flinke nok til

å sette oss inn i historien....det er rart....informasjonsflommen flyter jo på nettet, den tiden som jeg måtte

informere meg var det i samtaler og via bøker.....

 

bombasteristiske holdninger er noe jeg kjenner til i meg sjøl fra yngre dager av.....huff og huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg svarte: "Ja, diskusjonene preges av nerder og aggressive besserwissere".

 

For oss unge og ferske kan det fra tid til annen faktisk være litt ubehagelig å delta i diskusjonene med de gamle selvsikre traverne.

 

Syntes dette svaret er ganske viktig under dette temaet. I.o.m at man ikke ser alderen på hverandre, bør man kanskje tenke seg om 2 ganger før man slenger en bemerkning.

 

Selv har jeg vært i den trua at alle er ca. på min alder. Og like hardhudet/tåler en fleip. Men hvis jeg tenker på meg selv for 15-20 år siden, er det jo neimen ikke sikkert at jeg hadde tålt like mange "slag under beltet" som jeg tåler i dag....  :)

 

Må likevel tilføre at min oppfatning av eventuelle slag som gis under beltestedet på dette forumet, er med ett glimt i øyet og har som hensikt å skape en morsom debatt/diskusjon. Føler at ingen her inne er ondskapsfulle! Men kanskje jeg er naiv??  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg svarte: "Ja, diskusjonene preges av nerder og aggressive besserwissere".

 

For oss unge og ferske kan det fra tid til annen faktisk være litt ubehagelig å delta i diskusjonene med de gamle selvsikre traverne.

He-he . . . det var en uventet vinkling fra den karen .

Har inntrykk av at det ikke er så mange gamle travere her, jeg.

For å fortjene "tittelen" gammel traver syntes jeg man bør ha fisket med flue i minst 30 år, og de er det kanskje ikke mer enn en håndfull av her inne ?

Det som gjerne kjennetegner slike er at de er langt mer jordnære og ydmyke enn de fleste unge "high flyers".

Lindstrøm, Pål og Jacob Krogvold, som sikkert er blant de som kan mest om fluefiske etter ørret i norge, er eksempler på dette  ;)

 

Går man inn på denne tråden, finner man litt informasjon om hva folk har i ryggsekken:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1589.0

 

Nå må det jo understrekes at det nødvendigvis ikke er noen sammenheng mellom antall år og kompetanse.

"Den som tror at han er ferdig utlært, er ikke utlært - bare ferdig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først og fremst sært, og dernest lærerikt og morsomt. Det første innlegget fra JB (36) var et konkret spørsmål om nymferigg, og det tok litt tid før jeg skjønte at mange av puristene faktisk både har selvironi og ikke er så strenge purister som et ferskt forummedlem kan få inntrykk av. Mange av puristene er faktisk også meget dyktige og ivrige nymfefiskere, både oppstrøms fridrift og kortholds/tjekkisk!  

 

Jeg hadde fisket med flue i mange år før jeg ble medlem av forumet, men forumet har gitt meg mye kunnskap, gjort meg enda særere, jeg har ledd godt et par ganger og jeg har blitt kjent med flere medlemmer som jeg også har fisket med i "real life" eller vært på kastetrening med. Forumaktiviteten har bidratt til å øke oppmerksomheten min om enkeltelementer i fluefiske, og jeg velger å tro at jeg har blitt en bedre fluefisker, selv om det kanskje ikke kan måles i kilo.

 

La meg også ta et eksempel på hvor sær man kan bli av bruke mye tid på fluefiskedetaljer, som vi tross alt gjør her inne. Da boka til Pål Hedenstad "Plattform" kom ut ble det skrevet i et eller annet fluefiskeblad at forfatteren irriterte seg grønn over at det i førsteutgaven ved en inkurie var oppgitt feil krokbenevnelse i en av oppskriftene. Det hadde sneket seg inn en ørliten feil i en firetallskombinasjon. Den gang synes jeg det var rimelig sært å bry seg om slik, men i dag forstår jeg meget godt at han ble irritert.. :rolleyes:

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg syns forumet er litt for lite sært! Derfor har jeg nettopp registrert meg på et annet fluefiskeforum som kun omfatter ultralette snøreklasser (#0-#3). Det er sært! Takk for link, Wolfram!

 

Tviler på at det nye forumet er like hyggelig som ffs da! ;)

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Jeg syns forumet er litt for lite sært! Derfor har jeg nettopp registrert meg på et annet fluefiskeforum som kun omfatter ultralette snøreklasser (#0-#3). Det er sært! Takk for link, Wolfram!

 

Tviler på at det nye forumet er like hyggelig som ffs da! ;)

 

Sjur

 

Jeg og vil jeg og vil!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg syns forumet er litt for lite sært! Derfor har jeg nettopp registrert meg på et annet fluefiskeforum som kun omfatter ultralette snøreklasser (#0-#3). Det er sært! Takk for link, Wolfram!

 

Tviler på at det nye forumet er like hyggelig som ffs da! ;)

 

Sjur

 

Jøss finnes det flere der ute  ???

Og jeg som har vært i snøreklasse #0 "skapet" i 10 år ;D

 

Please send link på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...