Gå til innhold

Klekkinger i nord


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at folk driver å fisker i vann og elver lengere sør i landet. Det er utrolig irriterende.

I dag f.eks, var en utrolig dårlig dag å fange fisk på tørrflue her hjemme.

Ikke bare er det over en meter med snø i marka, det jaggu en god meter på samtlige vann og elver også. Så selv om en maiflue skulle ha fryktelig lyst å klekke, ja så er den da også fysisk sperret av dette dekket.

 

Jeg har vurdert fluebinding, men med tanke på at det enda er fire måneder til at kanskje en fisk kan finne på å vake, så venter jeg gjerne tre måneder til, før boksene skal fylles på ny.

Jeg har til og med tusket til meg noen harelabber av amerikansk snøhare fra Flyalf, mot en kartong med hvitvin. Han er ikke drikkfeldig.

Disse burde gi ny giv i gamle gode mønstre. Men Cocker Spanielen har nå spist dem opp.

Tidlige klekkinger kan forekomme. I april er det mulig å finne en halvdau steinflue eller noen knottsmå fjærmygg, men kun i råker og i antall fisken finner lite drivverdig.

 

Vi han jo selvfølgelig denge etter sjø-ørreten, ikledd kjeledress og neoprenbukse, men jeg har aldri sett noe til noe børstemarksverming. Om den kommer i gang, så er det vel langt ut i juli tenker jeg.

 

En trøst har vi da. Fiskene vi får er gjevnt over dobbelt så stor som dem sørpå (ganske fantastisk siden vi er kjemisk renset for klekkinger), og vi har dagslys hele døgnet i store deler av sesongen.

Det føles rimelig intenst til tider. Men er absolutt verdt det.

I dag var dagen sola skulle titte fram.

Vi går mot lysere tider.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sør-Øst Norge er ikke mye å skryte av nå. Slaps og sludd, snø, tåke og islagte vann. Det er vel vestlendingene som bor langs kysten om fisker i elver og vann nå? Nord-Norge er fint som rakkern det, når det først setter i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke så forbanna jævlig. Det skal fan søkki meg mer til en noen svarte helvetes forp... dritdager til å knekke en sta stakkars rævkj... skiitfoill forbann.. nordlenning...

Dette er en bare en light utgave....  :-X

 

Dæven kor æ glede mæ til at elven går opp!

Satan.... ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest staffan@epost.no

det er for tidelig å si.....det kan komme mye snø til 17 hurradagen i værste fall.....greit spm regel å reise oppover ca. 7.juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Pleier å snu døgnet i varmeperioder i Finnmark, dagene kan være heller døde fiskemessig da, har lett for å blåse bort også, og kan bli ekstremt varme - men mens sola er på det laveste og noen timer utover er det gjerne blikkstille, og da kan det skje ting, det er jo fullt dagslys før klokka er halv to. Problemet, ikke for fisken riktignok, er at det er så mye mat mange steder, store, grunne vann med en enorm insektproduksjon, de har mer enn nok å ta av der de er. De skal ha god grunn for å gidde å vake.. :)

 

Vil nesten påstå at fisken særlig østover i Finnmark er mindre påvirket av lavvann og tørke enn folk er vant til sørfra, det er lite nedbør, tørt klima, og elvene er egentlig små hele sommeren, med enkelte flomperioder innimellom. Det varierer selvsagt.

 

Det aller gjeveste er å være innover når det letner etter en kald periode og sørøsten kommer - da blir det fort alvor.

Har hatt en drøss turer på minst en, inntil 2 uker fra ca st.hans til sist i august fra Laksefjordvidda og østover, og har fått med meg litt av det som foregår.  :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det aller gjeveste, det er å være innover på den første skikkelige varmen, det er da jeg har sett den mest imponerende vakingen av virkelig stor ørret - slik sett har Staffan og andre her helt rett i at det er gusntig med sen vår, men det blir mest så ting faller sammen med når folk flest kan dra på fisking etter mitt syn... :),  Har sett dette inntreffe alt fra st.hans til ei drøy uke ut i juli, men det kan komme både ei uke før eller ei uke etter også, har ikke varmen kommet før ca 20 juli blir det ikke noe av de voldsomme myggmengdene heller, i hvert fall i Øst-Finnmark som jeg kjenner best.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gratulerer Staffan.

 

17. mai 2009 fikk jeg øye på tre døgnfluer som surret runt ei furu. Regner med at det var dette må være av de aller første Baetisene.

 

...Dagen før fikk jeg årets første ørret på ei lita nymfe. Rett under to kilo var den fisken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Dagen før fikk jeg årets første ørret på ei lita nymfe. Rett under to kilo var den fisken ;)

Oi, det var jo litt av en fisk  :D. Det er greit nok at fluefiske begynner endel tidligere her sørpå, men i myrpyttene våre er det veeldig langt mellom slike beist.

 

Hvor tidlig (eller sent) bruker vårfluene å starte klekking i Finnmark?

 

 

Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløse forhold i Hammerfest nå...

Myriader av sorte mikroskopiske fjærmygg som klekker nå, og fisken er totalt låst på disse.

Klarer ikke å lure noen på kroken!

Måtte jukse med montana istedet.

Har blitt noen greie fisker mellom 3 og 8 hekto, men det blir ikke det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del klekking av fjærmygg og steinfluer på vannene jeg har vært på til nå. Har sett vak på fjærmygg, men ikke steinfluer. Vakene jeg har sett er småfisk som står nært land på det jeg vil betegne som dårlige vann med skitfisk.

 

Har kun sett ett vak på vann jeg vet huser stor fisk. Er nok litt kaldt i vannet oppi høyden ennå. Får se nå på lørdag, skal da opp til tidligvannet mitt igjen, er meldt 15 pluss og lite vind, kanskje fisken er litt mer villig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Indre Troms.

Tirsdag: Varmt og noe vind, store vårfluer på gang. Men ingen respons fra fisken.

Jeg og min samboer lander en pen fisk hver.

 

Onsdag: Temperaturen faller. 13 grader og regn. Aurivillien spretter opp og vi får en ettermiddag med mye aktivitet og flere fisk til håven. I tillegg klekker baetisen. Samt at det observeres baetis spinnere i trær og på teltduken.

Høydepunkt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Troms.

Tirsdag: Varmt og noe vind, store vårfluer på gang. Men ingen respons fra fisken.

Jeg og min samboer lander en pen fisk hver.

 

Onsdag: Temperaturen faller. 13 grader og regn. Aurivillien spretter opp og vi får en ettermiddag med mye aktivitet og flere fisk til håven. I tillegg klekker baetisen. Samt at det observeres baetis spinnere i trær og på teltduken.

Høydepunkt.

 

Var det jeg visste at jeg skulle dratt ut på onsdag..  :-[var ute på tirsdag å da var det en og annen aurivilli og noen baetiser som fisken tok men det var laaaaaangt i mellom vakene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Fortsatt er det fart i Troms.

Selv om alt går med høstlig treghet, klekker det bra til tider.

Russefluer i brukbare mengder! Døgnfluer str 12 sennepsfarge, aner ikk hva det kan være, samt veeeeldig små duns.

 

Grunde kom på besøk, og sammen med noen andre gjøker ble det fiske for alle penga sist helg.

Kan rapportere om noen harr over kiloen, en brun laks, noen ørret, derav den største på ca. 2,3

 

post-3215-13949867294374_thumb.jpg

post-3215-13949873559675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lenge siden det har vært aktivitet her i denne tråden.

Men følte det nødvendig å tilføye at det i dag var elendige klekkinger. Fikk øye på noen nymfer som helt klart hadde forpuppet seg i blått og rødt dunskall. De hadde det travelt med å nå bussen og lot ser ikke eksponere i de frie vannmasser.

Selv om det var så og si vindstille er det ikke et eneste vak å se.

Antakelig fordi vannfilmen er blitt så jævlig tykk og hard.

post-3215-13949873559909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...