Gå til innhold
  • 0

Når kan poden få fluestang??


Eirik Nævdal

Spørsmål

Hellu lads..

Sitter en del barnevakt for ein fadderunge på snart 2 år.

Her ein dag oppdaga jeg noke fantastisk.

Hadde med meg sebastian heim etter barnehagen, sidan foreldre skulle jobba seint, etter mat var det ut å gå. Fisk hører jeg.. og jaggu, der var det fisk. Bitte liten ørret som lekte seg helt inne på grunna i bekken.

Gutten har ein uavane med å bli skikkelig gira når han er ute i skauen heile dagen (han får litt frie tøyler av meg ;) ) så når vi endelig er inne, så er det full galopp i stue og på rommet mitt. Han maser i ett sett.

Kan nesten bli litt smågal av dette. MEN, så satte jeg på ørretboms 3, og guttungen satte seg rolig ned forand tvèn, og der ble han sittene helt fint. pekte på fisk, lo av nissen (han kaller alle nisse) og likte denne. Etterpå satte jeg på t2 og han såg litt før han såvnet i MIN stol.

 

så si meg.. Det er håp for denne bygutten alikevell.. Selv om faren er misslykket fluefisker så kan denne ungen kansje reddes. Men når er egentlig en unge klar for fluestang? 8?10? kansje før? Noken av dere fedre som veit?

Må vel nesten begynna med makk eller lettspinner som gammlingen gjorde med meg..

 

noen idè?

 

og Andre Brun: Takk for filmen,gir meg roligere kvelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Kanskje det beste er å vente til de spør selv. Så venter man litt til for å skape litt forventning.

 

Selv solgte jeg datamaskinen min da jeg var 13 år for å kjøpe fluestang. Tror man blir litt mer sta for å lære det når man må kjempe litt for det. Da hadde jeg fisket med sluk og flue og dupp i en del år. Har heller aldri vært særlig på mark kjøret. Prøvde det etter laks en 3-4 ganger bare for variasjonens sin skyld og for å ha prøvd det, men ble heldigvis ikke hekta.

 

Men stimuli gjennom å ta unga med på fisketurer er garantert positivt fra temmelig ung alder så lenge man gjør det på ungene sine premissér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

som oddbjørn......ikke la sønnen din bli utsatt for så mye frustrasjon i så ung alder......med mindre at han er superivrig.....du gjør han en bjørnetjeneste og du får sansynligvis ikke den fisketurkompisen tu gjerne vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Oddbjørn, det beste er vel å la unga få fatte interesse selv, og stimulere med turer.

Selv om svensken som Erland snakker om begynte når han var 8 og er myyye bedre enn alle nordmennene som har fisket med mark til tenårene, burde ikke dette være noe referanse. Kanskje han som åtteåring ville begynne i den alderen, men det må da overhodet ikke være noe mål å få barna til å begynne tidligst mulig fordi de skal bli best mulig til å fiske  :) . Foreldre som drar med barn på ulike aktiviteter utelukkende pga foreldrenes egne ambisjoner for ungen er fyfy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg begynte i svært ung alder med mark og dupp. Etter hvert som jeg ble større ble det også svært mye slukfiske i sjøen. Foreldrene mine slapp meg etter mitt eget syn, veldig tidlig ut alene langs etter fjæra med slukstanga. Fiskeiveren har alltid vært der og ble bare forsterket da jeg i 12-13 årsalderen fikk min første fluestang. Siden den gang har det blitt mange timer i Orkla eller ved et stille vann med fluestanga. Nå er jeg far sjøl og vil nok ikke introdusere fluefiske til mine barn før de er 12-13 år. Har selv lagt alle andre fiskeformer på hylla, men vil nok finne fram spinnerstanga etter hvert som avkommet vokser. Jeg er enig i det Staffan sier, at balasten fra andre fiskeformer er god å ha før barnet blir introdusert i fluefiskets fantastiske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Enig med Oddbjørn, det beste er vel å la unga få fatte interesse selv, og stimulere med turer.

Selv om svensken som Erland snakker om begynte når han var 8 og er myyye bedre enn alle nordmennene som har fisket med mark til tenårene, burde ikke dette være noe referanse. Kanskje han som åtteåring ville begynne i den alderen, men det må da overhodet ikke være noe mål å få barna til å begynne tidligst mulig fordi de skal bli best mulig til å fiske  :) . Foreldre som drar med barn på ulike aktiviteter utelukkende pga foreldrenes egne ambisjoner for ungen er fyfy.

 

Siden det kommer her også... :) - svensken begynte ikke da han var 8, men var en habil fluekaster og fisker da, siden han voskte opp på et caneverksted og sikkert fikk masse stimulans fra faderen lenge før dettte...:)

Ingen grunner til å holde igjen til de er "store nok", det er vi voksnes tålmodighet som like gjerne er begrensningen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Oddbjørn, det beste er vel å la unga få fatte interesse selv, og stimulere med turer.

Selv om svensken som Erland snakker om begynte når han var 8 og er myyye bedre enn alle nordmennene som har fisket med mark til tenårene, burde ikke dette være noe referanse. Kanskje han som åtteåring ville begynne i den alderen, men det må da overhodet ikke være noe mål å få barna til å begynne tidligst mulig fordi de skal bli best mulig til å fiske  :) . Foreldre som drar med barn på ulike aktiviteter utelukkende pga foreldrenes egne ambisjoner for ungen er fyfy.

 

Siden det kommer her også... :) - svensken begynte ikke da han var 8, men var en habil fluekaster og fisker da, siden han voskte opp på et caneverksted og sikkert fikk masse stimulans fra faderen lenge før dettte...:)

Ingen grunner til å holde igjen til de er "store nok", det er vi voksnes tålmodighet som like gjerne er begrensningen.

 

 

 

Jepp, som jeg sa, for han falt det seg sikkert naturlig å begynne da  ;).

Men dette blir individuelt, noe som er riktig for noen er kanskje ikke riktig for alle, det viktigste må være at barnas behov og ønsker kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Siden armen til guttungen begynner å bli bra (brudd i albuen) skulle vi prøve å kaste for første gang i dag.

Tror du ikke stanga som Robban hadde gitt til poden min hadde knekt på mystisk vis ??? Han her hatt den på siden av sengen på rommet, det var vist ikke så lurt fant vi ut :P Har vel blitt herjet med. Det ble noen tårer da ja :P

Jeg henta ei av mine men det ble litt amputert. Glimtet var litt borte, det ble ikke helt det samme skjønte jeg.

 

Pokker så mye uflaks vi har her i huset for tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Nå får det være nok svenskesnakk, men i det tilfellet bygde faderen passelige stenger til brødrene da de var 4-5 omtrent - så det som kanskje trengs er stenger som passer for unger, så de får lyst, får til litt og syns det er morro, man kan tenke seg hvordan det ville være for oss, fortstørret ptoporsjonalt. Selv en 8-foter ville være som en diger lakseraje.....

Noen burde lage stenger for småunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Det er fint med en 7 foter, gjerne klasse 3, men med en #6 line kortklump...da blir læringskurven ganske rask......og når far skal være med på fisketur....ikke ta med deg fluestanga, det er du som skal gå bak i bushen å løsne flua! og det på annetvert kast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er fint med en 7 foter, gjerne klasse 3, men med en #6 line kortklump...da blir læringskurven ganske rask......og når far skal være med på fisketur....ikke ta med deg fluestanga, det er du som skal gå bak i bushen å løsne flua! og det på annetvert kast

ikke bare ungene dette gjelder, hadde med meg kjerringa en tur, og tror alldri jeg har klatret så mye før ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg tar med familien ut på tur er det med en fluestang, en lettspinnstang, og en lukket haspel til unga, og en boks med mark. På denne måten kan vi alle kose oss med hver vårt... (mor med lettspinner, unga med mark og dupp og jeg over bålet for å grille pølser)

 

 

Det viktigste med å ta med unga ut er å vekke friluftsinteressen, så får interessen for de forskjellige fiskeformene komme når de er modne for det... Er ikke lett å lære unga noe, hvis de over tid ikke klarer å holde konsentrasjonen oppe for å lære det, og rastløse klør seg både her og der.

 

Tror nok jeg venter til 10- 12 års alderen med å prøve å lære dem fluefiske ( hvis de ikke spør om å få prøve tidligere).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som en del andre sier tror jeg det er best å vente til 10-12 års alderen og heller la han fiske med sluk, mark og andre enkle redskaper før denne tid. I perioden 14/15-18 år tror jeg uansett det ikke kommer til å bli så mye fisking i det hele tatt. Jeg er det du kaller "bygutt", og i denne perioden skjer det mye annet som både er viktigere og mer spennende enn fluefisking.

Mange mener det ikke er noe vits å holde igjen, men jeg mener han skal få bestemme selv og må fatte interesse selv.

Jeg startet så vidt med fluefisking i en alder av 13 år og ble bitt av basillen med en gang. Meldte meg til å med på kastekurs hvor det bare var voksne. Er nå 18 år, og de siste 4 årene har det ikke blitt mye tid til fluefisking. Uansett kom interessen tilbake for noen måneder siden, og jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å kaste bort store deler av fremtiden i marka og på fjellet med fluestangen. Dette er på ingen måte noe fasit, men det er nok slik det er for de fleste gutter som vokser opp i eller ved en stor norsk by.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøpte en kort fluestang (lurer på om den er 7,6 fot) til poden i fjor da han var 9. Så vi har vært et par ganger på fotballbanen og øvd litt. Problemet mitt er at jeg er like nybegynner selv og kan rett og slett ikke lære ham så veldig godt ennå, og klarer ikke å gire ham opp med lure triks. På fisketurer bruker han fortsatt sluk og mark, men får vel begynne med fluestanga når han selv føler han får til litt bedre. Han liker å kaste ut marken og sitte og fundere, eller jage fluer eller spikke pinner. Eller sitte og kose seg med kjeks og saft :)

Jeg vil at han skal kose seg på fisketur, ikke presses av gamlingen til noe som han ikke koser seg like mye med. Men får han veldig lyst til å bruke fluestanga, så skal han få det. Er litt redd for at han skal kaste feil og bli sliten i håndleddet (som han klagde litt på i fjor).

 

Burde kanskje finne noen som ordner kastekurs for barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er det som ofte er problemet.......liten styrke i håmdleddet, her sitter de fleste feil.......en 6 ft for klasse 5 hadde vært perfekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

her er det ingen tid å miste kara.. å starte læringen før dem fyller 10 er absolutt ikke galt.. det viktigste er å få bevegelsen inn i armen på barna og så er det meste gjort. da kan de trene sjæl etterhvert og plutselig er de bedre enn dere. ;D

friluftsinteressen bør jo være tilstede da. lykke til alle dere som er nybakte coacher  ;)

 

hilsen en av de stolte sønner!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er fint med en 7 foter, gjerne klasse 3, men med en #6 line kortklump...da blir læringskurven ganske rask......og når far skal være med på fisketur....ikke ta med deg fluestanga, det er du som skal gå bak i bushen å løsne flua! og det på annetvert kast

 

Dette er egentlig lett å glemme, men viktig tror jeg :)

Også stang anbefalinger vil jeg støtte. Har en del småtasser innom kastekurs i ny og ne...noen vet å sette stor pris på denne Ross stangen i 7'6 #4...med en kortklump line på. ;) 1190.-  egentlig passe dyrt og kjempekult for både blånisser og rosa nissejenter. Håndtak stemmer liksom til de små barnehendene...liker slikt selv, blir delikat.

 

Eneste "aber" er at jeg tror importør et tom...allerede. Det var dette med hvetebrød og varme :D

Kommer forhåpentligvis tilbake til landet snart, flere vil nok ønske slik stang etterhvert.

 

http://www.rossreels.com/products/fly-fishing-rods/journey-fly-rod/journey-fly-rod.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hadde jeg hatt unge skulle han iallefall fått en multi 7fot #5 til jul ;)

 

Ja de skal tidlig krøkes, tror ikke det er noe fasitsvar på når de kan begynne å fiske.

Det kommer nok helt naturlig skal du se, noen tar ting fortere enn andre, sånn er det bare.

Men det er viktig at de får prøve seg, lære og feile som alt annet her i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...