Gå til innhold

Irlandstur 2009


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Det har blitt en tradisjon for meg å dra til Irland i april/mai. Ikke fordi at fisket er så hinsides bra. Det er først og fremst landskapet, vannet og en tidligere start på sesongen som trekker.

Årets tur var den femte på rad og gikk som vanlig til vestsiden og Lough Mask. Lough Mask er en av de tre ”Great Western Lakes”. De andre to i vassdraget er Lough Corrib (nederst) og Lough Carra (øverst). Store sjøer som minner mye om norske høyfjellsvann i utseende. Vannene er kalksjøer og har meget klart fint vann. Insektslivet er formidabelt på både antall arter og mengdene som klekker.

 

[attachthumb=1]

 

Det er langt til andre siden, ca. 7 kilometer over. Lough Mask er lunefull, farlig og utrolig vakker! Den store innsjøen er langt mer enn åpent hav som kan se svært så håpløst ut.

Den har øygrupper, grunner, små og store bukter og kanaler. Båter kan leies på flere steder for rundt 500,- pr. dag.

 

[attachthumb=2]

 

Leter man litt finner man plasser som dette. Små lune bukter med andre forhold enn ute i lough’en. En viktig del av fisket består i å lete etter klekkinger på steder med ulik bunn. Det er myggen som vi ønsker å fiske med. Myk bunn av kalk og sedimenter er stedet for mygg!

 

[attachthumb=3]

 

Endelig var sesongen i gang! Denne sklir rett inn i kilosfisken 09  Tok på en tørr fjærmygg i str. 14 med forlenget kropp. Fisken har utrolig kondisjon og er skikkelig sprek. Denne stakk av så jeg fikk se litt backing. Herlig!

 

[attachthumb=4]

 

Lars med en av de seige luringene! Ørretene i Mask må være noe av de mest matleie fiskene som finnes. Ingen steder hvor jeg har fisket er det vanskeligere å lure dem. Prøver du lykken i innsjøen skal du være fornøyd om du klarer å ta 1 eller 2 slike fisker pr. dag. Statistikken som irene opererer med sier at det ofte blir bomturer. Og du kommer mest sannsynlig ikke til å klare å ta såpass i snitt. Matfatet er enormt. I tillegg til mygg, ulike døgnfluer og vårfluer. Er det store mengder med gammarus, snegler, asellus og plankton. Vi har blindfisket med massevis av ulike mønstre uten å lure spesielt mye fisk på det. Fisken må være i ”modus” for å ta. Klart du kan få en slenger, men det hører til unntakene.

 

[attachthumb=5]

 

Slik ser de herligste ut! Fy søren så moro det er når disse klekker og senere legger egg på vannet. Myggfiske her hjemme er bare en dårlig spøk i forhold til mengdene som kommer opp av Mask. Denne myggen tilhører de aller største, lengden tilsvarer krok 10! Puppa er enda større! Normalt pleier vi å se en del av de litt mindre sorte som kalles for ”duckfly”, i år var det storebroren som gjaldt.

 

[attachthumb=6]

 

Et puppeskall, rundt 16mm langt! Ikke rart at ørret på flere kilo mesker seg på ”småting” som mygg. Viktigheten av å ha svært gode imitasjoner under slike klekkinger er helt avgjørende.

Vi prøvde flere ulike mønstre og størrelser. Fisket med 2 fluer på fortommen og byttet plassering på de. Fisken tok den samme, hver gang. Til og med like materialer med bare forskjell i tykkelse på flua var nok til at den ikke skulle ha. Da snakker vi om sær ørret.

Men det er nettopp dette som er så utrolig moro med fisket der borte.

 

[attachthumb=7]

 

Roger med et prakteksemplar. Sjekk de tegningene! 1,5 kilo med irish beauty!

 

[attachthumb=8]

 

Når vi har fått nok av vind, regn og kasting…..kasting….kasting og ikke vak.

Da reiser vi på sightseeing og sjekker ut en elv i nabolaget. Dette er Robe som er en hyggelig liten kalkelv som renner gjennom alt for mange gårdsbruk. Privat her og privat der…. F.. ikke lett å slippe til der man har mest lyst. Det klekket noen små baetis og vi lurte noen pinner. Etter noen timer med det var vi klare for sjøen igjen og været hadde bedret seg. Været er og blir en skikkelig joker. Drar du på en ukes tur skal du være fornøyd om du får et par dager da alt stemmer og fisken vaker steady. Får du mer så er du skikkelig heldig! Årets tur var av de bedre og det blåste slettes ikke ille til Irland å være. Hadde det blåst så mye her hjemme hadde vi neppe fisket og fisken hadde i hvertfall ikke vaket.

 

[attachthumb=9]

 

Men når bukta ligger blikkstille og myggen liker været, da kommer slike opp.

De spiser aller helst puppene som ligger rett under og er ofte håpløse å ta på tørr mygg.

Det var denne også, jeg tok den på buzzer fisket utrasakte forbi der den vaket. I overkant av 1,8kg og turens beste fisk. Fyttikatta å moro det var! Helt blikkstille, grunn bukt med bare litt over meteren dypt. Halevifting og head & tail… En slik opplevelse er verdt hele turen.

Utrolig godt å være i gang med fisket igjen, dette var definitivt en ”helt grei” start ;-)

Lough Mask, see ya next year!

lmask1.jpg

lmask2.jpg

rune1.jpg

lars1.jpg

mygg1.jpg

mygg2.jpg

roger1.jpg

robe1.jpg

rune2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Herlig rapport fra Irland, Rune.

Har lurt fælt på åssen det gikk og nå vet jeg det :D

 

Imponerende vakker ørret i de irske sjøer må jeg jaggu si :D

Skjønner godt at du trives i Irland.

 

Takker for en meget god trigger med tanke på at sesongen nærmer seg :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble det noe harpemusikk og mørkt øl på nærmeste pub?

Nei, mørkt øl smaker møkk. Og nærmeste pub består stort sett av stygge damer og gubber med gummistøvler.

Mye bedre å drikke god øl (carlsberg) og vin ved sjøen  ;D Men det ble et par lunsjer på MC Donald, haha..

 

Ja Ruffen, fiskene der må være av de aller peneste. Vanligvis spiser vi en eller to.

Men i år var de altfor pene alle sammen og ble satt pent tilbake. Om du får stor eller liten fisk der så er de nesten like feite alle sammen.

Småfisk fikk vi lite av, de tygger gjedda opp. Er mye stor gjedde der, i en liten bukt hvor vi fisker endel er det tatt gjedde på 20kg. Rekorden i Mask er på over 27kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kosetur i fuefiskets rette ånd det der Rune. Finnes ikke misunnelig jeg... neida!  >:(

:D

 

Har fikset i både Mask og Corrib, men Carra med sine "hoppefisk" er favoritten. Fikk du prøvd der eller ble det "bare" Mask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Erik: Vi fisket bare i Mask, har etterhvert blitt ganske godt kjent på endel plasser der. Jeg hadde en stående avtale med en guide om fiske i Carra. Men det var plan B. Den trengte vi ikke nå. Det er dessuten mer stor fisk i Mask enn de to andre, ref. snittstørrelsen. Carra er også langt mer åpen en deler av Mask er, hadde det vært mindre vind og klekkinger i Mask så hadde vi prøvd carra.

 

JB: Det blir litt irritasjon over sær fisk, men det er også fantastisk moro. Markaørret er skikkelig slappfisk i forhold til ørretene i Mask. Men nå er det det som gjelder framover  :) Du kan selvfølgelig gjøre som irer, skotter og engelskmenn... Fiske fra drivende båt med våtfluer o.l. Mye arbeid og hardt fiske som blir belønnet med mer fisk (tror jeg, har sett noen som kan dette). Men snittet de får er langt under det vi har på våre turer. Det er mye fisk i sjøene på 4-800 gram. Snittet ligger på 8hg i mask. Vi liker å jakte på stor fisk som vaker, da blir det mye venting osv... akuratt som her hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min første irlandstur over.Takk for en kjempefin tur Rune og Lars,det var en

opplevelse bare og være der.Det er fantastisk flott natur,klart vann og stor fisk i tillegg

til to flotte "karer" og reise på tur med.Det var vel godt og ha med seg en som er såpass

stiv i englissshh. :-[:o;D

En irlandstur kan anbefales til alle.Om du får fisk eller ikke, så er det verd turen bare for

og oppleve det flotte landskapet..       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble jeg gjort obs på denne fantastisk flotte og ikke minst; svært fristende rapporten.

Rune har funnet steder for det mest fantastiske fisket jeg kunne tenke meg å gjøre mer av....men aldri i nærheten av slike steder/fisk dessverre.

 

Lyst å smiske med Rune jeg nå, og bli med på slik tur en gang....neste år :-X

Skriver dette når matmor ikke kikker meg over nakken ;D

 

Takk Rune for glitrende rapport.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...