Gå til innhold

Lars' fisketurer


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Endelig er det meste på plass! Godt vær og solide myggklekkinger :-)

Overraskende nok er det bare små fjærmygg som er på vingene, men de er i ufattelige mengder.

Det ser faktisk ut som at det ligger masse bjørkepollen på vannene (...og vi som har så mye skog.. :rolleyes:).

Ørreten er som regel deretter!!! Totalt låst på disse, kun på et stadium.

 

 

Var ute på indianerfiske i mange timer i natt. Hadde vel omlag 20 fluebytter.

Alt fra pupper til tørt. Fisket med tre ulike stadium på fortommen.... Helt umulig!

Brukte ca. 24 ft fortom, hvor spissen var 0,09 mm fluorcarbon.

Det ble ikke fast fisk før jeg satte på en sort liten puppe  str. #16, med en syltynn kropp av sort bindetråd, påfugl i thorax og foam til flyte-element.

Det var mildt sagt en befrielse!!!

 

Vannet var tidvis totalt blikkstille.

Det vaket vanvittig tett, nesten som om all fisk over halvkiloet (mange riktig store) var samlet på noen få skarve kvadratmeter. All fisk var innafor normale kastelengder, på 30-70 cm dypt vann.

 

Til slutt var myggsverminga så tett at fortommen og klekkeren var tapetsert av mygg ila. 2 sekund.

 

Men jeg var storfornøyd. Nyyydelig forsommernatt, masse fugleliv, kresen ørret hvorav fire stk. kjente håvmaskene  :D :D :D

Bare det å sitte å se på ørret som plukker pupper under vannfilmen er fascinerende.

Rullevak som går i saktefilm :-)

post-3090-13949865037728_thumb.jpg

post-3090-1394986503808_thumb.jpg

post-3090-13949865038321_thumb.jpg

post-3090-13949865038812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o Det er det værste jeg har sett. Ikke rart fisken blir stor, jeg trodde jeg hadde sett tidenes myggklekking i et av mine gromvann.

Dette var jo hinnsides al fornuft. Må være bra håpløst under slike forhold ja.

Var da fin den som lå i håven uannsett. Kjenner jeg gleder meg til den årlige  turen nordover nå ja :)

Er det marginataen som er først ute oppe hos deg og eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er intenst og villt når det skjer her nord.....flott natt Lars

 

Absolutt!

Forøvrig sjelden jeg opplever at fjærmygga avslører fortommen!!!

Neste gang skal jeg huske mud eller noe tilsvarende...

Lenge siden fisket har vært like nervepirrende. Mange fisker flyttet en god del vann når de svømte på de grunneste partiene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var feit SØ det! Ellers så er det jo alltid morro å se bilder fra Finnmark, alt er jo "mer" der oppe. Hvordan er sessongen i år i forhold til tidligere år?? Er den tidlig? Jeg skal nemmelig oppover fra 7.Juli og da håper jeg det er i gang for fult på innsektfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Lars M.

Det var da voldomt til mygg.

Det skal vel noe til at fisken "sleiver" borti noen av dine pupper, når det er trillioner av dem i vannet fra før.

Flott rapport og bilder.

Også den sjøørreten, det er egentlig bare til å le av. Man blir iallefall i godt humør av sånt.

 

Dag B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går forsvant isen fra "gamle drikkevannet" 200 meter fra mitt hjem.

Litt vakeaktivitet mellom skumtoppene i dag, så da måtte bare fluestanga luftes.

Flytende "Jumbo Lake Pupae" fungerer som vanlig godt under slike forhold, og representerte mageinnholdet godt :-)

 

Middag til meg og jentene!

post-3090-13949865131218_thumb.jpg

post-3090-13949865131705_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag også.

Nordvest liten kuling, iskaldt og regn.

 

3 ørreter og mye lugging på streamer'n.

 

5'er-stang, streamer og presentasjonssnøre blir litt ineffektivt....

 

83682_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/33652/83682.jpg

 

83683_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/33652/83683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er intenst og villt når det skjer her nord.....flott natt Lars

 

Absolutt!

Forøvrig sjelden jeg opplever at fjærmygga avslører fortommen!!!

Neste gang skal jeg huske mud eller noe tilsvarende...

Lenge siden fisket har vært like nervepirrende. Mange fisker flyttet en god del vann når de svømte på de grunneste partiene  :)

 

Lars! Det er PELS på vannet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at dette ikke er så uvanlig! Pleier å treffe på disse klekkingene hvert år i div. fjellvann. Spesielt i et par vann er det sånn hvert bidige år. Skikkelig vegg-til-vegg-teppe!

Fisken er ekstremt vanskelig, men ikke helt umulig. Har hatt hell med en stor (16), glissent dresset tørrflue med hønsehackle når det samler seg sånne baller med fjærmygg. Pleier å være stor fisk på farten under disse klekkingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klag på været, det tar garantert isen på vannene på BF-fjellet ;)

 

Stresser ikke med de vannene. Drar ikke dit opp før nærmere St.Hans.

Da skal det forhåpentlig kjempes med noen velvoksne eksemplarer i "Kanalen" og det "etniske telt-vannet" :-)

Artig med vann der marflo og stankelbein utgjør en betydelig del av kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro å fått til en tur i lag i sommer, Polardego :)

 

Har du forresten prøvd de små vannene som ligger i innerenden ved lille Havvannet?

Der må det jo være en og annen røye....

Det ble tatt noen flotte, blanke 6-7 hektos røyer i kjosen mellom Havvannene i påska.

Skal se om det blir tid til en tur i Molvikområdet også...

Mange flotte vann for dagsturer og lengere turer i hele området :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er egentlig ikke så glad i å fiske på det fjellet, for mye folk der, men det blir nok noen turer til sommeren. Hører rykter om at SØ-fisket i Porsanger begynner å ta seg opp, blir kanskje en tur dit neste helg.

 

Har enda tilgode å snuble over folk når jeg har vært der tidlig på sesongen...

 

Har også hørt om fine fangster i Porsanger i år. Der er det i hvertfall ikke plassmangel det skal stå på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...