Gå til innhold
  • 0

Tilslag vs oppstramming.


Drammensfiskern

Spørsmål

Jeg er fersk i gamet, men dette er min mening om temaet. Synes dette er greit å poste under nybegynner siden det alltid dukker opp slike spørsmål i startfsen.

 

Jeg lærte at det heter tilslag, men ordet tilslag sender noen signaler til hodet mitt som sier at HER SKAL DET BRUKES KREFTER! Resultatet blir jo at flua lander bak deg på land (eller ryker) og fisken svømmer videre ( gitt at det ikke er en 100grams fisk, fordi det kan det hende at den henger på og lander bak deg:) )

 

Derimot har jeg prøvd å omstille hjerne til at jeg skal stramme opp isteden og dette med hell. Det er jo ikke mange cm flua har av plass inne i munnen til fisken, så en oppstramming som tilsier at flua ville flyttet seg 15-25 cm burde holde lenge for å kroke den.

 

Jeg har et par kompiser som nå har begynt med fluefiske og til disse bruker jeg konsekvent utrykket oppstramming/stramme opp.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg er fersk i gamet, men dette er min mening om temaet. Synes dette er greit å poste under nybegynner siden det alltid dukker opp slike spørsmål i startfsen.

 

Jeg lærte at det heter tilslag, men ordet tilslag sender noen signaler til hodet mitt som sier at HER SKAL DET BRUKES KREFTER! Resultatet blir jo at flua lander bak deg på land (eller ryker) og fisken svømmer videre ( gitt at det ikke er en 100grams fisk, fordi det kan det hende at den henger på og lander bak deg:) )

 

Derimot har jeg prøvd å omstille hjerne til at jeg skal stramme opp isteden og dette med hell. Det er jo ikke mange cm flua har av plass inne i munnen til fisken, så en oppstramming som tilsier at flua ville flyttet seg 15-25 cm burde holde lenge for å kroke den.

 

Jeg har et par kompiser som nå har begynt med fluefiske og til disse bruker jeg konsekvent utrykket oppstramming/stramme opp.

 

DF

 

Er en forskjell der ja...tilslag driver jeg med aller først i sesongen og kontollert oppstramming resten av sesongen  ;)8)

 

Tilslag det er mere sånn du driver med når man fisker mark/søkke...da tar man ett sånt ett når det napper i stanga...ihvertfall noe man gjør automatisk...hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finnes allerede en tråd om dette..

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=11328.0

 

Takk for det moderator storefemti! Men din tråd heter "Tilslag og kjøring av fisk" og starter slik:

 

"Nok en tråd som skal inn i nybegynnertråden min..

 

1. Hvordan bør man gjøre tilslaget når ørreten endelig har tatt flua?

 

2. Hvordan bør man kjøre ørreten slik at man ikke sliter eller mister den?

 

3. Hva er beste måte å håve fisken på?

 

"

Må bare beklage men de tar ikke opp helt samme problemstilling  ;D  ;D Tråden din tar opp hva man skal gjøre, her går det mere på det psykologiske og hvilken terminologi man vil bruke.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Poenget mitt var at det hadde vært kjekt å få samlet opp alt dette i en tråd sånn at det blir lettere for nybegynnere å lese seg til emnet..

 

Beklager så mye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg fisker tørt pleier jeg å si "en-två-tre-nu!" ;D Har det fra et eller annet programm jeg så på tv en gang ;D

 

Var det en finsk drikkevise de framførte på tv  ;D , eller det var vel bare "Nu!".

 

Jeg liker å ta fisken på såpass langt hold at jeg får en automatisk forsinkelse. Da kroker jeg flest fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det var gjerne det det var ;D ;D

Det er sinnsykt stressende å få fisk på tørt kun en meter og to fra deg... Det gjorde jeg i en liten bekk på lørdag, jeg kunne ikke se flua da den sklei inn bak en stein der jeg visste at det stod en fisk, hørte et slurp og klarte overraskende nok å vente med tilslag pga. visa mi! :o;D Mumlet det faktisk når jeg hørte den ta ;D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg fisker tørt pleier jeg å si "en-två-tre-nu!" ;D Har det fra et eller annet programm jeg så på tv en gang ;D

 

Var det en finsk drikkevise de framførte på tv  ;D , eller det var vel bare "Nu!".

 

Jeg liker å ta fisken på såpass langt hold at jeg får en automatisk forsinkelse. Da kroker jeg flest fisk.

 

en kompis kroka fisk 6 sekunder etter fisken har tatt flua. det er bedre å vente enn å gjøre tilslaget for tidlig....

 

Edit: flua lå kun 6 meter unna...

 

NB: ikke prøv dette under noen omstendigheter ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er fersk i gamet, men dette er min mening om temaet. Synes dette er greit å poste under nybegynner siden det alltid dukker opp slike spørsmål i startfsen.

 

Jeg lærte at det heter tilslag, men ordet tilslag sender noen signaler til hodet mitt som sier at HER SKAL DET BRUKES KREFTER! Resultatet blir jo at flua lander bak deg på land (eller ryker) og fisken svømmer videre ( gitt at det ikke er en 100grams fisk, fordi det kan det hende at den henger på og lander bak deg:) )

 

Derimot har jeg prøvd å omstille hjerne til at jeg skal stramme opp isteden og dette med hell. Det er jo ikke mange cm flua har av plass inne i munnen til fisken, så en oppstramming som tilsier at flua ville flyttet seg 15-25 cm burde holde lenge for å kroke den.

 

Jeg har et par kompiser som nå har begynt med fluefiske og til disse bruker jeg konsekvent utrykket oppstramming/stramme opp.

 

DF

 

Er en forskjell der ja...tilslag driver jeg med aller først i sesongen og kontollert oppstramming resten av sesongen  ;)8)

 

Tilslag det er mere sånn du driver med når man fisker mark/søkke...da tar man ett sånt ett når det napper i stanga...ihvertfall noe man gjør automatisk...hehe :)

 

Tilslag er noe fluefiskere også driver med, ikke bare markfiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er fersk i gamet, men dette er min mening om temaet. Synes dette er greit å poste under nybegynner siden det alltid dukker opp slike spørsmål i startfsen.

 

Jeg lærte at det heter tilslag, men ordet tilslag sender noen signaler til hodet mitt som sier at HER SKAL DET BRUKES KREFTER! Resultatet blir jo at flua lander bak deg på land (eller ryker) og fisken svømmer videre ( gitt at det ikke er en 100grams fisk, fordi det kan det hende at den henger på og lander bak deg:) )

 

Derimot har jeg prøvd å omstille hjerne til at jeg skal stramme opp isteden og dette med hell. Det er jo ikke mange cm flua har av plass inne i munnen til fisken, så en oppstramming som tilsier at flua ville flyttet seg 15-25 cm burde holde lenge for å kroke den.

 

Jeg har et par kompiser som nå har begynt med fluefiske og til disse bruker jeg konsekvent utrykket oppstramming/stramme opp.

 

DF

 

Er en forskjell der ja...tilslag driver jeg med aller først i sesongen og kontollert oppstramming resten av sesongen  ;)8)

 

Tilslag det er mere sånn du driver med når man fisker mark/søkke...da tar man ett sånt ett når det napper i stanga...ihvertfall noe man gjør automatisk...hehe :)

 

Tilslag er noe fluefiskere også driver med, ikke bare markfiskere

 

Nei men tilslag i ordets rette betydning!! det driver ikke vi fluefiskere med.  ;) ikke så ofte ihvertfall...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå kommer det jo litt an på situasjonen da.. Hvis man fisker på vakende fisk kan man jo kontrollere dette ganske bra. Blindfisker man tørt, så smeller det plutselig etter en time, så flyr armen min opp automatisk relativt hardt i alle fall.. skvetter noe inni så helvete, i alle fall hvis fisken tar hardt... man skal være en kald jævel for å unngå dette under blindfiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så lenge det ikke dreier seg om nedstrømsfiske setter jeg et markant tilslag.

I stillevann hender det iblandt at fisken går mot deg når den tar... Fisker du da dødt med buzzere e.l. skal du være rimelig kjapp på labben!

Som alt annet må man ta forbehold mtp. fiskemetode.

Under tørrfluefiske hender det jo at tålmodigheten er i snaueste laget......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forskjell på tørrflue og nymfe da. På nymfa må du være kjapp, mens på tørrflua må du gi den litt tid. Jeg pleier alltid å nyte HELE vaket før jeg strammer til. Da går det som regel greit. Alle de rare reglene funker ikke; "God save the Queen", "takk skal du ha" (mange barn av Tørrfluelandet her  ;D). Hvorfor? Fordi hvis du ikke har trent det inn i kroppen så slår du til på "Takk...".

 

Så mitt råd (ved tørrflue): Stay cool, nyt hele vaket og unn deg et smil før du slår til.  8)

 

(Det hender at du må være kjapp på tørrflue også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Du er ikke så dum du Ængler.  :D

 

Min enkle regel er at dersom det er mulig så venter jeg på sporden. Når fisken slår med den for å gå ned igjen er også kjeften lukket. Dermed er det lettere å kroke. Hvor lenge man må vente avhenger altså av farten og størrelsen til fisken. Jo større fisk, jo lengre må man vente. Dette gjelder altså skikkelige vak (rullevak) og ikke når de bare letter litt på hodet for å plukke flua. Da kan du sikkert også vente på sporden, men det vil gå en stund og bli dårlig med kroking.  :D Under nymfefiske og lignende undervannsaktiviteter er det så mange variasjoner at jeg ikke kan gå inn på hvordan jeg tenker her. Men det hender at jeg sier: "Hei du, ta skikkelig nå da. Én gang til... og igjen... der ja." og så løfter jeg stanga ganske så sakte.

 

Kun under kortlinenymfing og med mye snøre ute ved tørrfluefiske slår jeg til. Ved andre tilfeller varierer det fra raskt til sugende stangløft. Alt er uansett avhengig av hvor mye kontakt man har med flua, hvor stor fart fisken har, hvor stor fisken er, hvilken fart det er på vannet, temperatur og hva flua tas for å være. Å gjøre et kontant tilslag på storfisk som tar tørrflua i stor fart 5 meter unna er ikke særlig smart. Å ikke gjøre et kontant tilslag på storfisk som tar tørrflua 25 meter unna mens snøret ligger i en laaang ) eller { er heller ikke særlig smart.

 

Å synge "God save the Queen" og slike strofer kan man gjøre etter at man har fått fisk. "God save the Queen" med påfølgende "he***te, f**n i ....!!!" blir aldri særlig vakkert.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det kommer jo litt ann på hva slags fisk det er også. Fisker du Sik til eksempel med tørt og gir et hardt "tilslag" er du garantert å miste fisken. Harr krever ofte et noe raskere "tilslag" enn om du fisker ørret. Fisker jeg abbor eller gjedde med flue gir jeg alltid et hardere "tilslag" enn vanlig og det er sikkert mange andre "tilslag" for annen fisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dette er jo svært situasjonsavhengig.  Hva slags fisk, hvilke forhold, hvilken flue.  Dersom ørreten går å super mygg, er jeg svært rolig og forsiktig, og lar den få et par øyeblikk før jeg sakte løfter stanga. Dersom fisken angriper en stripende vårflue, klinker jeg til.  Det er bare å prøve seg litt fram...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og alt det der kommer vel automatisk når man har fisket en stund? gjør det ikke det da? :)

 

Jeg husker jeg sleit utrolig med nymfer nedstrøms....gjør det fortsatt og... :-\

 

så man må nok prøve og feile for og få jobbet inn alle de forskjellige "tilslagene" :)

 

Men det med nymfefiske og tilslag det er ikke lett synes jeg...fisken kroker seg som regel selv...

 

Men når man står utvadet, hiver nymfa rett ut, begynner og trekke inn med en gang, flua vil få mere og mere når den kommer mere på skrått nedstrøms,til man da får den våtfluesvingen...

Jeg har mista så utrolig mye fisk på det...

 

men når jeg hiver nymfa rett ut, og mens den da driver lenger og lenger nedover, jeg trekker ikke inn men jeg gir ut mere snøre samtidig som jeg prøver og holde det forholdsvis stramt sånn att jeg har kontakt med nymfa, noen ganger drar jeg litt i snøre sånn att jeg gir nymfa litt bevegelse...da får jeg mere fast fisk enn om jeg jeg trekker inn med en gang...

 

Nå skal det sies att jeg er selvlært og aldri gått noe kastekurs eller noe sånt...vet ikke hva som er riktig teknikk ell ikke...men jeg får ihvertfall mere fisk på den metoden enn den andre..

 

Fint hvis noen kunne fortelle litt om den nymfe teknikken der... :)

 

Derfor jeg sikkert har fiska med så lite nymfe og fordi jeg har sliti så med og få fast fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du beskriver er nymfe fisket på våtfluevis. Fisket oppstrøms med fri drift er det en helt annen historie.

 

Eikre kan kanskje skrive en artikkel om dette med tilslag i forskjellige situasjoner? Det er jo så situasjonsbetinget dette at det blir umulig med én "regel".

Når jeg tenker etter burde Eikre skrevet en BOK om flueteknikker etter edelfisk.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dead drift fiske med nymfe er både en gammel og utfordrende teknikik i elvenymfefiske. Nappindikator er da en fordel, eller så må man gjøre tilslag på intuisjon. Går vel for å være noe av det vanskeligste fluefiske. Kast på nymfevak gjør det litt enklere å holde konsentrasjonen oppe, eller så lar man nymfa seile over plasser der man tror det kan stå fisk eller erfaringsvis gjør det. Rundt steiner, i strømkanter, i avsmalninger foran brekk osv. Sawyer PTN og Gold Ribbed Hears Ear er klassiske fluer jeg bruker til dette fiske. Men enkelt er det ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...