Gå til innhold

Hvorfor hiver jeg ikke bare på en streamer?


Dead Drift

Anbefalte innlegg

I helga var jeg på fisketur i et av Agders flotteste vassdrag. Forholdene var perfekte. Ihvertfall ut i fra hvordan jeg kunne vurdere dem. Det var varmt, fuktig og vindstille.

 

I to dager tuslet jeg ensom rundt med tørrfluene mine, uten å se snurten av noe som kunne minne om insektsklekking. Dessuten var vaking tydeligvis en aktivitet som kun var forbeholdt fisk under 100 gram. Forståelig nok, ettersom det ikke var noe å vake etter. Storfisk leker jo ikke butikk. Jeg kunne ikke fatte og begripe hva som var galt, og sånt får en stakkars faen til å tenke.

 

I starten filosoferte jeg over hva den labre insektsaktiviteten kunne skyldes. Etter noen timer med stilltiende argumenter for hvorfor insektsklekkingene ikke kom i gang, så konkluderte jeg med at fiskeguden sannsynligvis var ufattelige pissed på meg. Det var den mest plausible forklaringen.

 

Hvorfor hans sinne var (og er?) rettet mot meg vet jeg ikke 100 % sikkert, men sannsynligvis har det noe med at jeg var litt for høyt oppe tidligere i sommer, etter noen turer med gode fangster. Jeg burde nok vært litt mer ydmyk, for han har straffet meg hardt i det siste.

 

Etterhvert begynte jeg å sysle med tanker om å hive på en svær Wolly Bugger, og dra den gjennom dyphølene i elva. Da kunne jeg ihvertfall ta opp noen storinger (for så å slippe dem ut igjen), og komme hjem med tunge bildebevis og hodet noenlunde hevet.

 

Hva den på 1,7 kg ble tatt på? Myggklekker, krok 22, 0.12 mm fortom og toerstang... :-[

 

En løgn som aldri ville blitt avslørt. Jeg skulle selvfølgelig fjernet den grimme Wolly Buggeren fra munnviken til fisken før den ble avbildet, sånn at flue-banditten og ruffolainen ikke fikk vann på mølla. Man er da ikke helt idiot.

 

Likevel ventet jeg i det lengste med å knyte på streamerkongen. Hvorfor? Hjernen gikk på høygir, mens jeg fisket over den ene vakre storfiskhølen etter den andre. Jeg kunne til og med observere noen kilosfisker i det glassklare vannet. De svømte rundt der nede på bunnen, og håpet sikkert at en litt småskadet og klossete yngel skulle dukke opp, slik at de kunne sette tennene i han. Jeg fortsatte å fiske med tørrflue. Drift etter drift. Døde drift. Litt småstriping innimellom. Ikke sjangs i helvete.

 

Men streamerfisker var jeg ihvertfall ikke. Det var nå enda en trøst. Jeg hadde sikkert auset storfisk på land hvis jeg bare hadde giddet å knyte på streameren, men så lavt ville jeg ikke synke. Eller ville jeg egentlig det?!??

 

Plutselig gikk det opp for meg hvorfor jeg ikke fisket med streamer. Jeg var egentlig redd. Livredd for at selv ikke streameren ville lokke storfisken til hugg. Da hadde jeg virkelig mislyktes som fluefisker. Da hadde jeg prøvd alt, og likevel ikke fanget fisk. Da var jeg en totalt mislykket fluefisker.

 

Foreløpig var jeg bare en mislykket tørrfluefisker, og det var jo egentlig ikke min feil. Det klekket jo faen ikke en jævla flue, og da vet jo alle som har vært ute en vinternatt før at man bare kan glemme å lokke opp storørreten.

 

Enden på visa ble at streameren fikk ligge tørt og trygt i boksen, og jeg gikk hjem som en litt småsnurt tørrfluefisker uten storfangst. Men det var kun pga. laber insektsaktivitet, og hadde absolutt ingenting med at jeg var en udugelig fluefisker.

 

Man fisker da ikke med streamer... :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man fisker ikke ørret med streamer, så enkelt er det  ;D

Syntes det står respekt av dette, og jeg er helt sikker på at om du hadde satt på en streamer, og fått fisk, så hadde du alikevel reist hjem med en dårligere følelse enn som så  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm. Dette lukter det svidd av :-\ Når ble du en ren tørrfluefisker? Ser gullhode står på topp 5 lista di. Når ble det forenelig ???

Du har nok blanket så det jomer etter og prøver etter beste evne å pynte på sannheten så du fremdeles kan prøve å holde på den arrogante stilen din som verdensmester. Aldri i livet om du hadde latt en kilosfisk få svømme i fred for nymfene dine hvis den ikke tok tørt. Du har jo nesten ikke fått en fisk over 500g i år. Du har feilet grundig, det er saken her. Nok en gang!!

;D ;D

 

Ps: det var smekkfullt av flyvemaur i helga og fisken vaket som bare faen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm. Dette lukter det svidd av :-\ Når ble du en ren tørrfluefisker? Ser gullhode står på topp 5 lista di. Når ble det forenelig ???

 

Jeg tror ikke helt du forsto budskapet, ruffolainen. Ingen bombe akkurat... :rolleyes:;D

 

Du har nok blanket så det jomer etter og prøver etter beste evne å pynte på sannheten så du fremdeles kan prøve å holde på den arrogante stilen din som verdensmester. Aldri i livet om du hadde latt en kilosfisk få svømme i fred for nymfene dine hvis den ikke tok tørt. Du har jo nesten ikke fått en fisk over 500g i år. Du har feilet grundig, det er saken her. Nok en gang!! ;D ;D

 

Opptil flere kilosfisk fikk svømme i fred for nymfene mine ;)

 

500 gram?!?? Vi snakker mer 250... :'( :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enden på visa ble at streameren fikk ligge tørt og trygt i boksen, og jeg gikk hjem som en litt småsnurt tørrfluefisker uten storfangst.

 

Man fisker da ikke med streamer... :rolleyes:

 

 

Som tørrfluepurist binder man da ikke streamere........Ei er de heller med på tur...........  ;) Glory, Glory  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...