Gå til innhold
  • Emner

• Dette er veldig bra! Prøve å tolke forholdene, og tenke som fisken. Og lykkes! Det er mye bedre enn å stå og blindfiske. Gratulerer med fint resultat!
    • Hadde en artig opplevelse som en relativt uerfaren fluefisker i går. Siden jeg ikke har noen jeg kjenner til å lære meg, så blir det med info fra her, og podcaster osv. For å så prøve og feile i felt. I går fikk jeg årets første ørret over minstemålet etter 6-7 bomturer. Dette var i et lite vann i nordmarka, med høy vannkvalitet (har marflo) men allikevel en god del torvkanter. Det var meget sporadiske vulgata klekkinger og noe mindre jeg ikke klarte å identifisere. Etter å ha fist litt rundt på torvkantene, studert de og tatt noen kast virket det litt dødt. Jeg har hørt at ørreten vil ha tilgang på mat, men også gjerne en mulighet til å søke trygghet/stikke av. Jeg tenkte da at siden det var langgrunt ved torvkantene, og fullt solskinn, at ørreten sikkert ikke gadd å komme hit med mindre det klekket som bare faen. "Ørreten er sikkert litt feig i dag" sa jeg til meg selv. Så jeg skimtet ei liten klippe (dyp) på andre siden av vannet, hvor det hang en bjørk ut i vannet og ga "cover". Jeg tenkte at der må det være fisk akkurat nå. Jeg gikk ned ved siden av klippen og kastet en vulgataimitasjon sidelengs under bjørka, hvor ørreten hogg på etter et par sekunder. Utrolig deilig å implementere informasjon fra internet, bruke hodet, og få resultater. Takk   Tok ikke bilde dessverre, orket ikke fiske frem mobilen. Fisken var 27cm og i god form.  
    • Er nok litt lite på den røde, den helblå er det lyset som lurer. har laget ulakert test surring med ring.  
    • Er de med CP litt ujevne i fargen? Fikk litt slike effekter, tror pga for få runder med CP eller gammel flask (vet ikke om sistenevnte kan ha noe å si).
    • Test ferdig. 2 surringer med samme tråd i de samme fargene som bildet over. Har brukt fargeforsegler ( colour presserver) på den venstre av de to med samme tråfarge. Størst forskjell ble det på den blå og på den røde. Den blåe lengst til venstre med fargeforsegler ble nesten helt lik som stangende som skal bygges. Holder en knapp på den.
  • 12 fra Fluedatabasen

1. High Viz Beetle
    2. La Fontaine sparkle pupa
    3. Elk Hair Emerger
    4. Dirty Yellow Minizonker - Kim J.U
    5. The Angelina
    6. Speykutling
    7. AURIVILLII SIMPLE NYMPH
    8. JC's Electric Caddis
    9. Tobis
    10. Sulphurvillii
    11. Deep-water chrimp