Gå til innhold

C&R


Hvorfor bedriver du C&R??  

123 stemmer

  1. 1. Hvorfor bedriver du C&R??

    • Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det
      9
    • Fordi jeg fisker i elver/vann der dette er en del av fiskereglene/eller nødvendig
      11
    • fordi jeg ikke spiser fisk
      3
    • fordi jeg ikke har samvittighet til og kakke
      3
    • bedriver ikke C&R
      4
    • Fordi jeg fisker for morroskyld og ikke trenger og ta med meg fisk hjem
      19
    • Bedriver c&r i de situasjonene det passer eller er påbudt, og kakker når jeg ellers vil
      85
    • Fordi jeg ikke kan velge bytte på samme måte som ved jakt da jeg ikke like lett kan avgjøre hvilke som bør leve videre før de er fanget.
      4


Anbefalte innlegg

Jeg får gjenta meg selv i denne debatten også. Fisker for å få meg en fiskemiddag som jeg ikke kan få kjøpt i butikken, men er fisken for liten til meg alene, så ut i med den igjen. Er fisken for stor til en middag for kona og meg, ja da er det ut i med den også. Ergo, fisk under 200 gram og over 500/600 gram får leve.

 

Men jeg respekterer andres mening, og i Renaelva har jeg ikke fisket, den passer ikke å fiske i for meg.

Dessuten, harr har jeg enda ikke sett i noen fiskeforretning.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg får gjenta meg selv i denne debatten også. Fisker for å få meg en fiskemiddag som jeg ikke kan få kjøpt i butikken, men er fisken for liten til meg alene, så ut i med den igjen. Er fisken for stor til en middag for kona og meg, ja da er det ut i med den også. Ergo, fisk under 200 gram og over 500/600 gram får leve.

 

Men jeg respekterer andres mening, og i Renaelva har jeg ikke fisket, den passer ikke å fiske i for meg.

Dessuten, harr har jeg enda ikke sett i noen fiskeforretning.

 

Magne Fjellstad.

 

Hvis det er mulig og tjene penger på og selge harr, da sitter jeg på en gullgruve ;);D

 

kanskje det hadde vært en ide 8)

 

EDIT: mange sier harren helst bør spises fersk, og eller er best fersk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens! C&R er nok et meget betent tema for mange i Norge og i Utlandet.

 

Etter at jeg var på verdenskonforansen for rekrasjonsfiske fikk jeg en del mer innsyn i hvordan man tenker. Samt en del informasjon for dere som ønsker å vite mer om C&R både teoretisk, praktisk og i forhold til dyrevernsperspektiv. jeg la en del info om det på denne linken. Rapporten som er nevnt her bør også leses. Fordi vi fiskere i Norge bør bygge et team som kan være med å å støtte opp mot dyrevernsorg. fordi de er flinkere til å ivareta seg selv og sin org.

 

Dette akn i seg selv få neggative konsikvenser for sportsfiske i Norge i fremtiden.  

 

http://ssw.no/forskning-utvikling

 

 

Spennende lesning dette morten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjenta meg selv i denne debatten også. Fisker for å få meg en fiskemiddag som jeg ikke kan få kjøpt i butikken, men er fisken for liten til meg alene, så ut i med den igjen. Er fisken for stor til en middag for kona og meg, ja da er det ut i med den også. Ergo, fisk under 200 gram og over 500/600 gram får leve.

 

Men jeg respekterer andres mening, og i Renaelva har jeg ikke fisket, den passer ikke å fiske i for meg.

Dessuten, harr har jeg enda ikke sett i noen fiskeforretning.

 

Magne Fjellstad.

 

Hvis det er mulig og tjene penger på og selge harr, da sitter jeg på en gullgruve ;);D

 

kanskje det hadde vært en ide 8)

 

EDIT: mange sier harren helst bør spises fersk, og eller er best fersk? :)

 

Hvis du prøver gravet harr, så kanskje du får deg en possetiv overraskelse...Men antar en bør være glad i å spise fisk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gjenta meg selv i denne debatten også. Fisker for å få meg en fiskemiddag som jeg ikke kan få kjøpt i butikken, men er fisken for liten til meg alene, så ut i med den igjen. Er fisken for stor til en middag for kona og meg, ja da er det ut i med den også. Ergo, fisk under 200 gram og over 500/600 gram får leve.

 

Men jeg respekterer andres mening, og i Renaelva har jeg ikke fisket, den passer ikke å fiske i for meg.

Dessuten, harr har jeg enda ikke sett i noen fiskeforretning.

 

Magne Fjellstad.

 

Hvis det er mulig og tjene penger på og selge harr, da sitter jeg på en gullgruve ;);D

 

kanskje det hadde vært en ide 8)

 

EDIT: mange sier harren helst bør spises fersk, og eller er best fersk? :)

 

Hvis du prøver gravet harr, så kanskje du får deg en possetiv overraskelse...Men antar en bør være glad i å spise fisk uansett.

 

det skulle ikke forundre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig og tjene penger på og selge harr, da sitter jeg på en gullgruve ;);D

kanskje det hadde vært en ide 8)

EDIT: mange sier harren helst bør spises fersk, og eller er best fersk? :)

 

He he, Tore, kanskje du skulle starte ny gesjeft langs GLågen - salg av fersk harr  ;D

 

 

 

Ellers så tror jeg Håvard er inne på noe vesentlig med fang & slipp- debatter: Folk er skinnuenige og snakker forbi hverandre.

For hvor mange er egentlig uenige i utsagnet: Det er greit at enkelte kakker fisk der bestanden tåler det, men ellers er det beste å bevare de beste gytefiskene for å bevare kvaliteten på fiskestammen også i framtiden. Jeg bare spør  :)

 

Selv kakker jeg svært lite/ ingenting, men har forståelse for at noen vil ta opp en enkelte matfisk. Enhver fornuft sier jo samtidig da at man ikke tar opp de gode gytefiskene. Og det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke skjønner at noen vil gjøre heller, hvis man tenker litt på langsiktig forvaltning oppi alt fisket sitt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Må være ærlig å si at jeg ikke fisker for matens skyld, det trenger jeg ikke å gjøre i våre dager.

Svarte at jeg ikke har samvittighet til å kakke og det er det nærmeste jeg kommer i forhold til alternativene.

Klarer ikke lenger å kakke en ørret bortsett fra når det er settefisk som aldri burde ha stått i elva........ selv det gjør litt vondt :rolleyes:

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvor mange er egentlig uenige i utsagnet: Det er greit at enkelte kakker fisk der bestanden tåler det, men ellers er det beste å bevare de beste gytefiskene for å bevare kvaliteten på fiskestammen også i framtiden. Jeg bare spør  :)

 

Amen!

 

Det er jo bortimot latterlig at det krangles i 3-4 forskjellige tråder om noe som de fleste er ganske så enige i essensen i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvor mange er egentlig uenige i utsagnet: Det er greit at enkelte kakker fisk der bestanden tåler det, men ellers er det beste å bevare de beste gytefiskene for å bevare kvaliteten på fiskestammen også i framtiden. Jeg bare spør  :)

 

Amen!

 

Det er jo bortimot latterlig at det krangles i 3-4 forskjellige tråder om noe som de fleste er ganske så enige i essensen i :)

 

Helt enig bjørn ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og rolig stemning i denne C&R tråden her da....fint att han som laget denne tråden satte litt grenser for hva han aksepterer...han er jo også ett veldig avslappet forhold til dette med C&R ser det ut som, så sikkert derfor, sånn er de fleste gudbrandsdølene vet jeg :):D8)

 

eller sånn er de fleste gudbrandsdøler jeg kjenner som fisker med flue mente jeg da selvfølgelig :);)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig og tjene penger på og selge harr, da sitter jeg på en gullgruve ;);D

kanskje det hadde vært en ide 8)

EDIT: mange sier harren helst bør spises fersk, og eller er best fersk? :)

 

He he, Tore, kanskje du skulle starte ny gesjeft langs GLågen - salg av fersk harr  ;D

 

 

 

 

 

 

Ja spørst det...hehe ;D

 

men er redd kilosprisen kommer til og være rimelig høy....da det ikke er bare bare og ta denne harren i g.lågen, krevende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fordi det er morsomt, ikke fordi jeg trenger mat. Derfor setter jeg stort sett fisk tilbake, men kakker fisk hvis jeg har lyst og det er lov og forsvarlig (eller nødvendig). Fluefiske har gitt meg muligheten til å praktisere fiske uten å må ta ut fisk - før jeg begynte med fluefiske så måtte jeg jo kakke fisken fordi det var stort sett umulig å få av kroket fisk i live.

 

Men må jo innrømme at foreløpig så har jeg ikke fått så mye fisk på flue at jeg har noen spesiell regel mtp dette egentlig :) De jeg har fått har jo også stort sett vært pannepinner uansett :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser masse ørret, laks, røye.. you name it!

Av og til fisker jeg nok til et digert familiegilde :)

Har ALDRI dårlig samvittighet!!

Det er LAAAAANGT flere vann hvor det fiskes for lite enn hvor det fiskes for mye....

Bruker man hodet kan man leve på ørret hele året hvis man vil!!

Heldigvis er jeg en djækel på å fillétere  ;D. Selv 100-grammere blir beinfrie. Sprøstekt smårørret og smårøye er fantastisk godt.

Ungene elsker slikt!

 

Spiser ofte oppdrettslaks og -regnbue. Disse er med rett håndtering minst like gode og anvendelige som villfisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro vi var noen racere til å ta stor fisk, slik som vi vektlegger c&r . . .

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg får omtrent ikke fisk, så ørreten har forsvinnende lite å frykte fra denne karen  ;D

 

Lars

 

Godt poeng!

 

Når jeg drar på "matauk" er det langt mellom halvkiloser.

Naturopplevelsen er den viktigste for min del, selv om det er grisemoro å lure gamlefar av og til.

Jeg gidder ikke å gå i gromvannene når jeg har annonsert ørretmiddag hjemme.

 

På langtur tar jeg den fisken jeg trenger til mat der og da.

Tror ikke jeg er en trussel for bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro vi var noen racere til å ta stor fisk, slik som vi vektlegger c&r . . .

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg får omtrent ikke fisk, så ørreten har forsvinnende lite å frykte fra denne karen  ;D

 

Lars

 

Haha, er vel bortimot det ærligste(og herligste) innlegget i alle disse C&R-trådene ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint med litt mer fokus på c&r hos de som virkelig tar mye stor fisk i løpet av en sesong, og de fisker gjerne ikke med flue.

Men, for alt jeg vet driver mange av disse gutta med kultivering på annet vis, så jeg har ikke noe grunnlag for å henge dem ut  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint med litt mer fokus på c&r hos de som virkelig tar mye stor fisk i løpet av en sesong, og de fisker gjerne ikke med flue.

Men, for alt jeg vet driver mange av disse gutta med kultivering på annet vis, så jeg har ikke noe grunnlag for å henge dem ut  ;)

 

Lars

 

tja...hehe...snuset litt på ett annet forum der disse gutta driver...har tilogmed laget en C&R tråd hvor jeg stiller en rekke spm...hmm...vel der er det ikke mye fart skal jeg si deg... ;D

 

ellers har jeg sjekket ut fisketur trådene...det er rett og slett horribelt for en fluefisker og se på :o

 

hehe

 

EDIT: nå er c&rdebatten som smått igang blandt meitefiskerne og dorgerne...

 

fluefiskerne får noe hets:

 

Grunnen til at fluefiskere er mer frempå angående C&R er at disse er snobbete jentemenn med knekk i lanken og angst for skitt under neglene. Blod - æææsj ekkeeeeeelt!

De bruker ikke agn av samme grunn, og den beste fisketuren er den uten fisk, uten slim eller saltvann på lankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint med litt mer fokus på c&r hos de som virkelig tar mye stor fisk i løpet av en sesong, og de fisker gjerne ikke med flue.

Men, for alt jeg vet driver mange av disse gutta med kultivering på annet vis, så jeg har ikke noe grunnlag for å henge dem ut  ;)

 

Lars

 

tja...hehe...snuset litt på ett annet forum der disse gutta driver...har tilogmed laget en C&R tråd hvor jeg stiller en rekke spm...hmm...vel der er det ikke mye fart skal jeg si deg... ;D

 

ellers har jeg sjekket ut fisketur trådene...det er rett og slett horribelt for en fluefisker og se på :o

 

hehe

 

EDIT: nå er c&rdebatten som smått igang blandt meitefiskerne og dorgerne...

 

fluefiskerne får noe hets:

 

Grunnen til at fluefiskere er mer frempå angående C&R er at disse er snobbete jentemenn med knekk i lanken og angst for skitt under neglene. Blod - æææsj ekkeeeeeelt!

De bruker ikke agn av samme grunn, og den beste fisketuren er den uten fisk, uten slim eller saltvann på lankene.

 

 

Enda en grunn til og syns at enkelte fluefiskere føler seg litt bedre enn andre fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint med litt mer fokus på c&r hos de som virkelig tar mye stor fisk i løpet av en sesong, og de fisker gjerne ikke med flue.

Men, for alt jeg vet driver mange av disse gutta med kultivering på annet vis, så jeg har ikke noe grunnlag for å henge dem ut  ;)

 

Lars

 

tja...hehe...snuset litt på ett annet forum der disse gutta driver...har tilogmed laget en C&R tråd hvor jeg stiller en rekke spm...hmm...vel der er det ikke mye fart skal jeg si deg... ;D

 

ellers har jeg sjekket ut fisketur trådene...det er rett og slett horribelt for en fluefisker og se på :o

 

hehe

 

EDIT: nå er c&rdebatten som smått igang blandt meitefiskerne og dorgerne...

 

fluefiskerne får noe hets:

 

Grunnen til at fluefiskere er mer frempå angående C&R er at disse er snobbete jentemenn med knekk i lanken og angst for skitt under neglene. Blod - æææsj ekkeeeeeelt!

De bruker ikke agn av samme grunn, og den beste fisketuren er den uten fisk, uten slim eller saltvann på lankene.

 

 

Enda en grunn til og syns at enkelte fluefiskere føler seg litt bedre enn andre fiskere.

 

SELVFØLGELIG er vi det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...