Gå til innhold

Gamle vektskalaer


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Fikk ikke sove i natt. Ble derfor liggende å lese i noe ørretlitteratur. Rapporter og historier fra gammelt er jo alltid spennende, men jeg støter hele tiden på ordet "merker", eks. ørreten var 3 merker.

 

Er merke knyttet til lengde eller vekt? Noen som vet og som kan fortelle meg hva et merke er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh. Da fant jeg det. 1 merke tilsvarer 0,2494 kg. Dette er skikkelig retro. Fisker du med bambus bør du også oppgi fiskevekt i merker ;D

 

Vektsystemet heter Ole Rømers system og ble brukt fra 1683 til 1887. Forøvrig tilsvarer 1 pund 2 merker, dvs. 0,4984 kg.

 

God morgen!

 

Det bør presiseres at du her snakker om skålpund som ble brukt i Norge før 1875, og ikke det internasjonale pund som er 0,45359237 kg.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Pund_(masseenhet)

 

Mvh Sjur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh. Da fant jeg det. 1 merke tilsvarer 0,2494 kg. Dette er skikkelig retro. Fisker du med bambus bør du også oppgi fiskevekt i merker ;D

 

Vektsystemet heter Ole Rømers system og ble brukt fra 1683 til 1887. Forøvrig tilsvarer 1 pund 2 merker, dvs. 0,4984 kg.

1 merke  tror jeg heter 1 mark(flertall merker). :)

Asbjørnsen bruker merker som vekt når han forteller fra sine turer i Nordmarka,bla en historie om fisk på flere merker fra Bjørnesjøhelvete,hvordan han kom seg fram der lurer jeg fremdeles på,må ha blitt rimelig våt. ;) .De store fiskene sto vel igjen i kulpene etter tømmerfløtinga,heter ikke Helvete uten grunn!!

Han tok forøvrig mye fin fisk i Nordmarka,men det var jo litt mer jomfruelig for en fluefisker den gang. :)

Og fisken;ble sikkert stekt i noen potter rømme og en halv mark smør. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dette er da i bruk ennå i flere miljøer......hører det iallefall et par ganger om året.....og vi som fisker med splitcane burde konsekent bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjøsa snakker man også i gamle termer: Punding men det tilsvarer vel rundt 6 kg  :rolleyes:

Har tatt et par ørret- pundinger på fluestang, og det var morsomt å smake på ordet  ;D

 

Sakset:

"Punding" er fremdeles et begrep blant storørretfiskerne, og dette refererer seg til at fisken er minst 6 kg tung, dvs. det som tilsvarer et bismerpund som fisken ble målt i tidligere (5,977 kg). Det gikk 24 merker i et bismerpund, og en "mark"-fisk var derfor ca. 1/4 kg. Også "markfisk" er et høyst oppegående begrep blant fiskerne den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da i bruk ennå i flere miljøer......hører det iallefall et par ganger om året.....og vi som fisker med splitcane burde konsekent bruke det!

Ja har og hørt det noen ganger. En eldre kar tipset oss en gang om et vann oppe i rauland hvor fisken var fra "marka" og oppover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjøsa snakker man også i gamle termer: Punding men det tilsvarer vel rundt 6 kg  :rolleyes:

Har tatt et par ørret- pundinger på fluestang, og det var morsomt å smake på ordet  ;D

 

Sakset:

"Punding" er fremdeles et begrep blant storørretfiskerne, og dette refererer seg til at fisken er minst 6 kg tung, dvs. det som tilsvarer et bismerpund som fisken ble målt i tidligere (5,977 kg). Det gikk 24 merker i et bismerpund, og en "mark"-fisk var derfor ca. 1/4 kg. Også "markfisk" er et høyst oppegående begrep blant fiskerne den dag i dag.

 

Imponerende Andrè,er vel ikke så mange som har tatt sånn fisk på flue,fisket noen år i Randselva men hørte aldri det utrykket der.

Også at"markfisk"ikke er en betegnelse på agnet ;),men en "kvartkilos"som vi kalte det.

 

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh. Da fant jeg det. 1 merke tilsvarer 0,2494 kg. Dette er skikkelig retro. Fisker du med bambus bør du også oppgi fiskevekt i merker ;D

 

Vektsystemet heter Ole Rømers system og ble brukt fra 1683 til 1887. Forøvrig tilsvarer 1 pund 2 merker, dvs. 0,4984 kg.

 

Bestemor brukte å si at jeg måtte ta med en mark kaffe fra butikken (nordnorge). Hadde overhodet ingen peiling på hva hun snakket om, jeg endte bestandig opp med en vanlig pose og det så ut til å være riktig siden hun aldri klagde. Den er vel 250 gram eller noe...

 

Men jeg vet at før jeg fikk lov til å gå på butikken alene der ute hun bodde, så hadde de sånn gammeldags kaffebønne-mose-maskin (ja, hva heter det da). Det luktet bestandig kjempegodt i butikken, og da brukte man kanskje andre måleenheten mark når man fylte oppi bønner....

 

Jeg klarer forresten aldri å gå forbi disse nye maskinene som noen butikker har nå uten å grinde litt kaffe (eller hva det heter) :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker er jo en klassiker, fiskegjengen har benyttet måleenheten i flere seonger på gøy. Kom aldri over 6 merker i sommer :'(, men det var god stemning oppe i dalen da det kom melding fra Lars, på at han hadde fått en aure på  11 merker på tørrflue :o :o

 

Er vel en klasisk oppskrift om alle har hørt sunget i barndommen som går no slik " og fire merker smør" osv.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh. Da fant jeg det. 1 merke tilsvarer 0,2494 kg. Dette er skikkelig retro. Fisker du med bambus bør du også oppgi fiskevekt i merker ;D

 

Vektsystemet heter Ole Rømers system og ble brukt fra 1683 til 1887. Forøvrig tilsvarer 1 pund 2 merker, dvs. 0,4984 kg.

 

Brukte man splitcane i 1887?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra ca 1850

 

Du har nok rett i det Staffan. Men på den tiden var nok greenheart og andre tresorter mer i bruk. Kelson skriver at Greenheart, Cane, Blue Mahoe og Washaba var de viktigste materialene stenger bygdes av. Kelson skriver videre at Blue Mahoe gav de letteste stengene, men hadde en tendens med å knekke uten særlig forvarsel. Han nevner også stenger med blanding av cane og ask, men disse var visstnok noe av det dårligste man kunne få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

The first four strip split cane rod was made by one Samuel Phillippe, in Easton, Pennsylvania in 1845. Phillipe built his first six strip split cane rods in either 1848 or 1849. The new design was clearly so superior that by the mid-1870's, six-strip split-cane manufacture was in common use for quality rod building in the United States. British fishermen had to wait rather longer, the first hexagonal rods being marketed in the UK by Allcocks as late as 1879. In 1883, Hardy's and Farlow's exhibited six-strip split cane rods at the International Fisheries Exhibition. The reason that split cane took so long become popular in Britain was that a large percentage of the early American exports were of extremely poor quality, which earned the material an undeservedly bad name. It wasn't until the British tackle makers began to make their own hexagonal split cane rods that greenheart began to lose its place in the hearts of British fishermen, but by then the Americans had seized the lead in rod design, and the man who led the Americans was Hiram L. Leonard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fra ca 1850

Oppfunnet av Splitcain Pettersen.

Men Staffan! Mark og merker begynte jo ennå før. Sansynligvis i forbindelse med markfiske ;D ;D

Når jeg var guttonge, og leste gammel litteratur, dukket merker opp. Vi syntes det var drittøft og begynte å benytte det selv. Den gangen var fisken vi tok gjerne mindre og det var ofte morsommer å ta fisk på 1 og to merker enn kvart og halvkiloen... Rart med det! Når fiskene begynte å passere kiloen, var det mye tøffere med kilo ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...