Gå til innhold

storfiskforhold


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Nå var det alt for my "dustetråder" om utstyr her ;D. Nå må det diskuteres om når storfisken biter.

 

Det jeg tenker på, er hvilke forhold var det da du tok din drømmefiske. Har tenkt en del på dette i høst og kommet frem til en slags konklusjon.

 

Bakgrunnen for min konklusjon er en rekke opplevelser, men har tatt frem en historien for å underbygge dette. Den største fisken jeg har fått i Norge tok jeg for ca. 6 år siden på østlandet. Forholdene var perfekte, stabilt vindstille i 14 dager. den regulerte elva hadde tilsvarende stabil vannstand i samme  periode, og de daglige regnbygene satte i gang den daglige døgnflueklekkingen, som førte til den daglige vakeperioden. Vi kom frem til elven som vi besøkte for første gang, og fanget i løpet av 3 dager flere fantastiske fisker, og så mange fler.

 

De påfølgende 6 årene har jeg besøkt det samme strekke med elv, og har ikke sett i snurten av storfisk på de samme stedene. ??? Hva hadde skjedd?

Elva var den samme, kulpene var de samme, fiskene kan ikke vandre til noe vann, hverken oppstrøms eller nedstrøms. Hva var forskjellen?

 

Den eneste jeg kan sette fingeren på, er de stabile forholdene vi hadde hatt det gyldne året. Jo mer jeg har tenkt på dette jo flere brikker har falt på plass i forhold til andre elver og vann jeg har fisket opp igjennom årene. Virker for meg som om de store fiskene trenger stabile forhold med tilgang på føde i overflaten over tid, før de stikker hodet opp fra bunnen, og søker standplassene der de vaker.  

 

Må påpeke at mine erfaringer er fra Østlandet.

 

Noen andre som har tilsvarende opplevelser?

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor må fisken være i denne diskusjonen? Så endel fisk på 2 +/- som vaket under ganske varierende forhold og sparsommelige klekkinger i sommer. Var en i Rena som nesten var oppe uansett, bare det klekte littegrann, men ingen som fikk den til å ta. (men sykt hvor deilig det var å stå å se på niesevakene den hadde;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor må fisken være i denne diskusjonen? Så endel fisk på 2 +/- som vaket under ganske varierende forhold og sparsommelige klekkinger i sommer. Var en i Rena som nesten var oppe uansett, bare det klekte littegrann, men ingen som fikk den til å ta. (men sykt hvor deilig det var å stå å se på niesevakene den hadde;D)

 

Må være på størrelse med denne ;) Tenker på de fisken som normalt ikke vaker i elva der du fisker til vanlig. Kan forsåvidt være en kilosfiske, alt avhengi av vassdraget. I rena er det vel fort 3-4 kilosen vi snakker om, uten at jeg vet hva som fins der. :)

 

[attachimg=1]

 

Gisle

post-2382-1394986893841_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største fisk på flue i g.lågen (2,2kg) tok jeg når vannet har steget og byttefisken begynner og vandre oppover ifra losna , da følger som regel de store gutta etter. Dette er når når ottaelva kommer.

 

Det er da man har sjansen til og ta disse når de jager byttefisken som går langs land oppoover lågen.

 

Skulle ønske jeg kunne komme med en solskinnhistorie med stor ørret på tørt i g.lågen men ;D

 

Fin tråd gisle :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken er tatt for ca 6 år siden, er litt usikker på årstallet. Lånte håven til kompisen, den knelte godt ja....

 

Når du så den store fisken Oddbjørn, hadde forholdene dagene i forkant vært gode? eller var det kun den dagen med mye mat som lurte fiske opp i overflaten?

Dette variere sikkert fra elv til elv, men min påstand er at det må være bra forhold over tid for å få opp de største fiskene i elva til å vake. Enten den er 1 kilo eller 4.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av juli. Så den to dager på rad. Vet ikke om den hadde vært oppe dagene før, men hadde vært bra klekking av vårfluer en god stund selv om været ikke hadde vært helt det beste. Var på samme plassen under døgnflueklekking tidliggere på sesongen, men da var det ikke et vak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virkelig store fiskene (2-5 kilo) jeg har sett har vært ved ekstremt høy vannstand under tidlig fiske. Sjeldent disse vaker da, men spise gjør dem iallefall ;D Klarte jo miste en på 4+ på nymfe. Så på en i sommer på rundt 2 kilo, denne vakte uansett bare det klekket bittelitt. Det var også ved høy vannstand grunnet mye smeltevann. Fikk den til å ta 4 ganger iløpet av en uke, men en gang røyk den, to ganger slapp den og en gang var det tilslaget det stod på :P Høy vannstand tidlig i sesongen før all småfisken går på elven er storfiskforhold for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogsvann hvor jeg fisker mye skal det helst være passe varmt, lite vind og vanntemperatur mellom 15 og 17 i tiden 5 til 15 juni.

Da snakker vi! og hvor ofte er det slik... alt for skjelden... >:( Ofte blir det for fort varmt og vulgataen gåår for fort unna. Så er det for mye vind og insektene sitter svært lite på vannet... og spinnerfallene blir ikke jevne nok.. Det er svaret på vulgataen, stokkmauren kommer også hvis dette stemmer. Og så til clouet, det er dette som skal til for de store ja, de vanlige på opptil 1,5 de vaker litt oftere. De på over 2 skal ha det mer stabilt. Ellers så virker det som de heller koser seg på bunnen med småfisk.. Der jeg bor er det de 10 dagene som gjelder, de kan nok komme opp noe seinere også, men de gidder ikke å vake på vulgata så veldig mye mer enn ei uke maks. Da er de lei tomme kalorier...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Virker for meg som om de store fiskene trenger stabile forhold med tilgang på føde i overflaten over tid, før de stikker hodet opp fra bunnen, og søker standplassene der de vaker.  

 

 

Helt enig, de er jo "kostnadseffektive" disse luringene. Har ihvertfall mange eksempler på at ustabile forhold gir dårlig fiske. Fisker endel i Hallingdalselva, hvor de ofte kjører elva opp og ned en halvmeter et par ganger i døgnet, det gjør det vanskelig å komme i kontakt med stor fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til lokale tider og gunstige forhold,lagde vi et utrykk:"Idet fotolyset blir vekk...."  ;)(Dengang det var asa som gjaldt. :) )

 

Selv tenker jeg på stor ørret som en katt;meget godt nattsyn,og de store rører ofte ikke på seg før mørkets frembrudd,da siger de inn på grunnere vann,gjerne for å jakte småfisk(som de kanskje ikke trenger så mange av),men de er kanskje ikke spesielt selektive under jakten og gaper nok over det meste,også en mørk nymfe/vårfluepuppe.

Har tatt mange fine fisk"i beste sendetid" ;)

 

Rune: Drømmen er fremdeles og få en 1,9 kilos på myggpuppe/buzzer ;D ,på 3 meters dybde........

 

Willy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn for at fisken blir så stor. Den må ha mye av et eller annet slags mat over en lengre periode. Det være seg fisk, snegler eller krepsdyr.

Det er ikke mange vassdrag som huser slik fisk pga av flotte døgnfluer vi kan det latinske navnet på.

 

Jeg regner derfor med at du mener at slik stor fisk er oppe på overflaten og beiter Gisle. De gangene jeg selv har hatt flaks da, så har jeg den samme erfaringen som du. Relativt tette klekkinger over tid, som fisken har blitt klar over og giddet å begynne å beite på. Deretter er det å vente og vente og vente til rett anledning byr seg (når den gjør det er det driter man seg sansynligvis ;))

 

Ellers tipper jeg også at man kan oppleve i enkelte vassdrag på østlandet at man kan dumpe borti "større fisk en normalt" pga at de var kommet vandrende. Det vil si at man er på rett sted til rett tid. Det opplevde jeg og min kompis i Mistra for noen år siden. En preiode av året da de normalt ikke skulle vært akkurat der. Mange store fisker som beitet i små bakevjer under trærne i et lite område. Dette var av den typen du kaller stor fisk. Vi skremte nok de fleste (kategorien drite seg ut), men var tålmodig nok til å få en hver. Jeg har besøkt samme området mange ganger senere, også på samme tidspunkt. Men har ikke sett snurten av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at store fisker flytter på seg i forbindelse overflate aktivitet er en spennede de sak Bjørnar. Har flere steder der det under normale forhold ikke står noe særlig fisk, før det har vært stabile klekkinger over tid. Plutselig kommer de store frem fra dypet. Og det er nok som du er innepå Bjørnar, det er ikke døgnfluer de har blitt fete av ;D

 

En annen festlig observasjon jeg har gjort vedrørende storfisk er fra strekket du viste litt film fra på foredraget ditt forleden Bjørnar. Ved solide klekkinger av ignita slutter ofte fiske å vake i området der klekkingene er som tyngst. 250 m oppstrøms for båthuset ;) Lengre ned i elva der det klekker mindre døgnere, der er fisken godt fornøyd med de nyklekte døgnfluene som ikke klarer og komme seg på vingene. En liten nordlig bris så er det hele perfekt. Fiskene blir stående og beite på heftig på duns, mens i området der klekkingen er størst står de bare og spise nymfer. Fått flere fine ved og vite om dette "trikset"

 

Har du vært ute for det samme der oppe Bjørnar?

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle... Har faktisk tenkt endel på det der. Jeg har også misstanke om at det der er matfat deluxepå bunnen. Under ekstremt lite vann der en gang, observerte jeg både fisk og ekstreme mengder snegler på bunen der ute. De anser jeg da for umulig. Ellers vet jeg at det bor stor fisk nokså mye lengre oppe i lange perioder. Kansje det er disse som kommer ned der det er roligst?? Vet ikke. Vi får ta et par dager og observere og forske litt en gang ;) ;) Uansett! I år var et svart år der :( Håper det ikke er over kneika en periode. Mye sultent folk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sneglene og det generelle næringsnivået som er ekstremt bra, som gir de store fiskene. men som du er inne på det blir myrda mye fisk der ut over sommeren.

 

Hadde 1 dag der i år med stor fisk oppe. fikk 1 på 1,5 og fiska på en som var rundt 2,5 men den var helt umulige, du vet jo hvordan de er der, vade forsiktig ut for å komme i posisjon, et luftkast 10 meter fra den vakende fisken, og den flytter seg 100 meter nedstrøms..... :P Men uansett hvor vanskelig der er der så må jeg nok en tur innom til neste år også ;D

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sa Gisle er Mine erfaringer også at storfisk spesielt i elver trenger gode stabile forhold over tid med hensyn til vannstand og Vindforhold. Men jeg synes ikke nødvendigvis at store klekkinger er en forutsetning for stor fisk. Hadde drømmefiske i Norge i år der det vaket fisk på 3kg+ på relativt lite klekkinger. Virket som de store fiskene var i vakemodus i disse dagene, selv på små klekkinger. Merkelig egentlig men det gjentok seg gang på gang. Vi var 2 pers som fikk tilsammen 4 fisk over 3kg alle på tørt på 5 dager. Hadde flere sjanser og. Alt stemte! 

 

Vannstanden var meget stabil, endret seg nesten ikke 1 cm de dagene. I tillegg var det helt riktig vannstand. En annen ting er at de to første dagene var det sol, vindstille og ekstremt varmt. Jeg tror også at varme soldager kan gjøre at temperaturen i elva stiger litt. Som jeg tror kan få stor fisk i elva i mer aktivitet. (Kommer sikkert helt an på hva tempen var fra før, når i sesongen etc.) 

 

Etter mine erfaringer er ikke alltid regn best! Synes faktisk ganske ofte sol og vindstille kan være meget gode forhold for stor fisk, selv om det ikke alltid blir de største vakorgiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer er ikke alltid regn best! Synes faktisk ganske ofte sol og vindstille kan være meget gode forhold for stor fisk, selv om det ikke alltid blir de største vakorgiene.

Tiltredes. I N-N er det såpass mye drittvær at det gjerne blir meget godt fiske når lavtrykkene endelig gir seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine erfaringer er ikke alltid regn best! Synes faktisk ganske ofte sol og vindstille kan være meget gode forhold for stor fisk, selv om det ikke alltid blir de største vakorgiene.

Tiltredes. I N-N er det såpass mye drittvær at det gjerne blir meget godt fiske når lavtrykkene endelig gir seg...

Fra dritvær til toppforhold er gull på fjellet. Men da skjer det fort.

Utrolig hvor lønnsomt det kan være å bare ligge å vente på været i stedet for å kjase seg ut når det ikke skjer noe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...