Gå til innhold

Edelt fluefiske


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Tidligere så var det pengene som avgjorde om en kunne fiske med flue, i dag er det lysten som bestemmer.

Har ikke hørt om laksefiskere som benytter mer enn 1 flue på fortommen. Er de edlere, hva nå edelt er, enn fluefiskere som benytter flere fluer på samme fortom?

Markfiskere benytter 1 krok ev. med søkke, mens nymfefiskere ofte benytter flere kroker med søkke/bly/kobber/kulehode. Fiske er som regel likt. Kort snøre rett ned fra stangtuppen med krokene nære bunn. Vi vet at mark stinker men er markfiskeren mer edel enn kortlinefiskeren, som er et finere ord enn å duppe fluene rett ned for stangtuppen.

Streamer og sluk gjør samme nytten, imitere bla. småfisk. På fjellet benytter jeg selv sluk da fisken er langt utpå mens jeg benytter streamer da fisken jager langs land, da spesielt om kvelden.

Her synes jeg dette blir like edelt, mens streamer fiske langs land mer edelt enn wobler.

En flue på fortommen som fisker etter vakende fisk det er edelt, spesielt hvis en fisker fra land.

Har ikke tatt stilling til om det er edelt å fiske nedstrøms. Er det noen som har meninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

tror nok det er reglene i lakseelvene som hindrer bruk av flere kroker på fortommen.

ellers så er det flere elver i ex-jugoslavia, der det er forbudt med mer enn én flue (noen steder er det også grenser for hvor tunge nymfene kan være) på fortommen.

også tror jeg at markfiske og nymfefiske med 2-3 fluer kan ikke sammenlignes. da markfiskere rett og slett venter altfor lenge med mothogg, noe som videre fører til mange krokinger langt ned i fiskens munn = mer skade, fisk som må kakkes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Edelt' er et ord jeg aldri bruker. Spesielt ikke om fluefiske. Da kan man fort bli stemplet som hovmodig, og kanskje med rette?  ;)

'Givende' er mer interessant. I det så ligger det at jeg velger de metodene som gir meg noe. Gjerne i form av interessante utfordringer og opplevelser. Markfiske har derfor aldri vært på mitt reportoar. Selv ikke som liten guttepjokk. Men jeg ser ikke ned på markfiskere av den grunn. De finner glede i det de gjør, og jeg i mitt.

At nymfefiske ligner markfiske vitner om... uvitenhet  ;). Der har du mye å lære tror jeg, hehe.

Tørrfluefiske er artig, og helt klart en av favorittene mine. Men det er mange situasjoner der det er mer entomologisk riktig å bruke nymfe. Og i tillegg er det, synes jeg, mer utfordrende. Ergo mer givende.

Skrått nedstrøms med streamer gir meg sjeldent noe. Det hender jeg gjør det, men da fordi ikke noe annet virket  ;D. Laksefiske er også derfor ikke så interessant for meg. I tillegg til et par andre punkter (gjesp, kjedelig...)

Streamer i vann og sjø er veldig naturlig for meg, og derfor givende. Lange kast med varierende inntrekk. Ihvertfall hvis det skjer noe  :D.

Men en generell diskusjon som antyder at det ene er mer "edelt" enn det andre tar jeg avstand fra. Fluefiske har blitt kalt "The Quiet Sport". Ofte har jeg tenkt at det navnet oppsto i hodet til en slukfisker, og at det er ment som en oppfordring...  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I laksefiske er det i noen elver ikke lov med mer enn en flue, mens det i de fleste elver kan brukes opptil 3 fluer, men maks 3 kroker. Mange som fisker med flue og dupp som bruker 2 fluer. Fluefiskere bruker sjeldent to fluer og dette har nok mest å gjøre med at det hekter seg fortere (under laksefiske kaster man generelt lengre enn ved nymfefiske samtidig som det stort sett blåser) samt at den ekstra flua kan henge seg opp ved kjøring av fisk. Er nok også et moment at mange synes at opphengsflue ikke er like sportslig under laksefiske.

Hva som er mest edelt synes jeg folk skal bestemme selv. Om man fisker på en sportslig måte og ikke for mataukets sin skyld kan markfiske være like edelt som fluefiske. Når man fisker nymfe med 3 fluer er det andre ting enn ren lengde som teller på kastinga, selv om man ikke skal kaste så langt krever det faktisk en viss teknikk for å presentere fluene nøyaktig dit man vil på rett måte. Noen synes tørrfluefiske er det edleste fordi det er det de har funnet morsomst, det trenger ikke bety at en annen form for fiske kan være edlere for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nymfefiske ligner markfiske vitner om... uvitenhet  ;). Der har du mye å lære tror jeg, hehe.

Når man sier det slik tror jeg også man har mye å lære om markfiske.

Ja, det kan nok stemme. For jeg kan for eksempel ikke se noen likhet mellom et oppstrøms kast på 10-15 meter, hvor lina utgjør kastevekten, hvor presentasjon er vesentlig og hvor man må mende frenetisk for å unngå drag. Mulig det har skjedd store ting på markfronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nymfefiske ligner markfiske vitner om... uvitenhet  ;). Der har du mye å lære tror jeg, hehe.

Når man sier det slik tror jeg også man har mye å lære om markfiske.

Ja, det kan nok stemme. For jeg kan for eksempel ikke se noen likhet mellom et oppstrøms kast på 10-15 meter, hvor lina utgjør kastevekten, hvor presentasjon er vesentlig og hvor man må mende frenetisk for å unngå drag. Mulig det har skjedd store ting på markfronten...

Ergo... Nymfefiske er en tungvin måte å meite på  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hans jr.

Ikke hør på tmags og Pål A. De er rabiate og må fiske med flue hele tiden. Etthvert forsøk på en elevert betraktning av får fantastiske sport blir dratt ned i sumpa med trivielle betraktninger av typen "alle må få gjøre som de vil", "fluefiske kan være rock'n'roll osv." Historieløst selvsagt og nymotens fortolkning av en fluefiskekultur som går mange hundre år tilbake. Deres betraktninger av fluefiske er på linje med å kalle "Mot i brøstet" for teater. Mye av den formen for fluefiske de gutta bedriver er ikke fluefiske i ordets rette forstand, men eksperimenter med ny teknologi og nye metoder i det kommersielles tjeneste. Og skulle du forsatt være i tvil om hva jeg mener: Nedstrøms fluefiske og garnfiske er to sider av samme sak.  ;);D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg tror jeg skulle hatt rimelig dårlig selvtillit om jeg skulle begynne å se på fluefiske mitt som "mer edelt" enn noe annet, eller enda værre: Den delen av fluefiske som akkurat jeg bedriver som mer "edelt" enn det noen andre fluefiskere driver med  ;D

Så kan man gjerne like den ene formen bedre enn den andre, og til og med avstå å gjøre noe annet enn akkurat f.eks. tørrfluefiske, og det må jo være greit. Men å ta steget herfra til å snakke om edelt/ ikke edelt synes jeg blir skivebom. Og å snakke om en elevert diskusjon i denne sammenhengen, blir det minst eleverte av det hele synes nå jeg  :rolleyes:  :)

Nei, hopp ned av den høye hesten, for den er ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også tror jeg at markfiske og nymfefiske med 2-3 fluer kan ikke sammenlignes. da markfiskere rett og slett venter altfor lenge med mothogg, noe som videre fører til mange krokinger langt ned i fiskens munn = mer skade, fisk som må kakkes ;)

Er så enig i det du sier  ;)

Edelt = av fin rase, godt slag; odlet; ren, fin edle hester / edle metaller særlig gull, sølv og platina / edle ansiktstrekk

 2 nobel, storsinnet et e-t menneske / e- og oppofrende

Da blir svaret mitt: Fiske med gullhoder, sølvhoder er det mest edleste av det du lurer på.... sammen med slukfiskeren selvføgelig omhan bruker sluker i disse fargene!!

Storsinnet må da være han som fisker med begge disse metodene!  ;)

EDIT: tror også edelt har noe med kongelighet og gjøre...så når det gjelder laksefiske så er det vel Kong Harald det da som går under den kategorien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Til Hans jr.

Ikke hør på tmags og Pål A. De er rabiate og må fiske med flue hele tiden. Etthvert forsøk på en elevert betraktning av får fantastiske sport blir dratt ned i sumpa med trivielle betraktninger av typen "alle må få gjøre som de vil", "fluefiske kan være rock'n'roll osv." Historieløst selvsagt og nymotens fortolkning av en fluefiskekultur som går mange hundre år tilbake. Deres betraktninger av fluefiske er på linje med å kalle "Mot i brøstet" for teater. Mye av den formen for fluefiske de gutta bedriver er ikke fluefiske i ordets rette forstand, men eksperimenter med ny teknologi og nye metoder i det kommersielles tjeneste. Og skulle du forsatt være i tvil om hva jeg mener: Nedstrøms fluefiske og garnfiske er to sider av samme sak.  ;);D  

HæHæ fluefiskere i ateist klassen ?! Er det det du kaller oss :)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen sport enn fluefisket kan med rette kalles the sport of kings.

En ekte fluefisker drikker fransk boblevann, skiter marmor og spiller golf på mandag, polo på tirsdag, tennis på torsdag, bridge når det måtte passe. Resten av tiden planlegger han nye fisketurer. Ja hvis han da blir tvunget i noe sosialt lag for å skyte noen duer hos naboen. Eller må ligge med den nye tjenestepiken.

Med dette i bakhodet, ser jeg ned på gutta med blekk og orm.

Ja faktisk så klarer jeg ikke å prate med dem engang.

Bønder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som fisker av andre årsaker enn glede eller arbeid har virkelig misforstått spør du meg. Det er klart det finnes fluefiskere som føler at de får tilfredsstillt behov for status gjennom hobbyen sin. Men jeg syns slukfiskere er minst like gode til å stereotype som fluefiskere. Selv har jeg fisket mye både med sluk og flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansjr,

Du skriver at "kortlinefiske" er en finere måte å beskrive at man fisker tunge fluer rett under stangtuppen :D

Artig mistforståelse :)

Selvsagt er det edle/vakre/deilige/rekreasjonsmessige fisket det som gir en følelse av å ha litt kontroll på forhold som råder og egen kropp og sinnsstemning.

Eneten det er tørt eller med vått.

Laksefiske driver jeg ikke, ei heller doble eller treble kroker brukes.

Synest det er passe "edelt" å repsektere andres fiskemetoder og innfallsvinkler.

Kunne aldri falle meg inn å kalle en som kun fisker tørrflue for latsabb.

tørrfluefiske er kjekt det også....

Men de som jeg ser mest opp til som "edle" fiskere, er markfiskeren som fisker fridrift uten dupp....og all verdens fenomenalt dyktige meitefiskere...de har masse duppeditter å holde styr på de :)

Og de fisker på den vanskeligste fisken.

Men finnes det noe mer edelt enn annet? Neppe, innefor alle former har vi mennesker som utfører saker på en mer edel måte, men ikke selve fiskemetoden generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hans jr.

Ikke hør på tmags og Pål A. De er rabiate og må fiske med flue hele tiden. Etthvert forsøk på en elevert betraktning av får fantastiske sport blir dratt ned i sumpa med trivielle betraktninger av typen "alle må få gjøre som de vil", "fluefiske kan være rock'n'roll osv." Historieløst selvsagt og nymotens fortolkning av en fluefiskekultur som går mange hundre år tilbake. Deres betraktninger av fluefiske er på linje med å kalle "Mot i brøstet" for teater. Mye av den formen for fluefiske de gutta bedriver er ikke fluefiske i ordets rette forstand, men eksperimenter med ny teknologi og nye metoder i det kommersielles tjeneste. Og skulle du forsatt være i tvil om hva jeg mener: Nedstrøms fluefiske og garnfiske er to sider av samme sak.  ;);D  

Selvmotsigende JB...  ;)

Det hele startet med nedstrøms våtfluefiske. Er man "edel" fluefisker hvis man sidestiller denne opprinnelsen med garnfiske? Burde nesten vært ekskludert... :o;)

Fluefiske ER det man gjør det til. Noen velger å stagnere på trinn 2: Tørrfluefiske, og tror man har funnet veien, sannheten og livet. Tørrfluefiskerne samler seg i kultlignende bevegelser, og dyrker personer, levende og døde samt gjenstander. Nesten synd at en så fin fiskemetode "besudles" på denne måten. For jeg innrømmer gledelig at selv jeg drikker av altervinet både titt og ofte.

Andre har en mer praktisk tilnærming til flueFISKE, og angriper det med et våkent sinn og mot i brystet!  :)

Jeg tror fluefiskere er de minst edle av alle sportsfiskere. Vi er de eneste som ser ned på de som bruker andre fangstmetoder. En slik tråd vil du kun finne på et fluefiskeforum. Og det verste av alt: Det plager meg ikke i det hele tatt, wooaaahahaha  ;D:D;D8):-*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg tror jeg skulle hatt rimelig dårlig selvtillit om jeg skulle begynne å se på fluefiske mitt som "mer edelt" enn noe annet, eller enda værre: Den delen av fluefiske som akkurat jeg bedriver som mer "edelt" enn det noen andre fluefiskere driver med  ;D

Så kan man gjerne like den ene formen bedre enn den andre, og til og med avstå å gjøre noe annet enn akkurat f.eks. tørrfluefiske, og det må jo være greit. Men å ta steget herfra til å snakke om edelt/ ikke edelt synes jeg blir skivebom. Og å snakke om en elevert diskusjon i denne sammenhengen, blir det minst eleverte av det hele synes nå jeg  :rolleyes:  :)

Nei, hopp ned av den høye hesten, for den er ikke der.

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det der.

Det fleste her, vil være tilbøyelig til å komme med en slengbemerkning eller nedlatende kommentar til kompisen, eller direkte til den personen som står med slukstanga akkurat på plassen din.

Om man møter en garnfisker kan det oppstå nesten lynsjestemning(selv om garnfiske skulle være lovlig).

Så fluefiskere driver i aller høysete grad å opphøyer ser seg og sitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min "verden", blir ikke fisket edelt før man perfeksjonerer det... Summasumarum: alt fiske kan bli edelt, såvel mark som flue  :)

(unntatt oter, garn ruse osv.. slike ting kan alle mestre, og eneste måten det kan perfeksjoneres på et valg av plass, ikke selve metoden)

MB

Det der er bare tull.

Bare innrøm at du er den første til å tenke dobbelthelvete når det står en slukfisker i vannet ditt og ikke en fluefisker.

En fluefisker tar du gjerne en kopp kaffe sammen med og prater med. En slukfisker som ønsker kontakt blir plagsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å begynne å diskutere hvilken fiskeform som er mest edel synes jeg blir for dumt. Hvem er vi som kan avgjøre hvilken metode som står høyest på edel-skalaen. Om man er tørrfluepurist eller markfisker stiller jeg meg revnende likegyldig til. Det er hvilke verdier og moral man som fisker viser ovenfor naturen og fisken som tilsier om det er edelt, ikke hvilken fiskemetode man velger å bruke. En tørrfluepurist, nymfefisker, slukfisker eller markfisker er like edle om man behandler fisken, skogen og vannet/elva med respekt. Jeg har møtt på tørrfluefiskere som har brautet frem, forsøpplet, slått ihjel fisk de ikke har tenkt til å spise osv... Da tenker jeg UEDELT! samtidig har jeg sett markfiskere som driver c&r og som man hverken ser eller hører, og som bærer med seg søppelet sitt hjem. EDELT tenker jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min "verden", blir ikke fisket edelt før man perfeksjonerer det... Summasumarum: alt fiske kan bli edelt, såvel mark som flue  :)

(unntatt oter, garn ruse osv.. slike ting kan alle mestre, og eneste måten det kan perfeksjoneres på et valg av plass, ikke selve metoden)

MB

Det der er bare tull.

Bare innrøm at du er den første til å tenke dobbelthelvete når det står en slukfisker i vannet ditt og ikke en fluefisker.

En fluefisker tar du gjerne en kopp kaffe sammen med og prater med. En slukfisker som ønsker kontakt blir plagsom.

At man trives best i selskap med folk man har mest mulig til felles med betyr da ikke at man ikke respekterer andre, eller ser ned på dem. Det faller helt utenom denne diskusjonen.

Personlig blir jeg like sur uansett om det er en slukfisker eller fluefisker i "vannet mitt". Jeg drar ikke på fisketur for å være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man bort i fra hver enkelts måte å fiske på, slår det meg til stadighet at vi fluefiskere er de verste til å opphøye oss selv.

Det er klart at selv en garnfisker kan utøve en viss form for finesse, med garnvalg, maskestørrelse, vinkel, dybde, vindretning, lysforhold, rydding av fiskeplass osv.

Men er det noen som liker å se ned på andre. Bruke uttrykk som primitive aper av noen donaldfiskere om andre fiskemetoder, så er det oss.

Det jeg vil fram til er at samtlige her blir mye mer skuffet om vi snubler over en gamal markboks som uheldigvis er glemt, mot om vi finner noen gamle fluer sittende i en bjørkelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sammenligne der sammenligning er hensiktsmessig. Man kan ikke sammenligne haspelfiske med fluefiske. Det er to totalt forskjellige verdener. Det som er skummelt er når disse nymfefiskerne begynner å sammenligne sitt fiske med ordentlig fluefiske. Det ligner jo til en viss grad. De bruker de samme klærne, samme stengene og snellene. For et utrenet øye ser det faktisk ut som de bedriver den samme aktivitet som oss. Det finnes ikke en edlere form for fluefiske. Det finnes kun en form for fluefiske!

Go dry, or go home!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...