Gå til innhold

Døgnflue vs Vårflue


Kjell Meiningen

Anbefalte innlegg

Døgnfluefiske er en suveren nr 1.

...

Vårfluefiske er ikke langt bak

...

Ja den var spesiell Terje, hvis en ting er suveren nr 1 hos meg, er det langt ned til neste  :P

Men du er jo Rena-elva fisker, jeg trives enda bedre i Femundsmarka, med de største vårfluene.

Sinnsykt når ørret på 4 kg velter seg etter GH, Streakin`, eller det største du har i boksen.

Tørt ja, den skal du ha...  ;D

1. vårflue, ukjent str.  8)

2. -

3. -

4. døgnflue, 2,3 i Sv., 1.9 i N.

5. mygg, 1,6

EDIT: mygg, 2,1 (sik, gjelder sikkert ikke  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dessuten er det ofte hakke mer krevende enn vårfluefiske i forhold til presentasjon og fri flyt.

Nettopp fordi det krever mer.

Elvefiskere altså...

på stille vann uten vind er min erfaring at den er mye lettere å ta på en stillesittende døgnflue, enn en vårflue du må lage liv i  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Døgnfluefiske er en suveren nr 1.

...

Vårfluefiske er ikke langt bak

...

Ja den var spesiell Terje, hvis en ting er suveren nr 1 hos meg, er det langt ned til neste  :P

Men du er jo Rena-elva fisker, jeg trives enda bedre i Femundsmarka, med de største vårfluene.

Sinnsykt når ørret på 4 kg velter seg etter GH, Streakin`, eller det største du har i boksen.

Tørt ja, den skal du ha...  ;D

1. vårflue, ukjent str.  8)

2. -

3. -

4. døgnflue, 2,3 i Sv., 1.9 i N.

5. mygg, 1,6

EDIT: mygg, 2,1 (sik, gjelder sikkert ikke  ;D)

Point taken, Finn :D

Spranget mellom suveren nr 1 og "ikke langt bak" må skyldes at jeg er i julemodus :D..... for jeg ser at den ikke hang helt på greip ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått flest store i norge på vårfluer og vårflue pupper. Ingen tvil om det.

Har nok og fått flere over kiloen på mygg en på døgnflue.

Har jo litt å si hvor i landet man bor dette.

Hva som har gitt meg den sterkeste opplevelsen av døgnflue eller vår flue, vet jeg egentlig ikke ???

Har hatt så mange fine stunder med begge.

Men jeg er enig i at det er ikke mye som slår synet av ei døgnflue som driver sakte nedover srtømen for å fosvinne i et perfekt H&T vak :)

Bare det å se de første om våren gir en ubeskrivelig følelse.

3-4 måneder igen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er har et veldig åpent sinn når det gjelder fluer.

Jeg var så "uheldig" å treffe på en narr i ei norsk elv der jeg for øyeblikket hadde ""daddy long legs" på fortommen.

Han griein på nesa av mitt "agn"  

For en tulling, han sto der med en "no hackle" døgnflue, uten at det var tegn til døgnfluer, mens dagens rett åpenbart var stankelbein !

Ja ja jeg hadde iallefall et kanon fiske !

(Tror han i tillegg var relativt fersk)

For å svare på spørsmålet: Caddis/døgnflue er hipp som happ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har et veldig åpent sinn når det gjelder fluer.

Jeg var så "uheldig" å treffe på en narr i ei norsk elv der jeg for øyeblikket hadde ""daddy long legs" på fortommen.

Han griein på nesa av mitt "agn" 

For en tulling, han sto der med en "no hackle" døgnflue, uten at det var tegn til døgnfluer, mens dagens rett åpenbart var stankelbein !

Ja ja jeg hadde iallefall et kanon fiske !

(Tror han i tillegg var relativt fersk)

For å svare på spørsmålet: Caddis/døgnflue er hipp som happ for meg.

Men hvem har du fått den største på? :D

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er har et veldig åpent sinn når det gjelder fluer.

Jeg var så "uheldig" å treffe på en narr i ei norsk elv der jeg for øyeblikket hadde ""daddy long legs" på fortommen.

Han griein på nesa av mitt "agn" 

For en tulling, han sto der med en "no hackle" døgnflue, uten at det var tegn til døgnfluer, mens dagens rett åpenbart var stankelbein !

Ja ja jeg hadde iallefall et kanon fiske !

(Tror han i tillegg var relativt fersk)

For å svare på spørsmålet: Caddis/døgnflue er hipp som happ for meg.

Men hvem har du fått den største på? :D

kjell

Beklager jeg ble litt revet med 1 juledag med ingenting å gjøre...

største: parachute Rhodani 2,6 kg  i en vakker grunn strøm.

Flest: definitivt vårflue ! mange fisk i 1-2 kilosklassen.

Mista nok min største fisk på CDC klekker Aurvilli i sommer. Gigant på 3-4 kilo sleit fortommen etter 10 minutters kamp fra kayak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

84 cm på baetis rohndani cdc.......bildet av den fisken er å finne på side 107 i bok mi for den som har den, kommer aldri til å få maken.....

ikke en homoopplevelse det Lars.........vekt ukjent........ødela framtidige tørrflueopplevelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

84 cm på baetis rohndani cdc.......bildet av den fisken er å finne på side 107 i bok mi for den som har den, kommer aldri til å få maken.....

ikke en homoopplevelse det Lars.........vekt ukjent........ødela framtidige tørrflueopplevelser

Hehe!  Du får sannelig sagt det  ;D ;D

kommer aldri til å få maken.....

Både du, jeg og mange andre vet at det er mulig, selv i lille norge.. Men det blir omtrent like vanskelig som å imitere "dotten" til knotten....

God Jul og Godt Nyttår, Staffan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

84 cm på baetis rohndani cdc.......bildet av den fisken er å finne på side 107 i bok mi for den som har den, kommer aldri til å få maken.....

ikke en homoopplevelse det Lars.........vekt ukjent........ødela framtidige tørrflueopplevelser

84 cm????? :o

Det er sykt stort...tør du tippe vekt da Staffan?

For min egen del så har den største blitt lurt på døgnis...

men det har da blitt noen kilospuddinger på både vårfluer og mygg :D.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At størrelse ikke har betydning er bare tull. Bare spør kjærringa ;D ;D

Når det er sagt. Når jeg var yngre, hadde størrelse på fisken stor betydning for meg. I attenårsalderen begynte jeg å reise til Finnmark. I ettertid innser jeg at det var de forjettede større aurene som lokket meg dit. Jeg hadde tatt aure på 1kg. Målet var 1,5. jeg hadde tatt aure på 1,5kg. Målet var 2osv. jeg hadde da sett for meg at en aure kunne bli 2,5kg inni mitt hodet. Større var urealistisk. Så plutselig en dag tok jeg en kolosalt stor fisk. Den knuste alle mine "rekorder". Den var ikke 84cm (men ikke så langt unna ;)). Den fisken ødela mye for meg en lang periode faktisk. Nå hadde jeg nemlig tatt den, hva var vitsen med å fortsette? Jeg tok nemlig ikke så stor fisk mere. Jeg kunne ikke sette meg nye mål.

Etterhvert innså jeg heldigvis at det slett ikke var dette det handler om. Fisket handler ikke om å slå rekorder eller at min skal være større en naboens.

Jeg har derfor ingen problemer med å glede meg over 4hektosfisker i rett setting. jeg innrømmer glatt at det gir et ekstra adrenalinkick når jeg har misstanke om at fisken er halvmeteren der ute. Det er jo bra. Men har minst like stor glede av at kompisen min tar den. Spesielt hvis jeg får overvære settingen og aller helst hjelpe til i prosessen.

Jeg innrømmer også selvfølgelig glatt at det gir et ekstra kick når de aller største glir inn i håven, eller spesielt når de glir ut i vannet igjen. Men jeg har ikke noe spesielt mål om å måtte henge på de en vekt for å vite om den var 1,8 eller 1,79 (minus 140 gram for håven osv ;))

beklager mitt bidrag som trådødelegger. Følte bare for å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med BjørnarSkj. i det han skriver. I rett "setting" kan vel det meste gi en fin fiskeopplevelse.  :)

Jeg for min del har tilgode å få fisk på over 500 g. på tørt, men jeg har allikevel hatt kjempe mange flotte fisketurer

hvor jeg stadig lærer/oppdager nye ting.

Ooops!!! Dette blei litt "off topic"...  :(

For å holde meg til tråden:

Jeg fisker desidert mest med døgnfluer, mulig fordi jeg har sett for mye på Tørrfluelandet.  :)

Døgnflue (Vulgata fallskjerm): 460g.  tatt fra belly i et flott, mellomstort vann i Ringerike.

Vårflue  ( Streaking Caddis): ca. 350g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette er vannskelig, da jeg ikke har noe spesielt å gå ut ifra... Har jo mine opplevelser med begge, og da spesielt døgnflue i Rena. Mens største på vårflue ligger på 800gr ca

Må nesten benytte kjangsen til å spre et ikke ukjent budskap: Til alle uproffe der ute, meg selv inkludert. Ikke få fisk over kiloen før du er hundreogåttiårgammel. Tro meg, det gjør litt med opplevelsen av å være fluefisker. Kunne jeg spolt tiden tilbake, lurer jeg nesten på om jeg ville kastet stein rett før mitt datidens jeg var der, så jeg ikke fikk de store på tørt. Det er ikke bra å få størst, mest best før du er gammel nokk til å kose deg med alle opplevelser, uansett størrelse

Når det er sagt synest jeg det er dritartig å få 300gr ørret på flue. Trenger bare å fokusere sterkt nokk, så forsvinner de store gutta. Det positive med de store, er at man kan ta ting litt mer med ro, da det "har skjedd før"

Men skulle jeg velge, ville jeg sagt døgnflue, da jeg synets den gir meg mest

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som alle andre lyst til å reise til Kola og Island bla bla bla... og dra stoooore ørretter. Men i og med

at jeg er der jeg er kunnskaps- og erfaringsmessig så utsetter jeg det noen sesonger.  ???

Jeg har en streamerfisk på over kiloen, men et pent flyt med hjemmesnekkret døgnflue på akkurat den ørretten

du har valgt deg ut, fisken hvirvler opp vannet når den tar og du kjenner fast fisk er nok en mye større opplevelse

selv om fisken er mindre mener jeg ihvertfall.  :) Her prater vi "setting" og prosessen i helhet.

Døgnfluer er noen fantastisk vakre skapninger, men hadde jeg brukt like mye tid på vårfluer, så hadde jeg kanskje

blitt like fascinert av de også....  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

84 cm på baetis rohndani cdc.......bildet av den fisken er å finne på side 107 i bok mi for den som har den, kommer aldri til å få maken.....

ikke en homoopplevelse det Lars.........vekt ukjent........ødela framtidige tørrflueopplevelser

He-he, ja det var helt tydelig :)

Jeg inviterte Staffan til flott Vestlandsnatur, skulle følge opp det formidable bindekurset han hadde hatt vinteren før, ja faktisk to vintre på rad.

Fullt hus og stormende jubel, vi kjøpte alle kapok dubbing av staffan på stedet, kjøpte til og med "hans oppfinnelse"...splittbar tråd...(vi satt ikke å utvekslet utenlandslinker for handel, vi støttet ildsjelen Staffan)

Vi syntes det hele var trivelig, bortsett fra at Staffan nesten tok gløden fra en del mennesker med å fortelle om at han var "vokst forbi" mye av fisket...fordi han hadde fått noe svært noe...ringen var sluttet på et vis.

Noe han viste til fulle på vårens fiskekurs...dragfri flyt stod i fokus.

Men Staffan gutten satte ikke på flue (fordi det angivelig kjedet ham med "små" fisk :'()...

Vi gikk glipp av to ting ved det; Vi fikk ikke sett flua drive stripefritt, og ikke flua fanget/refusert av "små" fisk

Han beholdt mentor status han hadde opparbeidet seg....til tross for at hans "kjedsomhet med små fisk".

"Ja, ja", tenkte jeg, den fella skal ikke jeg gå i :D

Har ikke vært i nærheten av å la èn eneste fisk brenne ut min glød, heldigvis...

fordi jeg er av de som tenker; størrelsen teller, men det er alt. Setting og sosialt hyggelig teller mer.

Fisker heller mindre fisk på et pent sted, enn større på stygt sted. Fluefiske for er en totalopplevelse, med det visuelle som øverste faktor for meg.

Jeg liker døgnfluer, fordi det er så veldig visuelt og vakkert, midt på høylys dag :)

Og så til trådstarter; Min største var akkurat så stor at jeg ønsket fortsette...men på vårflue(nymfe), NZ

Og noen svære på Stimulator.

Stimulator er jo som dyret/vårflua til Staffan de nesten, så vi får putte de i den kategorien.....Det var fryktelig spennende¨å se "planken" snu i den raske strømmen og jager svær flue nedstrøms...vanskelig å holde igjen tilslaget merket vi...tok 1,5 uke før vi fikk fisk til land.. :D

Men det var verdt ventingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...