Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gøy at du får fisk på små mygg der og Stig. Har fisket mest med klekkere der, og det har funka godt. spesielt i vind som det ofte er der. har ikke hatt noe suksess med helt tørr mygg. kanskje jeg ikke har funnet rett mønster enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

E da ikkje deiligt når det funker som det skal Rune :D

Eg møtte Willy ved god vannet hans. Me skulle ut i båten og prøve litt. Eg kom direkte frå Svigers og hadde ikkje fiska i heile helga, og var klar for ein tur ut, mens han hadde alerede fiska ein god periode før eg kom. " Den storyen tar Willy seg av "

Vinden var sur og kald og begge viste at viss ikkje den kom til og roa seg, så var det berre til og reise heim og glede seg til neste dag.

Etter ein god time så slapp vinden litt og fisken viste seg litt her og der veldigt sporadiskt. Willy " Som var den kloke av oss i kveld " Hadde satt på ein buzzer under den tørre varianten/klekkeren, mens eg begynnte med ein klekker.

Etter litt flytting for og komme litt meir i le for vinden, så tok Willy den første fisken. Den tok buzzeren som hang bak klekkeren + pluss han hadde ein fisk til som snusa på buzzeren, begge to tenkte jo dermed at det var det fisken ville ha men noup!! Etter det så blei det berre masse undring og fortvilelse :-\ Korfor tar den ingeting me servere den?? Klekkeren som blei servert fisken blei ignorert til den store gullmedaljen og heller ikkje buzzer ville den ta :rolleyes: Me forsøkte med gnatt med små handtwist og F-Fly blei også forsøkt på slutten, me forsøkte stort og smått, men NOUP den ville ikkje ha :'(

Me veit jo at myggfiske på denne tiden kan være ein utfordring og ein stor fortvilelse, men og kanon morsomt, og at du eine  dagen ikkje skjønne bæret, mens neste dag så funke alt som da skal :D Og som me har sagt før, så e da jo dette som e morsomt med mygg fiske :D Men eg må innrømme at den kulden som var idag ikkje var særligt deilig men kaffien og selskapet var absolutt prima vare ;D ;D Me mangla 2 persona ikveld som eg veit ville kost seg, men da kjem fleire kvelda  :)

Her e eit par bilde av vatne som me fiska i ikveld :)

     

post-1116-13949877970728_thumb.jpg

post-1116-13949877970916_thumb.jpg

post-1116-13949877971153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det en ettermiddag uten regn og vind  ;D

Etter å ha knapt sett vak på tre småturer var det godt å se pene hoder og viftende halefinner stikke opp.

Jeg rakk å lure 3 fine fisk, største på 800gr.

Legger ved flua som gjorde jobben i dag.

GB Quill Buzzer

Krok: Tmc 2487 str. 14.

Tråd: Sort.

Bakkropp: Påfuglquill.

Hode: Killer Caddis Glass bead, midge.

Gjeller: Hvitt garn.

Krage: Rød holografisk flashabou.

Kjørte med to fluer på fortommen og flytesnøre. 2,5 stanglengder lang fortom.

Deilig å kaste buzzerne på vakende fisk som flytter på seg, alle tre vaket to ganger før jeg fikk timet retningen og lengden, så satt de på flua mi.

grattis, Rune - og quill buzzeren skal få prøve seg her nede og ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Rune! 8)

Buzzerfiske er både morsomt og givende(får grå hår  ;D ),og mønstrene funker,og fisken tar både hardt og dypt. ;D

Foreløpig har det holdt med 5x,men så har jeg ikke dratt borti noen på 1,9 eller der omkring. ;)

Grattis med årets første >Rune, ser du hadde hell med mye lik flue jeg har brukt til nå (også vist i rapporter tidligere).

Flott rapport Jonny, den er vrien om dagen, man skal se noen vak før de sitter, Willy var smart ;)

Stig

Bare(nesten,for kastet var riktig  ;) ) flaks og tilfeldigheter.

Som jonnys nevnte;kilent i det kalde nordaværet,nesten en bragd at noen gadd vake.

Men som alltid;Spennende!

Edit: Og de som vaket der vi var sist,og som vi sikkert kommer til å huske lengst,selv om vi burde glemme det så fort som mulig,var virkelig egnet til å gi grå hår.For å si det sånn om en fiskesituasjon:At det går an!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut å "varme" opp vannet,fisken og båten,mens jeg ventet på at jonnys skulle ta seg en etterlengtet nordavindstur på hjemmevannet. ;)

Mulig bade vannet og fisken ble varmere,men ikke jeg og båten.

[attachimg=1]

Etter at det nesten hadde haglet/regnet fra seg,roet det seg litt og akkurat da hadde jeg flyttet meg til et "antatt produktivt" område.

Sola kom fram noen øyeblikk,vinden roet seg,og etter å ha dregget opp båten,la jeg et kast helt inntil land.Det er brådypt,med jord/gjørmebunn og jeg vet at fisken patruljerer langsmed kanten.En #16 buzzer i bunnen+ en #12 litt høyere opp,bundet i krokbøyen,det hele holdt oppe av en cdc-klekker med rød glassthorax,festet i krokbøyen,ble dagens servering fra meg.

Vel,surprise:fisken tok jo inndikatoren...bom!

Men nå var jeg obs.så neste som kastet seg over klekkeren fikk smake kroken,og det gjorde etpar til også,fisk på 3-4 hg. Skikkelig spreke,hopp og sprett! :D

Et kast mot en jordvoll som stikker ut,låser blikket på klekkeren,som plutselig går under:Åhja...har vist buzzere også! ;D

Bommet på den,får jo være grenser for hva en gammel mann skal kunne holde orden på.Og da den siste fisken snurrer som et hjul i overflaten,og kommer i båten med klekkeren i munnen og begge buzzer'ne i ei klyse rund halen,kapper jeg den største buzzeren,satser på at den andre tok den minste,den som ligner mest på Rune sine. ;D

Så....begynner det å regne igjen,og blåse,og jeg blir både våtere og kaldere.Så da jonnys ringer og sier:...Om ca. halvannen time....drar jeg hjem for å få på meg tørt og mer varmt.

Og da jeg legger båten i land,stilner det helt,og vannet ligger der og smiler når jeg setter meg i bilen.

Eller:Ler .....rått.... ;D ...for da jonnys og jeg skal utpå er det jo nordakuling og lav temperatur.

Tissepauseplass.

[attachimg=2]

Blankt her,men nordavinden herjer utpå.

Og bare et bilde.

[attachimg=3]

Willy

post-3549-13949878006098_thumb.jpg

post-3549-13949878006613_thumb.jpg

post-3549-13949878007138_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke kunne være med dere Jonny og Willy. men nå i uka ser jeg frem til tur :)

Var selv ute i dag. Begynte svært bra med knall sol og blikk stille. Ahh, deilig tenkte jeg og satt meg ned for å nyte de tidlige solstrålene. så den første fisken vake, men hadde ingen hast, ville se retningen den gikk og legge flua i dens bane. Jeg ventet og ventet, men fisken viste seg ikke igjen. Klekkeren i enden fikk sitte litt til. såg noen vak lengre borte og gikk raskt bort. fisken var oppe noen ganger og jeg la ut klekkeren. i det den hadde ligget noen minutt kom vinden som jeg fryktet :-[. i kalde nordavindskast stoppet de få fiskene som hadde vært oppe å vake. Her var det bare å få på buzzere!! :)

Gikk ikke lange tiden før første satt på en liten grønn buzzer i #16. det gjaldt å finne dybden så satt det flere. hadde en buzzer i #10 og i #16 og de tok begge to (faktisk på samme rigg ved ett tilfelle). inntrekkene varierte mellom små rykk og sakte handtwist.

Veldig gøy var det og ble 6-7 før jeg måtte gi meg etter noen timer :) lærte mye med tanke på å finne rett dybde i dag. Hadde ett håp på tørre forhold, men satser på mindre vind til uka.  :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-2709-13949878010351_thumb.jpg

post-2709-13949878011083_thumb.jpg

post-2709-13949878011644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport,Arild!

Skulle vært med ,vet du,men det går flere tog,og du er velkommen til å nyte det gode selskap som jeg hadde,så la oss håpe på mildere kvelder.

Opplevde det samme som deg ifjor,3 meter fra indikator til nederste flue løste problemet,flott at du minner oss på det,er lett å bli opphengt i de vakende skjønnhetene. ;)

Vet ikke hvor dypt feks. Rune fisker sine,vet at The Stig fisker sine dypt en gang i mellom,men dette prøver vi ut,så legger vi det ut her. :)

Og du må regne med mygg i Ekso til helga og. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine rapporter og bilder Willy og Arild  :)

Selv var jeg på første myggturen søndag. Var ved vannet ca. kl. 10.30. Siste rester av is ble borte fredag, så litt tidlig var det. Hadde allikevel trua tross vind fra nord. Solen varmet godt og vannet var i perioder forholdsvis rolig på overflaten.

Mens vi satt å rigget, spiste sjokolade og drakk kaffe. Dukket det mere og mere mygg opp på vannet. Var helt dødt da vi kom, men nå begynte det å skje noe... Og så plutselig. Der var det. Årets første vak  :D Fikk den virkelig gode følelsen, men den dabbet fort av igjen. Det skulle gå 3 timer før ett enslig vak igjen dukket opp foran oss.

En stor melkesjokolade, 3 pølser, 1 kanne kaffe og 9 timer senere snudde vi nesen hjemover. Men var allikevel fornøyd med opplevelsen(e). Det er igang og en "lang" fiskperiode ligger foran oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fisker mine fra 0,5 til 1,5 meter ned. Dvs. jeg bruker som regel kun flyteline og lang fortom.

I de vannene jeg fisker med buzzer så fisker jeg 90% på vak, de siste 10 er mens jeg venter på vak og det gjør jeg ikke så lenge..

Jeg har drevet litt med synk også og polyleader i div. synkegrader. Men det slår lissom ikke helt ann, vannet er så dypt at det er svært vanskelig. Mange av stedene der jeg kaster på vak er det +20m dypt. Vannet har også grunner som brått stiger opp til bare 1,5 til 2,5 meter, der holder det med flytesnøre og lang fortom.  En 8 fots slow sink polyleader har fungert ganske godt på litt dypere vann, da har jeg laget en rimelig lang fortom i tillegg på denne. Det blir ca. 1,5 stanglengde + polyleader..

Slenger med en gråsort sak som er ganske brukbar  ;)

Krok: TMC 2488 str. 14-18.

Kropp: Sort bindetråd.

Rib: Hvit flex floss, spanflex o.l.

Hode: Killer Caddis Glass bead, midge.

Krage: Rød holografisk flashabou.

OBS! Var forresten ute i kveld også, ble en fin fisk på +- halvkiloen. Tok den på samme buzzer som i går. Sur trekk i dag og kaldt, lite mygg sammenliknet med gårsdagen. Svært få vak å se, i tillegg til den jeg fikk så jeg maks to fisker til på halvkiloen+. De litt mindre var det noen flere av, også de vaket kun et par ganger. De store sorte "trekantene" som vifter når solen går ned har jeg ikke sett ennå i år.. Skal litt mer til for å lokke opp de men de kommer nok snart. Etter tre timer i vannet var beina ganske nummen, gradestokken viste 4 grader når jeg kom til bilen.

post-2-13949878012638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her drøsser det inn med turer og tips,storveis gutter!

Det jeg tenkte på,Rune,var at det noen ganger,kanskje,fisken går litt dypere under sånne forhold,særlig overflateorientert er den jo ikke. ;)

Og,med lengre fortom,fisker man jo også av grunnere områder både i synkefasen og under inntrekket,tror neppe vi klarer å holde dem nede på feks. 3 meter under inntrekket,de vil jo bli løftet opp så fort vi begynner å bevege dem.

Forøvrig: Vakre,innspirerende buzzere,hadde nær sagt : Som vanlig. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det Willly. Ved å bruke litt tyngde i fluene så stiger de ikke riktig så fort. Jeg trekker skjelden, handler egentlig mer om å holde kontakten med fluene. Det hender rett som det er at jeg tar meg i å handtwiste og da tar fisken skjelden. Det er min erfaring. Skal se om jeg får med meg robban igjen snart, så kan vi lage en liten snutt med inntrekk om ikke annet.

Blåser det like mye neste tur skal jeg rigge intermediate  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk invit fra Arild idag om å være i godt selskap, måtte dessverre på jobb i formiddagstimer...vel ferdig kl 1430 åpnet det seg for en times fiske i lokalt vann, før avhenting i barnehagen.

Den iskalde nordlige vinden fikk meg til å ignorere de få vakene jeg så...så tørre mygg også.

Rigget #5 9'6 stang (som vanlig under slike forhold)...slow intermediate line (hel synkende)...tre stk buzzere på fortom....den tyngste i enden på krok 12 og i sort farge rørte ikke fisken...men de to andre, helt nye kreasjoner jeg fikk ut av hodet mitt grunnet Stokkens mumling en tid tilbake om at man kunne tre pearl inni en strecth tube bit....jeg gjorde så i helgen, og slik ble det idag :)

Må jo forsøke saker selv i drittvær.

Kastet skrått ut i vinden, linen skar nydelig gjennom det raske overflate vannet, tente meg en røyk, talte til 20, og så "seg" fluer mot meg gjennom vannet.....små nupp....lengre "bzzzz"...og rolig løft på stangen og dagens første på flrste kast.

Fikk i alt 8 fisk på litt under en time, felles for alle var at de skulle ha fluer litt ned i vannet...og meeeeeget rolig.

Alle fiskene tok i dybde på ca "20-40 sekunder"...ca 1.5 meter nedi der...holdt jevn dybde hele inntrekk/innrull fordi jeg fisket hel line.

Hadde jeg fisket med flyt idag, i den vinden...ja så hadde jeg blitt avspist med noen fisk...kanskje alle.

Jeg skal legge ut litt "fisketeknisk" info og ting som er kjekt å gjøre før-og under turen med synkende liner og buzzere på fortom.

her er iallefall fluen(som også Rune har sagt tidligere; grå farge er gode saker en gang i mellom)

Hadde denne i midtre posisjon...3 fluer var på fortom idag...stangtupp i vannet...maks kontakt ;)

post-1338-13949878013028_thumb.jpg

post-1338-13949878013503_thumb.jpg

post-1338-13949878013993_thumb.jpg

post-1338-13949878014329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg ut idag en tur jeg også. Først i vann, men blåste noe jævlig, så ble med en fjasefisk på en slags mygg med biotskropp og cdc vinge der. Prøvde meg så i en liten lurebekk i området, og fikk et par ok brune, største en hannfisk på 41cm. Samtlige tok på griffiths gnat fisket rett oppstrøms. Tok likegodt noen teite mobilbilder som ble umulig å forstørre:

103910_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41743/103910.jpg

103913_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41743/103913.jpg

103916_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41746/103916.jpg

103915_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41745/103915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp komt inn frå fiske med Arild :) Etter ein litt fortvilende fiske i går, så var det deiligt og komme seg ut igjen for og konstatere at fisken fortsatt vil ha det me servere den :)

Eg hadde fått opplysninger om eit lite vatn som kunne huse stor fisk, og der gjekk turen ikveld. Vinden var temmlig hard, men med Arild sin gode SP kl.4 og mi Winston bIIt kl.5, så var ikkje dette eit stort problem :D Ja Stig!! Eg veit du likte den setningen der ;);D

Arild brukte ei SA GPX line " Flyt med 18-20ft lang fortomm og to buzzere ifargen rød og grønn, og eg brukte " Som forsøk " SA Clear tip line også med 2 buzzere, Orange og svart/brun. Begge med krok str 12 og 16 :) Fortomms lengden min ca 18-20ft.

Når me kom til vatne, så var vinden temmlig hard, men me rigga til utstyret og valset avgårde. Eg kunne sjå at Arild ikkje var heilt overbevist om at dette kunne huse fisk idet heile, men når den første fisken viste seg, så lyste gutten opp som om det skulle vært jul, berre at dette e mykje betre ;D

Me fant ut etter litt kikking, kor me  kunne gå ned til vatne. Ingen av oss hadde vært her før, og sivet som låg i vann kanten, såg ikkje vider trygt ut :-\ Men da ga me ein god F`en i :) Men me fant fort ut at me skulle vær obs på kor me trakka, for vips så låg Jonny med myr opp til livet og ein latter full Arild. Ja ja sånn e da og vera øve 90kg ;D ;D

Når me endeligt fant fotfeste så var det eg som skulle få fiske på den første fisken. Det tok ikkje lange tida før det første vaket var der. Eg la ut kastet i området der fisken hadde vist seg, begynnte forsiktigt handtwisting berre for og holde lina stram. Noup ikkje respons. Neste kast, og denne gongen litt harder inntrekk " Svip svip ---pause----. Svip Sv " Og fast fisk. Yes deiligt første fisken i vannet. Ikkje den største, men som Stig ville sagt " Poeng " :D Det første spørsmålet e ?? Ka tok den?? Jau den Orange. Okey. 3 kast seinare og Arild står ved min venstre side, han har fisk oppe framfor seg, men den tar ikkje hans denne gongen, og når eg ser at fisken vake i mot der som eg står, så e eg ikkje sein med og legge ut eit kast i den banen som fisken svømmer i. Kaste lander fint, eg tar 3 trekk og pause og der sitter fisken. Eller vent litt :rolleyes: Da e ikkje 1 men 2 :D kult.

Sånn fortsetter kvelden, og både Arild og eg tar vel ein 6 fisker kver på 1,5 time. Og den siste 30 min, så bruker Arild ein tørr variant berre for og prøve, og dette gjer også godt resultat :D Begge blir fort enige om at her skal me tilbake, og då også kanskje med belly :) Og om det huser stor fisk her eller ikkje kan ein ikkje akuratt sei etter ein kort tur på kvelden, men da gjør ingenting, for dette var morsomt :D

Arild legger ut litt bilder, og eg eit har av Arild i fiskeposisjon :)    

post-1116-13949878014716_thumb.jpg

post-1116-13949878015074_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det Willly. Ved å bruke litt tyngde i fluene så stiger de ikke riktig så fort. Jeg trekker skjelden, handler egentlig mer om å holde kontakten med fluene. Det hender rett som det er at jeg tar meg i å handtwiste og da tar fisken skjelden. Det er min erfaring. Skal se om jeg får med meg robban igjen snart, så kan vi lage en liten snutt med inntrekk om ikke annet.

Blåser det like mye neste tur skal jeg rigge intermediate  ;)

Rører ikke så mye på mine heller,men er ekstremt våken på synkefasen,også hender det at jeg lager en ny synkefase ved å trekke til meg mer line enn det som er vanlig ved myggfiske,det hender det funker. ;)

Ellers har jeg opplevd ved fiske fra land,at hvis man vil kaste et nytt sted,men må dra inn litt line før man kaster,at fisken tar puppa når man drar inn med "våtfluehastighet",men det kan jo være fisken tar den for ei nymfe ?

Også har ikke jeg brukt buzzere av denne typen,men mer nøytrale fluer uten hotspot eller annet blink,og opplevd at et forsiktig rykk i flua har gitt utslag,så da er det vel bevegelsen som skiller den ut,kanskje.....det blir mye kanskje! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg nesten Sæksy ut på det bilde der ;D Truger hadde ikkje vært dumt ;)

Jada,du er sååå sæxxxy så ;D

Fin rapport !

Fint at dere fikk fluene til å funke og fisken til å ta,noe som i for seg er det samme:hvis fluene funker,fisker de vel... ;)

Edit: Vær forsiktig med myra,det er ikke å spøke med,eller dere kan kjøpe vadere som kan kneppes igjen i snippen og som har flytevest. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisk Espen,og grei rapport :)

Jonny/Arild; selvsagt skal dere tilbake der...og ja Jonny, med samme utrustning så klart...skal drømefisken fanges, må jo man nyte vært sekund ;)

Poeng er poeng Jonny, du har skjønt det :)

Rune/og Willy; ja, fluer skal umerkelig sige gjennom vann...som Willy også sier; et og annet langt drag innimellom fremprovoserer ofte et hugg.....gjerne i synkefasen igjen, derfor stangtupp i vann og minnefrie liner samt struket fortom...eller nada fisk med i håv :)

Jeg gjør en gang i mellom det samme ved synkelinefiske....

Får gjerne den ene eller andre som redder turen på disse innslagene av urytme innimellom den relativt "kjedelige" gangen til en "sigende buzzer" :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan, dette avhenger av forventet fiskestr og stedet man må lande fisken....men 6x Akron (vel og merke) med en ikke altfor hard #4 eller #5 stang er utmerket....da er fiskestr fra 100-800 gr i tankene.

Men skal man denge løs i altslags ruskevær er det greit med 5x....da ikke til de minste fluene i krok18,,,det virker jo nesten som fluen da er mindre enn skjøten til opphenger :D

Jeg har en tendens til å fiske med fortomstykkelse etter hvilken fluer/forhold...mer enn selve fiskestr...da jeg vet at jeg høyst sannsynlig ikke ryker for mange fisk i verken tilslag eller under kjøring med mine fiskestenger :)

Ihvertfall ikke til nå...kanskje bare fordi jeg fanger de små....he-he.

Neida, har klart meg flott til nå med både 6x og 5x akron...største er ikke mer enn 1.3 til nå i år på buzzerfiske i vann, men ser ut til å gå helt flott det...der de største svømmer bruker jeg 5x til alt under vann....og 6x oppå vann slik det har vært til nå.

Men på smøla ville jeg ikke gått under 5x ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...