Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ble litt mygging i dag, resultatet ble 5 ok fisk hvor den største bikket 900. Hadde med meg 3 stenger i bellyen rigget med ulikt.

Buzzerstanga ble brukt på kvelden med to buzzere, den ene med glassbead og en lettere opphenger (se bildet). På kvelden lurte jeg 3 på dette oppsettet. På dagen var jeg ute i bare 1,5 time og tok to på truck & trailer med klekker og buzzer. Begge tok buzzern, men jeg hadde en som skulle ha klekkern. Men... er ikke vant til at de tar tørt, hehe... dro kroken elegant ut av kjeften på fisken.

Slenger med et bilde tatt med mobilen. Klekkern er helt lik denne buzzern og har flottør av cdc.

Bakkroppen på den buzzer'n er av grå bindetråd, litt rød holo bakerst og ribb av spanflek/flexfloss.

Slenger med et eget bilde av buzzern også.

post-2-13949878325947_thumb.jpg

post-2-13949878326384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Testet det jeg også (Zap a gap), men de ble da helt melkehvite.. Lurer på om dette var etter kontakt med vann  ???

Virket bedre med et par lag lakk, men fryktelig tungvint da...

Javel, var limet gammelt og seigt eller? Hvilke zap? den med grønn etikett som også kommer med pensel er den jeg bruker. Det tynne med rosa etikett er nok ikke så godt egnet til buzzers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det jeg også (Zap a gap), men de ble da helt melkehvite.. Lurer på om dette var etter kontakt med vann  ???

Virket bedre med et par lag lakk, men fryktelig tungvint da...

Javel, var limet gammelt og seigt eller? Hvilke zap? den med grønn etikett som også kommer med pensel er den jeg bruker. Det tynne med rosa etikett er nok ikke så godt egnet til buzzers.

Limet er tilnærmet nytt det, men forklaringen ligger da kanskje i at det er den med rosa etikett  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det jeg også (Zap a gap), men de ble da helt melkehvite.. Lurer på om dette var etter kontakt med vann  ???

Virket bedre med et par lag lakk, men fryktelig tungvint da...

Javel, var limet gammelt og seigt eller? Hvilke zap? den med grønn etikett som også kommer med pensel er den jeg bruker. Det tynne med rosa etikett er nok ikke så godt egnet til buzzers.

Limet er tilnærmet nytt det, men forklaringen ligger da kanskje i at det er den med rosa etikett  :rolleyes:

Den rosa er ikke til slikt bruk, den trenger inn i materialet og er mer et lynlim. Den grønne er "gapfilling" og legger seg utenpå som en "coating".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkte et myggvann hvor fisken vanligvis er grei å komme på talefot med på denne tiden, men i dag visste den jaggu hva den ville ha.

Åpnet med en knusktørr imitasjon som fløt høyt oppå, og som sjelden har blitt refusert her tidligere.

Men da fisken bulevaket i ring rundt flua skjønte selv jeg at dette ikke var rett medisin.

Rigget dermed til med en buzzer ytterst, og en mygg-klekker som opphenger ca halvmeteren innenfor.

Følte meg rimelig trygg på at denne riggen skulle gi uttelling, men neida . . . Enten jeg lot godsakene ligge i ro utpå der, eller jeg handtwistet sakte inn igjen : Null respons  :-\

Etter en liten stund gikk den over til å beite på ferdigklekte mygg igjen, noe vi både hørt og så på vakene.

Jeg var uansett sløv nok til å holde meg til buzzer & co enda en liten stund, og innen jeg innså at nok var nok, og gikk tilbake til tørrmat, så fant de elendige ørretene ut at nå fikk det være nok overflateaktivitet for i dag  >:(

I morgen blir det to stenger : Ei med tørt, og ei med medium tørt.

Helt på trynet å bli holdt for narr av disse primitive skapningene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på lim til buzzere. Har du noen gang prøvd UV-lim på buzzere Rune :) ?

Har prøvd dette denne våren og gjenskinnet og effekten er veldig bra  :)

Er enkelt å bruke og alt en trenger er "UV-wader repair" fra loon og en UV-pære fra clas ohlson/biltema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkte et myggvann hvor fisken vanligvis er grei å komme på talefot med på denne tiden, men i dag visste den jaggu hva den ville ha.

Åpnet med en knusktørr imitasjon som fløt høyt oppå, og som sjelden har blitt refusert her tidligere.

Men da fisken bulevaket i ring rundt flua skjønte selv jeg at dette ikke var rett medisin.

Rigget dermed til med en buzzer ytterst, og en mygg-klekker som opphenger ca halvmeteren innenfor.

Følte meg rimelig trygg på at denne riggen skulle gi uttelling, men neida . . . Enten jeg lot godsakene ligge i ro utpå der, eller jeg handtwistet sakte inn igjen : Null respons  :-\

Etter en liten stund gikk den over til å beite på ferdigklekte mygg igjen, noe vi både hørt og så på vakene.

Jeg var uansett sløv nok til å holde meg til buzzer & co enda en liten stund, og innen jeg innså at nok var nok, og gikk tilbake til tørrmat, så fant de elendige ørretene ut at nå fikk det være nok overflateaktivitet for i dag  >:(

I morgen blir det to stenger : Ei med tørt, og ei med medium tørt.

Helt på trynet å bli holdt for narr av disse primitive skapningene  ;D

Synd jeg ikke var der og kunne vise deg hva du burde gjort. ;)

Nei huff det kan være vrient dette. Du kan jo teste trikset til doggnobbler. Det er å knyte på en doggnobbler kaste 25m og taue den igjennom vakene ;D

Ingen kan si at det ikke funker i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på lim til buzzere. Har du noen gang prøvd UV-lim på buzzere Rune :) ?

Har prøvd dette denne våren og gjenskinnet og effekten er veldig bra  :)

Er enkelt å bruke og alt en trenger er "UV-wader repair" fra loon og en UV-pære fra clas ohlson/biltema. :)

Nei, har ikke testet det ennå. Står på lista  ;D Men har litt annet som skal prøves i praktisk fiske først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på lim til buzzere. Har du noen gang prøvd UV-lim på buzzere Rune :) ?

Har prøvd dette denne våren og gjenskinnet og effekten er veldig bra  :)

Er enkelt å bruke og alt en trenger er "UV-wader repair" fra loon og en UV-pære fra clas ohlson/biltema. :)

Nei, har ikke testet det ennå. Står på lista  ;D Men har litt annet som skal prøves i praktisk fiske først.

Jeg bandt de fleste "vinterbuzzerne" mine forige sesong med det limet. Gjør ikke det i år. Men test det gjerne andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på myggfiske i kveld:).

Ingen monstere,men den største var vel ca halvkiloen.

Den minste var vel 100 g,men har alltid hørt at det ikke er størrelsen det kommer an på :rolleyes:.

Ble 8 stk til slutt,mens kompisen min blanka...vi brukte begge Palmer,så vi syntes det var rart at fisken ikke ville ha flua hans ???.

Vi kom vel frem til at forskjellen lå i fortommen,for jeg brukte fluorkarbon mens han brukte stroft ;).

Prøvde Twisted leader alà Staffan for første gang i dag og de var helt suverene,så da skal det lages flere i morgen 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøkte et myggvann hvor fisken vanligvis er grei å komme på talefot med på denne tiden, men i dag visste den jaggu hva den ville ha.

Åpnet med en knusktørr imitasjon som fløt høyt oppå, og som sjelden har blitt refusert her tidligere.

Men da fisken bulevaket i ring rundt flua skjønte selv jeg at dette ikke var rett medisin.

Rigget dermed til med en buzzer ytterst, og en mygg-klekker som opphenger ca halvmeteren innenfor.

Følte meg rimelig trygg på at denne riggen skulle gi uttelling, men neida . . . Enten jeg lot godsakene ligge i ro utpå der, eller jeg handtwistet sakte inn igjen : Null respons  :-\

Etter en liten stund gikk den over til å beite på ferdigklekte mygg igjen, noe vi både hørt og så på vakene.

Jeg var uansett sløv nok til å holde meg til buzzer & co enda en liten stund, og innen jeg innså at nok var nok, og gikk tilbake til tørrmat, så fant de elendige ørretene ut at nå fikk det være nok overflateaktivitet for i dag  >:(

I morgen blir det to stenger : Ei med tørt, og ei med medium tørt.

Helt på trynet å bli holdt for narr av disse primitive skapningene  ;D

Denne kan vel flere av oss kjenne seg igjen i... :(

Derfor har jeg stort sett to stk stenger med meg ferdig rigget før fisket begynner...for å unngå stress og kav seinere i økten...

Rune; flott å se at fisken begynner å spise buzzere der borte hos deg også...900 gr er jo fiks, meget flott fisk.

Fin flue også, har en anelse av det der er gode skaer :) og du bekrefter jo :)

Arild nevner UV lim...jeg har begynt benytte det også...får en flott effekt på genial kjapt og enkel måte, måtte selvsagt se Runar Kabbe sjøørretfilmen og ekstra materialet hvor han binder reker før jeg ble overbevist :D :D

RuneD; knallfin økt du hadde ved vannet...8 fisk er gøy, spsielt når kompisen ikke får noen ting, det gjør at man setter pris på fisken selv om de  er 100 gr også.

De små er ikke de som er enklest å lure på buzzere, bare slik at det er sagt.

I år har jeg fisket støre fisk enn vanligvis på våren, og må si at det er laaaangt enklere å få på på de som er interessert i fluen, de større fiskene har liksom et annet momentum i snuoperasjonen med flua i kjeften :

Så "undervannsfangede" småfisk er en sann fryd å lure til tider, spesielt i kortlinefiske i elv og buzzerfiske i vann.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Da var det endelig på tide å finne denne tråden frem igjen...og forundrer meg hvordan slik god tråd kunne falle så mange sider balover...men den er kommet for å bli, for nå er min sesong igang, og snart mange andres :)

Fisket nøyaktig en time i formiddag, fant etter 2 kast uten napp, hvor i vannlaget fisken ville ha buzzere servert.

CA 2 meter dypt.

De aller fleste tok et godt stykke uti, hvilket var kjekt i seg selv...å kjenne noe "bzzzzzz" på fluene...vente, vente..dra de på med sideveis tilslag.

Mistet ingen når først kroket, hadde et par-tre som lugget borti og aldri satt.

Jeg hadde god uttelling, og på 6 kast hadde jeg 7 fisk :) (fikk en "dobbel")

I alt 12 fisk, og sesongens første BZZZZZZ tur er unnagjort, godt å se at jeg henger med iår også.

Kom dere ut å buzz folkens....0.5 grader her idag når fisket pågikk, is på halve vannet, solen tittet frem av og til, vær og vind skiftet på timen. Best bett, kanskje tilfeldig, hadde jeg når den fine fluebrisen var på.

Fisket med intermediate tip line, for å ha kontroll på dybden og det sakte fisket.

Håper ikke dette var for kjedelig og detaljert og at kun de såkalte "proffe" forstod...folkelig og leselig skulle det ihvertfall være m :)eningen at det var

Stig

post-1338-13949886510012_thumb.jpg

post-1338-13949886510734_thumb.jpg

post-1338-13949886511063_thumb.jpg

post-1338-13949886511593_thumb.jpg

post-1338-13949886511944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhh! Så deilig å høre at sesongen har begynt igjen! Magisk, Stig!

Jeg håper, håper, HÅÅÅPER at været er sånn at jeg får fisket fredag og lørdag.. Hvis ikke må det blir sjøørret igjen, som i og for seg er

moro nok. Det bare kommer aldri opp til nivået som brunørreten ligger på!

Var det ute på Askøy du var? (Hvis det er lov å spørre, altså :P)

(Du husker kanskje ikke meg, men det var på telefon med meg du lovpriste Ekso for 2 år siden, som førte til at jeg fikk meg ny favorittelv. Takk for den ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det var deilig å fiske ordentlig igjen :)

Selvsagt er det lov å spørre, jeg har ingen hemmeligheter når det kommer til vann, ser jo at folk ikke klarer fiske dem tom likevel..he-he, til det biter den for sjelden på Streaking Caddis (eller lignende dupper).

Ja, Askøy. Midt i Florvåg, et sikkert kort tidlig i sesongen.

Joda, husker Ekso lovprising godt :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fiske inn ny stang idag, heldigvis ble det slik, men den timen jeg stod i vannet ble rar.

Fisket fra 1430- 1530.

Blikk stille, 6 grader i luften.

Rigget intermediatetip linen med buzzere, måtte vente en del idg på at linens tupp og fortom skulle bryte den stille vannfilmen skikkelig.

Mao tok hvert "innfisk" lang tid.

Fikk også sett årets andre vak :)

Fikk første fisken litt uoppmerksomt mot slutten. Heldigvis ligger det nedfelt i ryggmargen at ting kan skje mot slutt av inntrekk, så reddet på.

De neste 6-7 kast/innfisk fikk jeg 5 fisk til.

De tok veldig forsiktig, og flere av dem var først borti å nuppet litt før jeg fikk dem.

Så fulgte 40 minutter med endringer i vær, nordlig vinddrag og sol ble plutselig sydlig vindretning og overskyet...fisken ble merkelig forsiktig.

Hadde ihvertfall 4-5 på som jeg ikke klarte få inn, de bare falt av på merkelig måte, syntes de tok så "ullent" at jeg rakk å få mistanke undersveis om at de ikke satt godt.

En del fisk var bare borti fluer...jeg kroket dem aldri.

Okke som, stangen er "innfisket" og myggtråd holdes i live :)

post-1338-13949886632199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fiske inn ny stang idag, heldigvis ble det slik, men den timen jeg stod i vannet ble rar.

Fisket fra 1430- 1530.

Blikk stille, 6 grader i luften.

Rigget intermediatetip linen med buzzere, måtte vente en del idg på at linens tupp og fortom skulle bryte den stille vannfilmen skikkelig.

Mao tok hvert "innfisk" lang tid.

Fikk også sett årets andre vak :)

Fikk første fisken litt uoppmerksomt mot slutten. Heldigvis ligger det nedfelt i ryggmargen at ting kan skje mot slutt av inntrekk, så reddet på.

De neste 6-7 kast/innfisk fikk jeg 5 fisk til.

De tok veldig forsiktig, og flere av dem var først borti å nuppet litt før jeg fikk dem.

Så fulgte 40 minutter med endringer i vær, nordlig vinddrag og sol ble plutselig sydlig vindretning og overskyet...fisken ble merkelig forsiktig.

Hadde ihvertfall 4-5 på som jeg ikke klarte få inn, de bare falt av på merkelig måte, syntes de tok så "ullent" at jeg rakk å få mistanke undersveis om at de ikke satt godt.

En del fisk var bare borti fluer...jeg kroket dem aldri.

Okke som, stangen er "innfisket" og myggtråd holdes i live :)

Hadde samme opplevelse i bekken idag Stig,fisken tok uhyre forsiktig,og jeg er sikker på jeg hadde en god del napp jeg aldri rakk å respondere på.Enkelte dager er det sånn,og selv om jeg tok 3 stk idag(fisket egentlig veldig lite)var det mange som glapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var årets første buzzer tur unnagjort, men kan desverre ikkje skryte av stor fangsten :) Reiste frå jobb i 3 tida med håp om at isen skulle være vekke og vinden roligare.

Jepp isen var vekk :D Men vinden var ikkje særligt betre :-\ Den var sur, kald og vatne hadde berre ein temp på 2 grader. Og sjølv om eg kunne gjort meir ut av fiske, så var det berre deiligt og få komt seg ut, sitte og slappe av, og få bekrefta at isen på enkelte vatn har gått :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å bare kjenne vårdraget i luften...

Jonny, du er vel snart i gang med "myggklekking" på hjemmebane også???

Langt unna? :)

Isen rekker vel ikke fryse på igjen før du er ute igjen okke som :)

Willy; ja, utnytt tiden. be dem skjære i venstre arm istedetfor.

Er det "ufarlig" inngrep? Håper det :)

VAr ute igår igjen, en time i vindstille og litt vrient lune fiskemessig.

Skulle fiske inn enda en ny stang, BIIIx #6 9'6, bare for å se hvordan den var på småfisk, siden jeg kommer til å bruke slikt i konkurranser etc.

Det ga heldigvis 6 småfisk på timen, da måtte jeg til pers med slow intermediate line, så ut som fisken kom ganske høyt for å ta buzzer. ikke mer enn ca 30 cm under.

Litt fordi jeg fisket tvers over en bukt, fisket med på en måte utfra grunna på endre siden og mot meg, alle fiskene tok mot motsatt bredd, hvor det skråner saktere ned mot renna i midten.

Jeg stod på dypsida av renna, kjente aldri noe helt inn mot meg.

Fisken var på kast etter kast, så ikke mer, går sikkert i små stimer for å holde varmen, kaldt enda.

Fikk også en dobbel...det er gøy når man kjenner dirring, så litt mer dirring...føler meg dobbelt så smart når to blir lurt på samtidig :)

HAdde rigget tre stenger for moro skyld, skulle fiske av samme sted mer tre ulike saker, den ene viste tydelig forskjell igår.

Men som sagt var det også påvirket av hvordan fisken befant seg i forhold til topografi.

Gøy at det ikke bare er å slenge noe uti å kveile dem på

post-1338-13949886703472_thumb.jpg

post-1338-13949886703948_thumb.jpg

post-1338-1394988670437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Stig.. Deiligt og kjenne vårlufta igjen:D

Eg vil nesten sei at, viss ikkje den sure vinden hadde vært der idag, så hadde fisken vist seg, pleie ikkje og være vannskeligt og be i det området :) Men han blir litt sky i kalde vind drag :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...