Gå til innhold

Mygg, nok en gang.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

For skrive noen vage påstander jeg og da. Tok en tur ut i kveldingen i dag, mest for å få testet et highwater i klasse 5.

Rigga den på ei multi #5. Snøret sto til forventningene :) Annbefales for de som ikke har prøvd!

Tilbake til myggen 8) Ikke så veldig mye vak i kveld av en eller annen grunn, kansje heller akkurat passe ??? Neida det ble litt slit for å lykkes.

Det var fin fisk som gikk og H&T vaket. Snuten-ryggen-halen. Jeg grøsser når jeg tenker på det. "Godgrøsser" ;)

Det som var utslagsgivende i kveld var og "være på hugget" (som så veldig ofte) Det blir en del kasting....

Det vaket for lite til at jeg bare fisket med klekkere og tørt. Jeg liker VELDIG godt klekkere.

Så jeg rigget opp en once & away med en brun busser med gule kinn ca 50cm bak. Jeg justerte ikke lengden på spissen, tror jeg traff dybden.

Jeg hadde en fisk på klekkeren og resten tok busseren.......

Men, det er alltid et men :D Nok en gang følte jeg at bevegelse trigga. Kastet ut, lot ligge i fred og holdt kontakt. Nothing....

Et vak-kastet i banen (tror jeg)-ligge litt-forsiktige småtwist-PANG! Dette gjentok seg flere ganger.

Fikk bra med fisk i kveld. Tre over kiloen faktisk. En MEGET vellykket kveld til å være meg :) Nesten ikke noe knot engang :D

Satte på ny fortomm og knyta på spiss og fluer og når jeg skulle ta første kastet så var det knute på spissen helt inne ved den første flua ??? ??? Hvordan i helvete skal det gå ann ??? Er vel bare jeg som er flink til å knote :P Ellers gikk det knirkefritt. Mista ikke en fisk engang.

Tok noen bilder med moben men jeg finner ikke kabelen. Ungene eller fruen har sikkert kabel til sine tlf,er så jeg kan sende til de og legge inn.

Men det gidder jeg ikke nå så sent.

Ha et fortsatt godt myggfiske dere og husk at dette er "primetime"!!! Myggfiske ruler 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for det Jonny. Hva tror du? Jeg tenker på at det så ofte (i alle fall for min del) er så effektivt å "twiste" litt.

Flua vil jo stige litt da. På vårfluepupper er jo dette en kjent trigger. Kan det være det samme med myggpupper? At det trigger når den stiger?

Eller er det bare det at den ikke oppfører seg som resten av gjengen den henger med?

Hva tror dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg prøvde og ringe fluebanditen for å fortelle at det vaket stor fisk men han ville ikke prate med meg og bare la på før jeg fikk sagt hva det gjaldt.

Her skulle jeg være grei og invitere inn i det aller helligste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har prøvd av buzzer fiske, har jeg lagt merke til at sakte handtwist for å ha kontakt med fluene for så å gi noen mer markante rykk ofte gir utslag på hugget. om det er slik myggpuppen oppfører seg eller om det fordi det blinker litt ekstra i kinnene som gjør at akkurat den fisken tar, er usikkert :)

jeg tror at en liten bevegelse i ny og ne kan lure fisken til å ta. opplever det samme når jeg fisker tørt i stillevann, har fluen ligget lenge nok kan en liten bevegelse hjelpe :)

Flott rapport ruffen, og tre over kiloen er ikke å forakte :D dine første kilos i år eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små twisting e vel alle enige i at fungere utruligt godt, og som Arild skriver, så e da ved rolige handtwist eller 3-4 små rykk ibuzzeren som ofte har vært mest effektivt under mitt buzzerfiske også. 3-4 små men harde rykk har også vært VELDIGT efektivt :)

Eg og Arne opplevde også som eg skreiv her for litt siden, at fisken ikkje ville ha klekkeren, sjølv ved bevegelse, men når gnatten kom på fortommen og blei forsiktigt handtwista inn, så tok den. Og då ikkje som ein galning som aldri hadde sett mat før, men roligt og beherska. Men då kunne du også sjå at fisken gjekk rundt på overflaten og plukka små men spreke mygg ;D

Arild og eg var også ute på Tirsdag i ei lita kose elv, der me hadde morsomt fiske. Også der ville fisken ha ein liten bevegelse på klekkeren før den ville ta, og her fiska begge med JK klekkern med Orange CDC flotør og der den med orange kropp fungerte best :)

Så at handtwisting/bevegelser på flua uannset type imitasjon funger bra e da ingen tvi om, og at det finnes plenti med måter og trigge fisken til og ta på finnes det vel heller ingen tvil om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Jonny. Hva tror du? Jeg tenker på at det så ofte (i alle fall for min del) er så effektivt å "twiste" litt.

Flua vil jo stige litt da. På vårfluepupper er jo dette en kjent trigger. Kan det være det samme med myggpupper? At det trigger når den stiger?

Eller er det bare det at den ikke oppfører seg som resten av gjengen den henger med?

Hva tror dere andre om dette?

Flott ruffen,og gratulerer med fin fangst og vellykket fiske.

Også var det jo nesten bare seriøst! ;D

Vel myggpupper oppfører seg sånn:Stiger opp mot overflaten,hviler og synker,og stiger igjen.Dette gjentaes noen ganger fra bunnen og opp til klekking,og denne "ubeslutsomheten"er det som ørreten(eller annen fisk for den saks skyld)liker så godt.

Døgnfluenymfer har noe av det samme mønsteret,de svømmer med bena inntil kroppen,og i hvileperioder sprer den beina(hackelet) ut til siden for å synke minst mulig,og da er den veldig sårbar og gjenkjennelig for fisken,har alltid "synkepauser" enten jeg fisker myggpupper eller døgnfluenymfer,mens de fleste vårfluepupper antakelig har en mer jevn stigning mot overflaten,og de med gassblåse kan jo fyke så fort til overflaten at fisken sliter med å ta dem igjen. ;)  og ofte bryter overflaten med høye sprang,ihvertfall på stille vann.

Nå vet ikke jeg med sikkerhet hvorfor fisken tar den synkende puppa,og det gjerne godt også,kan jo være at den ikke ser forskjell på opp og ned i vannet ;D ,bare registrerer at puppa beveger seg,men det bryr jeg meg ikke så mye om,så lenge det gir så fine napp og er kjempespennende å vente på.Den siste jeg tok på reint bevisst synkefiske,dro jo nesten snøret ut av hendene mine,tross relativt beskjedne 4-5 hg.Ekstatisk! 8)

Og når det gjelder klekkere,ruffen,det liker fisken og,samme hvilken art som klekker,de fleste er jo hjelpeløse i den fasen,bortsett fra en og annen vårfluerakett.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aldri så ydmykt spørsmål. Hvorfor er så få av de som har lang erfaring og i følge dem selv får mer stor fisk en de fleste her inne ikke med å diskuterer slike ting som dette? Slike ting som mygg er kansje ikke så aktuelt?

Dere med kontoen full kan dere ikke dele litt erfaring med oss uprofilerte idioter? Snakker for meg selv.

Setter veldig pris på innleggene som har kommer her i fra bla jonny-rodswinger-stig-rune-bjørnar-trond osv. Dumt å neve navn da noen alltid blir utelatt selv om de skulle vært nevnt. Jeg har hukommelse som en dvergvedder som dere har merket :)

La meg nå høre hva dere som er mest profilert mener om forex, den siste rapporten jeg la ut. Hva gjorde jeg riktig? hva gjorde jeg feil?

Jeg vil så gjerne lære mer...

Ps: Er du ikke profilert men har lyst/kunne tenke deg å hjelpe meg med å bli en bedre fluefisker så "klem til" :):D Jeg hører på alle jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Ruffen...hvor er alle dere "eksperter" som kaster som guder og fisker som guder og mener sterke ting som guder...dere som har så mange "absolutter" at det dreper all fiskeglede ;D?

Ruffen; Du har fått mange gode svar/bekreftelser fra Jonny, Arild og Willy......og best av alt ser det ut som du selv vet....3 fisk over kilo på en tur med flere fisk!!!! Kanonfiske er det vi kaller slikt, har jeg selv aldri opplevd og er således laaaaaaangt fra noen "bedreviter" når det gjelder verken mygg eller havørnklekker fiske :).

Jeg er litt som dere andre, gjør de tingene som faller meg naturlig for å fange fiskens oppmerksomhet, om det er korte trekk eller statisk...aldri godt å si hva fisken liker...noen ganger det ene, andre ganger det andre...

Altså et fiske uten for mange "regler" ;)

Har hatt noen "regelfrie" turer siden siste rapport...vanskelig fiske, få fisk, men likefullt utrolig artige opplevelser med både synk og tørt :)

Håper profilene kommer tråden til unnsetning Ruffen...men tror samtidig at mange av de som er inne på tråden vet plenty...og enda mer enn mange ;) ;)

Du må fortsette din egen tråd Ruffen...det forplikter...og gud bedre for en fiskermann du er ...vi vil se bilder  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert på myggfiske, heller tvertimot, men fikk lyst til å skrive et innlegg i denne tråden som har vært en av beste og mest lærerike på fluefiskesiden den siste tiden. Pga lite tid til fiske så langt i år har jeg ikke hatt mange anledninger til å omsette lærdomen i praktisk fiske.

Lav temp, mye vind, lite vak og lite fast fisk har vært gjennomgangsmelodien de få gangene jeg har hatt anledning til å besøke mine faste fiskevann så langt i år. Sist søndag var toppen, 2 vann à 3-4 timer morgen og kveld uten vak eller napp. Prøvde alt jeg hadde i myggboksen av tørt, klekkere, buzzere osv. uten resultat.

Da jeg i dag morges fant ut at jeg ville ta en tur en times tid for å teste ny Highwater-line (på Multi #5) hadde jeg derfor ikke mye håp om fisk. Stoppet ved et lite vann med gode kasteforhold lett tilgjengelig ved bilvei der jeg tidligere øvde kasting og der jeg av og til har fått en og annen liten ørret.

Forholdene var som tidligere i år, sol, økende nordavind og ingen vak. Hadde på en liten tørr mygg størrelse 18 på hjemmelaget tvunnet fortom a la Staffan Lindstrøm. Fast fisk på første kastet! Måtte være en tilfeldighet fant jeg ut og la ut nytt kast. Fast fisk igjen. Og slik fortsatte det. Etter en drøy time landet jeg nr 10. Det var ingenting som etter min erfaring skulle tilsi godt tørrfluefiske idag. Noen få vak, enkelte mygg på overflaten når nordavinden løyet litt innimellom slik det har vært tidligere i år.

Så hva har skjedd siden sist helg som har fått ørreten til å bli så mye mer samarbeidsvillig? ??? Ikke vet jeg, det eneste jeg observerte var at overflatetemperaturen i vannet var 11 grader mot 9 der jeg fisket forrige helg.

Vel vel, det er vel dette som gjør fluefiske så interessant slik andre har vært inne på i denne tråden.

Highwtater-linen? Glemte den fullstendig.  ;D  Testingen får være til en annen dag, har ikke tid til slikt når fisken er i rett modus.

Støtter forøvrig Ruffen og Stig fullt ut når det gjelder etterlysning av flere profilerte og erfarne fluefiskeres bidrag til emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Å legge ut bilder av fisk uten noe rundt er litt kjedelig i lengden synes jeg. Et bilde med en fisk bør fange et miljø-ekte fiskeglede-en spessiel fisk osv. Spenningen med å se på slike bilder som jeg legger ut nå er meget begrenset :)

Om en får en del store fisk en kveld har ikke så mye med dyktighet å gjøre, vil heller si at det var litt flaks :)

Det viktigste mener jeg er hvor man skal dra og kansje enda viktigere når! Så kommer fiskeerfaring inn i bildet.

[attachimg=1]

Dette er oppskriften på en skogsørret.

[attachimg=2]

Denne er fra samme vann. Litt snodig egentlig.

[attachimg=3]

Denne lurte meg godt :D Trodde den var virkelig stor. En spreking.

[attachimg=5]

Se i munnviken

[attachimg=4]

Edit: Har vist rotet med bildene ser jeg. To av bildene er forex, av samme fisken....

post-2611-13949878143363_thumb.jpg

post-2611-13949878143838_thumb.jpg

post-2611-13949878144198_thumb.jpg

post-2611-13949878144569_thumb.jpg

post-2611-13949878144925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje forutsigbarheten som gjør myggfiske så morsomt? Med det mener jeg at man vet at myggen klekker. Ikke som andre insekter hvor man aldri har noen sikker garanti for gode klekkinger. Når myggen kommer igang for alvor så klekker den nesten samme faen.

Vinden kan ødelegge men tempen har ikke så mye å si mener jeg.

Myggfiske er på en måte litt "trygt"? Litt som at makkrellen kommer inn om sommeren. Den kommer og gir godt fiske :) Ikke kansje men helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blåser litt, leiter dere/fisker dere da i vindgatene? Går fisken og beiter i disse ansamlingene eller er den på sine "vanelige" plasser?

Hva mener dere? Hvordan griper dere det an? Tenker dere mye på dette når dere fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er ganske "trygt" ja, men vinden kan spolere mesteparten av det meningsfyllte fisket. Nå bør det ha blåst i fra seg snart!

Vindgater er ganske safe mange steder. Men, i de mest interessante vannene jeg fisker i som er +1km lange. Så er det et klart mønster i hvor myggen klekker. Det starter på de samme stedene hvert år og forflytter seg i samme rekkefølgen. Det virker som om litt store, dype og klare vann har helt typiske "mygghøl". Dvs. klekkingene er ofte meget lokale. Og det handler om dybde og bunnforhold. Selv om det blåser klekker det godt der, det som er synd er at fisken ikke er oppe når det blåser. Når det er maur og annet snadder som lander på vannet, ja da er vindgater det første jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deilig med årets første på land. litt vanskelig start på denne sesongen syntes jeg. har hatt noen turer med mine sjanser, men det har bare ikke klaffa. denne fisken satt dypt, hehe ;D

104193_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41873/104193.jpg

400-450 hg.

tok på en mygg klekker i en liten lureputt i oslomarka. litt vinterslank med stort hode, så nyutsatt fisk var det ihvertfall ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er ganske "trygt" ja, men vinden kan spolere mesteparten av det meningsfyllte fisket. Nå bør det ha blåst i fra seg snart!

Ja nå har det for pokker blåst nesten hver dag i hele vår. I går var vinden oppe i 80 kmt i krana på jobb. Det er vindmåler der.

I kveld var stille og fint men da måtte jeg i konfirmasjonsselvskap :P Dratilhelvetefornoejævlaskit.

I morra har de og meldt stille men da må jeg plante hekk og ta ungene med på båtur. Av og til er det hardt å leve.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske er ganske "trygt" ja, men vinden kan spolere mesteparten av det meningsfyllte fisket. Nå bør det ha blåst i fra seg snart!

Vindgater er ganske safe mange steder. Men, i de mest interessante vannene jeg fisker i som er +1km lange. Så er det et klart mønster i hvor myggen klekker. Det starter på de samme stedene hvert år og forflytter seg i samme rekkefølgen. Det virker som om litt store, dype og klare vann har helt typiske "mygghøl". Dvs. klekkingene er ofte meget lokale. Og det handler om dybde og bunnforhold. Selv om det blåser klekker det godt der, det som er synd er at fisken ikke er oppe når det blåser. Når det er maur og annet snadder som lander på vannet, ja da er vindgater det første jeg ser etter.

Litt of men uannsett: Det med maur og vindgater har jeg dritt meg på mer en gang. Har funnet store annsamlinger med maur og sittet og ventet men har ikke klart å holde meg da det har vaket i andre kanter av vannet. Hva tror dere har skjedd da? Jo selvfølgelig så har det blitt "ryddet opp" her når jeg har vært andre plasser.

Hvis det skjer i år så skal jeg vente lenge nok! For "renovasjonsgutta" kommer, før eller senere. Banna bein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig å få bli med Stig, SVN, ut på en kveldsøkt i uka som var, og fikk en meget lærerik og interessant introduksjon til mygg- og nymfefiske. Har aldri fisket med annet enn flyteline men fikk låne en fast intermediate og satte på to nymfer.  Tvistet meget rolig inn og fikk årets to første ørreter, begge helt inne ved land i det snøret ble løftet forsiktik opp helt i siste fasen. Hadde ca 1m line + fortom ute i det fisken tok, dritkult!!!

Full konsing helt til flua er ute av vannet, det var i hvert fall oppskriften denne kvelden

dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blåser litt, leiter dere/fisker dere da i vindgatene? Går fisken og beiter i disse ansamlingene eller er den på sine "vanelige" plasser?

Hva mener dere? Hvordan griper dere det an? Tenker dere mye på dette når dere fisker?

vind og myggfiske er noe skiteri. Myggpuppene har en lei tendens til å krype seg nedover i vannlagene når det blåser opp. Da blir det for det første mere vrient. For det andre blir det etter min mening ikke så morsomt. Jeg må da si at jeg har liten erfaring på systematisk synkelinefiske med mygg. Jeg har heller prøvd å oppsøke andre fiskesteder. Jeg har da ikke konsentrert meg om vindgater under myggfisket. For det første prøver jeg å lete fram kanter og nes på vannet, som skaper lommer med mer ideelle klekkeforhold. Dette lykkes somregel greit. Men på dager da det er irriterende kastevinder (som er verst - av og på). Da oppsøker jeg heller fiske i rennende vann. Har noe plasser med mudderbunn og rolig strøm. Her finner man alltid forhold.

En annen ting man bør være oppmerksom på, er hvis det er klekkevær og myggen klekker godt uansett vind. Utpå ettermiddagen/ kveld, er det alltid store ansamlinger med fjærmygg langs pålandsstrendene. Dette vet ørreten godt, og det kan bli tildels ordentlig morsomt tørrfluefiske langs strand og under busker. Her er det etter min mening palmermygg i litt for stor størrelse som gjelder. Den skiller seg ut, og kan godt være to-tre mygger på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra med egne erfaringer det du sier her Bjørnar. Etter bra fiske lørdag med noe vind men samtidig myggklekking, fristet et gjentakelse av suksessen igår. Da hadde nordavinden økt atskillige hakk med kuling i kastene og lavere lufttemperatur. Nytt og ukjent vann pluss utfordringen med i det hele tatt å finne et sted der det var mulig å kaste, gjorde fisket lite effektivt. Ingen vak og lite mygg gav null resultat med tørt, og det ble ikke særlig bedre med intermediate og nymfer/pupper. En liten ørret på en vespertinanymfe etter to og en halv time ble hele beholdningen.

Har også selv opplevd bra fiske på kvelden  i viker der vinden har stått på tidligere på dagen, så å søke opp slike steder på rett tidspunkt tror jeg har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...