Gå til innhold

Kastevideo med en kar fra Gjøvik.....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Kom over en artig liten sak på nettet i dag hvor Andrè Brun leker seg med fluestanga :D

Veldig interessant og lærerikt å se Andrè bedrive vannkast...... det ser jo så lett ut :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble veldig inspirert av dette, så i ettermidag oppsøkte jeg et vann der overarmskast er umulig - buskas i nakken uansett hvor du står...

hadde pugget scenene til AB, og syns jeg hadde rytmen da jeg gikk til verket...

resultatet?

  • 2 fluer i bakhodet og en i r@va
  • 1 flue øverst i ei bjørk - 10 m rett over meg (fatter ikke åssen det gikk til)
  • mista 5 nybundne fluer - 1 buzzer, 3 fjærmygg klekkere og 1 cdc.mygg (2 ble ofret til busker og kratt, resten forsvant spoløst)
  • skremte angstnevroser på all fisk i vannet - prognosen sier "kroksky ut 2013"

men så, til slutt satt jaggu ett kast, og så ett til ;D ikke så veldig langt, men klumpen strakk seg ... det var så vidt jeg kom meg hjem mens kona husket hvem jeg var... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur

Kunne tenkt meg og sett mer av snøret. På den første lokaliteten er det nesten helt umulig å se, mens det er litt bedre på den andre. Hva med sjokk-oransje snøre til slike videoer André. Komboen ser forresten ut til å være en fornuftig smålaksutrustning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern!!!!!

Synes egentlig det er litt deprimerende å se slik kasting.  Derfor pleier jeg å lukke øya når det kastes i de filmene jeg har, for så å akkurat rekke å åpne dem igjen før fisken tar flua....

Ser jo hvor jæ....g dålrig man selv er til å kaste... Men bare vent......Om 4-5000 kast, skal det nok bl bra ( håper jeg )...

Mål for sessongen!!! Få flua litt lenger fram enn inn i mine egne nakkehår  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er at man, i hvert fall om man har et visst grunnlag, kan lære mye kasting av å studere videoer med "spesialkast". Har man brukbar kontroll på stangføring og variert bruk av dobbeltrekket, så ligger er det utrolig mye å hente på å studere timing, pausepunkter og stoppunkter. Snakerollvideoen (snapp, snapp, pause, snapp) fra bassenget gav meg spesielt mye. Sitter ofte foran pc'n og øver inn bevegelser, før jeg monterer for noen prøvekast.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos apropos;

På siste SØ-tur, med to og en halv dags denging i all slags vær(inkl. ganske så gufne vindkast med snøkjerringer som bonus), så testet jeg ut litt forskjellig teknikk.

Faktisk litt inspirert av videoen din, Andrè, så begynte jeg med vannkast. Det gikk jo dønn rett vest som vanlig, og ble forkastet(!) da det var for godt fiske(Uffameg!) til ikke å få ut snøret.

Så da ble det div. start og stoppsteder, varierte dobbeltrekk, antall bakslenger, og det meste... Det klareste er vel nesten at det er ganske så mange "veier til Rom".

Tilogmed å bryte prinsipper, som å vinkle stanga forskjellig i baktrekk kontra forover, kan resultere i at man denger ut hele wf-snøret med en eneste baksleng...

Også artig å bruke vinden, og leke med forskjellige bukter. Virkelig følge med hva vindretningen gjør med snøret, og arbeide med, og ikke -mot vinden.

Det kan bli noen nesten "rullekastlignende" bevegelser av slike overhodekast. Om jeg greier å forklare bra nok...

Men resultatet av denne eksperimenteringen(Og over tjue fete SØ ;D ;D ;D) som jeg koste meg med nesten hele tiden, er jo også grunnen til at jeg ikke har vært ute med stanga på den halvannen uka som har gått:

Noe senebetennelse-greier som gikk værst utover høyra, gjorde at den hovna opp til type liten boksehanske(LITT overdrevet.), med heftige smerter på oversiden...

Har fått tilsvarende følinger i venstra før, særlig etter meget raskt inntrekk, i for mange timer i strekk. Men dette tok kaka.

Noen som har vært borte i dette?

Hevelsen har gitt seg nå. Men jeg er fortsatt litt øm, så jeg drøyer et par dager til. Selv om det river og sliter i fiskesjela...

Og da lover jeg å terpe vannkast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant og lærerikt å se Andrè bedrive vannkast...... det ser jo så lett ut :D

Kjekt å ha noe å strebe etter. Det er så mange ressurser på alt mulig her inne; fiske, kasting, binding, foto. Skulle ønske jeg kunne samle dere alle sammen og ta litt Vulcan mind-melting for å lære alt på en gang  ;D

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...