Gå til innhold

Tørrbjørns fiskedagbok - Tromsø rundt og trill rundt....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest bmathies

synd att den plassen bare er en skygge av seg selv nå. fikk også bare småharr den siste gangen jeg var innom. hva er skjedd egentelig. full av flott røye for noen år siden.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Sigve. Hva ellers skal man gjøre når man er sykemeldt. Heldigvis skal jeg på jobb igjen i september og begynne å fungere ordentlig.

Klart du skal komme på besøk.

Takk også for det Irving.

Anskaffelse av fluebindemateriell.

[attachimg=1]

Brothers in arms med en liten dunge gjess.

Fluer slites og nye må bindes. Og ingenting er lekkrere enn goosebiots i kroppen på små døgnfluer og mygg.

Derfor var jeg og Laxen ute en natt og dunket ned noen fjærkre.

Noe kjøtt blir det også.

En grei avsporing til det ellers travle men hyggelige fluefisket.

[attachimg=2]

Han stordåsa med alle smågjessene.

post-3215-1394988156859_thumb.jpg

post-3215-13949881569158_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe går man aldri lei av.

[attachimg=1]

Camilla ville på tur.

Jeg foreslo stillevannsfiske i et vann rett utenfor Tromsø sammen med Laxen. Men hun avslo og forlangte rennende vann.

Hun synes helt klart av elvefisket er morsomst. Jeg var ikke helt uenig.

Med på lasset ble Torese, som så sitt snitt i å forlate familien for å ta en øl, grille litt og sove en hel natt uavbrutt uten barneskrik. Fisking kunne man bare presse inn imellom alt det andre trivelige.

Han dro noen timer i forveien fordi han, som normalt kjører som ei kjerring, og fordi han skulle innom Storelva en tur før vi møttes på avtalt camp ved Renna.

[attachimg=2]

Torese. En av de få jeg kjenner som har et eget rom med stenger i. Svoren Orvis mann, og kaster en nydelig line.

[attachimg=3]

Camilla kan som kvinner flest konsentrere seg om flere oppgaver samtidig. Her fluefiske og plukking av bringebær. Vi menn, hadde mer enn nok med å få ørreten til å ta fluene våre.

Men Renna ble ikke slik vi ønsket oss. Søndagen var preget av mye vind, lav vannstand og flust med småharr. Dette gjorde at vi søkte oss inn til myrtjernet hvor det alltids finnes en ørret som lar seg lure.

Camilla var ikke overlykkelig, men Torese gjorde storeslem og huket den ene mørke skogsørreten etter den andre. Selv ble jeg totalt parkert og klarte til slutt å lande to mikroorganismer som jeg ikke  klarte å rive flua ut av kjeften på. Det kalles visst tilslagsproblemer.

Camilla tok noen få kast på noen vakende fisk, men gikk over til bringebærjakt da det var liten interesse fra fisken.

Da mørket falt på og dagen var over, tok jeg beslutningen om å bli værende, mens Camilla slo følge med Torese til byen.

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Mandagen begynte tregt, men temperaturen steg utpå formiddagen og sola slo sprekker i skylaget.

Den lave vannstanden gjorde at jeg søkte fisk lenger nedstrøms der Renna er bredere og roligere.

Men også her sto det mye harr som var plagsomt lett på tørrflua.

Etter middag, som besto av grillet kjøtt og potetsalat, og øl selvfølgelig, tok jeg veien opp i de hurtigere delene, der det også finnes noen spennende dyprenner.

Og midt på et brekk fant jeg tre fisk som sto og head and tailet på bare halvmeteren med vann.

På første forsøk på å komme i posisjon skremte jeg hele brekket.

Med gult kort gikk jeg og satte meg i gresset.

En halvtime senere begynte den ene fisken å rullevake igjen, og med flamingostilen til Fismen (vet ikke om den var utslagsgivende), klarte jeg å komme meg i posisjon.

Først på med en spent spinner. Fisken er oppe å ser på flua, men tar ikke. Neste kast gir ingen reaksjon.

På med en elkhaircaddis. Men ingenting.

Den rolige vakingen avslører at den tar noe i annet enn voksne vårfluer.

På med en liten superpuppan.

På første kastet satt den, men etter å ha tatt nesten alle triksene en ørret kan, kom flua i retur.

Jeg hater Mustad R30.

[attachimg=6]

Neste morgen var fin.

Vindstille og overskyet. Brukbar temperatur.

Men etter egg og bacon kom vinden i fulle bøtter og hva fan gjør man da?

Rigga ned leira og pakka i bilen. Så 10 minutter på dårlig grusvei til et bitte lite navnløst skogtjern.

En blå flekk på kartet som lett blir oversett . Og som folk vil ha vanskelig med å tro at det finnes fisk i. Ca. 150 meter i rett over og nesten trill rundt. Litt grunnere i den ene siden, men ellers ganske uvadbart. Klart vann over mudderbunn med enkelte stokker og steiner her og der.

En ganske brukbar bekk renner inn og ut på den ene siden.

Helt blikkstille lå det der.

En og annen vaking bryter vannspeilet.

Det var lite insekter å se. Men noen av vakene var ganske voldsomme, og tydeligvis var noen av fiskene av bra størrelse og at de tok noe som krevde litt fart.

[attachimg=9]

Jeg vadet ut på innersiden av vannet og lå ut en gul og svart superpuppe i str 15.

En liten men trinn ørret tok flua på andre kastet og fulgte med til håven. Den blir middag i dag.

Flere fisk ville ikke ta flua denne gangen.  

[attachimg=10]

Min kjære Garrison 212 taper bygget av Gary Marshall i Derby.

[attachimg=7]

Lydia hypnotiserer et kakestykke. Eller er det omvendt?

[attachimg=8]

Kontorstolen. Mye av forarbeidet ligger i nettopp å sitte i ro og speide utover vannet.

post-3215-1394988177354_thumb.jpg

post-3215-13949881773995_thumb.jpg

post-3215-13949881774475_thumb.jpg

post-3215-13949881774934_thumb.jpg

post-3215-13949881775295_thumb.jpg

post-3215-13949881775824_thumb.jpg

post-3215-13949881776424_thumb.jpg

post-3215-13949881777035_thumb.jpg

post-3215-13949881777685_thumb.jpg

post-3215-13949881778003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Tørrbjørn spekulerer i nå da?

[attachimg=1]

Har Tørrbjørn mistet alle prinsipper og konvertert til FLUK?

En bunke med Wolly Buggers med kulehode og gummibein, rykende ferske fra fluebindestikka.

Vanker det fler ufyseligheter utover høsten? Matukas, zonkers, muddlers?

Hva er det som er på gang?

Rykter går om en plaststang i klasse 7 og noen synkeliner.

Er det voldtekt av ei gytegrop i september? Røyer på Grønland? Abbor? Rognsprengt skrei i desember?

Følg med i neste episode av Tørrbjørns fiskedagbok!

Svaret kan bli overraskende.

post-3215-13949881842674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Tørrbjørn spekulerer i nå da?

Har Tørrbjørn mistet alle prinsipper og konvertert til FLUK?

En bunke med Wolly Buggers med kulehode og gummibein, rykende ferske fra fluebindestikka.

Vanker det fler ufyseligheter utover høsten? Matukas, zonkers, muddlers?

Hva er det som er på gang?

Rykter går om en plaststang i klasse 7 og noen synkeliner.

Er det voldtekt av ei gytegrop i september? Røyer på Grønland? Abbor? Rognsprengt skrei i desember?

Følg med i neste episode av Tørrbjørns fiskedagbok!

Svaret kan bli overraskende.

Det er moro hver gang man utvider horisonten, så dette blir bra  ;)

Fint bundne fluer forresten, Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Ørreten og Aardahl.

Og takk for det desperadosene Brun, Håvard, Grunde, Sigve, Stian og JB! Er også litt i tvil om man kan kalle WB en direkte pen flue i utgangspunktet, men er rimelig fornøyd med de jeg snekra sammen her en kveld. Har aldri bundet WB med gummiben før, men fikk enda mer tro på flua med disse på. De skaper erfaringsmessig bra med liv både i strøm og ved inntrekk.

Ikke at det er dette jeg driver med til vanlig, men hver høst bruker jeg å havne i en psykose av streamere(selv om Pål Krogvold hevder at det er en nymfe. -Sikkert bare fordi han bruker den sjøl).

Magne Fjellstad vet meget bedre!

I morgen går turen om været ikke blir så alt for jævlig.

Jeg gleder meg.

[attachimg=1]

post-3215-13949881849175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...