Gå til innhold

Høstsverming av Maur - Småtasser


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

En tråd for eitermaur, pissmaur og jordmaur er på sin plass.

Jeg kjenner at det begynner å klø litt i småmaurboksen. Jeg tipper at de ikke er så langt unna.

Kult om vi legger inn litt om høstens sverminger her, erfaringsmessig så er de fra 1-2 uker unna.

Eller kanskje jeg har gått glipp av de første alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du er for sent ute for den første svermingen, ja. Som jeg skrev i "selsmyrtråden" til Pål Andersen 28. juli:

Her på Kolbotn var det til tider voldsomt med maur i dag. Bilen var nesten dekket, og det var "skyer" av maur over asfalten, så måker og alt annet av insektsetere gikk bananas

Maurene var ganske store til å være "småmaur". Nesten unaturlig store bakkropper. Svarte/mørke brune. Art ukjent, som du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse småmaur (eitermaur) i magen på to fisker som jeg fikk i kveld. Ikke så alt for langt fra Mjøsa. Altså indre Østland ca 600 moh.

Så ingen svermer selv, men det kan ha vært tidligere på dagen i dag. Lite vind og ganske varmt.

Så også et par Bibio.

-Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maur som svermet på Askøy midt på dagen/ tidlig ettermiddag i dag. Jeg var uheldigvis ikke hjemme akkurat når det stod på, men fant en sort maur i et edderkoppnett, krok ca 12-14 antar jeg. Var nede i vatnet og prøvde nå for litt siden, fikk en fin ørret på 300 gram, men så kom regnet og det ble helt stilt på vaking. Ikke så veldig mye vak før regnet heller, så var nok slutt på svermingen

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små gule var på vingene i ettermiddag (Kolbotn, Akershus). Det var mest dronninger, 5-7mm kroppstørrelse. Ganske gule fra undersiden, men tilsynelatende svarte når man så dem på bakken fra stående.

Dårlige bilder, men viser i alle fall fargen

Edit: "Insert as fullsize" gjør tydeligvis ikke dét...

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

post-101-13949881031192_thumb.jpg

post-101-13949881031668_thumb.jpg

post-101-13949881063665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...er vel ørreten som vekker størst interesse her også. :)  Var i Degernes på tirsdag, men da var det veldig dødt.  Mye mer fart idag, tror det mer skyldes insektene enn lokasjon.  Har pleid å være bra i Degernes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...er vel ørreten som vekker størst interesse her også. :)  Var i Degernes på tirsdag, men da var det veldig dødt.  Mye mer fart idag, tror det mer skyldes insektene enn lokasjon.  Har pleid å være bra i Degernes også.

måtte dra ved 18-tiden og det hadde da begynt å dukke opp enkelte vak... ser ikke bort fra mye action senere på kvelden... men tross kald sommer, er vel vannet fortsatt for varmt, eller? pleier ikke å ha godt fiske før senere på høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en kjappis i dag, lurte 3 på maur. Og maur var det rikelig av på vannet.

Så mest ganske små maur, krok 18 i orange og noen få brune i krok 14/16.

Var ganske lokalt med maur på det store vannet jeg var på.

Hadde med båt og kjørte litt el-motor, hadde også et lugg i sluken mens jeg forflyttet meg  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur i kveld også, må bare ut! Har jo knappt fisket i skogsvannene mine siden sankthans. Da var jeg lei, nå er det ny iver i det siste halvdel av sesongen er igang. Måtte sjekke et av de "vanlige" stedene siden jeg så en god del maur i et annet vann i går. Men mauren er lunefull og velger sin dag med omhu. Kanskje det var litt for mange skyer på himmelen i dag til at det ikke ble så mange. Når det er stabilt varmt og fint som det har vært noen dager nå er det ikke lett. Men jeg så noen få små krok 18 brune og bare et par av de gulbrune på 14/16. Lurte 3 fisk.

Så også litt vårfluer, små døgniser (B.Muticus eller Cloeon) og ikke minst mygg. Var ganske bra med mygg i luften i nitia.

Snart ny dag og nye muligheter, tipper jeg må sjekke litt i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...