Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

takk, men lurer på om det "Dylon Tekstilfarge Universal" du bruker steffan?

-vindi

Jeg kjøper ikke fargestoff via Dylon, jeg kjøper indistruelt fargestoff.... du må nesten ringe og spørre hvilken av dylonfargene som er for syntetfarge.........de har byttet embalasjetype og jeg kjenner ikke igjen fargestoffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm siter her og vurdere om dette skal prøves ut. ???

Har tanker både for og i mot, som noen sier her er det jo helt klart noe som skjer men ingen har helt klart og snappe opp hva som skjer. Det som kunne vært gøy er og legge en liten bit av et gammelt ubehandlet snøre under et godt mikroskop for og se/ta bilde av snøret.

Neste er så og koke/farge en bit av snøret for så og se hva som har skjedd med snøret på mikro nivå.

Det må så klart gjøres et rent snitt i begge snørene for og se "porene" i snøret. Tenkt deg selv hvordan lakken blir når du pollerer den eller legger lakk forsegling på den. Jeg tror nok ikke dette er noe nytt for snøre produsentene men heller en del av deres prosess når de lager nye snører. Det er jo klart at hadde det vært noen som klarte og lage et snøre som aldri eldes hadde de ikke tjent penger etter noen år. M.a.o er snøret ditt slitt kjøper du nytt og produsenten tjener penger :rolleyes:

Jeg har en liten mistanke om at det blir som og legge en "fyller" på snøret som tetter porene.  Derav ny "glatthet" i snøret. Antagelig vi nok et gammelt snøre se ut som sandpapir hvis man ganger det med 1000x.

Hva som gjør snøret mykere er vel ikke så lett og forklare da vi må ned på et atom nivå ang plast molekyler. Det kan bare være så enkelt at snøret "smelter" sammen og det vil gjøre at det er mindre minne siden det ikke er sprekk dannelser i snøret, det er jo klart at en sprekk i snøret vil gjøre at det får feil form/minne. Knekk en kvist og den forblir bøyd, bøy en kvist og den retter seg ut igjen.

Har noe et godt microskop så er det bare og ta en test.

Dette er kun en tanke men det hadde vært gøy og se om det var noe i det. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei.

Er det noen av dere som testet fargingen i fjor, som kan si noe om langtidsvirkningen?

Forble de mer minnefrie gjennom ukene? Og holdt de seg glattere?

I så fall er det knallbra, og hadde vært moro å prøve  :)

André

Svaret er JA og JA :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten advarsel:

En kompis forsøkte å koke et Airflo ridgeline snøre dog uten fargepulver.

Det endte som sammenklistra spagetti.

Nå gjorde han riktignok en feil da han lot snøre ligge i mens vannet kokte, men jeg

mistenker at Airflo Ridgeline har en coating som ikke egner seg for å ligge i kokende varm vann.

Det kan selvfølgelig ha vært en feil på snøre, men jeg har aldri sett maken til sammenklistret

pasta med unntak av den pastaen jeg koker i ny og ne ;D ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg på Terje :)

Airflo Ridgeline sin coating har ett lavere smeltepunkt enn vanlig PVC-liner. Merker det fort når man eks. smelter løkker i front.

Forøvrig langt fra sikkert av Ridge-coating får den samme gode effekten ved varmebehandling/farging som PVC....

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det noen av dere som testet fargingen i fjor, som kan si noe om langtidsvirkningen?

Forble de mer minnefrie gjennom ukene? Og holdt de seg glattere?

I så fall er det knallbra, og hadde vært moro å prøve  :)

André

Svaret er JA og JA :D

Terje

Cool, og takk for svar, Terje - da skal jeg jammen sjekke det ut på et par brukte Loop Stillwater- snører  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det noen av dere som testet fargingen i fjor, som kan si noe om langtidsvirkningen?

Forble de mer minnefrie gjennom ukene? Og holdt de seg glattere?

I så fall er det knallbra, og hadde vært moro å prøve  :)

André

Svaret er JA og JA :D

Terje

Cool, og takk for svar, Terje - da skal jeg jammen sjekke det ut på et par brukte Loop Stillwater- snører  :)

Jeg kokte 2 stillwater liner i fjord med meget godt resultat så go for it Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kokt GL Highwater? Meget fornøyd med profilen på snøret, men jeg er ikke imponert over glideegenskapene på coatingen. Må smøre snøret hyppigere enn hva jeg har vært vant med tidligere (har benyttet SA GPX som standard tørrfluesnøre i flere år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen som har kokt GL Highwater? Meget fornøyd med profilen på snøret, men jeg er ikke imponert over glideegenskapene på coatingen. Må smøre snøret hyppigere enn hva jeg har vært vant med tidligere (har benyttet SA GPX som standard tørrfluesnøre i flere år).

Det grønne highwater er det snøre jeg har farget mest og det funker alldeles ypperlig etter koking og farging :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at GL Presentation også blir bedre kokt. Snøret blir mye mykere.

Men blir det da bedre ?? Har kokt Presentation sjøl og eneste gevinsten jeg følte jeg fikk var en mere levelig farge

Kokt ett gammalt slitt, stivt og tørt Loop Long Distance og det blei bedre, nesten som nytt. Og da blei jeg glad  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farger alt av snører som ikke har "rett" farge. Så jeg farger stort sett flunkende nye snører, etter å ha vasket de med oppvaskmiddel for å få vekk fett etc. Så jeg gjør det utelukkende for fargen sin del, og jeg har ikke merket noen forskjell i holdbarhet kontra ufargede snører.

For noen år siden fikk noen gamle snører nytt liv vha farging, og de ble merkbart bedre enn det de var FØR fargingen.

Men jeg foretrekker at snøret har rett farge når jeg kjøper det, F,eks. Rio Grand i oliven. Vil helst slippe å farge, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Noen som har kokt GL Highwater? Meget fornøyd med profilen på snøret, men jeg er ikke imponert over glideegenskapene på coatingen. Må smøre snøret hyppigere enn hva jeg har vært vant med tidligere (har benyttet SA GPX som standard tørrfluesnøre i flere år).

Er ikke GL Highwater laget av Scientific Anglers på samme fabrikk som GPX ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei.

Er det noen av dere som testet fargingen i fjor, som kan si noe om langtidsvirkningen?

Forble de mer minnefrie gjennom ukene? Og holdt de seg glattere?

I så fall er det knallbra, og hadde vært moro å prøve  :)

André

Svaret er JA og JA :D

Terje

Det som umiddelbart slår meg er at dette må da ha noen ulemper, hvis ikke er det jo merkelig at de ikke kommer fra produsent "pre washed",  slik som bukser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at GL Presentation også blir bedre kokt. Snøret blir mye mykere.

Men blir det da bedre ?? Har kokt Presentation sjøl og eneste gevinsten jeg følte jeg fikk var en mere levelig farge

Kokt ett gammalt slitt, stivt og tørt Loop Long Distance og det blei bedre, nesten som nytt. Og da blei jeg glad  ;D

Ikke bedre i så måte. Ordla meg litt feil for taperingen forblir jo den samme, men coatingen blir merbart endret. Jeg har et ukokt presentation og et kokt. Du merker forskjell på de 2.

Særlig kjekt er det jo at du kan få liv i et snøre som i utgangspunktet er klar for dynga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jada jada.  ;D

Men blir snørene bedre av farginga eller er det trekkinga? Noen som har tatt noen helt identiske snører og trekt noen og farget noen? Ble alle like glatte da eller var det forskjell da også? Jeg har en mistanke om at enkelte blir litt farget (so to speak) av at det skal bli bedre når man farger. At det får en mer ønsket farge er jo så, men at det glir bedre bare pga fargen... vel. Men gjør det det så er det på tide jeg også finner frem noe Dylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

mr. Eikre, jeg har forsøkt trekking uten fargestoff og jeg har forsøkt med fargestoff.....det er natt og dag på resultat.

og jeg kjenner ikke kjemien bak det, konstaterer bare faktum......og skiter i hvorfor det skjer, akkurat som ikke vet hvorfor tv virker, hva som skjer ikke i bildebrikka på kamera når den blir eksponert i lys........ morsomt med skeptikerene, prøv sjæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da er konklusjonen at f.eks Scientific Angler leverer "halvfabrikata" Det i seg selv er merkelig.   :-\

MEN jeg benekter  på ingen måte at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da er konklusjonen at f.eks Scientific Angler leverer "halvfabrikata" Det i seg selv er merkelig.   :-\

MEN jeg benekter  på ingen måte at det blir bedre.

Det er Fredrik sin konklusjon :D :D

Vi har bare funnet en fin måte å gjøre fluesnøre enda mykere og glattere :D

Registrerer fortsatt at det stilles spørsmål om koking/farging har noe virkning.

Vel, etter at flere har har svart klart og tydelig JA på dette så må nok skeptikerne ut å farge selv for å få de svarene de ønsker. Jeg har vondt for å se at dere blir noe klokere av ved stadig å vise til den samme skepsisen. Nå er jo de samme spørsmålene stillt over 19 sider og jeg tror ikke det er flere spørsmål eller svar igjen for løse denne gåten :D....... så PRØV SJÆL :D :D

Vi som har hopet i det og farget flere snører vet at dette funker svært bra, og husk også at

vi har da fisket med ufarga fluesnører i mange år så vi burde være kapable til å kjenne forskjellen :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja det var jo selvfølgelig med en porsjon ironi.

Spørsmålet mitt går pa HVORFOR har ikke produsentene oppdaget dette vidundermiddelet.

Jeg vil bare ha hele bildet. Så får jeg heller være skeptiker.

Betviler IKKE at dere får bedre liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...