Gå til innhold

Fluefiskefabler.com


.JB

Anbefalte innlegg

Velkommen til fluefiskefabler. I definisjonen: "Fabelens hensikt er å være belærende og underholdende, og en sjelden gang også refsende. (...) Innholdet kan oppsummeres i en moral". Håper ikke det blir belærende. Men kanskje en moral et sted? En vag antydning om at noe kunne vært annerledes og bør endres? En vag antydning erfart gjennom det å fiske med flue. Noe man kan skrive om og lese, uten helt å skjønne poenget. Som fluefiske i seg selv.

www.fluefiskefabler.com er opprettet for å samle på noen av mine sære ting. Selv om jeg synes det er litt snålt at "alle" - og jeg -  skal ha en egen blogg, så er det noe med at en nordmann ikke er fri før han har fått gjerde rundt sin egen eiendom (sitat Thorkildsen). Mottar imidlertid gjerne kommentarer i denne tråden, da jeg ønsker et ryddig nettsted, ikke et forum og hvor bare medlemmer kan kommentere.  ;)

JB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeblogg :)

og jeg har sagt til deg personlig hva jeg synest om skrivingen din :)

Flirte godt av denne

"Litt om fluefiske og om dagens opplevelser i elva, men først og fremst avslappet og trivelig. Vi blåser luggene vekk fra panna, faller bakover i stolene og ler. "

Ser faktisk for meg bevegelsen i det luggen blåses bort fra øynene ..... kanskje til og med når håret slenges bak den ene skuldra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor blogg! Bra skrevet det om å prate fluefiske med uinnvidde. Likte spesielt godt:

"I verste fall kommer det historier om rekordfangster på oter, eller full uttelling på snørefiske fra robåt i et vann som dessverre, ifølge storfiskeren, ble tappet ned på midten av 70-tallet. Like greit å prate om noen annet." ;D



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik utrustning tilgjengelig kan jeg forklare og vise bilder samtidig. Først et bilde som viser en ørret på vei opp mot en ekte døgnflue. Deretter ørreten på vei opp mot en kunstig flue. Har lest at det er lettere å nå frem med budskapet hvis flere sanseorganer hos mottaker blir aktivisert samtidig.

Bildene til Øystein er fantastiske og for en tørrfluefisker vekker de to bildene du viser en enorm lengsel etter klekking og vak.

Men prøver du å forklare dette til "utenforstående" blir du nok kun sett på med et rart blikk og i verste fall anbefalt en god psykolog  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har tippet fullstendig over. Loddet er kastet.  :D  : www.fluefiskefabler.com

Dritbra skrevet :)

Men du må ikke fremstille ting som om du får dårligere fluefiskedager nå. Du kommer til å kose deg NETT like mye på tur nå, som du har gjort før.

Har en liten misstanke om at du kanskje har en annen holdning/mening om fluefiske til neste høst, og at cane og tørrfluer kanskje ikke er det helt store da :) Du er jo mer vinglete en ei kjerring er fremfor skoskapet :D

Men digger "skriveriene " dine. Fortsett med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tippet fullstendig over. Loddet er kastet.  :D  : www.fluefiskefabler.com

Dritbra skrevet :)

Men du må ikke fremstille ting som om du får dårligere fluefiskedager nå. Du kommer til å kose deg NETT like mye på tur nå, som du har gjort før.

Har en liten misstanke om at du kanskje har en annen holdning/mening om fluefiske til neste høst, og at cane og tørrfluer kanskje ikke er det helt store da :) Du er jo mer vinglete en ei kjerring er fremfor skoskapet :D

Men digger "skriveriene " dine. Fortsett med dette :)

He, he. Ja, er nok ørlite vinglete, spontan og uberegnlig. Men jeg skal fiske mer med cane enn cane-fantastene i Rena, og jeg skal fiske tørt med ordentlige tørrfluer - ikke med svømmepupper i antrongarn. Når det gjelder cane, så har jeg ingen forutsetninger for å være fanatisk. Men når forholdene tillater det så blir det cane-fiske. Får jeg lyst på fiske med syntetiske svømmefluer så stikker jeg bare ut i fjorden.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

JB. Knall "fabel"! bravo.gif

Men jeg sitter med en litt urolig følelse av at du leter og leter og ikke finner det helt riktige for deg. Dermed blir du som en fjortis (unnskyld uttrykket, passer jo egentlig ikke deg da) som først skal prøve fele, så trommer, så piano og så er det gitar som er det beste. Ingen av delene er perfekt for fjortis, men fjortisen blir etter hvert voksen. Til slutt oppdager fjortisen at det ikke var instrumentene, men musikken som var det egentlige målet. I voksen tilstand har fjortisen blitt litt mindre heavy, litt mindre ra(a)p, litt mindre klassisk osv. og mye mer fleksibel. Fjortisen kjenner igjen god musikk når han/henne hører den, uansett stilart. Slik tror jeg det er for deg også kjære JB. Det ene ekstreme etter det andre må prøves fordi "denne gangen" har du skjønt det. Jeg tror du bare har kommet til "gitaren" og venter til du skjønner at det ikke er (fiske)stilarten som gir deg det du søker etter, men at det er rett og slett det å fiske som gir deg det du søker etter. Da kjenner du igjen godt fiske når du ser det, uansett stilart. Du må bare skjønne at det ikke er bandnavnet, coveret på plata, attituden, klærne, instrumentene, videoen, men kort og godt sammensetningen av alle. Men innen fisket har du en helt spesiell sjanse; Du kan være en del av musikken! Om du er en del av Hemsil Brothers den ene helga og/eller Rena Harmonica i den neste, spiller ingen rolle bare du lærer deg å nyte i stedet for bare å lete. Det du leter etter er alt sammen. Tror jeg...

Og jeg gjør som med fjortisen. "Joda, kjør på du. Det kan jo være det er det riktige for deg og eneste måten å finne det ut på er å prøve."

glff.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Artig prosjekt Jørn. Blir moro å følge med utover vinteren når kreasjonene begynner å poppe opp.

Synes du burde ha disse tolv i boksen din fra Halford:

~ (fjernet bildene fordi de tok litt plass)

Det der fikk meg til å tenke på hva som ble sagt av en "døl" på bygdafest i Hemsedal: "Her va're jaggu mykji variert musik. Alt frå køntri te western!"

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt Jørn. Blir moro å følge med utover vinteren når kreasjonene begynner å poppe opp.

Synes du burde ha disse tolv i boksen din fra Halford:

~ (fjernet bildene fordi de tok litt plass)

Det der fikk meg til å tenke på hva som ble sagt av en "døl" på bygdafest i Hemsedal: "Her va're jaggu mykji variert musik. Alt frå køntri te western!"

;D

;D  ;D  ;D

Det samme slo meg også ; Her var det ikke all verdens variasjon  :)

Nei, JB ender nok opp med Rena Fyllharmonikerne ved kvarven neste sesong  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Holder meg til Catskill-fluene Oddbjørn. Fem-seks grunnmønster med noen variasjoner, og et par comparaduns og noen hjorthårsfluer til vårflueklekkinger.

Erik, jeg var godt forberedt på kommentarer av typen "umodent", "fjortis", "latterlig" osv. Dette var ventet. Men du trenger ikke uroe deg. Jeg vet hva jeg gjør, og jeg vet også hvorfor - og det går helt på tvers av det du antyder er målet for dette "søket". For det er mye fiske som har gitt meg relativt flate opplevelser, og hadde fisk og fiske vært målet hadde jeg fisket året rundt med alt - og det har jeg også gjort. Det skal også sies at jeg helt sikkert vil ta noen befriende avstikkere i ny og ne  ;), men hovedretningen er peket ut. Takk for lykkeønskningene. 8)

ps! Og den med instrumentene bør du tenke litt mer over. Den holder ikke vann.

Jupp, det gjør den. Det er bare ikke så lett å se for en som ikke er ferdig leita, hehe.  ;);D

PS. Du er akkurat like sikker som en fjortis på at nå...NÅ! vet du hva du skal gjøre resten av livet.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en sær stabeis selv du Erik  ;), men du kan ikke ta meg på at jeg har forsøkt mye rart. Men noen instrumenter har jeg lagt på hylla, f.eks. D.A.Ms største åpen haspel, med 0.45, møresild 40 gram og laksefiske i Numedalslågen. At jeg vil spille på finere instrumenter og raffinere tilnærmingen kan du kalle fjortis. Jeg tar det som et kompliment, og gleder meg som en tenåring til sesongåpning med 300-grammere i Bærumsmarka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du er en sær stabeis selv du Erik  ;), men du kan ikke ta meg på at jeg har forsøkt mye rart. Men noen instrumenter har jeg lagt på hylla, f.eks. D.A.Ms største åpen haspel, med 0.45, møresild 40 gram og laksefiske i Numedalslågen. At jeg vil spille på finere instrumenter og raffinere tilnærmingen kan du kalle fjortis. Jeg tar det som et kompliment, og gleder meg som en tenåring til sesongåpning med 300-grammere i Bærumsmarka. ;)

Hehe, men husk bare at det liksom ikke blir skikkelig scwung over musikken med bare bass. Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik. Bassen er noe av det mest essensielle i musikk. Uten den blir det tynt. Det er bassen folk danser til.

Ellers, JB, vil jeg berømme din utvikling i synet på fluefisket - ref. blogg.

Naturmaterialer, som gir flua den gløden ekte insekter har, og splitcane stang! Er det vår alles kjære Sigve som skal snurre den opp til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en sær stabeis selv du Erik  ;), men du kan ikke ta meg på at jeg har forsøkt mye rart. Men noen instrumenter har jeg lagt på hylla, f.eks. D.A.Ms største åpen haspel, med 0.45, møresild 40 gram og laksefiske i Numedalslågen. At jeg vil spille på finere instrumenter og raffinere tilnærmingen kan du kalle fjortis. Jeg tar det som et kompliment, og gleder meg som en tenåring til sesongåpning med 300-grammere i Bærumsmarka. ;)

Hehe, men husk bare at det liksom ikke blir skikkelig scwung over musikken med bare bass. Lykke til!  :)

Blir heller ikke særlig bra om bassisten skal spille trommer og gitar i tillegg. Kan være greit å begrense seg selv litt. Noen ganger kan det faktisk gi større opplevelser. De fleste her har jo alle gjort det med å begrense oss til fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...