Gå til innhold

Den mest allsidige firerstanga


ziggy

Anbefalte innlegg

Svært mange firerstenger er spisset til en type bruk. Fks. min eneste firerstang (Diamondback CT8,6') er svært god til tørrfluefiske, men i beste fall middelmådig til litt tyngre nymfer, lengre kast osv.

Så da er spørsmålet, hvilken firer skal man gå for dersom man ikke gidder å dra rundt på en liten skog med stenger? Hvilken er den mest allsidige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis allsidighet er temaet ville jeg gått for en femmer. Personlig har jeg gått fra firer til femmer som førstevalg de siste tre åra. Foretrekker en litt dypere femmer kontra en litt raskere firer. Synes mer tyngde i lina øker presisjon på kast mellom 15 og 20 meter. Takler mer vind og større fluer, samt at den slår over lengre fortommer på distanse.

Hvis man på død og liv skal fiske med firer ville jeg ha gjort som Tore og gått for en som var litt strammere.

Og som svoren Scott fan må jeg vel anbefale det fabrikatet siden ingen andre her har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt.

Sage Z-Axis selvfølgelig. ZXL og for den del.

Går du for en zxl har jeg en til salgs..#4 ;D 3000.- En nyyyydelig stang å kaste og fiske med.

Jeg leiter etter den allroundstangen som har litt mer toppaksjon for riktig nærdistanse kontroll, samt delikat overgang til stangens nedre deler for lekenet og lett langt.

Har funnet den ;)

Men nå er jeg litt spesiell også :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har ingen spesialstenger, og skal heller ikke ha det. Men min Scott G2 9'#5  Scott G 7'7'' #3 og Sage VPS Light 9' #4

Disse stengene gjør alt for meg, og det er etter mage års tant og fjas med stenger.  

Alle dise har moderat/rask aksjon, og duger til alt.

Har også en Redington CPS 905  til lek og morro.

Og snart Sage SP 904-2  ( ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snart Sage SP 904-2  ( ;D)

Noe nevneverdig mer allsidig 4'er enn Sage Sp skal nok godt gjøres å finne, bortsett fra at den ikke lenger er så lett å få tak i, da  :)

Mange andre stenger som gjør jobben også, men blant alle stengene jeg har å velge i (og det er ikke få), så troner nok Sp'en øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Og snart Sage SP 904-2  ( ;D)

Noe nevneverdig mer allsidig 4'er enn Sage Sp skal nok godt gjøres å finne, bortsett fra at den ikke lenger er så lett å få tak i, da  :)

Mange andre stenger som gjør jobben også, men blant alle stengene jeg har å velge i (og det er ikke få), så troner nok Sp'en øverst.

Enig Lars.

Min VPS Light, (Gamle Sage LL) har også noe fantastisk brukervennlig over seg. Jeg var innehaver av Z-axis 490, men VPSen ble stort sett foretrukket.

VPS (Ikke light) er forøvrig gamle RPL.

SP tok på en måte plassen til RPL og LL da den var ny i -94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og RPL er forløperen til XP, og mitt valg er Sage XP 490-4. Rask med mye feel - som man sier. Men som jeg har gått rundt og sagt i hele år, og som jeg like gjerne kan fortsette å si; Liker du en stang i utgangspunktet så blir den bedre og bedre desto mer du fisker med den. At noen hele tiden skal prøve noe nytt er en sport i seg selv, men veien frem til en perfekt symbiose der sjelen din og stangen smelter sammen til lyden av geysirutbrudd, ville orgasmehyl, slurpevak og hester som springer over uendelige gresslagte sletter blir desto lengre.  ???:rolleyes:  Sagt på en annen måte og hakket mindre pompøst: Blir man virkelig godt vant til en stang så funker den bedre i fiskesituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stang , emd både spenst og feeling er rpl+ prøvd både 3 og 4 er i denne , lettkastet stang , skal prøve gullhodenymfe i morra med denne.....rpl+

Sikkert mange stenger som er gode her , men jeg syntes fortyngede fluer på spåass lav lineklasse som 4 er og nedover er noe herk å kaste med.

Lykke til i valg av stang....Eikre-stengene er spennede , men det er vel fåtallet som har testet disse enda.

hadde vært gøy å kjent på en en gang.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stang , emd både spenst og feeling er rpl+ prøvd både 3 og 4 er i denne , lettkastet stang , skal prøve gullhodenymfe i morra med denne.....rpl+

Sikkert mange stenger som er gode her , men jeg syntes fortyngede fluer på spåass lav lineklasse som 4 er og nedover er noe herk å kaste med.

Lykke til i valg av stang....Eikre-stengene er spennede , men det er vel fåtallet som har testet disse enda.

hadde vært gøy å kjent på en en gang.

mvh Espen

EikreFly Fluvius er en fantastisk stang, min vanlige #4 er veeeelidg nær den allround følelsen jeg søker...når M utgaven er her (som jeg har prøvd mye på Vivelid i sommer) så er nok den et tema for mange av landets #4 fiskere....femmeren snakker vi om i femmertråd ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk...Den har det DU søker Stig. Ikke nødvendigvis det alle andre er ute etter.

jeg ristet (Kun ristet vel og merke......og det holder jo ikke som stangtest) på to slike på hemsedalsport, og den er som en kjepp å regne etter mitt hode. Fin finnish, men en stang jeg aldri hadde kjøpt, for den passer ikke MEG. Jeg lar det ligge med det.

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk...Den har det DU søker Stig. Ikke nødvendigvis det alle andre er ute etter.

jeg ristet (Kun ristet vel og merke......og det holder jo ikke som stangtest) på to slike på hemsedalsport, og den er som en kjepp å regne etter mitt hode. Fin finnish, men en stang jeg aldri hadde kjøpt, for den passer ikke MEG. Jeg lar det ligge med det.

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

"Allsidige" stenger er gjerne litt stive Henning. Og det er det han spør etter. Ihvertfall slik jeg forstår det.

Personlig synes jeg ikke ZXL er særlig allsidig. Ikke VPS Light, Scott G eller tilsvarende stenger heller. I de merkene ville jeg heller sett på Scott A3, Sage VT2 eller Z-Axis. Fluvius'en ER allsidig. Jeg har kastet med den, både med 4'er og 5'er snører.

Kort fortalt, som jeg nevnte tidligere, det du er på jakt etter er en stang som er noe stivere enn den du har. Og stenger som er noe mer toppet har myk tupp, som gjør de egnet for korte hold også.

Men dette er selvfølgelig ikke noe klokt svar...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

Godt sagt!

Jeg tolker svarene til nå som at en allsidig firerstang er enten en rask firer, eller en femmer med moderat aksjon. Ja, jeg vet at her er svært mange tråder om temaet.

Da er jeg redd for at konklusjonen blir at jeg må ta meg bryet med å ha to stenger med på tur. Jeg er i den formening om at en stang med en litt mer tilbakelent aksjon er mer delikat enn en rask stang i samme klasse. Jeg er mest glad i snikfiske på korte avstander og da er en myk firer tingen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk...Den har det DU søker Stig. Ikke nødvendigvis det alle andre er ute etter.

jeg ristet (Kun ristet vel og merke......og det holder jo ikke som stangtest) på to slike på hemsedalsport, og den er som en kjepp å regne etter mitt hode. Fin finnish, men en stang jeg aldri hadde kjøpt, for den passer ikke MEG. Jeg lar det ligge med det.

En ting for trådstarter. Bruk søkefunksjonen her inne. Du finne MANGE tråder om temaet, og ALLE trådene har noe til felles. ALLE er uenige, INGEN har samme mening, og når det er gått en del sider i diskusjonen, så er det bare utstyrsleverandører eller dere aller beste venner som sitter igjen, og du kunne like godt gått inn i en butikk, og sett om de i butikken anbefalte stengene til nabobutikken,........næææ,,, de gjør jo ikke det.

Her får du ingen kloke svar. Her er det like mange meninger som stenger.

Jio her får trådstarter mange kloke svar, for når du "rister" på en stang og konkluderer med at den er stiv som en kjepp, ja da har du akkurat gjort "NYBEGYNNERFEIL NR1" :D

Man rister ikke på stengr i butikker for så å konkludree, min venn, sorry for å virke nedlatende, men nå ga du virkelig en åpning for det.

Og Fluvius M har du ikke en gang "ristet " på, så da er herved dine ord om "stiv som en kjepp" litt langt nedpå listen over fornuftige detaljer å merke seg i denne tråden...sorry sam :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

JEG er jo inhabil. Vel er stanga Stig omtaler RASK. Men kjepp??? Forøvrig legger jeg til at den (for meg) funker best med et 4 er snøre (KAN bruke lette 5 er snører) og er derfor en klasse 4 stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...