Gå til innhold

Den mest allsidige firerstanga


ziggy

Anbefalte innlegg

synes du at nybegynnere og trådstarter er dårer? Blunker

Idiotisk spørsmål...hvor langt skal egentlig en slik tråd få gå uten mål og mening?

Like idiotisk spørsmål som de jeg fikk fra Pål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

synes du at nybegynnere og trådstarter er dårer? Blunker

Idiotisk spørsmål...hvor langt skal egentlig en slik tråd få gå uten mål og mening?

Like idiotisk spørsmål som de jeg fikk fra Pål!

Hva er det egentlig du prøver å få til? Snudde bare et "ordtak" en debattant før meg la ut. Har vel ingenting med at nybegynnere er dårer ? Lurer fortsatt hva du skal frem til med uttalelsen "selvutnevnte eksperter" ?? Du veit da vel for f... ikke hvem mange av oss debattanter er, driver med eller står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hæhæ. Drit i popcornet. Detta gidder ikke jeg mer. Sorry at jeg i det hele tatt bruker 1 minutt på detta røret når jeg heller kunne bindi fluer etc. Hej då .

I tillegg beklager jeg at jeg i det hele tatt gidder å svare en "oppvigler" som er mer interessert i kvalme enn fluefiske...

BEKLGER på forhånd hvis jeg har mistolket noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg Johnny her mistolket Pål sitt svar til innlegget tidligere....og så er vi igang.

tror faktisk dette beror på misforståelse...kan jeg har rett...igjen? ;D

Nu skal vi drikke å kose oss, vi har kranglet ferdige i denne tråden, både dåren meg og dere andre eksperter ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt og klokt som vanlig.. Dessuten synes jeg at Pål ikke skal la seg provosere av at noen uten navn prøver å ha det morsomt på hans bekostning. Bare overse det Pål.

At Henning og SVN diskuterer. Begge vet hvem hverandre er. Det må de gjerne få lov til for meg - uten at jeg skal blande meg inn og uten at andre skal kalle den ene eller andre parten for besserwisser synes jeg. Det blir for billige - eller barnslige om du vil - argumenter.

Men nå er ikke denne tråden noen allround 4 tråd lengre.

Derfor - for meg er en standard firer, ei stang jeg kan fiske lett med, samtidig dom at jeg ikke trenger å ta med ei annen stang hvis jeg måtte ha behov for å sette på ei større flue eller sette mere fart ved behov.. Myk og deilig, men med litt mat i toppen. Må da også si at skal jeg langt til fjells, finner jeg (kansje desverre) heller kompromisset her i en femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jo gått langt ut på viddene!  ;D

Saken er latterlig enkel; trådstarter har en meget myk og dyp stang, og ønsker seg noe mer 'allsidig'. Som jeg svarte i en av de aller første postene: Enhver stang som er litt stivere og evt litt raskere er mer 'allsidig'. Så enkelt er det.  ;)

I tråden "sesongslutt" tror jeg det er mange som ønsketenker her. Det virker ihvertfall sånn på noen av dere...  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har jo gått langt ut på viddene!  ;D

Saken er latterlig enkel; trådstarter har en meget myk og dyp stang, og ønsker seg noe mer 'allsidig'. Som jeg svarte i en av de aller første postene: Enhver stang som er litt stivere og evt litt raskere er mer 'allsidig'. Så enkelt er det.  ;)

I tråden "sesongslutt" tror jeg det er mange som ønsketenker her. Det virker ihvertfall sånn på noen av dere...  ;D.

Igjen kan jeg bare applaudere, dett har jeg forsøkt å henvise til også....du er en klok mann tmags, og det sier jeg ikke bare for å smiske med deg fordi jeg har sett deg på tv skjermen ;D

Forøvrig kan jeg se hva Bjørnar sier også...krystallklart egentlig ;), bare ikke FOR mye mat i toppen...som kroppen vår dette her gutt, vi bør være noenlunde i balanse :P

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare digger disse UTROLIG lange utgreiningene dere legger ut her. Dere er 3-4 veldig ivrige debatanter, skulle nesten tro dette også var en konkurranse. Kaskje det er det ;D

Nei slapp av dere og ikke glem det er bare et forum (regel nr. 1). Logg av og ta en hvil. I morgen er en ny dag og nye stenger som skal debateres. Skal starte en ny tråd "Hva er den mest allsidige 5'eren?" Så spar kruttet til da. Hvis ikke skal jeg grisebanke dere hele haugen med 2 hender på ryggen og i ren viljestyrke!! Og hvis ble du provosert nå husk regel nr. 1 ;)

Godnatt shemales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt svn :) Er egentlig enig med deg også. Men utfra tidligere innlegg fra deg, misstenker jeg at vi kansje fisker (majoritetsmessig) på noe ulike måter. Kansje slikt er med å avgjør en nyanseforskjell på hva du og jeg mener er ei fullgod firerstang?

Det er det som er så fine med dette. Ingen har helt svaret. Ingen har rett - ingen har feil. Det vil bli objektive meninger utfra sine egne parametre. Alle må prøve utfra sine egne behov og sitt eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så oppsummeringsmessig LArs, og andre gode busser; verken jeg, Pål, Eikre eller for den slags skyld J.Kaasa, Rune stokkebekk, eller alle andre som har skrevet et eller annet lengre om en eller flere fiskemetoder på saklig måte, krever en eller annen form for heltestatus, tvert imot.

Stig

Det har jeg aldri ment heller, Stig . . . Jeg setter like stor pris på hva andre deler av sin erfaring som noen, og jeg har ingen begrunnelse for å mene at Pål eller andre krever noen form for heltestatus.

Men innlegget mitt som du sikter til tar du helt ut av sammenheng, og da kan det kanskje fremstå som jeg er en rimelig usympatisk fyr.

Ved å gjøre det på den måten kan vi nok sette de fleste her inne i et nokså dårlig lys, om det skulle være noe mål.

Innlegget mitt kom som resultat av et tidligere innlegg fra Pål, som igjen var resultat av et enda tidligere innlegg fra meg  ;D

Det som ble sagt kom av en kombinasjon av misforståelser og uenighet, noe som knapt er til å unngå på et forum fra tid til annen, spesiellt når man ikke kjenner hverandre. Jeg har lagt det bak meg, og det har nok Pål også.

Man må tåle at man er uenige om ting, uten å gjøre noe mer ut av det enn som så.

Det er mange dyktige folk her inne, på hvert sitt felt . . . På enkelte områder kan en som er helt fersk som fluefisker gi bedre svar enn den mest erfarne også.

Men når det kommer til fluestenger så blir det en så til de grader subjektiv greie, at vi kanskje havner i samme bås hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare digger disse UTROLIG lange utgreiningene dere legger ut her. Dere er 3-4 veldig ivrige debatanter, skulle nesten tro dette også var en konkurranse. Kaskje det er det ;D

Nei slapp av dere og ikke glem det er bare et forum (regel nr. 1). Logg av og ta en hvil. I morgen er en ny dag og nye stenger som skal debateres. Skal starte en ny tråd "Hva er den mest allsidige 5'eren?" Så spar kruttet til da. Hvis ikke skal jeg grisebanke dere hele haugen med 2 hender på ryggen og i ren viljestyrke!! Og hvis ble du provosert nå husk regel nr. 1 ;)

Godnatt shemales

;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ziggy nå ble det litt klarere men jeg stikker ikke frivillig hue fram i dette vepse bolet ved å nevne noe merke ;)

Mitt råd er derfor gå til butikker som selger stenger etter din lommebok, ta gjerne med din egen line og be om å få pröve den/dem fortell også om hvilket område du skal bruke den til.

Når du pröver så tenk på presisjon innen fiske lengder ikke hvor langt den smeller av lina di, se også for deg situasjoner med busker i nakken og ville öretter som hopper å spretter

etc.

Lykke til B.R :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei 4'er stang som rent kastemessig kan sies å være allsidig, og det er Scott S3, 8,6 fot.

Den er allsidig i form av at den takler snører fra #4-6 helt fint . . . Setter jeg på et 6'er snøre, og holder ca 10-15 m snøre ute flexer den nedenfor topp-delen også (lettere satt på spissen)  ;D

Jeg kan altså temme den ved å bruke snører i #5, men den er fortsatt like slem mot tynne fortomspisser ved tilslag og kjøring av fisk.

Alikevel, jeg ser at en såpass erfaren og allsidig fluefisker som P. Krogvold bruker disse til sitt ørret-fiske, så igjen : Hver sin smak  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei 4'er stang som rent kastemessig kan sies å være allsidig, og det er Scott S3, 8,6 fot.

Den er allsidig i form av at den takler snører fra #4-6 helt fint . . . Setter jeg på et 6'er snøre, og holder ca 10-15 m snøre ute flexer den nedenfor topp-delen også (lettere satt på spissen)  ;D

Jeg kan altså temme den ved å bruke snører i #5 og, men den er fortsatt like slem mot tynne fortomspisser ved tilslag og kjøring av fisk.

Alikevel, jeg ser at en såpass erfaren og allsidig fluefisker som P. Krogvold bruker disse til sitt ørret-fiske, så igjen : Hver sin smak  :)

Nå begyner det å utvikle seg i rett rettning igjen :) synes at du absolutt skal pröve den i butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg må bare si at jeg også venter på den perfekte #4..... har en #3 loop multi, som jeg fremdeles er nyforelsket i, og det har jeg vært hele denne sessongen. men jeg kunne tenke meg en #4 eller #5 som klarer litt mere en loopen. Har lett i 2 år, og hvært i gjennom mange vision,zpey,scott, guideline, men jeg finner ikke den ultimate alt mulig #4'ern jeg heller. kanskje jeg må kjøpe noe jævlig dyrt jeg også fo,r å bli fornøyd???? klarer ikke helt å slå meg til ro med den tanken, så jeg tror jeg bare kommer til å fortsette å lete. men nye stenger er morro det. det som er litt teit er at tanken på å bruke mer enn 500 kr på en haspelstang kunne ikke falle meg inn, men det er liksom ikke noen grense på flueutstyr??? så jeg bare lurer på hvor mange av dere andre som har blitt kvinneløse i prosessen???? he he ;D

mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del har vært inne på så er det opp til hver enkelt å bestemme hva den mest allsidige stanga er for #4. Husk at det ikke finnes noen stang klasser og dermed ikke noen #4 stang, bare snøreklasser. Ikke bind deg opp i anbefalit snørevekt men prøv selv :D

Selv synes jeg at de aller fleste stenger for #4 på 8-9 fot er ganske allsidige, selv om noen (slik som Sage) etter min smak er litt myke i toppen.

Og; dersom du ikke får fisk er det nok fordi du har for billig stang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg må bare si at jeg også venter på den perfekte #4..... har en #3 loop multi, som jeg fremdeles er nyforelsket i, og det har jeg vært hele denne sessongen. men jeg kunne tenke meg en #4 eller #5 som klarer litt mere en loopen. Har lett i 2 år, og hvært i gjennom mange vision,zpey,scott, guideline, men jeg finner ikke den ultimate alt mulig #4'ern jeg heller

mvh erik

Tja, ut ifra mine begrensede preferanser finner du neppe ei veldig mye mer allsidig 4'er-stang enn "gamle" Loop Greyline, og disse kan du fort finne brukt til en drøy 1000 lapp  :)

Loop Multi skal vel være over samme lest, men jeg har kun erfaring med 9,6 fot 6'eren . . . Mulig noen av Opti-stengene er enda bedre, men de har jeg ingen erfaring med.

Og; dersom du ikke får fisk er det nok fordi du har for billig stang  ;D

Endelig noen som tar det onde ved rota  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei 4'er stang som rent kastemessig kan sies å være allsidig, og det er Scott S3, 8,6 fot.

Den er allsidig i form av at den takler snører fra #4-6 helt fint . . . Setter jeg på et 6'er snøre, og holder ca 10-15 m snøre ute flexer den nedenfor topp-delen også (lettere satt på spissen)  ;D

Jeg kan altså temme den ved å bruke snører i #5, men den er fortsatt like slem mot tynne fortomspisser ved tilslag og kjøring av fisk.

Alikevel, jeg ser at en såpass erfaren og allsidig fluefisker som P. Krogvold bruker disse til sitt ørret-fiske, så igjen : Hver sin smak  :)

Skjønner LArs, vi skal ikke kaste skitt på hverandre...men det har jo alltid vært en greie mellom ulike grupperinger her, og vi må vel begge passe på at vi ikke tråkker på for mange tær eller blir hårsåre...vi har en jobb å gjøre ser jeg ;)

Nå snakker du derimot noe jeg forstår konkret :)

Akkurat hva jeg selv har ment med å "navngi" et eksempel på hva jeg ligger i en "allround serie" blant mange gode serier fra ulike aktører.

S3 er såvidt jeg har forstått raskere/litt mer "spjong" enn G2 og ikke så rask/hard som S4???

Altså noe midt i mellom??

Ja, hvis jeg skulle anbefalt fra Scott sine hyller måtte det blitt som du sier her LArs..er jeg nesten helt sikker på.

Og det kan da være helt suverent for en som søker å høre??

Ser også i noe seinere innlegg at du er inne poå Loop Greyline..fantastisk prat igjen, du fremhever den fremfor f.eks Yellow line...skjønner du hva du sier Lars; du er jo en av "oss" ;D ;D ;D

En på grassrota som hever seg over "den siste nyforelskelse på plenkasting" og tenker helhetslig ut ifra ulike fiskesituasjoner...det er guten sin det,  :)

Synest det er logikk i de siste innleggene dine, det er slike konkrete saker som får deg til å fremstå som om du har peiling, for det har du.

Ikke slikt; finn det som passer, venn deg til det og ditt og datt...hvorfor søke opp og ned, bruke altfor masse penger og tid på å leite når gode råd kan hjelpe Ziggy, megselv, kanskje til og med andre på rett spor..."en folkestang" er en "folkestang"...akkurat som en Folkevogn Passat..de har gjennom moderasjon funnet ulike parametre som gjør den bilen til en voldsom salgssuksess...man finner en allsidig bil, skapt med elementer fra det sportslige og det familiere bruksvennlige behovet.

Det finne mange slike i klassen til Passat, men likefullt trenger vi opplyses om hva som er "folkebilen/den allsidige" ifra alle produsenter.

Så kan de som vil ha det spesielle søke det også, selvsagt.

En Golf GTI er en Golf GTI, kan brukes av familier også, kan til og med kjøre langtur med den med masse last...men den allsidige bilen hos produsenten er og blir passat, ihvertfall ser det slik ut på salgstallene enten noen liker det eller ei.

Slik er det en gang med fiskestenger også...husk den skal bare gjør to enkle ting; stoppe bak og fremme :)

Nok lauskrutt fra meg, må ut å fiske litt, har fri i formiddag :D, tar med meg en av mine allsidige #4 stenger, idag skal det bli en 9'6 #4 :-X :-X :-X:P

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S3 er såvidt jeg har forstått raskere/litt mer "spjong" enn G2 og ikke så rask/hard som S4???

Altså noe midt i mellom??

Ja, hvis jeg skulle anbefalt fra Scott sine hyller måtte det blitt som du sier her LArs..er jeg nesten helt sikker på.

Nok lauskrutt fra meg, må ut å fiske litt, har fri i formiddag :D, tar med meg en av mine allsidige #4 stenger, idag skal det bli en 9'6 #4 :-X :-X :-X:P

Stig

Jeg skapte kanskje litt forvirring med å dra frem Scott S3 som særlig allsidig . . . I mine øyne er den ikke det, utover at den fint takler snører fra klasse 4-6. Med 4'er snøre på så syntes jeg stanga blir alt for stiv/ufølsom, og den er nok ingens favoritt på vannkast.

S4 derimot, er dypere, om ikke så dyp som G2, og er nok den av Scott stengene som er mest allsidig i mine øyne.

Det er jo fullt mulig mange av oss setter forskjellige krav til hva som gjør ei 4'er-stang allsidig. Jeg forventer feks ikke at ei slik stang skal være særlig egnet til å kaste streamere av litt størrelse. Da foretrekker jeg å gå opp ei snøreklasse eller to, eller benytte S3'en, som egentlig ikke er ei 4'er  ;D

Ps ! Tror fort jeg kan ha kastet litt med 9,6 fot 4'ern du nevner, og fikk inntrykk av ei meget god stang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...